Vähän kommenttia lomamatkailusta sähköautolla. Ns. arkioloissa ei ole mitään helpompaa kun tuolla sähkövatkaimella suristelu. Vehje latautuu aina tarvittaessa auton ollessa parkissa kotipihassa/röissä tms. ja on aina valmiina ilman mitään ihmettelyjä.
Nyt käytiin loman puitteissa vähän tuolla lounaisrannikkolla kikkailemassa, kotoa Paippisista tietty lähdettiin 100% patterilla. Ensin heivattiin rakit Herttoniemeen hoitoon ja painettiin nilkka suorana Turkuun yhdellä vessapysähdyksellä Kaarinassa. Turun Linnassa pyörittiin reilu pari tuntia ja sitten ajettiin Toriparkkiin. Patteria oli vajaa 50%, mutta ajattelin, että nythän sen lataisi kivasti taas täyteen ruokatauon aikana, kun parkkihallissa oli Virran "pikalatauri" (50kW) ja avainnipussa Virran tägi, jonka lasku menee siis firman piikkiin. Laturi oli vielä vapaanakin ja lyötiin katiska lataukseen sen ajaksi, että mennään syömään pizzat 450 astetta celsiusta Pizzeriaan. Tottahan toki auto siinä ilmoitti jo vähän ennen pizzapaikkaan menoa, että latauslaitteen ongelman takia lataus katkaistu, oli saanut kaikki 18km ladattua...No, ongelmaahan tästä ei oikeasti edes pystynyt keksimään, kun kohteeseen asti riittäisi patteria vielä vallan mainiosti.
Vedettiin varsin oivat lätyt naamariin ja autolle päästyämme ärsytin muuta perhettä haluamalla kokeilla aiemmin perätilaan mennyttä laturia uudestaan. Sanoin, että istutaan tässä 4min latausta odotellessa, joka alkoikin hienosti lähennellen jopa 40kW lataustehoa, josta hiipui minuutin jälkeen 30kW:iin ja kolmannella minuutilla oltiinkin jo upeissa 18kW lataustehoissa, vaikka tässä kaksitöpselisessä "pikalaturissa" ei ollut ketään muuta kuin me. Kyllästyin itsekin ja lähdettiin jatkamaan matkaa. En siis voi suositella Turussa Toriparkin K2 kerroksen Virta pikalatausta, ihan paska.
No jo vain, ajettiin sitten Kustavin Salen pihalle, jossa patteria oli jäljellä about 25%. Lyötiin katiska kiinni ABC-Latauksen 150kW max pikalaturiin (senkin lasku menee firmalle suoraan) ja käytiin ostamassa kal^^Z^^ ruokaa ja snäkejä kämpille. Noin kymmenen minuutin kaupassakäynnin jälkeen patteria näytti olevan n. 260km ajoihin (joku 50-60%). Ajettiin vajaa 3km Lootholmaan, tsekattiin sisään ja lompsittiin rantaravinteliin imemään riislinkiä. Katselin siinä samalla, että koko mestan kaksi max 11kW AC laturia (Virta) oli molemmat buukattu, vasemmassa pömpelissä oli T6 plugari XC60 Volvo ja oikealla puolella klonkswagen ID4 (ihan oikea sähköauto). En jaksanut stressata, koska ei ollut oikeaa tarvetta ladata.
Aamusta ajeltiin sitten Raumalle karvan vajaa 100km, pööpöiltiin siellä päivä mm. Merimuseossa, ja kun lounaan jälkeen (klo 14 -->) alkoi saatanallinen vedenpaisumus siellä, niin vihellettiin peli poikki lähdettiin ajelemaan takas käNpille Kustaviin. Mentiin Laitilan Panimomyymälän kautta Uutenkaupunkiin täydentämään kal^^Z^^ ruokavarantoja. Uudenkaupunkin K-Supermarketin pihalla koitin tunkata autoa K-latauksen pömpeliin kiinni ja aktivoida sen taas avainnivaskasta löytyvällä K-latauksen tägillä, josta lasku menee arvaatte varmaan minne, mutta ei ottanut yhteyksiä. Siirsin katiskan toiselle pömpelille, jossa jo hiukan vit...harmitusta aiheuttaneen sohelluksen jälkeen jo toisella yrittämällä alkoi kun alkoikin auto lataamaan. Ensimmäinen yritys piti keskeyttää, kun pyöritti vaan "palluraa" taululla eikä homma edennyt, ottaa piuha irti autosta ja aloittaa alusta. Noh, kun latauksen sai käyntiin, 15% patteri elvytettiin reippaasen 60% pikaisen kauppakäynnin aikana ja ajettiin takas käNpille. Huvikseni kävin pyörähtämässä Lootholman latureiden tilanteen katsomassa ja ilokseni totesin, että se V*TUN SAMA V*LVONP*SKA oli edelleen siinä vasemmassa töpselissä kiinni ja toisessa oli joku Skeidan Octavia plugari. No ei vit...harmittanut, kun ei ollut mikään pakko taaskaan ladata, mutta oishan se ollu kiva saada patteri sen verran täyteen, että ois kotimatka mennyt ilman latausstoppia.
Aamulla ennen paikalta poistumistamme siivottiin käNpästä suurimmat ja vietiin roskat sinne rantaravintolalla sijaitsevaan roskikseen, kuten ohjeistus kuului. Vielä edellisiltaa suuremmaksi ilokseni totesin, että GYYYYYYLLLLLÄÄÄÄÄ!!!, se sama Volvonp*ska seisoi edelleen kiinni siinä töpselissä, oikean puolen plugi oli tyhjä. Kaveri oli siis tehokkaasti blokannut kolmen vuorokauden puolelle levittyneellä aikaikkunalla 50% Lootholman latauskapasiteetista plugarillaan, jolla ei oikeasti ole edes mikään pakottava tarve latailla missään korpimetsissä, kun siinä on se *ITUN POLTTOMOOTTORIKIN kiinni

Auto ei takuulla ollut liikkunut mihinkään siinä välillä, piuha oli samassa asennossa ja renkaat yläosastaan kuivat jne. Seuraavalla reissulle pitää printtaa Kikki-Hiiri lappuja noita urpÅja varten.
Kotimatkalla käytiin Salossa vetämässä kevyt lounas ja ladattiin autoa Shittymarketin pihassa olevassa K-latauksen pikalaturissa kauppakäynnin ajan (vajaa vartti). Jälleen vaati kaksi yritystä ennen kuin lähti elektronit liikkeelle, tuntuu olevan yleistä noilla K-latauksen asemilla ainakin tuolla firman tägillä ja meidän Teslalla. Latausnopeus alkuun taas priimaa (150kW), mutta ilmeisesti siinä koko latauskentän tehoraja oli tullut vastaan, kun mestoille oli tullut yksi auto lisää (pikalatureista oli ehkä 70% varattu), koska kun lampsittiin autolle, niin patteria oli vajaa 60% mutta latausteho oli enää 35kW (pitäisi olla ainakin 90...100kW) ja auto ilmoitti lataulaitteen rajoittavan tehoa. Eli jäi varmaan 10% alemmas patteri, mihin oli mahdollisuus, koska laturi nyt vaan päätti alentaa tehoja. Noh, virtaskaa oli enemmän kuin tarpeeksi kotiin pääsyyn (kotipihassa oli 16% patteria), joten ei taaskaan ongelmaa, mutta silti, ei tuo ihan saumattoman ongelmatonta ole vieläkään tuo patteriautolla suhaaminen muualla kuin "arkirutiineissa". Ihmeen paljon osui "ongelmia" tälle reissulle, aiemmin pitemmillä reissulla käyty 2 x Teslan Superchargereilla ja pari kertaa ABC:n teholatauskentällä Heinolassa & Lohjalla, näillä kerroilla oli kaikki mennyt smoothisti.
Nytkään "oikeita" ongelmia ei ollut, mutta kun on arjessa tottunut täysin saumattomaan toimintaan sähköauton kanssa, niin ei tarvitse olla iso "bugi", kun alkaa jo V-käyrä nousemaan.