Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No selvästi Nissan on sitten viisas auto, kun ei yhtään menneet ikkunat huuruun, kuten helposti on käynyt viime vuosina käytössäni olleilla muilla autoilla vastaavilla keleillä aamuisin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13492
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu, kyllä japanialainen osaa :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllä se oli autotallin katveen huono nettiyhteys syynä, kun ei Leaf saanut päämajaan yhteyttä. Tänään aamulla koitin työpaikan parkkipaikalla samaa ja yhteys muodostui samointein ja lataukset läpi muutamissa sekunneissa. Appi ilmoitti, että pari tuntia saattaa mennä, ennenkuin ollaan online. Niin menikin, mutta lopulta homma ok ja auto kännykässä.
Väitti, että lämpötila on kuuma. Ihan oikeassa oli.
Kuva

Laitoin kotona auton lataukseen 33% lukema akussa. On kyllä mainiota, että latauskeskus on keulassa, ei tarvitse säätää tankatessa yhtään ylimääräistä.
Kuva

Hauskasti vielä tuo laturi istuu pystyasentoon tuohon lipaston kulmaan aivan täydellisesti, johto on luonnollisessa asennossa ja pysyy siinä tukevasti. Sattumalta lipaston asemointi on osunut 100% kohdilleen.
Kuva

Kurkkasin laturin takapuoltakin sen verran, että tämä näyttää antavan 10A. Oikein hyvä.
Kuva

Näyttää menevän aamuksi 100%, antaa nyt tämän kerran mennä. Jatkossa täytyy tankkailla näin työpäivien välissä kun prosentit ovat jossain 20 paikkeilla. Tuo 33->100% menee arvion mukaan 13.5 tunnissa.
Kuva

Nyt kun neljä tuntia on ladannut, niin prosentit 33->56%. Olisin kovasti toivonut, että latauksen voi aloittaa tai lopettaa kännykällä, mutta ei näköjään. No, kaikkea ei voi saada.

Kurkkasin Scodillacista taas öljyt, tai kurkkasin ja kurkkasin, hipelöin keskinäyttöä. Auton pääkäyttäjä ajeli isoa kovaa monta päivää peräkkäin Porvoon ja Varsinais-Suomen välliä, keli oli +30 asteen korvilla koko ajan, niin ajattelin varmistaa, että ohuen ohut litku on pysynyt koneessa. No, näyttö sanoi 5/8, joten lisäsin taas 2 desiä ja sen jälkeen näytti 7/8. Km takana 9552. Seuraillaan nyt tämä ensimmäinen vuosi vähän tarkemmin.

Auto lupailee näillä keleillä rangea 1300-1400 km väliin. Kun istuskelin autossa, niin rangea oli 920 km ja tankkauksesta oli ajettu 438 km. Mukavan pitkät tankkausvälit kuulemma kyllä.

​Olikin melkein 5000 km edellisestä pitkäaikaisen tripin nollauksesta, tuommoista dataa näytti.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13492
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eiks siinä Nissanin sovelluksessa ole latausajastin? Sillä sen saisi katkaisemaan latauksen ennen kuin akku tulee täyteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jo vain oli Leaf latautunut 100% aamuksi. Tallille kävellessä kurkkasin appia ja lupaili ihan hurjia lukemia. Arvelin, että varmaan siitä putoaa, kun auton käynnistää.
Kuva

Mutta eipä pudonnut, väitti edelleen samaa.
Kuva

Takaisin kotona töiden jälkeen, 31 km katosi rangea ja 35.4 km tuli matkaa. Olisko se nyt sitten niin, että tästä pystyy tämmöisillä optimaalisilla keleillä puristamaan liki 300 km tätä työmatkailua ? Ei ole huono se, vaan erittäin hyvä. Ihan mielenkiinnosta ajelen akun aika tyhjäksi, haluan nähdä tuleeko tuossa jossain vaiheessa joku romahdus tai muunlainen epäloogisuus tuohon GOMin toimintaan.
Kuva

Poika kävi Helsingissä Inchcapella Mazdan kanssa, nyt on uusi tuulilasi takuuseen. Palvelu oli kuulemma ollut erinomaista. Hienoa !
Kuva

Mazdan mittarissa näytti olevan vajaat 4900 km, aika hyvin siihen vuotuiseen sallittuun 15 tkm nähden tulee kilometrejä, vähän jää vielä varaa. Jää sitten nähtäväksi, miten Ahvenanmaalle muutto ja siellä opiskelu muuttaa kertymää, luultavasti laskee, tulee aina kerralla vähän pidempi siivu, mutta siellä päässä sitten ei liiemmin.

Yaris Crossiin on tullut vähän vajaa 3000 km, joten siinä suorite jää reippaammin alle, mutta kyllä niitä kilsoja näköjään siihenkin kertyy. Itse en sillä jatkossa tule ajamaan kuin ne harvat pidemmät reissut, tykästyin tuohon Leafiin nyt heti sen verran, että sillä ajelen kaikki nämä lähitienoon ajoni. Olisi pitänyt ostaa tuommoinen jo paljon aikaisemmin, kun monta kertaa on ollut aikomus. Toisaalta eivät ole olleet suhteessa nän edullisia tähän saakka. Minulla on edelleen tunne, että siihen rahaan mitä tästä maksoin, sain todella paljon autoa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Elämänkumppani on alkanut pyöräillä töihin aina silloin tällöin. Sillä on myös minulle liikunnallinen vaikutus, kun auto jää pihaan ja pääsen sen ihan rauhassa pesemään, noin 1.5 tuntia siitä aina kertyy kaikkineen. Mukava myös, että tulee vähän säännöllisemmin pestyä, taas oli aihetta, tuulilasi ja keula olivat täysin liiskaantuneiden ötököiden peittämiä. Ötökkäsieni on tänä kesänä ollut ahkerassa käytössä. Kelikin oli loistava, navakka tuuli suoraan mereltä, taivas pilvessä ja välillä ripotteli vähän vettä. Suorastaan ihanaa viimeisen parin viikon jälkeen !
Kuva

Tsekkasin Leafin pikkuakun, lienee alkuperäinen (50 Ah ja Nissan/Renault seisoo kannessa) ja auto on ollut todella vähillä ajoilla viimeisen vuoden, mikä ei välttämättä 12v akulle hyvää tee. Varmaan auto vähän heräsi, kun oven aukaisin ja konepellin, jännite oli 12.27V, mikä tarkoittaa reilun 60% varausta täydestä. Älyllinen Defa aloitti pohjilta, mutta 25 minuutin jälkeen vilkutti jo viimeistä palkkia ja parin tunnin jälkeen kun kävin kurkkaamassa, oli valmista, en tiedä kuinka kauan oli ollut. Pari tuntia latauksen jälkeen jännite 12.68V, eli täynnä.
Kuva

Seuraan tilannetta, varsinkin kun kelit alkavat kylmentyä ja jos pienintäkään merkkiä tulee väsymisestä, niin vaihdetaan.

Putsasin konehuoneesta pölyt kaupan päälle.
Kuva

Oikean etuoven etureunassa on tämmöinen pieni maalin lohkeama. Ei ruostetta, mutta pohjamaali paistaa.
Kuva

Laitoin siihen ulkopuolelle fosforihappogeeliä vuorokaudeksi, sisäsaumaan ruiskuttelin kotelosuojaa. Huomenissa kevyt sipaisu omaa väriä ja lakkaa. Se on sitten hyvä niin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7701
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitkä renkaat lefassa on alla?

Ittel kun vaihto orkkis ecot pois niin ei oo näkynyt enää alle 15kWh lukemii, tosin en kyl jaksa pihistelläkään
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

tetammi kirjoitti:
Ke Heinä 30, 2025 07:48
Mitkä renkaat lefassa on alla?

Ittel kun vaihto orkkis ecot pois niin ei oo näkynyt enää alle 15kWh lukemii, tosin en kyl jaksa pihistelläkään
Kun kysyit, kurkkasin ja toden totta, tässä on alla "sähkörenkaat", eli Goodyear EfficientGrip Performance lisämerkinnällä "Electric Drive Technology", koko on 215/50/17. Ajosuorite tullee tällä jäämään alle 10 tkm vuodessa näitä lähiajoja, joten ensi kesä menee vielä nätisti noilla. Ihmetellään sitten tilannetta, 2-3 vuotta olisi tällä tarkoitus rullailla, ennenkuin päivitän seuraavaan sähköautoon.

Jätin maaliliikkeessä käymättä, muistelin, että minulla on varastoissa ainakin neljä putelia, joissa sävy menee lähelle Leafia.
Jo vain.
Kuva

Tsekkailin ensin paperilla vertaillen miten osuu ja oli kuten arvelin, Corsan ja Volvo V40:n väri oli liian tumma, mutta Saab 9000:n Cayenne Red ja Chevy Cruzen väri erittäin lähellä. Cruzen väriä loppujen lopuksi sipaisin ja jos ei tiedä paikkaa, niin ei kyllä helposti huomaa. Huomenna laitan lakan. Perjantaina olisi tarkoitus pestä ja kuivata, ajaa talliin ja pistää pinnoite päälle.

70 km ajettu ja range laskenut 67 km, johdonmukaisesti edetään.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lefa virautettu ensimmäisen kerran. Idea oli tänään pestä ja kuivata ja kenties aloittaa vahaus. Pesun ja kuivauksen jälkeen ajelin talliin ja otin ympäri ämpäri kuvat puhtaasta autosta. Ei se kaunis ole, muttei *ituta katsella oikeastaan lainkaan. Keulan ilmeestä jopa tykkään, kyllä minä kehtaan tuolla kauppaan ja töihin ajella.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Otin tällä kertaa Meguairsin Deep Crystal-pullon käteen, levityssienen ja leegion mikrokuituliinoja. Joku käsittely tuolle on Hedinillä tehty, sen verran hyvä pinta. Siihen oli ilo perinteisellä tyylillä hieroa vahaa. Tuossa on sen verran muotoilullisia koloja ja koukeroita, että käsipelillä teen ennemmin. Kun ei ole kiirettäkään, varasin hommaan kolme päivää. Tosin varmaan huomenna valmistuu, kas kun ei jäänyt tämän päivän jälkeen kuin katto, takaluukku ja takasivut.

Autoharrastus muuttuu nyt toistaiseksi enemmän sellaiseksi, että pidän näitä uudempia käyttöautoja viimeisen päälle putsingissa. Jotain pientä varustelua voisi miettiä, kuten roiskeläppiä Lefaan ja sellaista.

Mazda on ylittänyt 5000 km rajan, aika tarkkaan pari viikkoa myöhässä sallitusta, joten aika sopivaan tahtiin kilsoja on tullut. Kurkkasin öljyt, eipä näytä maistuvan, tuskin tarvitsee huoltovälillä lisätä.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lefa hinkutettu valmiiksi. Onhan se mukava tuommoista vähän tuoreempaa aina työstää. No, nythän ei pihassa muuta olekaan, itse asiassa tämähän on selvästi vanhin :lol:
Kuva
Kuva

Keulaan laitoin Megun päälle vielä pinnoitteen ja pinnoitin myös ajovalot.
Kuva

Vahasinpa lopuksi vielä vanteetkin, jotka ovat selvinneet lähes ilman kanttarikosketuksia, siitä pisteet edellisille omistajille.
Kuva

Olen hiljakseni ihmetellyt, miksen ole löytynyt tuosta "drive computeria", jossa olisi yhteenveto kulutuksesta, ajomäärästä ja ajasta. Netin videoissa nämä näkyivät, mutta tästä en löytänyt ja raavin tyhmänä päätäni. Opiskelin asiaa ja nehän piti käydä ruksaamassa päävalikosta erikseen mukaan, että näkyvät. Jostain syystä edellinen omistaja ei ollut katsonut niitä tarpeelliseksi käyttää. Niitä on siis kaksi. Mittailen toisella kuukausitasolla kulutusta ja kilometrejä ja toisella per lataus.

Takakontista laitoin Type2-johdon pussiinsa ja nätisti vasemman sivun taskuun pois lattialta kuleksimasta ja revin muoveja varoituskolmion boksin päältä sen verran, että sain tarran näkyviin ja länttäsin sen pohjakankaaseen kiinni. Sitten vaan ajellaan.

Välillä toki kävin koiruuksien kanssa vähän jaloittelemassa, erinomaisen nopeasti Helgakin hakeutui varjoon, vaikkei mikään hurjan kuuma keli nyt ollutkaan. Viime viikkona nämä päiväjaloittelut ovat olleet sellaisia rauhallisia viiden minuutin tallusteluja, etteivät saa lämpöhalvausta.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9155
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
La Elo 02, 2025 17:14
pinnoitin myös ajovalot.
Valojen ja lasien pinnoitus on käyttöautossa ihan ässäveto. Suolaloskakeleillä on ihan mahtavaa, että valoista ja laseista valuu liat pois hämmentävänkin pitkään ja sittenkin kun alkaa tarttua, on helppo pestä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nyt kun sain ajotietokoneenkin näytölle, niin voi ihmetellä Leafin kulutuslukemia. Tänään perinteinen sunnuntain kauppa-ja kierrätysreissu. Keskinopeus ei ole huima, kun kello käy koko ajan auton ollessa "käynnissä", tämmösellä reissulla menee ensin pari minuuttia että saa tuon tallista ja baanalle, pari minuuttia ensimmäisellä kierrätyspisteellä (joka ei huoli muovia), bonuksena pari minuuttia meni liikenteenohjaajan kyltin takana kun oli onnettomuus ollut ja sitä raivattiin, pari minuuttia toisella kierrätyspisteellä, pari minuuttia marketin pihassa ja pari minuuttia autoa taas talliin paikoittaessa.
Keli oli mitä mainioin, hellerajan nurkilla.
Kuva

Tuossa näkyy näpäkästi lämpötilakin, täytyy näitä vastaavia reissuja tänne postailla vaikka omaksi iloksi, niin voi kiikkustuolissa muistella tätäkin. Näkyvillä myös akun ajosuorite toistaiseksi, 295 km oli lähtiessä, joten hyvin on pysynyt linjassa. Pari reissua vielä niin lienee jossakin parinkymmenen % tienoilla.

Huomenna lähden kuitenkin Yaris Crossilla länsirannikon turneelle, kun auto palasi pihaan pojan omalta reissulta, olikin torstaista saakka häviksissä. Katsoin piruuttani, että millainen rypistys Leafilla tuosta reissusta tulisi, mutta kyllä tilanne on noiden Chademo-latausten kannalta sellainen, ettei tuohon suuntaan ole mitään houkutusta lähteä. Käytännössä yhden laturin varassa vähän joka paikassa ja jos se on varattu tai rikki, niin siinäpä sitten olet. Jos tämmöisellä Leafilla aikoo matkailla muualla kuin täällä etelässä, on investoitava CCS-adapteriin, joka kustantaa sellaiset n. 900 euroa vähintään.

Kauppakassiksi Leafin ostin ja sellaisena pysyköön. Jos sattuu jäämään ainoaksi autoksi, niin sitten pitää investoida. On kuitenkin niin, että vaikka laskee Leafin hintaan tuollaisen adapterin päälle, niin on edelleen useita tuhansia euroja halvempi kuin vastaavan kokoluokan muut sähköautot jos hakee vähemmän ajettuja.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7701
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Latauskartta.fi ku kattoo niin kyllä chademoa vielä aika paljon on et sen puoleen uskaltaisi kyllä lähtee mut taisit just mainita et crossissa on kilsoissa hyvin varaa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13492
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Länsirannikolla on kyllä Chademo-tökkeleissä aikamoisia aukkoja kartassa. Jos vaikka olis Porista suuntaamassa Vaasaan tai Seinäjoelle niin matkalla ei latauskartan mukaan ole yhtään Chademolaturia. Moneen muuhun paikkaan matkatessa se laturilla käväseminen aiheuttaisi aika pitkiä kierroksia kun ei suoraan siinä loogisen reitin varrella Chademoa ole tarjolla. Esim Porista Jyskälään matkatessa eka laturi Keuruulla tai kierrettävä Ikaalisten kautta.

Tollasta vajaan 200km väliä ei välttämättä mielellään lähde pikkuakkuisella Lefalla kokeilemaan jos ei ole pitkän Leaf-kokemuksen tuomaa hyvää näppituntumaa todellisiin maantierangelukemiin eri olosuhteissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4100
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

AZP kirjoitti:
Su Elo 03, 2025 20:29
Länsirannikolla on kyllä Chademo-tökkeleissä aikamoisia aukkoja kartassa. Jos vaikka olis Porista suuntaamassa Vaasaan tai Seinäjoelle niin matkalla ei latauskartan mukaan ole yhtään Chademolaturia. Moneen muuhun paikkaan matkatessa se laturilla käväseminen aiheuttaisi aika pitkiä kierroksia kun ei suoraan siinä loogisen reitin varrella Chademoa ole tarjolla. Esim Porista Jyskälään matkatessa eka laturi Keuruulla tai kierrettävä Ikaalisten kautta.

Tollasta vajaan 200km väliä ei välttämättä mielellään lähde pikkuakkuisella Lefalla kokeilemaan jos ei ole pitkän Leaf-kokemuksen tuomaa hyvää näppituntumaa todellisiin maantierangelukemiin eri olosuhteissa.
Kristiinankaupunki on kohde, juurikin siinä Porin ja Vaasan puolivälissä. Normaalia reittiäni voisi koittaa sinnitellä Teboil Pirkanhoviin ja toivoa, että sen yksi chademo wörkkii eikä ole varattu. Siitä sitten Ylöjärven Juustoporttiin ja sama homma. Sen jälkeen ainoa mahdollinen latauspaikka on Ikaalisten Lidl, noitten Lidlien laturit ovat saaneet aika vaihtelevia arvioita. Käytännössä pitäisi siis ladata akku täyteen Ylöjärvellä ja ajella varovasti, että pääsee Kristiinaan perille. Saisi siinä laturilla odotella. A Better Route Planner tarjoaa reittiä Forssan ja Porin kautta, 2 x pysäystä ja latureilla 54 minuuttia ja 10% latausta perillä. Eihän se olisi paha, mutta kyllä minua ahdistaa tuo, että käytännössä joka paikassa on tasan yksi laturi, jonka varassa ollaan, eikä vaihtoehtoja.

Nissan Leaf pikkuakulla on lähiliikennöintiin oikein mainio auto, kun tukeudutaan kotilataukseen. CCS-adapterilla sitten käyttökelpoinen pidemmillekin reissuille. Kyllähän tuolla 100 km säteellä kotoa voi operoida mainiosti, joka täällä etelässä riittää aika hyvin, Porvoostakin ulottuvilla on Kotka, Lahti, Hämeenlinna, Helsinki, Espoo jne jne. Chademoita piisaa varsinkin tuolla pääkaupunkiseudulla edelleen oikein hyvin.

No, tämä oli tiedossa ostopäätöstä tehtäessä ja auto ostettiin paikallispyöritykseen, kun kerran pitkänmatkantaittajakin pihasta löytyy, joten mitäs tästä enempiä jauhamaan. Vaikka onhan se ihan mielenkiintoista latauskarttoja pyöritellä.

Mutta tosiaan, mitäs jatkossa kun autokalusto on nyt totaalisesti uudistettu. No.

1. Mazda, pidetään vähintään kaksi vuotta, todennäköisesti melkein neljä, jolloin myydään, tai lunastan omaksi. Nuorempi poika saa ajella sillä ihan yksinoikeudella.
2. Yaris Cross, vuoden soppari katkolla ensi keväänä, sinne asti joka tapauksessa. Jos syksyllä on hyviä tarjouksia Toyotalla, teen sopimuksen niin, että uuden auton luovutus on samana päivänä, kun tuo pitää palauttaa. Jos ei ole, kysyn ensi keväänä, saako toisen vuoden samalla hinnalla. Jos ei saa, istun alas ja mietin, palautetaanko vai pidetäänkö neljä vuotta lisää sillä samalla hinnalla, jolloin on toinen takaisinosto. Tai siis käytännössä myyn auton taas vähän ennen viiden vuoden täyttymistä. Vanhemman pojan käytössä ja mulla kun tarvitaan pitkän matkan ajokkia.
3. Leaf, ainakin ensi kesään ajellaan, jos pelittää hyvin, niin ehkä pidempäänkin. Ajatus kyllä olisi, että voisi kokeilla näitä halvempia "tavallisia" sähkäreitä yksi kerrallaan vaikka kerran vuodessa vaihtamalla, jos pääsee järkevään välirahaan. Siinä sitä varmaan olisi mukavaa haastetta kerta vuoteen. Minun käyttöautoni työmatkoihin ja vanhemman pojan vara-auto, jos minä tarvitsen Yarista pidemmälle reissulle.

Jos poikien autonkäyttötarpeet muuttuvat tai eivät enää tarvitse isän sponssia, niin sitten sekoitetaan pakkaa tai vähennetään päälukua tarpeen mukaan.
Tällä hetkellä pidän epätodennäköisenä, että ilman hurjia yllätyksiä elämässä pihaan tulee vanhempaa kalustoa vähään aikaan. Never say never, mutta sähköauto vie tallin ja harrasteita ei pihalla säilytetä, joten... Korkeintaan joku osta, fiksaa, myy, kevään ja syksyn välillä, mutta tämänhetkinen touhu Nettiautossa ja Huutokaupat.comissa ei innosta yhtään.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh-21, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin