Tästä löysällä aasinsillalla Civicissä ilmeni kolinaa etuakselistossa pari viikkoa katsastuksen jälkeen. Ensimmäinen korjaamo löysi äänen, muttei vikaa. Toinen korjaamo on nyt näillä tietoa paikallistanut vian vasemman etuiskarin kääntölaakeriin. Ja lähtötietona tuo laakeri ei ole todennäköisesti ollut katsastuksessa 3vk sitten rikki, koska iskaritesti ei korjaamon näkemyksen mukaan mene rikkinäisellä yläpäällä läpi.
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Katsastus on tietysti hyvä indikaattori auton päivän kunnosta, mutta lähiaikoina on tullut paljon esimerkkejä vastaan, jossa esim. ruostevauriot koteloissa helmojen alla ja taka-akselistossa on jääneet huomaamatta.
Tästä löysällä aasinsillalla Civicissä ilmeni kolinaa etuakselistossa pari viikkoa katsastuksen jälkeen. Ensimmäinen korjaamo löysi äänen, muttei vikaa. Toinen korjaamo on nyt näillä tietoa paikallistanut vian vasemman etuiskarin kääntölaakeriin. Ja lähtötietona tuo laakeri ei ole todennäköisesti ollut katsastuksessa 3vk sitten rikki, koska iskaritesti ei korjaamon näkemyksen mukaan mene rikkinäisellä yläpäällä läpi.
Tästä löysällä aasinsillalla Civicissä ilmeni kolinaa etuakselistossa pari viikkoa katsastuksen jälkeen. Ensimmäinen korjaamo löysi äänen, muttei vikaa. Toinen korjaamo on nyt näillä tietoa paikallistanut vian vasemman etuiskarin kääntölaakeriin. Ja lähtötietona tuo laakeri ei ole todennäköisesti ollut katsastuksessa 3vk sitten rikki, koska iskaritesti ei korjaamon näkemyksen mukaan mene rikkinäisellä yläpäällä läpi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tuo lohkolämmitin on helppo testata sellaisella muutaman euron kulutusmittarilla, joka laitetaan pistorasiaan. Esimerkiksi https://www.motonet.fi/tuote/axxel-ener ... ct=38-4412
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No tuollaista sähkönkulutusmittaria ei olekaan vielä, pitää laittaa listalle, aina löytyy käyttöä.
Aamulla ajelin kenkälaatikolla töihin, ajoissa oltiin ja kulutus näytöltä näkyvässä lämmössä hyvin maltillinen. Miettikää, miten etevän koneen Toyotan insinöörit tekivät jo liki 30 vuotta sitten ! Vähän on jo nestekidenäytössä kulumaa, mutta riittävästi näkyy.

Eikä tuo ollut mikään onnenkantamoinen, samoissa lämmöissä pitkän työpäivän päätteeksi kotona, vähän sateisemmassa kelissä.

Sen lisäksi ettei tuo kuluta mitään, kulkee niin maan perkuleesti, veto on puhdasta ja pontevaa, käy nätisti kuin ompelukone. Ei moitittavaa. Ajoltaan muuten kova, tyrkkäsin iäkkäisiin kiinalaisiin 2.5 baria joka nurkkaan ja ajotuntuma on kuin Hiacessa, paukkukova. Tavallaanhan tuo onkin kuin Hiace, vähän pienempi vain.
Mutkatietä kun kovempaa ajelee, niin on paras ottaa tukeva ote ratista kahdella kädellä ja nojata tiukasti suht pystyssä olevaan selkänojaan, sillai menee hyvin. Cruisailuvehje tämä ei ole, vaan mikroautomainen kenkälaatikko
Kytkin ja vaihdelaatikko toimivat kevyesti ja täsmällisesti, enkä muutenkaan löytänyt mitään ihmeellistä. Kovaa ajoa kaipaa, huomenna taas.
Toinen takarekisterikilven valo on palanut, tässä kohtaa Toyotan insinööri oli ollut tyhmä tai rasittava, sen sijaan että olisi rekkarivalon umpio vaikka kahdella ruuvilla kiinni, siitä alas ja polttimon vaihto, niin ei, pitää irrottaa takaoven sisäpaneeli, aukaisukahva ja senkin jälkeen tunnelma on ahdas. Luonnollisesti varastossa ei ollut 5 watin lasikantaa, vaikka niin muistelin ja sain pari kiinnitysnastaakin rikki. Ostoslistassa siis huomenna pussillinen noita verhoilunastoja vastaisen varalle ja pari polttimoa, vaihdetaan kummatkin kun kerran on auki, ei tuota viitsi kovin usein irrotella.

Aamulla ajelin kenkälaatikolla töihin, ajoissa oltiin ja kulutus näytöltä näkyvässä lämmössä hyvin maltillinen. Miettikää, miten etevän koneen Toyotan insinöörit tekivät jo liki 30 vuotta sitten ! Vähän on jo nestekidenäytössä kulumaa, mutta riittävästi näkyy.

Eikä tuo ollut mikään onnenkantamoinen, samoissa lämmöissä pitkän työpäivän päätteeksi kotona, vähän sateisemmassa kelissä.

Sen lisäksi ettei tuo kuluta mitään, kulkee niin maan perkuleesti, veto on puhdasta ja pontevaa, käy nätisti kuin ompelukone. Ei moitittavaa. Ajoltaan muuten kova, tyrkkäsin iäkkäisiin kiinalaisiin 2.5 baria joka nurkkaan ja ajotuntuma on kuin Hiacessa, paukkukova. Tavallaanhan tuo onkin kuin Hiace, vähän pienempi vain.
Mutkatietä kun kovempaa ajelee, niin on paras ottaa tukeva ote ratista kahdella kädellä ja nojata tiukasti suht pystyssä olevaan selkänojaan, sillai menee hyvin. Cruisailuvehje tämä ei ole, vaan mikroautomainen kenkälaatikko
Kytkin ja vaihdelaatikko toimivat kevyesti ja täsmällisesti, enkä muutenkaan löytänyt mitään ihmeellistä. Kovaa ajoa kaipaa, huomenna taas.
Toinen takarekisterikilven valo on palanut, tässä kohtaa Toyotan insinööri oli ollut tyhmä tai rasittava, sen sijaan että olisi rekkarivalon umpio vaikka kahdella ruuvilla kiinni, siitä alas ja polttimon vaihto, niin ei, pitää irrottaa takaoven sisäpaneeli, aukaisukahva ja senkin jälkeen tunnelma on ahdas. Luonnollisesti varastossa ei ollut 5 watin lasikantaa, vaikka niin muistelin ja sain pari kiinnitysnastaakin rikki. Ostoslistassa siis huomenna pussillinen noita verhoilunastoja vastaisen varalle ja pari polttimoa, vaihdetaan kummatkin kun kerran on auki, ei tuota viitsi kovin usein irrotella.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kymppipäkkiä suosilla vaan, tämmöstä https://www.motonet.fi/tuote/philips-la ... ct=43-4961
Sen verran sulla autoja piipahtelee että luulisi peruspolttimoita ajoittain menevän ja noissa on yleensä paras kpl-hinta asiallisella laadulla.
Sen verran sulla autoja piipahtelee että luulisi peruspolttimoita ajoittain menevän ja noissa on yleensä paras kpl-hinta asiallisella laadulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos pussihousulinja sallii niin laita ledit rekkarivaloiksi. Ei tarvi koskaan vaihtaa vaikka luultavasti hehkuversiokin pelaa n vuotta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ledilinjalla sitten VAIN ihan sellaisenaan ledipolttimoita tai oikeasti kelvollsia valaisimia moiseen kohteeseen.
Alfa 159:ssä on myös W5W:t kilpivaloina ja näihin myydään sellaisia tuning-led -viritysvalaisimia, jotka korvaa koko kilpivalaisimen. Tuosta sitten lähtee johto, jossa on päässä murkula joka on vähän kuin se W5W:n lasikanta ja se tuikataan kiinni siihen vakio johtosarjan lampunkantaan.
Tähän mennessä vaikuttaa ihan siedettävältä, mutta sitten tulee se mutta. Se lampunkanta meinaan on suunniteltu sinne valaisimen sisälle, hehkulangan lämmittämään pieneen tilaan. Noilla tunigo-valaisimilla se jää sitten takapuskurin taakse sellaisenaan roikkumaan jos ei siitä erikseen suojaa ja hapettuu siellä pilalle. Miten sitten tuollaisen liitännän kohtuuvella suojaa, niin se ei olekaan ihan niin helppoa, kunnon liimakutistesukilla siitä pitäisi toki selvitä ihan ok.
Pelkkä ledipolttimo, joka menee valaisimen sisälle kuten hehkupolttimokin, menettää vähän lämmitystä, mutta sen ei pitäisi kovin radikaalisti vaikuttaa, kun lampunkanta pääsee kuitenkin olemaan siellä erillisessä sisätilassaan.
Alfa 159:ssä on myös W5W:t kilpivaloina ja näihin myydään sellaisia tuning-led -viritysvalaisimia, jotka korvaa koko kilpivalaisimen. Tuosta sitten lähtee johto, jossa on päässä murkula joka on vähän kuin se W5W:n lasikanta ja se tuikataan kiinni siihen vakio johtosarjan lampunkantaan.
Tähän mennessä vaikuttaa ihan siedettävältä, mutta sitten tulee se mutta. Se lampunkanta meinaan on suunniteltu sinne valaisimen sisälle, hehkulangan lämmittämään pieneen tilaan. Noilla tunigo-valaisimilla se jää sitten takapuskurin taakse sellaisenaan roikkumaan jos ei siitä erikseen suojaa ja hapettuu siellä pilalle. Miten sitten tuollaisen liitännän kohtuuvella suojaa, niin se ei olekaan ihan niin helppoa, kunnon liimakutistesukilla siitä pitäisi toki selvitä ihan ok.
Pelkkä ledipolttimo, joka menee valaisimen sisälle kuten hehkupolttimokin, menettää vähän lämmitystä, mutta sen ei pitäisi kovin radikaalisti vaikuttaa, kun lampunkanta pääsee kuitenkin olemaan siellä erillisessä sisätilassaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nyt on 10 kpl polttimoita, kävin Motonetissa ja ostin suurpaukkauksen aeron kokonaistaloudellisen vinkin mukaisesti, samalla kun hain Toyotan verhoilukiinnikkeitä, uusin myös ne kun vaihdan kummatkin rekkarivalot huomenissa. Ei tule ledejä, pidetään auto ajan hengen mukaisena, kun sellaisena kerran on säilynyt.
Ajelin Motonettiin moottoritien kautta, vaivattomasti kiihtyi liikenteen sekaan Tarmolan kevyestä ylämäkirampista. On kyllä veikeä ajettava, tuulilasi on niin valtava, että tuntuu kuin istuisi osittain auton ulkopuolella, muutenkin näkyvyys on todella hyvä joka suuntaan. Kuvittele istuvasi akvaariossa jossa on pyörät ja se liikkuu 120 km/h
Tai lasisessa kenkälaatikossa. Rakkaalla lapsella on jo monta nimeä.
Motarin kautta veto kauppaliikkeeseen vei 5.3 litraa polttoainetta, takaisin kaupungin läpi lähiömarkettiin vei karvan alta viiden litran. Marketista kotiin menikin sitten niin vähällä, että jo vähän nauratti ääneen. Hybridit, mihin niitä tarvitaan ? Kokemukseni mukaan tämä Yariksen alkeellinen kulutusnäyttö on vieläpä sangen tarkka. Kyllähän se vaikutti, kun lämpimällä autolla pääsi starttaamaan marketista.

Se mikä on mielenkiintoista, niin en säästellyt, vaan pieksin Yarppaa rivakasti joka tilanteessa, liikennevaloissa oli perässä kaikenmaailman ID-Volkkareita, joita yritin hämmästyttää rivakoilla lähdöillä. Pari taisi hämmästyäkin, noilla tötteröillä ajaa aika usein harmaapäiset teiden tukkeet, tällä ajaa harmaantuva tuleva teiden tuke, mutta ei vielä.
Varsin pätevä varaharrastekulkine tuli hankittua, näin parin päivän työmatka-ja hyötyajojen perusteella. Nyt piti viikonloppuna vaihtaa talvirenkaat, mutta katsotaan nyt, kovin lämmintä on luvattu pitkäksi aikaa eteenpäin. Tässä saattaisi olla nyt sauma pestä ja laittaa pinnoite päälle, suojaillaan sitten kriittisiä paikkoja vähän myöhemmin kun ne renkaat vaihtuu.
Tämä auto on kyllä selvästi wannabe-Hiace. Kytkin nimittäin käyttäytyy juuri täsmälleen, kuten kaikissa Hiaceissani. Kylmänä, etenkin märällä kelillä ja ylämäkeen lähtiessä, kytkin kevyesti ravistaa, muutaman kerran. Ei koskaan muulloin, ei myöskään kun kylmänä lähtee tasaiselta. Kaikki Hiaceni tekivät samaa, riippumatta siitä oliko kytkin alkuperäinen, hiljan uusittu, oliko autolla ajettu 170 tkm vai 550 tkm. Ei tosiaan aiheuta toimenpiteitä. Ominaisuus !
Ajelin Motonettiin moottoritien kautta, vaivattomasti kiihtyi liikenteen sekaan Tarmolan kevyestä ylämäkirampista. On kyllä veikeä ajettava, tuulilasi on niin valtava, että tuntuu kuin istuisi osittain auton ulkopuolella, muutenkin näkyvyys on todella hyvä joka suuntaan. Kuvittele istuvasi akvaariossa jossa on pyörät ja se liikkuu 120 km/h
Motarin kautta veto kauppaliikkeeseen vei 5.3 litraa polttoainetta, takaisin kaupungin läpi lähiömarkettiin vei karvan alta viiden litran. Marketista kotiin menikin sitten niin vähällä, että jo vähän nauratti ääneen. Hybridit, mihin niitä tarvitaan ? Kokemukseni mukaan tämä Yariksen alkeellinen kulutusnäyttö on vieläpä sangen tarkka. Kyllähän se vaikutti, kun lämpimällä autolla pääsi starttaamaan marketista.

Se mikä on mielenkiintoista, niin en säästellyt, vaan pieksin Yarppaa rivakasti joka tilanteessa, liikennevaloissa oli perässä kaikenmaailman ID-Volkkareita, joita yritin hämmästyttää rivakoilla lähdöillä. Pari taisi hämmästyäkin, noilla tötteröillä ajaa aika usein harmaapäiset teiden tukkeet, tällä ajaa harmaantuva tuleva teiden tuke, mutta ei vielä.
Varsin pätevä varaharrastekulkine tuli hankittua, näin parin päivän työmatka-ja hyötyajojen perusteella. Nyt piti viikonloppuna vaihtaa talvirenkaat, mutta katsotaan nyt, kovin lämmintä on luvattu pitkäksi aikaa eteenpäin. Tässä saattaisi olla nyt sauma pestä ja laittaa pinnoite päälle, suojaillaan sitten kriittisiä paikkoja vähän myöhemmin kun ne renkaat vaihtuu.
Tämä auto on kyllä selvästi wannabe-Hiace. Kytkin nimittäin käyttäytyy juuri täsmälleen, kuten kaikissa Hiaceissani. Kylmänä, etenkin märällä kelillä ja ylämäkeen lähtiessä, kytkin kevyesti ravistaa, muutaman kerran. Ei koskaan muulloin, ei myöskään kun kylmänä lähtee tasaiselta. Kaikki Hiaceni tekivät samaa, riippumatta siitä oliko kytkin alkuperäinen, hiljan uusittu, oliko autolla ajettu 170 tkm vai 550 tkm. Ei tosiaan aiheuta toimenpiteitä. Ominaisuus !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634