Toivottavasti tämä lanka menee oikeaan osoitteeseen.
Ostin tässä kesällä "uuden" bensa Saabin (NG9-3, -08) itselle ja tässä kyseisessä vehkeessä on jälkiasennettu Webasto Thermo Top C. Tähän tuli nyt muutama viikonloppu sitten vaihdettua palopesä tiivisteineen ja viikon pöhötyksen ja polttelun jälkeen loppui viimein savutus eli vika oli oikea ja ei onneksi ole runko halki ja glykolit pysyy oikealla puolella. Kyseessä ensimmäinen kerta kun Webastoa olen koskaan käyttänyt ja täten heräsi muutama kysymys kokeneemmille webaston käyttäjille.
Taustatietoa - Webastosta oli palopesä haljennut / mennyt soikeaksi ja täten palokammio oli täynnä jäähäriä kuten myös weban putki. Webaa ei ennen tätä hetkeä oltu käytetty n. 3 vuoteen.
Webasto ei aktivoi puhallinta - eli on tarkoitettu vain jäähdytinnesteen lämmittämiseen.
Webastoa kontrolloidaan Telestart T100 avaimella - autossa ei omaa kelloa / muita nappeja etc.
Lämmitys - Tosissaan savutuksen loputtua alkoi selvästi palamaan hyvin ja lämmöt tosissaan nouseekin. Olen nyt näillä syksyn viileämmillä keleillä käyttänyt webastoa 60-90min. Auton käynnistettyä lämmöt ovatkin jotain 50-60 astetta. Onko tämä normaali lämpötila käyttöaikaan nähden? Autossa on myös Defan ylläpitolaturi niin sillä on tullut pöhötettyä pitkiäkin aikoja että varmasti vanha sakka palaa pois karstoineen järjestelmästä. Mikä olisi optimiaika niin ikään pöhöttää webastoa ennen ajoa? Toki hieman tettiläiskysymys - riippuu säästä, mutta näin ikään oletan ettei se jäähdytinneste tuosta lämpöisemmäksi mene vaikka pöhöttäisi sen täydet 120min, vai kuinka?
HTM Järjestelmä - Tämä oikeastaan pääsyy miksi langan ajattelin tehdä. Olen nyt useamman kerran koittanut käyttää lähtöajankohtaa eli avaimen HTM järjestelmää, kun olen töissä. Säädän autossa kellot kohdilleen ja HTM valo syttyy. Asetukset on comfort 5 ja paloaika 60-90min. Töiden päätyttyä ja autolle palattuani webasto kyllä pöhisee muttei jäähdytinnesteet ole lämmenneet yhtään. Mikä tämän aiheuttaa? Normaalisti jos kotoa painan avaimesta webaston vain päälle, jäähärit on lämmenneet, mutta HTM:n kanssa ei tapahdu mitään.
Kaikki vinkit, vihjeet ja opit ovat enemmän kuin tervetulleita. Paljon olen webastoista kuullut positiivista. Harmi etten itse pääse kokemaan lämpimää kabiinia, mutta ajatuksena oli asentaa haaralla ylläpitolaturin kylkeen sisätilan pistoke ja sinne lämmitin.
Webastoon vaihdettu muistaakseni 2020-2023 aikana huoltokirjan mukaan webaston polttoainepumppu ja vesipumppu. Nyt myös palopesä.