Webasto ihmettelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Terve!

Toivottavasti tämä lanka menee oikeaan osoitteeseen. :D

Ostin tässä kesällä "uuden" bensa Saabin (NG9-3, -08) itselle ja tässä kyseisessä vehkeessä on jälkiasennettu Webasto Thermo Top C. Tähän tuli nyt muutama viikonloppu sitten vaihdettua palopesä tiivisteineen ja viikon pöhötyksen ja polttelun jälkeen loppui viimein savutus eli vika oli oikea ja ei onneksi ole runko halki ja glykolit pysyy oikealla puolella. Kyseessä ensimmäinen kerta kun Webastoa olen koskaan käyttänyt ja täten heräsi muutama kysymys kokeneemmille webaston käyttäjille.

Taustatietoa - Webastosta oli palopesä haljennut / mennyt soikeaksi ja täten palokammio oli täynnä jäähäriä kuten myös weban putki. Webaa ei ennen tätä hetkeä oltu käytetty n. 3 vuoteen.
Webasto ei aktivoi puhallinta - eli on tarkoitettu vain jäähdytinnesteen lämmittämiseen.
Webastoa kontrolloidaan Telestart T100 avaimella - autossa ei omaa kelloa / muita nappeja etc.

Lämmitys - Tosissaan savutuksen loputtua alkoi selvästi palamaan hyvin ja lämmöt tosissaan nouseekin. Olen nyt näillä syksyn viileämmillä keleillä käyttänyt webastoa 60-90min. Auton käynnistettyä lämmöt ovatkin jotain 50-60 astetta. Onko tämä normaali lämpötila käyttöaikaan nähden? Autossa on myös Defan ylläpitolaturi niin sillä on tullut pöhötettyä pitkiäkin aikoja että varmasti vanha sakka palaa pois karstoineen järjestelmästä. Mikä olisi optimiaika niin ikään pöhöttää webastoa ennen ajoa? Toki hieman tettiläiskysymys - riippuu säästä, mutta näin ikään oletan ettei se jäähdytinneste tuosta lämpöisemmäksi mene vaikka pöhöttäisi sen täydet 120min, vai kuinka?

HTM Järjestelmä - Tämä oikeastaan pääsyy miksi langan ajattelin tehdä. Olen nyt useamman kerran koittanut käyttää lähtöajankohtaa eli avaimen HTM järjestelmää, kun olen töissä. Säädän autossa kellot kohdilleen ja HTM valo syttyy. Asetukset on comfort 5 ja paloaika 60-90min. Töiden päätyttyä ja autolle palattuani webasto kyllä pöhisee muttei jäähdytinnesteet ole lämmenneet yhtään. Mikä tämän aiheuttaa? Normaalisti jos kotoa painan avaimesta webaston vain päälle, jäähärit on lämmenneet, mutta HTM:n kanssa ei tapahdu mitään.

Kaikki vinkit, vihjeet ja opit ovat enemmän kuin tervetulleita. Paljon olen webastoista kuullut positiivista. Harmi etten itse pääse kokemaan lämpimää kabiinia, mutta ajatuksena oli asentaa haaralla ylläpitolaturin kylkeen sisätilan pistoke ja sinne lämmitin.

Webastoon vaihdettu muistaakseni 2020-2023 aikana huoltokirjan mukaan webaston polttoainepumppu ja vesipumppu. Nyt myös palopesä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4181
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Useamman talven käytellyt webastoa viime vuosina, pääosin Hiaceissa. Juurikaan koskaan, edes kovimmilla pakkasilla, ei ole tarvinnut sitä yli 30 minuuttia pöhisyttää. Nuo sinun minuuttimääräsi kuulostavat hurjilta. Itsellä oli nappikäynnistyksessä asetus, että 30 minuutin päästä sammuu automaattisesti. Vartin vähintään kun käyttää, ei karstoitu, optimaalinen käyttöaika 20-30 minuuttia, varsinkin kun sulla vielä bensavehje. Kaikki sen päälle on aikaslailla turhaa. Hiacelle puoli tuntia -20 asteen pakkasessa riitti siihen, että lämpeää nopeasti normaaliksi kun lähtee ajelemaan.
Webasto ei ole mikään lohkolämmitin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Nojoo onhan se aika pitkä aika. Nyt alkuun olen pöhöttänyt sitä pidempään, että varmasti kaikki töhnä palaisi pois. Tänäaamuna testasin 30min polton ja ei tuntunut lämpöviisari liikahtavankaan. Lämmöt kyllä nousi nopeahkosti jahka työmaalle lähdin ajamaan.

Sillä langan teinkin, kun tottunut lohkolämmittimeen ja siihen että kahden tunnin jälkeen auton käynnistettyä moottorinlämmöt oli jo sen 30-60°c ja homma rokkas. Webastosta en tiedä yhtään, kuinka kuuluu käyttäytyä, miten nopeasti kuuluu lämmetä. Kaikkien kuulemieni webasto hehkutusten lapinlisineen luomien mielikuvien ansiosta olen ymmärtänyt että 5 minuutin puhalluksella auto on täydellisen käyntilämpöinen täydellisellä sisälämmöllä pakkasessa kuin pakkasessakin. Sillä nämä kysymykset on herännytkin, että onko kalusto sittenkään kunnossa. :D Kiinnostaisi vain tietää ton HTM:n jutska, et teenkö jotain väärin vai onko jotain vialla.
Scraab
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

VekkuliUkkeli kirjoitti:
Ma Loka 27, 2025 18:49
Töiden päätyttyä ja autolle palattuani webasto kyllä pöhisee muttei jäähdytinnesteet ole lämmenneet yhtään. Mikä tämän aiheuttaa? Normaalisti jos kotoa painan avaimesta webaston vain päälle, jäähärit on lämmenneet, mutta HTM:n kanssa ei tapahdu mitään.
HTM ei kuulu kokemuspiiriini, mutta tuo kuulostaa siltä, että käytössä on lämmityksen aloitusaika, ei lähtöaika. Aseta ajaksi puoli tuntia ennen lähtöä.

Omassa jälkiasennus-webassa asetettiin lämmityksen aloitusaika, mutta tehdasvarusteessa (Volvo) lähtöaika, ja auto päätti itse tarvittavan lämmitysajan.
VekkuliUkkeli
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja VekkuliUkkeli »

Kuulostaisi kyllä loogiselta, mutta näissä HTM tilanteissa "lähtöajaksi" oli merkattu 14:10 ja autolle saavuin joskus 14:04-06 ja webasto hyrräsi.. Jos kyseessä olisi polton aloitusaika, käynnistyisikö webassa sitten joku esilämmitys vai onko moista edes olemassa? Täytyy huomenna testata tätä että asettaa HTM:n 30-60min ennen töiden päättymistä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5923
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omat kokemukset ebereistä lähinnä, oli isällä jossain pirssissä weba kellollakin. 30 min isossakin pakkasessa pitäisi riittää siihen että sekä kabiini että motti on lämpimät. Eli sellainen 15-30min pitäisi olla ihan riittävä aika nostamaan lämmöt, näissä lämpötiloissa varmaan 10 minuuttia pitäisi olla jo riittävä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Numba
"Hirsch"
Viestit: 825
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Webasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Webasto ei aktivoi puhallinta - eli on tarkoitettu vain jäähdytinnesteen lämmittämiseen.
Kiertääkö vesi varmasti? Pitäisi tuntua selkeästi Webastosta lähtevässä letkussa. Asetus comfort 5 - valitaanko sillä lämmityksen taso? Haisteleeko ulkolämpötilaa? Nyt ei oo ollut oikein kylmät kelit vielä.
Eberissä on muistaakseni asetuksia (Tech2), millä voi valita lämmitetäänkö kabiinia vai moottoria. Ilmeisesti vähentää ohjaamon lämpötilapyyntiä tms. Ei nyt kuulu varsinaisesti tähän. Eberi käynnistyy +8 Asteessa. +9 Sit kestääkin ajaa se 10 km, että kone normaali lämmöissä. Eberin ajonaikaisella käytöllä matkan saa n. puolitettua.
Lämmittämätön ohjaamo ei lämpiä kovin nopeasti, vaikka kone olisikin lämmin.
Vastaa Viestiin