Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7791
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Ti Joulu 02, 2025 11:29
Saattaa kestää. Siellähän on elektroniikka aina hereillä kiinni ollessa, vaikka valoanturi estäsi varsinaisen valon kytkennän.
Tosi, useammin noista tunnistin tuntuuki hajoovan.

Sisäeteisen tunnistinlamppu lakkasi tuossa juuri sammumasta, se sentään yli 5 vuotta kestänyt.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7791
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
Ti Joulu 02, 2025 16:44

Minutkin on nyt testattu, saa jatkaa töissä seuraavat kaksi vuotta.
Se on positiivista :mrgreen:

Eiks sullaki ollu jotain olkapää vaivaa? Sekö on helpottanut?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, oikea olkapää on vaivannut jostain viime vuoden kesästä saakka. "Jäätynyt olkapää" sanoi fyssari tutkimusten jälkeen, perus-röntgen ei näyttänyt mitään poikkeavaa. Mun piti mennä magneettikuvaukseen ja olinkin jo ovesta menossa ja astumassa autoon, kun peruuttivat ajan. Siihen tuli sitten se nivusen leikkaus väliin ja keskityin kuntoutukseen, kuvauslähete vanheni.

Sittemmin on käynyt niin, että kun olen antanut olkapään olla rauhassa, välillä vähän venytellyt ja kokeillut liikeratoja, niin kas, semmoiset 75% on palautunut poissa olleesta liikeradasta, kipuja ei ole ja pystyn tekemään sen mitä tarvitseekin. Ihan samaan kuin vasemmalla kädellä en vielä pysty, mutta sitä kohti ollaan menossa. Ne tutut joilla tämä sama vaiva on ollut, ovat kärsineet siitä 1.5-2 vuotta yleensä, joten sillä tiellä ollaan. Antaa ajan hoitaa ja jos menee toiseen suuntaan, niin haetaan apuja.

Yksi testeistä eilen oli pystypunnerrus käsipainoilla, mitä en viime keväänä olisi pystynyt tekemään, mutta nyt onnistui vaivatta ja tulos parani vuoden 2023 vastaavasta, eiköhän tämä tästä !

https://autobild.fi/artikkeli/uusi-toyo ... 117e4ebacd

Olen seurannut tuota hybridivoimalinjan saaneen Aygo X:n tulemista sivusilmällä, tuolta linkin takaa saa hinnatkin. Tammi-helmikuussa pitäisi tulla ensimmäiset yksilöt Suomeen. Täytyy käydä tutustumassa ja katsella, tuleeko tuosta hyviä lanseeraustarjouksia rahoituksen/liisareiden suhteen. Riittäisi oikein hyvin käyttikseksi tuohon, kakkosautona voisi sitten pitää ihan jotain muuta ja onhan tuossa tilavampi sellainen jo nyt ! Aygo X:stä olen pitänyt aina, mutta se kolmisylinterinen 72-heppainen kone on ollut kantona kaskessa, vaikka auto sai multidrive-vaihteistonkin automaatiksi robottivaihteiston tilalle. Satunnaiset pitkät matkat kuten esim. Pohojammaalle, eivät ole tuolla kombolla mitään herkkua. Mutta, hybridivoimalinjalla auton käytettävyys nousee ihan eri tasolle. Painoa vähemmän kuin Yariksessa ja sama voimalinja, kulkee kovaa :D ja menee todella vähällä.

phpBB [video]
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

"Kunnostin" vanhan Accordin akun, heti latauksen jälkeen näytti varaus pannuhuoneen lämmössä 12.82V, kahta vuorokautta myöhemmin 12.76V ja tosiaan yli vuoden seisonnan jälkeen vielä 12.52V kun sen nyt ekan kerran tsekkasin.
Pesin, rassasin navat ja voitelin, odotelkoot edelleen, jos tulee tarvetta.
Kuva

Yaris Crossissa akku on takapenkin alla, älyttömässä paikassa. Muistelin, että mitenkäs se menikään, jos tulee ongelmia. Konehuoneen puolella on sulakerasia ja siellä on punaisen käännettävän suojan alla plussa. Tökkäsin Defan plussan siihen ja maata vierestä.
Kuva

Alkoi vilkuttelemaan toista pykälää. Katselen huomenna, väittääkö, että on täyttä. Ei se huoltolataus pahitteeksi ole varmaan tähänkään, varsinkin kun niitä 12V akkuongelmia näissä on ollut jo suht tuoreina. Konetila on onneksi syvä ja sähköjohdon saa kivasti ujutettua tuosta konepellin kulmasta sisään niin, että saa pellin kunnolla kiinni ja auton lepotilaan latauksen ajaksi.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Taas ihan mielenkiinnosta, mittasin Tötterön akun pari minuuttia sen jälkeen, kun olin parkkeerannut talliin kauppareissulta tullessa.
Kuva

Jos tuosta jotain voi päätellä niin kenties sen, että akku ottaa normaalisti varausta vastaan ja on täynnä ajon jälkeen.

Crossista irrotin laturin vuorokauden jälkeen, oven kun avasi ja hybridin herätti, niin lopputuloksena Defa vilkutteli kolmatta viivaa ja halusi ladata lisää. Vaan eiköhän tuo ollut hommansa hoitanut. Nämä hybridit ovat vähän hankalia, kun eivät koskaan nuku aivan täysin, jos jätät konepellin raolleen tai auki ei ole hyvä, eikä ole hyvä jos suljet ja sitten joudut avaamaan kuskin oven vapauttaaksesi konepellin lukituksen, jolloin auton järjestelmät taas heräävät ja jännite notkahtaa.
No, sama hommahan se on vähänkin nykyaikaisemmassa autossa, syttyyhän Tötteröönkin mittaristoon varoitusvalo auki olevasta ovesta, vaikkei mitään muuta tapahtuisikaan ja muutaman sekunnin välein vilkahtelee ajoneston valo edelleen, kun auto on sammuksissa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13565
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se akun jännite on yläkantissaan heti latauksen jälkeen mitattuna. Eli kun tötterö on pari minuuttia aiemmin sammutettu ja lataus loppunut, voi mittaustulos olla tuo akun täyttöasteeseen katsomatta. Vähän pidempään kannattaa odotella, tyyliin pari tuntia tai enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juu, tottakai, minua kiinnosti lähinnä se, että tuo 12.82V on yleensä se luku, jonka näen kun lataus ei ole päällä, mutta on ollut päällä vähän aikaa sitten, oli kyse sitten auton omasta laturista, tai ulkoisesta. Eli se, mistä jännite alkaa laskemaan kun auto on käyttämättä. Viimeksi näytti parin päivän seisomisen jälkeen 12.42V ja viiden päivän jälkeen 12.12V.

Vähän on sellainen maku itselläkin, että kun ei mitään kummempaa ole, niin keksitään ja ihmetellään ääneen :D
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään ei satanut. Puoliltapäivin aloitin ja tein siihen saakka, että hämärä voitti. Vanha kunnon halkomakone, oivallisesti nimetty, hurisi luotettavasti.
Kuva

Kottikärryllinen kerrallaan.
Kuva'

Siitä se taas alkaa hahmottua.
Kuva

Muuten ihan ok, mutta sen verran kosteaa tavaraa, että meinasi hanskat kastua. Ja kastuikin. Pari päivää tarvitsisin vielä, että saisi halki tänä vuonna kertyneet. Lupasivat vaan sadetta n. viikon putkeen alkaen huomisesta. Toivon, ettei ennuste toteudu täydellisesti. Ensi viikolla on kyllä taas mahdollisuus, koska töitä on vain ti-ke ja loput päivät vapaata. Pyhäjakso, niin tunnit vähäiset ja olen joulun töissä, joten vapaita riittää.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään ei tarvinnut jatkaa savottaa. Sääennuste piti paikkansa. Karmea keli.
Kuva

Onneksi juuri nyt alkaa Valioliiga-studio ja reilun puolen tunnin päästä Aston Villa-Arsenal. Piristäisi kummasti päivää jos kaadettaisiin sarjajohtaja Arsenal, silloin oltaisiin enää kolmen pisteen päässä. Mutta, pessimisti ei pety !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2964
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

^^heh. Harrastin samaa puuhaa tänään eli klapikone lauloi. :D Päijät-hämeessä ei onneksi ollut tihkusadetta pahempaa, mutta hanskat oli kyllä silti ihan läpimärät. Ja päivä on lyhyt. Kotimatkalla Mondeon halogeenivaloilla ei kyllä tehnyt paljoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

phpBB [video]


Voin sanoa, että pojan kanssa tuon viimeisen maalin syntyessä hieman "bailattiin". Taisi joku pehmeämpi huonekalukin lentää pitkin huonetta. Olen kannattanut Aston Villaa 1970-luvulta lähtien ja näitä hetkiä vartenhan sitä eletään. Kyllä oli hieno jalkapallomatsi !

Valitettavasti jouduin laittamaan Arsenalin version kohokohdista, koska Aston Villan oma kooste on blokattu muilta sivustoilta...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

IC1970 kirjoitti:
Ke Joulu 03, 2025 19:23
Yaris Crossissa akku on takapenkin alla, älyttömässä paikassa.
Tuttu paikka ainakin T-mallin Fordista, Kuplavolkkarista ja 750i Bemarista. Ei toki yhtä kätevästi käsillä kuin konetilassa, mutta varmaan Toyotallakin on ollut jokin perusteltu syy sijoittaa se sinne, esim. painojakaumaan liittyen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
aero
-
Viestit: 9277
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

A) siellä oli sopivasti tilaa
B) sopii hyvin painojakaumaan
C) lämpöteknisesti matkustamossa, mikä helpotaa latausprofiileja kun siellä pyritään yleensä 20-25°C lämpötilaan
D) latauksen ja purun hukkalämpö sisätilaan, joka vähentää lämmitystarvetta (ja lisää kylmennystarvetta kesällä, mutta gradientti lie pienempi isossa kuvassa)

Siinä pari syytä, mitkä ovat hyvinkin voineet tulla mieleen japanilaisille ja saksalaisille insinööreille autoa suunnitellessa.

Siinä on todennäköisesti päällä joku muovinen suojus, kannattaa huolehtia että sekä se että akku on ja pysyy paikoillaan. Tarina kertoo Audista, jossa aikuinen takamatkustaja löysi töyssyssä takapenkistä spontaanin lämmityksen, kun akku pääsi koskemaan penkin jousiin. Tarinan todenperäisyyttä en ole kyennyt varmistamaan, mutta tilanne on ainakin teoriassa mahdollinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13565
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

MOT

Mun '73 kuplan takapenkin istunosan alapuolella näkyvistä teräsjousistä yksi on sulanut poikki. Ja sulamistarina ei ole itselleni mitään muinaislegendaa, koska ihan itse sen siitä onnistuin 12-voltin jännitteellä sulattamaan olemalla takapenkillä polvillaan kun jotain sieltä perälaatikosta kaivoin :mrgreen:

Savun hälvettyä kaivoin sen akun sieltä esiin ja sen yläpintaan oli ilmestynyt reikä. Ihme ja kumma akku toimi vielä pitkään sen jälkeen, vaikka pala sulaa terästä oli sulattanut akkuun reijän ja valukökkäle päätynyt akun sisälle.

Sen jälkeen askartelin rikkinäisestä ämpäristä akun päälle mainitun muovisuojuksen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Akun paikka on konetilassa. Tai muuten sellaisessa paikassa, että siihen pääsee vaivatta käsiksi, jos tulee ongelmia.

Sääennustajat ovat osanneet asiansa, sataa jo kolmatta päivää putkeen. Huomenna töihin. Paskim-mat lomakelit koskaan, kolmena päivänä seitsemästätoista sellainen keli, että viitsi jotain muutakin tehdä kuin pakolliset lenkit ja väkisin ulkoilun.

Masentava maa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin