Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AZP
"TosiSaabisti"

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
Ma Touko 25, 2026 14:14
Scraab kirjoitti:
La Touko 23, 2026 11:30

Minulla on pääsulakkeet normi 25A. Talossa sähkölämmitys ja ”heti valmis” sähkökiuas. Kymmeneltä ohjautuu päälle varaava lattialämmitys ja varaaja. Autoa ladataan päätaulun 16A voimavirtarasiasta Blaupunktin kaapelilla, autossa 16A rajana. Lataus ajastettuna silloin, kun pörssisähkö on halvimmillaan, eli yleensä joskus 01.15 alkaen. Aamusta toiseen on ollut talo lämmin ja auto ladattuna :D!
Mulla kans 25A pääsulakkeet niin oon kyllä säätänyt latausasemasta maksimin 10A:han ja silti latautuu yön aikana, suosittelen samaa.

Sähkön siirto yhtiön sivuilta pitäisi nähdä mikä on ollut maksimi kulutus, aika iso vaara tuos et ylittää sen nimellisen 17.5kilowatin..
Automaation kellolla hoitaminen alkaa muuten hiljalleen tuottaa huonoja tuloksia. Jo pari vuotta sitten alkoi keväästä syksyyn näkyä viikonloppuisin sellainen efekti, että vuorokauden halvimmat tunnit onkin alkuiltapäivästä, kun aurinkopaneelit alkaa tuottaa sähköä järjestelmään, ja kulutus viikonlopun vuoksi on alhainen. Nyt sama efekti alkaa näkyä jo arkipäivisinkin, arvatenkin aurinkovoimakapasiteetin kasvun myötä.

Ja tässä ei puhuta suomalaisesta aurinkosähkökapasiteetista, koska hintavaikutus valuu Suomeen saakka Keski-Euroopastakin saakka. Ihan samaan malliin kuin vuonna 2022 saksalainen kaasupula iski suomalaiseen sähkönihintaan.

Tänäänkin hinnat alle puolen sentin itapäivällä, yöllä oli paria-kolmea senttiä. Huomenna sama ilmiö. Sunnuntaina kallein tunti oli klo 01-02 yöllä, puolen päivän jälkeen mentiin sitten viisi tuntia miinushinnoilla.

Itse päätin joku viikko sitten luopua kellarin lattialämmityskierron kello-ohjauksesta yön tunneille, ja maalämpöpumpun pörssisähköohjaus saa hoitaa ajoituksen sen mukaan mitä osaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin