Vinkki: Kuinka saada jäätyneet lukot auki?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Uskokaa pois, tuon muovipussin täyttää kraanakuumalla vedellä nopeammin kuin mitä lämpöpuhaltimen ehtii löytää ja sen voi tehdä myös huoltamon pihalla :wink:

Tämä vinkkihän lähti nyt siitä, kun kaveri tuli kyselee lämpöpuhallinta, että pääsis Hiacella tankille. No, eihän minulla sellaista ole. Minä yritin, että täytä muovipussi kuumalla vedellä ja lämmitä sillä. Mutta ei kaveri siihen reagoinut, mietti vain, keneltä seuraavaksi kyselisi. Piti itte näyttää, eikä mennyt minuuttiakaan kun lukko oli auki.

Uskoisin, että toimii myös Abloyn kanssa, vaikka kokemusta ei olekaan :wink:

Olishan se karua polttaa ovesta maalit. Toisaalta, saispa syyn maalata koko auton. Mutta ihan tosi, Fiatista meni kolmen talven aikana kolme lukkoa ja bensakorkin avain, kun yritin aina vain voimalla sisään (tai ulos, kun oli ensin päässyt takakontin kautta sisään) :twisted:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

jariha kirjoitti:Uskokaa pois, tuon muovipussin täyttää kraanakuumalla vedellä nopeammin kuin mitä lämpöpuhaltimen ehtii löytää ja sen voi tehdä myös huoltamon pihalla :wink:
Toi toimii ja hyvin, joskus on ollut karmit niin jäässä ettei autoon oo päässyt (15v sitten) ja siinäkin "lämmin pussi" auttoi. :D

EDIT:
Niin, jos ei oo muovipussia ja/tai vettä saatavilla niin saattashan sekin toimia että vetäsee pökät nilkkoihin ja lyö "kannikat" lukkopesän päälle :mrgreen:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

93t sport kirjoitti:Niin, jos ei oo muovipussia ja/tai vettä saatavilla niin saattashan sekin toimia että vetäsee pökät nilkkoihin ja lyö "kannikat" lukkopesän päälle :mrgreen:
Aivan varmasti, ellei sitten jäädy itse kiinni siihen oveen :lol:

Toisaalta olishan se tosimiesten hommaa, jos siellä huoltsikan pihalla...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

:idea: Abloy riippulukot toimii aika pitkään kun kylvettää niitä hetken 100 % pakkasnesteessä ja vähän vääntelee avainta lukossa :idea:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

jariha kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Niin, jos ei oo muovipussia ja/tai vettä saatavilla niin saattashan sekin toimia että vetäsee pökät nilkkoihin ja lyö "kannikat" lukkopesän päälle :mrgreen:
Aivan varmasti, ellei sitten jäädy itse kiinni siihen oveen :lol:

Toisaalta olishan se tosimiesten hommaa, jos siellä huoltsikan pihalla...

Muistakaa ottaa avaimet pois ennen ku "kannikat"on lukon päälle!Voi muuten olla kylmä yllätys holessa :?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mimmi kirjoitti:Valtteri:

Miksei Abloy tuota erinomaista keinoa kerro meille alan amattilaisille :?:
Vaikea sanoa :?: faija vainaa joskus mulle kertoi jipon ja toistaiseksi on hyvin toiminut :D kyllä CRC:n aseöjyäkin on laitettu mutta pakkasneste on toistaiseksi vienyt voiton
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
masaminds
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 11:58

kankkujen sijasta....

Viesti Kirjoittaja masaminds »

Olen käyttänyt lukkojen aukaisuun jo monta vuotta aina mukana kulkevaa välinettä (ja monikäyttöistä :lol: ) nimittäin kämmentä. Ei ole kosteusongelmaa (ainakaan -30:ssa) ja en ole koskaan tarvinnut lukkosulia ja muita hömpötyksiä. Jos lukot on jäässä lukolle painettu käsi samalla kuivaa lukon ja lopputalvesta ei tarvitse enää mitään apuja. Toista käsittely tarvittaessa :wink: .
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: kankkujen sijasta....

Viesti Kirjoittaja jariha »

masaminds kirjoitti:Olen käyttänyt lukkojen aukaisuun jo monta vuotta aina mukana kulkevaa välinettä (ja monikäyttöistä :lol: ) nimittäin kämmentä. Ei ole kosteusongelmaa (ainakaan -30:ssa) ja en ole koskaan tarvinnut lukkosulia ja muita hömpötyksiä. Jos lukot on jäässä lukolle painettu käsi samalla kuivaa lukon ja lopputalvesta ei tarvitse enää mitään apuja. Toista käsittely tarvittaessa :wink: .
Aivan, tätäkin on tullut menestyksellä kokeiltua. Toisinaan kämmenen lämpövoima on vain todettu liian heikoksi, eikä riisuutumaankaan ole tohtinut. Mutta pakkohan se on, jos muuta apua ei saatavilla ole :oops:

Myös saabracing:n vinkki lämmittää avainta tuli koettua hyväksi, kun ongelma oli siinä, ettei avain mennyt lukkopesään. Tässä tapauksessa auttoi muutama lämmin henkäisy avaimeen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

huom! lukkosulan käyttö liuottaa ja valuttaa oikeat lukkoöljyt pois lukosta.

eli jos hätätapauksessa lukkosulaa käyttää, niin pikkupullosta annosteltu lukko-tai aseöljykäsittely on tarpeen. avainta kannattaa käyttää ja käännellä lukossa vuoroin öljyn ruikkausten välillä.

sytkärillä tai tulitikuilla lämmitetty avain yleensä uppoaa perille asti. saattahan tuon joutua lämmittämään useamman kerran, lämpö kun siirtyy avaimesta aika nopeasti lukon rakenteisiin.

noilla kovemmilla liekeillä saattaa tehdä helposti vahinkoa, varsinkin suoraan lukkoon kohdistetulla liekillä. e.m. siirtolämpö on vain vähän hitaampaa, mutta paljon helpompi annostella oikein.

lukkoseppä lienee pääpiirteittäin samaa mieltä?


terv. jt, hopeaseppä
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

tulipa tuossa kokeiltua tuota kuumaa vettä muovipussissa kuupan oven aukaisuun. lukkopesä ei ollut jäässä (koska se on hyvin öljytty), mutta muuten jumitti oikein kunnolla. ei edes luvannut.

laskin kuumaa vettä kahteen pakasta vedettyyn 3:n litran muovipussiin. ne sitten ämpärin pohjalle ja eikun pihalle -15 asteen pakkaseen.

pitelin muovipusseja oven reunan päällä, siellä saranan vastakkaisessa päässä ovea. lämmittelin jonkin matkaa myös ylä- ja alareunaa. näillä toimenpiteillä ei vielä tulosta syntynyt, mutta jo seuraava lämmittelykierros aukaisi oven ilman tiivisteiden repeytymistä :)

ilmeisesti ovi ei ollutkaan jäätynyt tiivisteistään, vaan oven ulkopuolella, sen päätyseinässä oleva, karmin tappiin vastaava salpa oli jäätynyt "juurestaan" kiinni.

äkillinen, tosin hyvin paikallinen ilmaston lämpiäminen taisi auttaa. eikä sormet palelleet yhtään! suosittelen.


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jt kirjoitti:tulipa tuossa kokeiltua tuota kuumaa vettä muovipussissa kuupan oven aukaisuun. lukkopesä ei ollut jäässä (koska se on hyvin öljytty), mutta muuten jumitti oikein kunnolla. ei edes luvannut.

laskin kuumaa vettä kahteen pakasta vedettyyn 3:n litran muovipussiin. ne sitten ämpärin pohjalle ja eikun pihalle -15 asteen pakkaseen.
Hienoa, että se toimii. Itse kyllä käytän ihan kauppakasseja. Se on vielä sen kokoinen, että sen jaksaa täyttää ja siinä on jo melkoisesti lämpöenergiaa. Vuotoja niissä usein on, mutta pieni vuoto ei vielä haittaa, sillä nopeastihan se lämpökin karkaa.

Mutta tämä on joka tapauksessa hyvä esimerkki siitä, miten monia käyttötarkoituksia tällä on. Jos vähän laajennamme tajuntaa, niin tätä voi käyttää muihinkin kohteisiin kuin autoihin :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

jariha kirjoitti:
Itse kyllä käytän ihan kauppakasseja. Se on vielä sen kokoinen, että sen jaksaa täyttää ja siinä on jo melkoisesti lämpöenergiaa. Vuotoja niissä usein on, mutta pieni vuoto ei vielä haittaa, sillä nopeastihan se lämpökin karkaa.

Mutta tämä on joka tapauksessa hyvä esimerkki siitä, miten monia käyttötarkoituksia tällä on. Jos vähän laajennamme tajuntaa, niin tätä voi käyttää muihinkin kohteisiin kuin autoihin :roll:
Saiskohan tuolla emännän lämpimäksi :?: Joskus on aika viilee vastaanotto ja itellä ois kiire Saappia ropeltaan.
Vastaa Viestiin