9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Maahantuojan ilmoitus ?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tuli mieleen, että kun maahantuojalta ei ole kotiin tullut mitään infoa, että tällainen moottoriongelma on havaittu, niin kuinka moni Saabin ja ko. moottorin omistaja tietää asiasta? Tuskin kaikki seuraavat tätä keskustelupalstaa? Eli ilmeisesti maahantuojaa vetää linjaa, että tieto lisää tuskaa ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Maahantuojan ilmoitus ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JKen kirjoitti:Tuli mieleen, että kun maahantuojalta ei ole kotiin tullut mitään infoa, että tällainen moottoriongelma on havaittu, niin kuinka moni Saabin ja ko. moottorin omistaja tietää asiasta? Tuskin kaikki seuraavat tätä keskustelupalstaa? Eli ilmeisesti maahantuojaa vetää linjaa, että tieto lisää tuskaa ...
Ehdottomasti pitäisi tulla välittömästi kutsu ylimääräiseen tarkastukseen asian tiimoilta, nyt asia on täysin asiakkaan vastuulla, putsailevat venttiilikoppia ja öljypohjia jos asiakas osaa sitä vaatia mutta mitään huohotinpäivityksiä ei tällähetkellä tehdä joten pian taas ovat koneet uudestaan liejuiset :evil:
Mm. eräästä täkäläisestä merkkikorjaamosta on öljypohjan tiivistämiseen tarkoitettu liima loppu kun sitä menee tällähetkellä niin tuhottoman paljon heidän huollossaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Homma hoidettu... ostin tonnarin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onneksi olkoon!
Mulla ei tosin tuokaan konsti auttanut kun tonnarin kone menossa täysremonttiin, kansi halki, jakoketju venynyt ja männät väljät :(

Tonnariin verrattuna tuon meidän 9-5:n kone on kuin uusi vaikka about samanverran ajettuja molemmat.

Sori, en halunnut maalailla piruja seinille, tämä on vain tyypillistä meikäläisen säkää :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Onkos kellään tietoa että kuuluuko siihen moottoritakuun piiriin nuo venttiilikoppien ja öljypohjien putsaustoimenpiteet (jos niitä älyää pyytää) vai joutuuko itse kustantamaan nämä hommelit jos ne haluaisi toteuttaa huollossa ???
khronos
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 15:22

Ilmeisesti kaikkea tehdään, jos lupa tehtaalta irtoaa ???

Viesti Kirjoittaja khronos »

Ongelma on kai tässä, että "takuun" on myöntänyt tehdas eli kaikkeen tulee saada lupa Saabilta. Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä paikallinen Saab -huolto otti kopioita auton huoltokirjasta, koska halusivat laittaa ne Saabille saadakseen lupauksen avata koneen alaosa puhdistusta varten. Aikoivat ottaa yhteyttä, kun saavat vastauksen. Pari kuukautta on vierähtänyt eikä vastausta ole kuulunut.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ilmeisesti kaikkea tehdään, jos lupa tehtaalta irtoaa ??

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

khronos kirjoitti:Ongelma on kai tässä, että "takuun" on myöntänyt tehdas eli kaikkeen tulee saada lupa Saabilta. Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä paikallinen Saab -huolto otti kopioita auton huoltokirjasta, koska halusivat laittaa ne Saabille saadakseen lupauksen avata koneen alaosa puhdistusta varten. Aikoivat ottaa yhteyttä, kun saavat vastauksen. Pari kuukautta on vierähtänyt eikä vastausta ole kuulunut.
8O No huh millaista palvelua, tuohan lähentelee jo täyttä välinpitämättömyyttä tehtaan puolelta 8O Ei kait vaan sinulla vingu kylmänä about 3-5min? Silloin on öljysihti tukossa ja vinkunaa pitää se ylipaineventtiili..jos tuollaista vinkunaa/ulinaa kuuluu niin ei yhtään ajoa enää, vaan välittömästi puhdistukseen, ei nimittäin öljy kierrä silloin.

Öljypohja, jakopää, venttiilikoppa, ja muutenkin lohkon sisusta täytyy putsata mekaanisesti, ottaa kunnolla tehtynä aikaa ja hermoja mutta on se mahdollista saada puhtaaksi. Puhdistuksen yhteydessä öljyloukko putkineen pois ja sekin täyspuhdistukseen, ja mieluiten tukevammat letkut tilalle, nuo alkuperäiset eivät kestä painetta/alipainetta vaan menevät lyttyyn :evil:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Onkos muuten maailmalta kuulunut mitään uutta tämän asian tiimoilta?Esim. ruotsalaisilta keskustelupalstoilta..?
Saab 9³
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aihetta sivuten: onko kokemuksia noista moottorinpesuaineista, siis öljyn sekaan kaadettavista? Motor-up:ia käytin joskus ja oli aika pätevää, Forte on turhan hienovaraista tupla-annoksenakin.. pitäisi olla sellaista myrkkyä joka tosissaan kanssa pesisi ja irrottaisi kaiken mahdolien kuonan ja karstan.
Vinkkejä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

No nyt sitten kajahti työkaverilta kone. Auto 9-5t -00 aut. Määräaikaishuollot on tehty ja autolla ajettu 125tkm. Elikkä kone alkoi savuttaa riittävästi. LA ilmoitti että turbo mennyt ja ensimmäinen korjausarvio 9000€??? Noh nyttemmin arvio hieman putosi ja pyytämättä työnjohto esitti seuraavaa: omistajan osuus 1/3, länkkärin 1/3 ja GM 1/3. Jotenkin tuntuu oudolta että ihan nahistelematta tulee tollainen tarjous?!? Edellisessä huollossa oli muuten laitettu vääränlainen öljynsuodatin, joka aiheutti vinkuvaa ääntä, tuskin rikon aiheuttaja?

Kysymys kuuluu kannattaisiko tarjoukseen tarttua kiljuen vai pitäisikö tapella koko summasta? Auto ostettu LA:sta 7kk/7000km sitten. Melipiteitä lukijat
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S32 »

Psychocowboy kirjoitti:LA ilmoitti että turbo mennyt ja ensimmäinen korjausarvio 9000€???
Miten voi olla noin kallista? Ei kai turbo maksa tuhattakaan euroa. Onko yksi nolla liikaa ?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Psychocowboy kirjoitti:No nyt sitten kajahti työkaverilta kone. Auto 9-5t -00 aut. Määräaikaishuollot on tehty ja autolla ajettu 125tkm. Elikkä kone alkoi savuttaa riittävästi. LA ilmoitti että turbo mennyt ja ensimmäinen korjausarvio 9000€??? Noh nyttemmin arvio hieman putosi ja pyytämättä työnjohto esitti seuraavaa: omistajan osuus 1/3, länkkärin 1/3 ja GM 1/3. Jotenkin tuntuu oudolta että ihan nahistelematta tulee tollainen tarjous?!? Edellisessä huollossa oli muuten laitettu vääränlainen öljynsuodatin, joka aiheutti vinkuvaa ääntä, tuskin rikon aiheuttaja?

Kysymys kuuluu kannattaisiko tarjoukseen tarttua kiljuen vai pitäisikö tapella koko summasta? Auto ostettu LA:sta 7kk/7000km sitten. Melipiteitä lukijat
Jos asia on kuten ilmoitit , eli huollot tehty ajallaan niin kovana vaan auto kuuluu ns.jatketun moottoritakuun piiriin eli itse en maksaisi yhtään.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

S32 kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:LA ilmoitti että turbo mennyt ja ensimmäinen korjausarvio 9000€???
Miten voi olla noin kallista? Ei kai turbo maksa tuhattakaan euroa. Onko yksi nolla liikaa ?
Aluksi oli epäily kuulemma että koko pannu on kajahtanut eli kaikki uusiksi. Vielä en tiedä uutta arviota mutta saanen kuulla sen ihan piakkoin jahka kaveri saa tiedon.

Ja Valtterille: Luonnollisesti länkkärin mukaa vika ei tietenkään ole moottoritakuun piiriin kuuluva :evil:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Psychocowboy kirjoitti:Edellisessä huollossa oli muuten laitettu vääränlainen öljynsuodatin, joka aiheutti vinkuvaa ääntä, tuskin rikon aiheuttaja?
Miten tunnistaa vääränlaisen öljynsuodattimen? Tai oikean? Omassa autossa kuuluu varsinkin kylmällä ilmalla alkuun enemmänkin sirinää/surinaa muutaman minuutin ja olen laittanut sen moniurahihnan rullan piikkiin.
9-3 SC 1.8t -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuota samaa soopaa yrittivät mullekin uskotella, että muka suodatin viallinen kun mulla sirisi tai siis surisi muutaman minuutin kylmänä, ehkä surina vastaa ääntä paremmin kuin ulina jota ole tähän asti käyttänyt..
Mutta anyway, pahoin pelkään että jos ääni ei tule moniurahihnan pyöristä (silloin äänen pitäisi kuulua lämpöisenäkin), että koneessa on öljysihti tukossa ja kone muutenkin täynnä öljykarstaa ynnä muuta epämukavaa, lue lisää 9-5 palstalta, siellä on mm. pari kuvaa venttiilikopasta koneesta joka "surisi" muutaman minuutin kylmänä.
Jos tuo surina tulee öljypumpun painevnttiilistä niin ei yhtään ajoa enää, moottorin voitelu ei toimi silloin ja on konerikon vaara :!:
Toivotaan että tästä ei ole kysymys.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin