Kolari junan kanssa - kaikki hengissä
Minä en pidä tuota juurikaan saavutuksena, että vanhan satkun matkustamo säilyi ehjänä. Isku on tullut keulaa viistäen ja perä murjoutunut junan kylkeen. Eli ei kohtisuoria voimia autoa kohti. Etsikääpä käsiinne vaikka TM numero, jossa tehdään 90-lukulaiselle Corollalle kolaritesti. A-pilarin muodonmuutokset huomattavat, joten ei varmasti vanha satku kestä ns. "oikeaa kolaria".
Mikä tahansa suurehko, porras/liuskaperäinen (lue:ei pikkukoppi) kottero olisi tuosta varmasti selvinnyt. Jos osumiskulma tai -nopeus olisi ollut erilainen, varmasti olisi tullut kipeää autolla kuin autolla.
Pääasia kuitenkin on, että hoitaja ja lapset ovat hengissä. Mutta ei silti pidä ylistää autoa yliturvalliseksi. Tappovehkeitä nämä "vanhat" autot on. Ei siitä pääse mihinkään...
Mikä tahansa suurehko, porras/liuskaperäinen (lue:ei pikkukoppi) kottero olisi tuosta varmasti selvinnyt. Jos osumiskulma tai -nopeus olisi ollut erilainen, varmasti olisi tullut kipeää autolla kuin autolla.
Pääasia kuitenkin on, että hoitaja ja lapset ovat hengissä. Mutta ei silti pidä ylistää autoa yliturvalliseksi. Tappovehkeitä nämä "vanhat" autot on. Ei siitä pääse mihinkään...
Äläpäs höpise vastoin yleistä ja tutkittua tietämystä. og900 on edelleen tosielämässä vähintään 15% turvallisempi kuin keskiverto nykyauto.Saapikas kirjoitti:Minä en pidä tuota juurikaan saavutuksena, että vanhan satkun matkustamo säilyi ehjänä. Isku on tullut keulaa viistäen ja perä murjoutunut junan kylkeen. Eli ei kohtisuoria voimia autoa kohti. Etsikääpä käsiinne vaikka TM numero, jossa tehdään 90-lukulaiselle Corollalle kolaritesti. A-pilarin muodonmuutokset huomattavat, joten ei varmasti vanha satku kestä ns. "oikeaa kolaria".
Mikä tahansa suurehko, porras/liuskaperäinen (lue:ei pikkukoppi) kottero olisi tuosta varmasti selvinnyt. Jos osumiskulma tai -nopeus olisi ollut erilainen, varmasti olisi tullut kipeää autolla kuin autolla.
Pääasia kuitenkin on, että hoitaja ja lapset ovat hengissä. Mutta ei silti pidä ylistää autoa yliturvalliseksi. Tappovehkeitä nämä "vanhat" autot on. Ei siitä pääse mihinkään...
http://wse000412-503-8.hosting.win.pi.s ... sultat.asp
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saapikas kirjoitti:Minä en pidä tuota juurikaan saavutuksena, että vanhan satkun matkustamo säilyi ehjänä. Isku on tullut keulaa viistäen ja perä murjoutunut junan kylkeen. Eli ei kohtisuoria voimia autoa kohti. Etsikääpä käsiinne vaikka TM numero, jossa tehdään 90-lukulaiselle Corollalle kolaritesti. A-pilarin muodonmuutokset huomattavat, joten ei varmasti vanha satku kestä ns. "oikeaa kolaria".
Mikä tahansa suurehko, porras/liuskaperäinen (lue:ei pikkukoppi) kottero olisi tuosta varmasti selvinnyt. Jos osumiskulma tai -nopeus olisi ollut erilainen, varmasti olisi tullut kipeää autolla kuin autolla.
Pääasia kuitenkin on, että hoitaja ja lapset ovat hengissä. Mutta ei silti pidä ylistää autoa yliturvalliseksi. Tappovehkeitä nämä "vanhat" autot on. Ei siitä pääse mihinkään...
Miten ihmeessä Corollan kolaritesti liittyy Saabiin millään tavalla? Ja kyllä, Saabi ON turvallisempi kuin muut autot. Piste ja huutomerkki vielä perään. Nii.
Eräs tuttuni huitaisi satkun talven liukkailla hypäten pienen sillankaiteen yli, muutaman kerran kierähtäen katon kautta suoraan betonielementteihin, ja täytyy sanoa että ihmeen muodossaan oli auto, mitä nyt etupää vinossa ja jokapaikka lommoilla, vauhtia ennen hanskastalähtemistä oli arviolta 100-120, joten ei mikään pieni isku ollut.
edit: toki se auto vauhtia hidasti kun pyöri ensin, mutta kuitenkin.
Vammat : normaalit niskakivut ja lasinsirpaleiden aiheuttamia pikkuhaavoja.
Tähän perustaen pidän satkua suht turvallisena autona moneen moneen muuhun verrattuna, pienemmästäkin menee jotkut kärryt rusinaksi.
Edit: lisäksi sukuunkuuluva nykyinen volvomies vaimoineen ajoi ysiysinsä kallioleikkaukseen noin 10v sitten (ehkä enemmänkin, en muista kun olin pieni ) suhteellisen kovaa vauhtia, nukahti rattiin, auto tuhannen palasina, mutta hytistä pääsivät pois kun palokunta hieman raotti ovia, pari murtumaa, mutta täysissä voimissa molemmat tänä päivänä.
Täytyy ysejäkin puolustaa
edit: toki se auto vauhtia hidasti kun pyöri ensin, mutta kuitenkin.
Vammat : normaalit niskakivut ja lasinsirpaleiden aiheuttamia pikkuhaavoja.
Tähän perustaen pidän satkua suht turvallisena autona moneen moneen muuhun verrattuna, pienemmästäkin menee jotkut kärryt rusinaksi.
Edit: lisäksi sukuunkuuluva nykyinen volvomies vaimoineen ajoi ysiysinsä kallioleikkaukseen noin 10v sitten (ehkä enemmänkin, en muista kun olin pieni ) suhteellisen kovaa vauhtia, nukahti rattiin, auto tuhannen palasina, mutta hytistä pääsivät pois kun palokunta hieman raotti ovia, pari murtumaa, mutta täysissä voimissa molemmat tänä päivänä.
Täytyy ysejäkin puolustaa
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Oho, tulipa sohaistua muurahaispesää tikulla....
Onko totta vanha legenda josta kuulin nassikkana, että saappi "repeää" kun sillä vetää isoja kuormia, kuten asuntovaunua tms. Ilmeisesti todellisuudessa kuitenkin esim. tuulilasi halkeaa tms. Lapsena tuollaisen väitteen kuulin, nyt saatte todistaa väitteen oikeaksi tai vääräksi.
Pyydän anteeksi merkkiuskottomuuttani. Saab on mulle vain auto joka halvimmalla sattui alle. Vannon toisen merkin nimeen, joten siitä johtuu skeptisyyteni näiden panssarivaunujen kestävyyteen....
Onko totta vanha legenda josta kuulin nassikkana, että saappi "repeää" kun sillä vetää isoja kuormia, kuten asuntovaunua tms. Ilmeisesti todellisuudessa kuitenkin esim. tuulilasi halkeaa tms. Lapsena tuollaisen väitteen kuulin, nyt saatte todistaa väitteen oikeaksi tai vääräksi.
Pyydän anteeksi merkkiuskottomuuttani. Saab on mulle vain auto joka halvimmalla sattui alle. Vannon toisen merkin nimeen, joten siitä johtuu skeptisyyteni näiden panssarivaunujen kestävyyteen....
Eikö ole parempi aliarvostella ja jälkeenpäin todeta että oli se ihan hyvä ja toimiva auto, kuin että pitäisi nyt tuota noppaa lähes jumalallisena vaununa ja sitten jälkeenpäin mumisee jotain haljenneesta kannesta, huonoista jarruista ja epävakaasta ajokäytöksestä....
Ei taida mulla olla asiaa miitteihin näiden puheenvuorojen jälkeen...
Ei taida mulla olla asiaa miitteihin näiden puheenvuorojen jälkeen...
kaveri tössäytti alkuvuodesta tupliksen ojan pohjalle. isolla suoralla tiellä lähti liukumaan sohjon päälle ja karkasi lapasesta. vauhtia oli riittävästi, mutta vauriot oli yllättävän pieniä. jälkien perusteella auto oli ojassa pyörinyt vaakatasossa 180 astetta. vauriot oli yllättävän vähäiset ja kaverikin selvisi pienellä kolotuksella. auto pysyi täysin ajokuntoisena alustassa, korissa ei tuntunut mitään eroa kun ylösnoston jälkeen ajettiin vauhdikas "erikoiskoe" mutkaisella asfalttitiellä.
tuli myös sekin todistettua, että vaikka auto ei täysin kovapeltinen olekaan, ei se sitä tarkoita että kolariturvallisuus yhtäkkiä katoaisi taivaan tuuliin.
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/nbh658rip.html
tuli myös sekin todistettua, että vaikka auto ei täysin kovapeltinen olekaan, ei se sitä tarkoita että kolariturvallisuus yhtäkkiä katoaisi taivaan tuuliin.
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/nbh658rip.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eikös harrasteautoihin (joiksi vanhat saabit, myös OG900 voidaan lukea) liity aina niiden kehuminen nostalgia- ym. tunnesyistä. Täällä foorumilla sitäpaitsi kerrotaan hyvin avoimesti vioista. Mikä on varmasti kaikkien kannalta hyvä, jotta osaa yleensä pitää autonsa kunnossa. Sillä tyyppivikoja/-ominaisuuksia löytyy.Saapikas kirjoitti:Eikö ole parempi aliarvostella ja jälkeenpäin todeta että oli se ihan hyvä ja toimiva auto, kuin että pitäisi nyt tuota noppaa lähes jumalallisena vaununa ja sitten jälkeenpäin mumisee jotain haljenneesta kannesta, huonoista jarruista ja epävakaasta ajokäytöksestä....
Ei taida mulla olla asiaa miitteihin näiden puheenvuorojen jälkeen...
Täytyy pystyä ymmärtämään, että asioita voidaan katsoa ns. saabisti-suodattimen läpi, eli ei takerruta jokaiseen pikkuvikaan, kun kerran tietoa on täällä tarjolla. Tämän "suodattimen" ansiosta maassamme on paljon hyväkuntoisia saappeja ajossa.
Viimeksi muokannut Montoya, Ke Touko 11, 2005 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Kun tottuu ajamaan tuttua reittiä päivittäin, niin joskus siinä vain on ehkä ajatuksissaan eikä huomaa katsoa tuleeko juna vai ei.tomaatti kirjoitti:Mistä ihmeestä tollasia pällejä oikein löytyy?En todellakaan käsitä miten joku ei voi huomata junaa!Ja semmosella ihmisellä on ajokortti?Olis saanut kuolo korjata ton.kuinkahan se näkee minut ja saabini liikenteessä jollei edes junaa..Ei juma!Toivottavasti älyää lopettaa autoilun.
Tyhmää, mutta totta.
Puomit junaradan ylityspaikkoihin
terv Sami R.
#986
Re: ...
" Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään,Harmi vaan et auto uhraa ittensä muitten puolesta ja sit joutuu kuitenki paaliin sen jälkeen.
kuin että hän antaa henkensä ystävänsä edestä." (Joh 15:13)
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Juuri tällaisia "tutulla tasoristeyksellä" sattuvia onnettomuuksia on tapahtunut ja tapahtuu paljon. Jotka Etelä-pohjanmaata tuntevat tietävät Seinäjoki-Kaskinen rautatien ja sen pitkän suoran Ilmajoen kohdalla. Valtatieltä kääntyy pieniä pihateitä, jotka kulkevat rautatien ylitse ja pellon yli taloihin. Isäni puhui että kyseisellä pätkällä on moni ajanut junan eteen, kun on huolimattomasti rataa ylittänyt. Juuri nämä harvaan liikennöidyt (kaksi kertaa päivässä) rataosuudet ovat hankalia.Reddragon kirjoitti: Kun tottuu ajamaan tuttua reittiä päivittäin, niin joskus siinä vain on ehkä ajatuksissaan eikä huomaa katsoa tuleeko juna vai ei.
"Ei se kumminkaan nyt tule"
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012