Saapikas kirjoitti:Ja kuten sanottua jo aiemmin, ei tuona aikana vielä laskettu törmäysenergiareittejä tai sitä imeviä kappaleita.
Ei ehkä laskettu, mutta kolaritestejä betoniseiniin ja betonikuutioihin ja toisiin autoihin eri nopeuksilla ja eri suunnista tehtiin senkin edestä. Tuo katolleen pudottaminen oli vain yksi esimerkki niistä lukemattomista erilaisista testeistä, joita tuolloin käytettiin. Ysiysiäkin testattiin vuoden verran vielä autonäyttelyssä esittelyn jälkeen ennen kuin sen varsinainen tuotanto ja myynti aloitettiin.
Tuohon aikaan tosiaan oli vallalla käsitys, että mitä tukevampi auto, sitä turvallisempi. Saab kuitenkin oli jo ysiysissä alunperin suunnitellut, että keulan rakenne antaa periksi ja sitoo mahdollisimman paljon törmäysenergiaa ja vasta matkustamon seinämät ovat sitten niin tukevia kuin suinkin. OG900:n keulassa ratkaisuja parannettiin entisestään, samoin sen turvallisuutta nimenomaan hirvikolareissa.
Ja Saabissa on aina panostettu ajo-ominaisuuksiin myös turvallisuuden kannalta. Volvokin oli aikanaan tukeva (ja siksi siis turvallinen) auto, minkä vuoksi sillä selvisi sellaisistakin kolareista, joihin Saabilla ei edes joutunut.
Saapikas kirjoitti:VARMASTI Saab on ollut aikansa turvallisimpia autoja
Ja aivan varmasti on edelleen huomattavasti turvallisempi ja parempi ajaa kuin moni 10-20 vuotta uudempi auto.
Turvallisempana pidän ehkä korkeintaan niitä vanhoja amerikkalaisia bensakrematorioita, joilla olen joskus liikkunut. Painoa melkein tuplaten "tavalliseen" autoon verrattuna, valtava määrä paksua peltiä ympärillä, hanskalokeron kansikin tukevampi kuin uuden Volvon pohjalevy ja taustapeilin jalka tukevampi kuin uusien autojen "sivutörmäyssuojat". Tukevat puskurit, joista aikanaan auton omalla tunkilla nostettiin ilmaan koko keula tai perä. Omaan Chevyyni törmäsi kyljellään HKL:n bussi, josta irtosi sivuvaloja ja peltejä; Chevyn vaurioiksi jäi läiskä sinistä maalia puskurin kulmassa. Ja nuo vanhat lullat ovat pirun mukavia , mutta ajo-ominaisuudethan niistä loppuvat siihen, kun vetää oven perässään kiinni.