Esimerkillistä asiakaspalvelua Maptun Finlandin tapaan
Yhden miehen yrityksessä (oletan että on näin) on vaikeaa vastata kaikkiin kyselyihin heti, tuli niitä sitten mailitse tai puhelimella. Ja vielä pitäisi hoitaa myyntiä, asennusta ja muuta yrityksen pyörittämisessä vaadittavaa oheistoimintaa.
Aina kannattaa ensin ottaa selville taustat ja miettiä sitten miksi on näin, kuin vain olettaa olevansa ainoa asiakas maailmassa joten homman on toimittava moitteetta. Tosin jos kyseessä on yhden miehen firma, niin kauppiaan kannattaisi mennä itseensä ja kehittää toimintaa mikäli aikoo kasvaa ja laajentua ja tehdä kauppaa myös tulevaisuudessa....
Aina kannattaa ensin ottaa selville taustat ja miettiä sitten miksi on näin, kuin vain olettaa olevansa ainoa asiakas maailmassa joten homman on toimittava moitteetta. Tosin jos kyseessä on yhden miehen firma, niin kauppiaan kannattaisi mennä itseensä ja kehittää toimintaa mikäli aikoo kasvaa ja laajentua ja tehdä kauppaa myös tulevaisuudessa....
Esim. tuolla PCS:ssähän on kaksi heppua ja homma toimii kuin vettä vaan. Yhden miehen firmalla on kyllä aina kova homma.Saapikas kirjoitti:Yhden miehen yrityksessä (oletan että on näin) on vaikeaa vastata kaikkiin kyselyihin heti, tuli niitä sitten mailitse tai puhelimella. Ja vielä pitäisi hoitaa myyntiä, asennusta ja muuta yrityksen pyörittämisessä vaadittavaa oheistoimintaa.
Aina kannattaa ensin ottaa selville taustat ja miettiä sitten miksi on näin, kuin vain olettaa olevansa ainoa asiakas maailmassa joten homman on toimittava moitteetta. Tosin jos kyseessä on yhden miehen firma, niin kauppiaan kannattaisi mennä itseensä ja kehittää toimintaa mikäli aikoo kasvaa ja laajentua ja tehdä kauppaa myös tulevaisuudessa....
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Eli pitäisi sen takia olla jollain lailla kärsivällisempi asiakas, koska tiedostan ettei yritys kykene hoitamaan hommiaan niin kuin pitäisi? Jos ei kykene hoitamaan yrityksen pyörittämiseen tarvittavia työtehtäviä, niin silloin olisi ehkäpä syytä miettiä missä vika. Tällaisessa tapauksessa ainakin itse äänestän lompakollani ja maksan mielihyvin jollekin muulle yritykselle, mistä kaipaamani palvelua saan. Ymmärrän oikein hyvin ettei aina voi saada yhteyttä yritykseen mutta itselläni ei ole intressiä alkaa työkseen soitella (tässä esimerkissä Maptun Finlandiin) jos vaikka kuudennella kerralla tärppäisi.Saapikas kirjoitti:Yhden miehen yrityksessä (oletan että on näin) on vaikeaa vastata kaikkiin kyselyihin heti, tuli niitä sitten mailitse tai puhelimella. Ja vielä pitäisi hoitaa myyntiä, asennusta ja muuta yrityksen pyörittämisessä vaadittavaa oheistoimintaa.
Aina kannattaa ensin ottaa selville taustat ja miettiä sitten miksi on näin, kuin vain olettaa olevansa ainoa asiakas maailmassa joten homman on toimittava moitteetta. Tosin jos kyseessä on yhden miehen firma, niin kauppiaan kannattaisi mennä itseensä ja kehittää toimintaa mikäli aikoo kasvaa ja laajentua ja tehdä kauppaa myös tulevaisuudessa....
Soittelin tänään Maptunille ja soitin 3 kertaa 12-1630 välillä, ei vastausta. Mutta 1707 puhelin pärähti ja JP soittelin takasin päin ja snoi että oli ollut koko päivän koulutuksessa. Voipi tietenki johtua siitä miksi tuli puhelua takasin päin että olen JP:n kanssa tehnyt kauppaa pariin otteeseen jo ennen MapTun Finlandin olemassa oloa, ja en silti tunne koko JP:tä kuin puhelimen välityksellä
JP sanoi että heillä on tulossa paljon uusia parannuksia tuotteisiin ja palveluun joten kyllä heillä pyritään kehittämään tätä hommaa, joten jos vaikka vielä porukka olis kärsivällinen... 


Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Minäpä olen vasenkätinen ja pyörittelen vähemmän tärkeät touhut "oikealla kädellä".CC Aero kirjoitti:Jotenkin tulee väistämättä mieleen, että koko touhua pyöritetään niin sanotusti vasemmalla kädellä ja kerätään jonkun muun työn sivussa helppo raha pois. Ei niin väliä, vaikka jääkin tavaraa myymättä, asiakkaitahan kuitenkin riittää.

Ei vaineskaan, kyllä minä ainakin aina soitan takaisin jos kännykkään joudun punaista hakkaamaan korvaan. Kaipa se kuuluu ihan niihin "hyviin tapoihin".
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Juuri näin! Tuo ehdottomasti kuuluu hyviin tapoihin ja on esimerkillistä asiakaspalvelua.Teemu kirjoitti:Minäpä olen vasenkätinen ja pyörittelen vähemmän tärkeät touhut "oikealla kädellä".CC Aero kirjoitti:Jotenkin tulee väistämättä mieleen, että koko touhua pyöritetään niin sanotusti vasemmalla kädellä ja kerätään jonkun muun työn sivussa helppo raha pois. Ei niin väliä, vaikka jääkin tavaraa myymättä, asiakkaitahan kuitenkin riittää.![]()
Ei vaineskaan, kyllä minä ainakin aina soitan takaisin jos kännykkään joudun punaista hakkaamaan korvaan. Kaipa se kuuluu ihan niihin "hyviin tapoihin".
Ottamatta kantaa sen enempää Maptun.fi:n tomintaan ei varmaan ole väärin todeta ettei noissa yhden merkin virifirmoissa kovin kummosta kiirettä voi olla etenkin Suomessa. Esim Nordic "viritää" autoja sveduissa 1-1.5auton päivävaudilla... Ottaen huomioon autokannan suuruuden ja potentiaalisien asiakaskunnan Suomessa verrattuna Ruotsissa tullaan nopeasti siihen lopputulokseen että vastaava luku suomessa on <<<< kuin tuo per yritys.
Jokaisella meistä on tietysti oma toimintatapansa liike-elämässä mutta tosiasioita on turha mennä muuttamaan ja tarjota syyksi esim "kiireitä" tai jotain muuta jonnin joutavaa. Olen itse monesti ollut tekemisissä yritysten kanssa jotka toistavat aina sitä sama virttä kun homma ei toimi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kyse on enemmänkin saamattomuudesta jos ei osaa organisoida asioita niin että homma toimii. Jos taustalla on esim. pidempi toimitusketju on sanomattakin selvää että homma kusee ennemmin tai myöhemmin. Siksipä ihmettelen minkä hiivatin takia aina täytyy myydä sitä paria päivää jos ei ole varma siitä että tavara tulee tai sitä edes on alihankkijan hyllyssä. Oletus on kuitenkin kaiken paskan alku ja juuri ja sen varassa toimiva business jättää paskan maun sekä asiakkaan että ennen pitkään myös toimittajan suuhun. Ei siinä mitään jos homma kusee ja siitä informoidaan, mutta yleensä käy niin että asiakas on se joka soittelee perään viikko toisensa jälkeen kun tavaraa ei kuula ja tiedustelee missä mennään. Olisi välillä kiva jos nämä "välitysfirmat" informoisivat rehellisesti toimitusvaikeuksista, eivätkä pakenisi postilaatikon taakse puhelimen ulottumattomiin.
Ja kuten sanottu yllä oleva teksti ei ole suunnattu Maptun.fi:n suuntaan, se on lähinnä yleistä löpinää aiheen tiimoilta.
Jokaisella meistä on tietysti oma toimintatapansa liike-elämässä mutta tosiasioita on turha mennä muuttamaan ja tarjota syyksi esim "kiireitä" tai jotain muuta jonnin joutavaa. Olen itse monesti ollut tekemisissä yritysten kanssa jotka toistavat aina sitä sama virttä kun homma ei toimi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kyse on enemmänkin saamattomuudesta jos ei osaa organisoida asioita niin että homma toimii. Jos taustalla on esim. pidempi toimitusketju on sanomattakin selvää että homma kusee ennemmin tai myöhemmin. Siksipä ihmettelen minkä hiivatin takia aina täytyy myydä sitä paria päivää jos ei ole varma siitä että tavara tulee tai sitä edes on alihankkijan hyllyssä. Oletus on kuitenkin kaiken paskan alku ja juuri ja sen varassa toimiva business jättää paskan maun sekä asiakkaan että ennen pitkään myös toimittajan suuhun. Ei siinä mitään jos homma kusee ja siitä informoidaan, mutta yleensä käy niin että asiakas on se joka soittelee perään viikko toisensa jälkeen kun tavaraa ei kuula ja tiedustelee missä mennään. Olisi välillä kiva jos nämä "välitysfirmat" informoisivat rehellisesti toimitusvaikeuksista, eivätkä pakenisi postilaatikon taakse puhelimen ulottumattomiin.
Ja kuten sanottu yllä oleva teksti ei ole suunnattu Maptun.fi:n suuntaan, se on lähinnä yleistä löpinää aiheen tiimoilta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ihan mukavasti yhteydenpito on Maptunin kanssa pelannut, ainoa pieni miinus oli, etten saanut vahvistusta tilaukseeni kahden vuorokauden kuluessa. Toinen vuorokausi oli kyllä helatorstai
Helatorstain jälkeisenä päivänä kilautin firmaan, eka soitolla vastattiin ja tilaus oli noteerattu.
Vielä odottelen Stege 1 -boksia, 2 viikkoa on tilauksesta, mutta luvattu toimitusaika olikin 1-2 viikkoa. Pyysin myös koodaamaan käynnistykseneston mahdollisimman identtiseksi vanhan kanssa (laitoin kuvat orig. boksin koodeista), ehkä sekin viivyttää toimitusta.
Tänään alkuillasta kysäisin spostilla tilauksen etenemisestä, reilussa tunnissa oli tiedot postiloodassa.
Se on vaan odottavan aika niiiin pitkä
Lisäys: J-P:n viestistä sain sen käsityksen, että softa tai koko boksi tulee länsinaapurista, eli mahdolliset toimitusviiveet eivät välttämättä ole kotimaan haarakonttorin syytä.

Helatorstain jälkeisenä päivänä kilautin firmaan, eka soitolla vastattiin ja tilaus oli noteerattu.
Vielä odottelen Stege 1 -boksia, 2 viikkoa on tilauksesta, mutta luvattu toimitusaika olikin 1-2 viikkoa. Pyysin myös koodaamaan käynnistykseneston mahdollisimman identtiseksi vanhan kanssa (laitoin kuvat orig. boksin koodeista), ehkä sekin viivyttää toimitusta.
Tänään alkuillasta kysäisin spostilla tilauksen etenemisestä, reilussa tunnissa oli tiedot postiloodassa.
Se on vaan odottavan aika niiiin pitkä

Lisäys: J-P:n viestistä sain sen käsityksen, että softa tai koko boksi tulee länsinaapurista, eli mahdolliset toimitusviiveet eivät välttämättä ole kotimaan haarakonttorin syytä.
Viimeksi muokannut Termos, Ti Touko 17, 2005 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Minunkaan kirjoitukseni ei liity Maptun Finlandin toimintaan, mutta kommentoin tässä yhteydessä jotain.
Mieleeni tulee edelliseen Saabiini tilaamani alustasarja - erityisesti sen kuukausiksi venynyt toimitusaika. Monella muulla sama homma tuon nimeltämainitsemattoman firman kanssa. Osalla oli jo rahaakin sisällä puljussa.
Yritys hoiti homman "tyylikkäästi" ja haukkui tällä palstalla tilaustensa perään kyselleet asiakkaat vainoharhaisiksi:!:
Tuli se alusta sieltä kuitenkin. Mutta nyt kun tuo alustasarja meni auton mukana ja ei tarvi mahdollisissa takuuasioissa tapella, voi tuoda ajatuksiaan julki. Lopputuloksena minun kohdalta se, että ko. firmasta en tilaa enää yhtään mitään, vaikka halvalla saisikin. Enkä suosittele ko. firmaan kenellekään.
Mieleeni tulee edelliseen Saabiini tilaamani alustasarja - erityisesti sen kuukausiksi venynyt toimitusaika. Monella muulla sama homma tuon nimeltämainitsemattoman firman kanssa. Osalla oli jo rahaakin sisällä puljussa.
Yritys hoiti homman "tyylikkäästi" ja haukkui tällä palstalla tilaustensa perään kyselleet asiakkaat vainoharhaisiksi:!:
Tuli se alusta sieltä kuitenkin. Mutta nyt kun tuo alustasarja meni auton mukana ja ei tarvi mahdollisissa takuuasioissa tapella, voi tuoda ajatuksiaan julki. Lopputuloksena minun kohdalta se, että ko. firmasta en tilaa enää yhtään mitään, vaikka halvalla saisikin. Enkä suosittele ko. firmaan kenellekään.
Nykypäivänä sähköpostiin pitäisi kuitenkin vastata kohtuu nopeasti, koska se taitaa olla yleisin yhteydenottotapa. Jos tietää, ettei pariin päivään voi vastata, automaattinen reply tyyliin "Olen kurssilla 20.5. saakka" tms... Myös puhelimeen voisi laittaa vastaajan ja sitten myös soitella takaisin jos soittopyyntöjä on jätetty. Ei kuulosta kovinkaan vaikealta 

Saab 9³
Kyllähän tuo Maptuni viime vuonna vastaili loisteliaasti, mutta sitten on alkanut takkulemaan. 99% muistaakseni vastaili eli lähes aina, jos jotain asiaa sattui olemaan. Tänä vuonna on ollut hankalampi saada jo kiinni. 

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Mielestäni lähestyminen vain "yrittäjä tietää" kuulostaa kornilta, koska ihan vastaava tilanne tulee vastaa vaikka olisit isommankin firman palveluksessa. Ei niitä sun hommia kukaan muu hoida, vastaa puhelimeen sun puolesta taikka kommentoi maileihin, jos itse olet ko. hetkellä kykenemätän niitä hoitamaan. Yhtälailla ne asiakkaat + oma väki työllistää vastaavin vaatimuksin. Toki "lomittajia" löytyy helpommin, mutta muuten en näe kovin kummosta eroa.9-5T kirjoitti: Ei kuulosta mutta vain yrittäjä tietää mitä on kun yrittää olla aina tavoitettavissa. Asiakkaan soittaessa voit olla juuri auton alla toisen asiakkaan kanssa toisessa puhelimessa, kolmas ja neljäs odottaa vieressä ja viidennen kanssa olisi palaveri 5min päästä 100km päässä.
En puolustele maptunia mutta yksinkertaiselta tuntuva asia voi olla joskus vaikeaa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ei MapTun Finlandin toimita ole minuakaan vakuuttanut.
Meileihin ei kovinkaan nopeasti kannata vastausta odottaa, puhelimeen minulle on sentään vastattu.
Kaikkiin kysymyksiin sähköpostiviesteissä ei ole vastattu, mm. koskien klubialennusta. (erittäin ärsyttävää jota tapahtuu monessa firmassa)
Puhelimessa kyllä tuntui asialliselta ja rehdiltä puljulta.
Vakavasti harkitsisin kyllä muun valmistajan softaa, jos vain lompakossa olisi enemmän pitoa. (Tämä vain tämän paikallisen diilerin takia)
Toivottavasti toimitusaika ei veny...
Tiedän kyllä että on turhauttavaa vastailla samoihin kysymyksiin päivästä toiseen ja kertoa perusasioita aina uudestaan, teen sitä itsekin päivittäin.
Näihin tyhmiinkin kysymyksiin olisi syytä vastata asiallisesti, kyseessä on monesti monelle melko iso ostos.
Meileihin ei kovinkaan nopeasti kannata vastausta odottaa, puhelimeen minulle on sentään vastattu.
Kaikkiin kysymyksiin sähköpostiviesteissä ei ole vastattu, mm. koskien klubialennusta. (erittäin ärsyttävää jota tapahtuu monessa firmassa)
Puhelimessa kyllä tuntui asialliselta ja rehdiltä puljulta.
Vakavasti harkitsisin kyllä muun valmistajan softaa, jos vain lompakossa olisi enemmän pitoa. (Tämä vain tämän paikallisen diilerin takia)
Toivottavasti toimitusaika ei veny...
Tiedän kyllä että on turhauttavaa vastailla samoihin kysymyksiin päivästä toiseen ja kertoa perusasioita aina uudestaan, teen sitä itsekin päivittäin.
Näihin tyhmiinkin kysymyksiin olisi syytä vastata asiallisesti, kyseessä on monesti monelle melko iso ostos.
Yleisesti arvaillen, taitaa sähköposti jo nykyään olla tietyn alan yrittäjälle enemmän riesa, kuin asiakaspalvelun väline.
Voin vain arvailla esim. Completoksen saamaa sähköpostitulvaa/vuorokausi, siinähän henkilökunta sitten seuloo niitä edes 10 prosenttia *oikeasti* potentiaalisista asiakkaista niiden 90 prosentin uteliaiden seasta, jotka vielä ajavat tossumopolla.
Anonyyminä on helppo ottaa yhteyttä, ihan tuosta noin huvikseen. Mitä yrittäjä tekee, onko vara olla vastaamatta
Voin vain arvailla esim. Completoksen saamaa sähköpostitulvaa/vuorokausi, siinähän henkilökunta sitten seuloo niitä edes 10 prosenttia *oikeasti* potentiaalisista asiakkaista niiden 90 prosentin uteliaiden seasta, jotka vielä ajavat tossumopolla.
Anonyyminä on helppo ottaa yhteyttä, ihan tuosta noin huvikseen. Mitä yrittäjä tekee, onko vara olla vastaamatta

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Viistää vähän offtopiciksi mutta,
Tiedä sitten tulisko äkkiä paskanen loppu, mutta itse ainakin esim autovarusteluliikkeen yrittäjänä panostaisin nykyajan sähköisiin kaupankäyntitapohin ja kommunikointiin. Homma liikkeelle siitä että kunnon nettisivut pystyyn, hintatietoineen, suojattu luottokorttitilausjärjestelmä, jonka kautta mahdollisuus tehdä tilauksia on-line. Petollisen kätevää vertailla hintoja ja tilata heräteostoksia kotisohvalta, tämä puree ainakin meikäläiseen.
Ja USA:ssa homma toimii. Asiakaspalvelu on kaikissa kokemissani firmoissa ollut todella hyvää; sähköposteihin vastataan vuorokauden sisällä, tilattaessa asiakas on aina tietoinen missä mennään eikä tarvii paljoo kysellä mikä v**tu maksaa, onkohan tavara jo tulossa vai ei => todella rasittavaa! Toimitus on yleensä nopeaa ottaen huomioon että tavara tulee toiselta puolelta maapalloa, ja kun hintakin on vielä kohdallaan niin miksi tukea täällä kaikenlaista sivubisnestään pyörittävää tumputtajaa? Monelleen paikkaan olen jättänyt luun käteen jos ei sähköpostiin ole tullut siedettävässä ajassa vastausta jos vaan tietoa löytyy kilpailijan nettisivuilta ja hyvän asiakaspalvelun kera.
ps. Tämä vuodatus EI sitten liity maptun finlandiin. En ole sieltä vielä mitään ostanut voidakseni sanoa hyvää tai huonoa.
Tiedä sitten tulisko äkkiä paskanen loppu, mutta itse ainakin esim autovarusteluliikkeen yrittäjänä panostaisin nykyajan sähköisiin kaupankäyntitapohin ja kommunikointiin. Homma liikkeelle siitä että kunnon nettisivut pystyyn, hintatietoineen, suojattu luottokorttitilausjärjestelmä, jonka kautta mahdollisuus tehdä tilauksia on-line. Petollisen kätevää vertailla hintoja ja tilata heräteostoksia kotisohvalta, tämä puree ainakin meikäläiseen.
Ja USA:ssa homma toimii. Asiakaspalvelu on kaikissa kokemissani firmoissa ollut todella hyvää; sähköposteihin vastataan vuorokauden sisällä, tilattaessa asiakas on aina tietoinen missä mennään eikä tarvii paljoo kysellä mikä v**tu maksaa, onkohan tavara jo tulossa vai ei => todella rasittavaa! Toimitus on yleensä nopeaa ottaen huomioon että tavara tulee toiselta puolelta maapalloa, ja kun hintakin on vielä kohdallaan niin miksi tukea täällä kaikenlaista sivubisnestään pyörittävää tumputtajaa? Monelleen paikkaan olen jättänyt luun käteen jos ei sähköpostiin ole tullut siedettävässä ajassa vastausta jos vaan tietoa löytyy kilpailijan nettisivuilta ja hyvän asiakaspalvelun kera.
ps. Tämä vuodatus EI sitten liity maptun finlandiin. En ole sieltä vielä mitään ostanut voidakseni sanoa hyvää tai huonoa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429