Saabin aliarvostus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2898
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Saha kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Taitaa Romppatomppa (et kai pahastu?) mennä tää Saabi vähitellen autojen unholaan, ainakin tätä vauhtia.

Pitänee säilöä tulevaisuutta ajatellen pari 9000 aeroa ja siirtyä uusissa sen toisen ruotsalaisen puoleen...


:roll:
No älähän nyt, jos ajatellaan että nyt ajellaan vielä -70 ja -80 -luvun Saabeilla niin tottahan toki meillä on vielä 20:n vuoden päästäkin entisöityjä 9-3:a ja 9-5:a millä me ajellaan lasit täynnä klubitarroja ja tekarit kojelaudalla :lol:

fu*k them new model cars, we ridin' old school! 8) :lol:
Näin se on nähtävä, siinä vaiheessa kun joku teini vääntää 9-5:een pornoplyyshit jakkaroihin tietää, että keräilyn aika on koittanut :lol:

Hehe, tosta sun "tekarit kojelaudalla"-jutusta pajahti heti mieleen leegot killumassa semmosessa jousitelineessä, mis nykyään näkee vaikkapa lelu-elviksii 8)

It looks like plastic, it looks got no spirit... mmm, well, it's a new car! 8O
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Uskoisin että nuo uudemmat, sinkityt pelit kestävät kauan, onhan noita alkupään tonnareitakin vielä vaikka kuinka paljon hengissä vaikka olikin ruostealtis, samoin kuin esim og900.
Eri asia sitten on kuinka tuo autojen kierrätyssysteemi tulee tulevaisuudessa toimimaan, jos romutusvaiheessa saa esimerkiksi palautusta autoverosta ja reilun romutusmaksun, alentaa se kynnystä viedä ihan toimiviakin pelejä paaliin.
Pitäisi oikeastaan pitää tuo oma 9-5 ajokunnosa seuraavat 20 vuotta, nyt kun sitä on päässyt tutkimaan tarkemmin niin on oikeastaan aika järkevästi ja tukevasti rakennettu auto, muutamista pienistä hankalasti huollettavista kohteista huolimatta. Ei mikään vaikeasti ylläpidettävä harrasteautonakaan :D
Lähtökohta ainakin tuon yksilön säilymiselle on hyvä, edes alustan ruuvinkannoissakaan ei ole pintaruostetta, ja kesällä vien vielä ruostesuojaukseen, ja jarrukilvet, ym. täytyy suojata kunnolla jollain kiveniskusuojalla.
Ja tekniikaltaan on sopivan yksinkertainen, ei mitään turhia monimutkaisia systeemeitä kuten ajonvakautusjärjestelmää tai luistonestoa, tms jotka aiheuttaisivat lisämurheita ;)
Olis hyvä saada 9-5 museoleimaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Myrkky kirjoitti:
Saha kirjoitti:
No älähän nyt, jos ajatellaan että nyt ajellaan vielä -70 ja -80 -luvun Saabeilla niin tottahan toki meillä on vielä 20:n vuoden päästäkin entisöityjä 9-3:a ja 9-5:a millä me ajellaan lasit täynnä klubitarroja ja tekarit kojelaudalla :lol:

fu*k them new model cars, we ridin' old school! 8) :lol:
Ihanko sinä vakavissasi väität, että niistä opeleista on tarroja lukuunottamatta jotain jäljellä 20 vuoden päästäkin..? :|
Joopa joo - tuolla SportSedan keskusteluissa on hieman ihmetelty miksi uudempien mallien omistajat eivät ole kovin aktiivisia osallistumaan keskusteluihin - no nythän se syykin selvisi - eihän "opelikuskeja" tänne edes kaivata.

Kyllä ne tällä mentaliteetilla siirtyvät keskustelujen aiheet pikkuhiljaa tälläkin foorumilla enempi tuonne museorekisteröinnin ja entisöinnin puolelle, mutta jos tämä on haluttu linja, niin olkoon sitten niin.

Täytynee siirtyä varmaan itse tuonne opelclubfinland.net:n sivuille jatkossa... - siellä on vain se ongelma, että Saabin omistajia kaihdetaan taas siellä nimenomaan vanhojen Saabien mielikuvien kautta eli olen varmaankin väliinputoaja tämän SS:n kanssa - pitänee varmaankin laittaa oma foorumi pystyyn!
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

Viesti Kirjoittaja Saha »

Myrkky kirjoitti:
Saha kirjoitti:
No älähän nyt, jos ajatellaan että nyt ajellaan vielä -70 ja -80 -luvun Saabeilla niin tottahan toki meillä on vielä 20:n vuoden päästäkin entisöityjä 9-3:a ja 9-5:a millä me ajellaan lasit täynnä klubitarroja ja tekarit kojelaudalla :lol:

fu*k them new model cars, we ridin' old school! 8) :lol:
Ihanko sinä vakavissasi väität, että niistä opeleista on tarroja lukuunottamatta jotain jäljellä 20 vuoden päästäkin..? :|

Noh, noh! Niin kauan kuin autossa lukee Saab niin se on Saab, sama se missä se kootaan ja mistä osista. Uudella 9-3SS:llä juuri eilen kurvailleena voin sanoa että Saabi se on, ei Opel!! 8)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2898
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Omalta kohalta selvennyksenä kerron vielä, että heitin ton "parit 9000:set talteen"-kommentin en niin vakavissani.
Yhtälailla tulevaisuutta ajatellen tahtoisin säilöä 9-5:ia, 9-3:ia sekä SS:iä, nyt kun niitä joutuu toistaiseksi kadehtimaan vain liikenteessä näkiessä...
Ja kun ajatusta jatkaa eteenpäin, niin oikeastaan harmittaa, että vuosi sitten tuli luovuttua og900:sesta... parit kuupatkin olisi kiva saada, CD-mallin 900:sesta puhumattakaan :D

Nää "saab-on-opel"-jutut jätettäköön niille, jotka joutuvat nissanin ratissa saabista haaveilemaan..? eiks je :)

Eiköhän se ole niin, kuin jossain saabistin numerossakin todettiin, että kaikki saabit ovat enemmän tai vähemmän keräilykappaleita 8)

Tolla "tulevaisuus näyttää heikolta "-jutulla meinasin näitä kaikenmaailman saabaru-väännösiä, koska semmoisten yleistyminen oikeasti pelottaa 8O
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Taasko tämä og-ng asettelu pitää tuoda pintaan? No laitetaan omakin lusikka siihen.
Ollaan me gm-saabistit kyllä kummaa porukkaa kun ollaan aikoinaan vaihdettu hyvät satkut tonnareihin ja Saabin huippuautot, tonnarit, gm-vehkeisiin. Og-saabistien silmissä siis huonompaan suuntaan on menty. Kuinka moni uudemman Saabin omistaja on sitä mieltä että auton taso on laskenut? En ainakaan minä, vaikka lähes toiseksi päätyökseni harrastan og900-mallisia kulkuneuvoja.

Olenkin sitä mieltä, että uudemman kaluston "huonous" johtuu useimpien arvostelijoiden mielestä pelkästään kahden kirjaimen tuomasta negatiivisesta mielikuvasta, joka on taas oma lukunsa. Kyllä gm-tuotteista löytyy muutakin kuin ooppeli, jopa arvostettuja laitteita (mm. Vette).

En väitäkään että esim. 9-5 olisi täydellinen auto, mutta on se paljon lähempänä sitä kuin yksikään Saabin aiempi malli. Olen siis omistanut Saabeja og-satkusta lähtien ja saanut tartunnan -73 99 LEA:n takapenkillä pikkupoikana.

Og900 on kyllä mielenkiintoinen harrastuskohde. Myös siksi että niitä vielä löytyy, ja saa siis halvalla purkuosia. Se "tuntuu" Saabilta koska sitä on tehty Suomessa ja niitä on siis ollut täällä katukuvassa paljon liikkeellä. Kaikin puolin tuttu peli siis. Silti jos käyttöautosta puhutaan, niin ehei... kyllä aika on ajanut satkusta kauas ohi.

Ymmärrän kyllä niitäkin jotka ajavat päivittäiset ajonsa og-satkulla. Ajanhan itsekin lähes joka päivä sellaisella töihin. Haluan vain tuoda esille sen että on turhaa kinaamista väitellä mikä on vielä aito Saab ja miten paljon parempia vanhat ovat. Saab on aito niin kauan kun tuo merkki löytyy rekisteriotteesta.

Pihamaaltani löytyy siis 99, 8xog900 ja 9-5.

Arvostakaamme kaikenlaisilla Saabeilla ajavia!
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9399
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen täysin samaa mieltä anttipan kanssa, tämä aihe tuntuu kummittelevan monen palstalaisen takaraivossa kun aina silloin tällöin nousee esiin aiheuttaen turhaa polemiikkia.
Tietääkseni tämä on Suomen Saabklubin keskustelualue jossa on omat keskustelualueet uusille ja vanhemmille malleille. En tiennyt aikanaan klubiin liittyessäni että suotavaa olisi omata mielenkiintoa yksinomaan vanhempia Saabeja kohtaan, enkä usko että asia on näin edelleenkään.
Jos joku pystyy osoittamaan painavilla argumenteilla ettei esimerkiksi nuo meikän 9-5 tai 9000 cse ole Saabeja, olen valmis siirtymään jonkin toisen yhteisön jäseneksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

anttipa kirjoitti:
----clip------
Og900 on kyllä mielenkiintoinen harrastuskohde. Myös siksi että niitä vielä löytyy, ja saa siis halvalla purkuosia. Se "tuntuu" Saabilta koska sitä on tehty Suomessa ja niitä on siis ollut täällä katukuvassa paljon liikkeellä. Kaikin puolin tuttu peli siis. Silti jos käyttöautosta puhutaan, niin ehei... kyllä aika on ajanut satkusta kauas ohi.


Arvostakaamme kaikenlaisilla Saabeilla ajavia!
Tämä kai vaatii perusteluja? Miten niin aika on ajanut ohi?

Kyllä minä arvostan kaikkia Saabilla ajavia, mutta miksi en saa pitää käyttöautona itse OG:tä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

....

Viesti Kirjoittaja Saha »

Aika mielenkiintoista että tällainen vastakkainasettelu tulee esiin saabistien keskuudessa (yleensähän me ollaan kovinkin leppoista porukkaa). Itselleni kaikki Saabit on Saabeja. Niin uudet kuin vanhatkin enkä minä ainakaan pysty väittämään että kumpikaan (ng/og) olisi toista huonompi.

Se mikä erottaa uuden Saabit omistajat vanhojen Saabien omistajista taitaa olla puhtaasti raha. Mutta näinhän se on joka merkin kohdalla. Omistamistarinoita on toki niin monta kuin on omistajiakin. Yksi asia mistä voidaan varmaan kaikki olla samaa mieltä on se, että meillä kaikilla on omistuksessa maailman paras automerkki 8)

Ja mitä tulee tuohon Opel -vertaukseen, niin eipä tule näin suoralta kädeltä juuri mieleen automerkkiä jolla ei olis yhteisiä osia/samaa tuotantolinjaa jonkun muun merkin kanssa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ....

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saha kirjoitti:
Se mikä erottaa uuden Saabit omistajat vanhojen Saabien omistajista taitaa olla puhtaasti raha.
Olisko noinkaan...aika uskomaton kommentti
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Peace! Ei pidä ottaa liian vakavasti vaikka uudempia opeliin vertasin... sori..

Edittiä: Typoja vähemmäs..
Viimeksi muokannut Myrkky, Su Touko 29, 2005 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Myrkky kirjoitti:Piece! Ei pidä ottaa liian vakavasti vaikka uudempia opeliin vertasin... sori..
joo vaan kun vaihdoin konit tähän "opeliin" niin olisin toivonut tonnarin rakennetta :evil: Siis edessä.....
Viimeksi muokannut se93tbo, Su Touko 29, 2005 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: ....

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Teemu kirjoitti:
Saha kirjoitti:
Se mikä erottaa uuden Saabit omistajat vanhojen Saabien omistajista taitaa olla puhtaasti raha.
Olisko noinkaan...aika uskomaton kommentti
Eiköhän se ole se velka :lol: :oops:
9-3.1972
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Saha »

Teemu kirjoitti:
Saha kirjoitti:
Se mikä erottaa uuden Saabit omistajat vanhojen Saabien omistajista taitaa olla puhtaasti raha.
Olisko noinkaan...aika uskomaton kommentti

No kyllä mä ainakin uuden Saabin ostaisin jos olisi tarpeeksi rahaa. Ja siksi koen että se on ainoa ero minulla ja uuden Saabin omistajalla, eikä se että toinen ajaa "oikealla" Saabilla ja toinen "opel" -Saabilla. Sitä yritin ilmentää tuolla kirjoituksella, siinä onnistumatta.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: ....

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Saha kirjoitti:
Teemu kirjoitti:
Saha kirjoitti:
Se mikä erottaa uuden Saabit omistajat vanhojen Saabien omistajista taitaa olla puhtaasti raha.
Olisko noinkaan...aika uskomaton kommentti

No kyllä mä ainakin uuden Saabin ostaisin jos olisi tarpeeksi rahaa. Ja siksi koen että se on ainoa ero minulla ja uuden Saabin omistajalla, eikä se että toinen ajaa "oikealla" Saabilla ja toinen "opel" -Saabilla. Sitä yritin ilmentää tuolla kirjoituksella, siinä onnistumatta.
Joo niin ostaisin minäkin, jonkun hyvin varustellun 9-5 steg+mielenmukaan rakennetun, tai sitten ihan toisen merkkisen auton.
9-3.1972
Vastaa Viestiin