Saabin aliarvostus
Valitettavasti nyt on minunki työnnettävä oma nenäni tähän soppaan, elikkä niinkuin moni autoista tietävä jo monet kerrat on todennut että 9-3 ja 9-5 ovat ihan Saabeja isolla S:ällä vaikkakin on osia ooppelista. Muutoksia esim. alustaan on tehty niin paljon ettei siinä onneksi ole enää paljoa ooppelia jäljellä. Toisaalta taas 9-2X, 9-6X ja 9-7X:issä ei enää käsittääkseni tule olemaan Saabia muuta kun merkit, varsinkin nyt kun tuotanoki siirtyy saksaan niin...
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086
Oli kyllä ihan pakko tarttua tuohon kommenttiisi, että aika on ajanut ohi satkusta. Ei välttämättä. Katsoppas huviksesi uusia autoja. Millaisiksi esim. kojelautojen nappimalliset lämmönsäädöt muuttuneet viimevuosina? Ai pyöritettävät nupit tulleet. Kappas, onpa satkussakin tommoset "vanhanaikaiset" pyöritettävät nupit. Tahdon vaan sanoa sitä, että loppupelissä nää vanhuksetkin on varsin moderneja vekottimia. Näissähän on jopa lampunpesimet, toisin kuin monissa uusissa autoissa.anttipa kirjoitti: Og900 on kyllä mielenkiintoinen harrastuskohde. Myös siksi että niitä vielä löytyy, ja saa siis halvalla purkuosia. Se "tuntuu" Saabilta koska sitä on tehty Suomessa ja niitä on siis ollut täällä katukuvassa paljon liikkeellä. Kaikin puolin tuttu peli siis. Silti jos käyttöautosta puhutaan, niin ehei... kyllä aika on ajanut satkusta kauas ohi.
Ymmärrän kyllä niitäkin jotka ajavat päivittäiset ajonsa og-satkulla. Ajanhan itsekin lähes joka päivä sellaisella töihin. Haluan vain tuoda esille sen että on turhaa kinaamista väitellä mikä on vielä aito Saab ja miten paljon parempia vanhat ovat. Saab on aito niin kauan kun tuo merkki löytyy rekisteriotteesta.
Pihamaaltani löytyy siis 99, 8xog900 ja 9-5.
Arvostakaamme kaikenlaisilla Saabeilla ajavia!
Penkkien laatu ei häviä uusillekaan autoille, kunhan vaan kuskin ja hanttarin penkeissä on jouset kunnossa. Monissa uudehkoissa autoissa olen istunut, mutta ei meikäläisen runnakko kestä istua pitkään ilman kipuja. OG900:n jakkaralla mie pystyn istumaan 1500km/päivässä, eikä kolota pätkääkään. Uusien saabien penkkejä en hirveästi ole testannut, mutta sen verran kuitenkin, todetakseni penkkien olevan tosi hyviä.
Mitä tulee esim. juuri og900:n pitämisestä käyttöautona. Voiko enää edullisempaa käyttöautoa olla? Tietoa korjaamisesta löytyy, varaosat ei ole todellakaan kalliita. Esim. käytettyn ehjän vaihdelaatikon saa 50eurolla ja kaupanpäälle saa kokonaisen toimivan auton. Uudetkaan osat ei hirveitä maksa ja uusia varaosia tulee olemaan saatavilla vielä vuosia, koska viimeisimmät satkun vuosimallit ovat kuitenkin vasta 12 vuotiaita. Tilaa on kuljettaa vaikka muuttokuorma ja kulkupuolta löytyy varsin kivasti kaikista laiskimmastakin versiosta, eli yksikaasuttimisesta. Tämä moottoriasia on yksi hienoimpia juttuja, mitä og900:ssa ja 99:ssä on. Saab ei pudottanut keulaan mitään alitehoista nuhapumppua. Monet muut automerkit saattoivat pudottaa saman kokoiseen pirssiin jopa 1.3litraisen motin. Kauheata kuvitella millainen olisi og900 1.3litran moottorilla.
Yleisestiottaen tuo määrittely, mikä on saab ja mikä ei. Minusta vähiten saab on se subarusta väännetty malli. Ei saabia tehdä pelkästään keulamerkkejä ja puskureita vaihtamalla. Kyllä saabi on saabi silloin, kun se on piirustuspöydältä lähtien tehty saabiksi kaikkine saabismeineen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä saab on silti saab, oli uusi tai vanha, ainakin mun pääni kääntyy jokaisen kohdalla, jos satun huomaamaan liikenteessä
Ja mitä vanhojen kulkupuoleen tulee, kyllähän nuo ihan pirtsakoita on ikäisekseen, eikä tarvi tiukassakaan mäessä pelätä hyytymistä tai hakea pienempää vaihdetta. Eilen tuskin huomasin hinaavani kaverini nissania, vaikka mäkeä noustiin kohti korjaamoa, ja nuo og900:t mitä mulla on ollu, ovat erinomaisia ja edullisia käyttöautoja, vaikka ajo-ominaisuudet ovat 99:ssä mielestäni paremmat.
Ja yksi hieno piirre saabissa mikä miellyttää mua paljon, on tuo valoautomatiikka, eli päällä kun virrat kääntää ja sama toisinpäin, näkee nimittäin paljon bmw, vw ja opel -vehkeitä, joissa tuota ei ole, pimeänä ajelevat vastaan, sama myös 80-90 luvun joissakin japseissa, itselläni on aina valot päällä ilman että itse asiaan puutun. Talvella näillä ei tarvitse pelätä, jos rengaspuoli on kunnossa, viime talvena olin aina ajoissa työmaan pihassa, vaikka lunta oli yöllä yllättäen satanut, eikä tarvitse palella, takapuolikin lämpiää automaattisesti.
Ei näiden wanhojen aika ole ohi missään muodossa, itse pitäisin varmasti og900:n käyttöautona, vaikka hieman rikastuisinkin. Ehkä korkeintaan hieman uudemman hankkisin, mutta mitä vähemmän tilpehööriä, sitä parempi.
Ja mitä vanhojen kulkupuoleen tulee, kyllähän nuo ihan pirtsakoita on ikäisekseen, eikä tarvi tiukassakaan mäessä pelätä hyytymistä tai hakea pienempää vaihdetta. Eilen tuskin huomasin hinaavani kaverini nissania, vaikka mäkeä noustiin kohti korjaamoa, ja nuo og900:t mitä mulla on ollu, ovat erinomaisia ja edullisia käyttöautoja, vaikka ajo-ominaisuudet ovat 99:ssä mielestäni paremmat.
Ja yksi hieno piirre saabissa mikä miellyttää mua paljon, on tuo valoautomatiikka, eli päällä kun virrat kääntää ja sama toisinpäin, näkee nimittäin paljon bmw, vw ja opel -vehkeitä, joissa tuota ei ole, pimeänä ajelevat vastaan, sama myös 80-90 luvun joissakin japseissa, itselläni on aina valot päällä ilman että itse asiaan puutun. Talvella näillä ei tarvitse pelätä, jos rengaspuoli on kunnossa, viime talvena olin aina ajoissa työmaan pihassa, vaikka lunta oli yöllä yllättäen satanut, eikä tarvitse palella, takapuolikin lämpiää automaattisesti.
Ei näiden wanhojen aika ole ohi missään muodossa, itse pitäisin varmasti og900:n käyttöautona, vaikka hieman rikastuisinkin. Ehkä korkeintaan hieman uudemman hankkisin, mutta mitä vähemmän tilpehööriä, sitä parempi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Voisi Saabin arvostus olla toisenlaista jos edes jotain EV-1:n tapaista olisi saatu tuotua markkinoille.
http://www.sacsaabs.org/ev-1.htm
http://www.sacsaabs.org/ev-1.htm
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Kyllähän NG900 on ollut piirustuspöydällä jo paljon ennen kuin GM tuli kuvioihin. NG 900 olisi tullut jokatapauksessa. Esim. Saabin 40v kirjassa (julkaistu -87) löytyy tonnarisivuilta kuva, jonka kuvatekstissä kirjantekijä luulee taustalle eksyneen NG900:n kuvan olevan 9000aeron luonnos. NG900:n muodot ja varmasti monet muutkin ratkaisut ovat oikeasti Saabin piirrustuspöydältä. Ihan turha on siis puhua NG -> GM900:sta. OG900 oli vuonna -93 jo kunnioitettavan ikäinen ajopeli. Tuskinpa tänäpäivänä enää tulee vastaavanlaisia klassikoita syntymäänkään perhe- tai edustusautoissa. 15vuotta samaa korimallia. huh huh. Volvo 240 on saman sarjan toveri iässä ja klassisuudessaan.9-5T kirjoitti:Olipa GM tyhmä kun lopetti OG900 valmistuksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä minun vankka epäilys ng900:n syntyperästä menee saabin piikkiin. Se on ollut piirrustuspöydällä jo 80-luvun puolivälissä. Alkoihan tonnarinkin suunnittelu tiedettävästi jo 70-luvun lopussa.9-5T kirjoitti:Saab on varmaan suunnitellut seuraajia jo pitkään mutta ei vahingossakaan julkaise niiden kuvia 1987. GM900 lienee täysin GM pohjainen suunnitelma tai onko sitä turhaan haukuttu Opeliksi.
Jos OG900 on paras viimeinen Saab ja täyttää täysin nykypäivän vaatimukset oli GM mielestäni tyhmä lopettaessa sen valmistuksen 1993 vaikka sen myynti oli jo vuonna 1990 tippunut 24% (16% muilla vastaavilla)
Se 40v historiikin sivunro on muuten 186, jos kertomani uskottavuus ei ole riittävä. Voisihan tuon sivun skannata tiedostoksikin tulevaisuuden aitouskeskustelujen taustoiksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Uskoisin ettei ole. Tai voisin melkein vannoa ettei ole. Mimmin moottori tais ainakin lentää johonkin kauas pois....Leipuri kirjoitti:Perjantaina kuulin tämmöstä kommenttia:
"Saappi on muuten hyvä, mutta kaikilla jotka on ajanu saapilla kolarin on jalat p*skana. Moottori on tullu syliin".
Onko tuolla mitään tekemistä toden kanssa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2898
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Muistan jostain lukeneeni, että saabilla oli og900:sen seuraaja aikalailla valmiina gm:n tullessa kuvioihin. Kävi kuitenkin niin, että suunnittelua pidettiin liian kalliina tuottaa/piti saada yhteisiä osia muiden gm:ien kanssa, niin suunniteltiin lähes kokonaan uudestaan.Mertmi kirjoitti:Kyllä minun vankka epäilys ng900:n syntyperästä menee saabin piikkiin. Se on ollut piirrustuspöydällä jo 80-luvun puolivälissä. Alkoihan tonnarinkin suunnittelu tiedettävästi jo 70-luvun lopussa.9-5T kirjoitti:Saab on varmaan suunnitellut seuraajia jo pitkään mutta ei vahingossakaan julkaise niiden kuvia 1987. GM900 lienee täysin GM pohjainen suunnitelma tai onko sitä turhaan haukuttu Opeliksi.
Jos OG900 on paras viimeinen Saab ja täyttää täysin nykypäivän vaatimukset oli GM mielestäni tyhmä lopettaessa sen valmistuksen 1993 vaikka sen myynti oli jo vuonna 1990 tippunut 24% (16% muilla vastaavilla)
Se 40v historiikin sivunro on muuten 186, jos kertomani uskottavuus ei ole riittävä. Voisihan tuon sivun skannata tiedostoksikin tulevaisuuden aitouskeskustelujen taustoiksi...
En nyt vain muista, mistä olen lukenut, jostain kuitenkin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2898
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Mitäpä tohon muuta sanomaan kuin, että jos olisi ajanut samaisen kolarin vaikkapa skodalla, volvolla, audilla, vw:lla, pösöllä, bemarilla, mersulla, ladalla, opelilla, porschella, chryslerillä, nissanilla, toyotalla, kialla, fiatilla, hyundailla, daewoolla, alfa-romeolla, citroenilla, daihatsulla, datsunilla, fordilla, hondalla, mazdalla, lancialla, minillä, renaultilla, seatilla, taikka suzukilla, niin todennäköisemmin olisi tohjona jalkojen sijasta koko body.Leipuri kirjoitti:Perjantaina kuulin tämmöstä kommenttia:
"Saappi on muuten hyvä, mutta kaikilla jotka on ajanu saapilla kolarin on jalat p*skana. Moottori on tullu syliin".
Onko tuolla mitään tekemistä toden kanssa?
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Touko 30, 2005 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ei.Leipuri kirjoitti:Perjantaina kuulin tämmöstä kommenttia:
"Saappi on muuten hyvä, mutta kaikilla jotka on ajanu saapilla kolarin on jalat p*skana. Moottori on tullu syliin".
Onko tuolla mitään tekemistä toden kanssa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Sanos muuta! *jättää huomaamatta mahd. ironian*9-5T kirjoitti:Olipa GM tyhmä kun lopetti OG900 valmistuksen.
Mutta omasta mielestäni kaikki Saabit on Saabeja, paitsi:
Saab-Lancia 600
Saab 9-2X
Saab 9-7X
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius