Mitä,mitä..saab 90 -87 yskii pahasti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saab9975
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:14
Paikkakunta: Tampere

Mitä,mitä..saab 90 -87 yskii pahasti

Viesti Kirjoittaja saab9975 »

Nyt vois apu olla tarpeen. Velipoika osti 90 saabin vm.87 Kylmänä ryyppy päällä ei ongelmaa, antaas olla kun kone on lämmin ja sen on sammuttanut. Uudelleen käyntiin laiton jälkeen (siis kone lämmin) ei meinaa tasasilla kierroksilla niskanikamien liitokset kestää nykimisiä. Autossa on ollu kuulemma joku kaasuttajaan tulleet putket??+ joku esilämmitys tai vastaava, vanha omistaja ei osannu sanoo tarkemmin oli vaan ne jossain vaiheessa rikkonu. Onko ne putket ja "säiliöt tuiki tarpeellisia" vai voiko jotenkin ne unohtaa. Kaasuttimeen ei ilmaa mistään ylimääräisesti pitäis tulla. Missä moisessa kaasarissa (ei strömperi) joku uudempi versio saman näköinen kyllä on seoksen säätö mutteri/ruuvvi vai onko ollenkaan, en löytäny :oops:
Kaasariin on tehty hiljattain jonkin sortin huolto, uusittu mm. kalvo ym. Nykiminen on pahentunu sen putkihässäkän rikkoontumisen jälkeen, mutta aijemminkin kuulemma nyki.. AAAPUUAAA....sanoopi velipoika.. :twisted:
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Laitappa kyselys oikealle alueelle..... :!: :idea: :!:
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

No ei kai tuo nyt foorumin osiosta kiinni voi ola ettei apua saisi ...

Kaasarin tekijöitä on ollut Strömberg, Solex (käsittääkseni lisenssillä tehty Strömberg) ja Pierburg joka luultavasti tuossakin autossa on. Pierburgin tunnistaa kalvokotelon päällä olevasta kermanvärisestä muovikannesta jossa valmistajan nimikin lukee. Toinen tunnistus voisi olla kalvokotelon kiinnitys kaasuttimen runkoon kolmella ruuvilla, kun muissa on neljä.

Pierburgissa seoksen säätö tehdään 8 mm hylsyllä kohokammion alapuolella syvennyksessä olevasta ruuvista. Ruuvin kiristys laihentaa ja auki kiertäminen tietty rikastaa seosta.

Jos kaasari on Pb siinä on ainakin ollut EGR eli pakokaasun takaisinkierrätys. Tämä lienee se pois revitty systeemi. Tuohon kuuluu imusarjan päällä oleva valurautainen venttiili johon pakokaasua johdetaan kannen läpi tulevalla putkella. Venttiiliä ohjataan alipaineella kaasuttimen kurkusta lähtevällä letkulla jossa imusarjan vesikanavaan pultattu välissä lämpöventtiili (avautuu kun kone lämmennyt). Letkun lähtö on kurkun vasemmalla puolella, ylempi lähtö. Alempi on kaasarin kyljessa olean tasasventtiilin lähtö - onhan tämä letku paikallaan ja ehjä? Nämä tiedoksi jos letkuja on jo irroteltu. Jos EGR-hässäkkä on revitty pois, pitäisi alipaineletkun lähtö kaasarin kurkussa tukkia. Samoin tuo pakokaasuventtiilin ja imusarjan välinen reikä laittamalla päälle tiivisteen kera esim metallilevy. Paras on jättää ventiili paikalleen ja laittaa levy sen ja imusarjan väliin.

Noita kun katselee ja sitten selailee täällä haku-toiminnolla (hae vaikk asanaa Pierburg) niin löytyy lisää apuja.

Tämä siis sillä oletuksella että kaasari olisi Pierburg.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
saab9975
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab9975 »

cc kirjoitti:No ei kai tuo nyt foorumin osiosta kiinni voi ola ettei apua saisi ...

Kaasarin tekijöitä on ollut Strömberg, Solex (käsittääkseni lisenssillä tehty Strömberg) ja Pierburg joka luultavasti tuossakin autossa on. Pierburgin tunnistaa kalvokotelon päällä olevasta kermanvärisestä muovikannesta jossa valmistajan nimikin lukee. Toinen tunnistus voisi olla kalvokotelon kiinnitys kaasuttimen runkoon kolmella ruuvilla, kun muissa on neljä.

Pierburgissa seoksen säätö tehdään 8 mm hylsyllä kohokammion alapuolella syvennyksessä olevasta ruuvista. Ruuvin kiristys laihentaa ja auki kiertäminen tietty rikastaa seosta.

Jos kaasari on Pb siinä on ainakin ollut EGR eli pakokaasun takaisinkierrätys. Tämä lienee se pois revitty systeemi. Tuohon kuuluu imusarjan päällä oleva valurautainen venttiili johon pakokaasua johdetaan kannen läpi tulevalla putkella. Venttiiliä ohjataan alipaineella kaasuttimen kurkusta lähtevällä letkulla jossa imusarjan vesikanavaan pultattu välissä lämpöventtiili (avautuu kun kone lämmennyt). Letkun lähtö on kurkun vasemmalla puolella, ylempi lähtö. Alempi on kaasarin kyljessa olean tasasventtiilin lähtö - onhan tämä letku paikallaan ja ehjä? Nämä tiedoksi jos letkuja on jo irroteltu. Jos EGR-hässäkkä on revitty pois, pitäisi alipaineletkun lähtö kaasarin kurkussa tukkia. Samoin tuo pakokaasuventtiilin ja imusarjan välinen reikä laittamalla päälle tiivisteen kera esim metallilevy. Paras on jättää ventiili paikalleen ja laittaa levy sen ja imusarjan väliin.

Noita kun katselee ja sitten selailee täällä haku-toiminnolla (hae vaikk asanaa Pierburg) niin löytyy lisää apuja.

Tämä siis sillä oletuksella että kaasari olisi Pierburg.

Kiitos. Kokeillaan noita ohjeita...

#2466
Vastaa Viestiin