Olis mielenkiintoista tietää, kuinka chippaus vaikuttaa ajonaikaiseen OBD -mittausarvoihin.
Vaikuttaa niihin mihin chippaus vaikuttaa. Katsastuksessa katsotaan sytytys, polttoainejärjestelmä, pakokaasujärjestelmä, katalysaattori, lambda-anturi sekä sen lämmitys ja egr. Mitä sitten noista tarkemmin katsotaan on mysteeri, OBD II:n kautta kun saa sekä vikalogia että online mittausdataa.
Elikkäs jos katsotaan ruiskutusannosta ja imusarjan painetta niin virityksistä jäänee kiinni, olettaen että katsastuskonttori tietää mitä niiden pitäisi olla. Lisäksi ei ole kummoinen juttu laskea OBD II:n kautta saatavista tiedoista likimääräistä tehoa kun moottori on tunnettu.
Kait AKE:n sivuilta löytyisi tarkempaa tietoa, mutta ei oikein itseä koske niin en jaksa etsiä... todennäköisesti testissä katsotaan vain vikalogeja ja lambda-arvoa. Tarkoitus on kuitenkin selvittää onko auto kunnossa eikä turhanpäiten vain kytätä ja kiusata.
100% varma juttu on että tuo OBD II testi tuottaa harmaita hiuksia sekä katsastuskonttoreille että asiakkaille vielä pitkään. Väylästandardeja on kolme tai neljä ja itse OBD II pääasiassa liitintä ja sen sijoittelua koskeva standardi. Kaiken päälle on vielä laajennettuja OBD II:a (esim VAG), jotka ovat osittain epästandardeja, mutta täyttävät lainsäätäjän määritelmän.
Sen verran tuon kanssa jo tullut leikittyä että on jonkinlainen mielipide OBDII:sta muodostunut... perseestä ja syvältä... juurikin jotain sellaista mitä vain maailman johtavassa banaanivaltiossa voidaan keksiä. Mielipuolen kotinäpertelijän kannalta se on kuitenkin hyvä homma... saa edes ajoittain jotain tolkkua autonsa sielunelämästä.
-J-