Taloudellinen kiihdyttäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Taloudellinen kiihdyttäminen

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Autokoulussa opetetaan ja myös Saappini käyttöohjeessa lukee, että taloudellisinta on kiihdyttää ripeästi.

Mitähän tuo "ripeästi" tarkoittaa?

Pitääkö vaihteet vaihtaa ohjekirjan mukaisissa nopeuksissa vai kiihdyttää kakkosella kuuteenkymppiin?

Riittäkö että kierroslukumittari pysyy vihreällä alueella?

Saappaani on nyt syönyt 8,4l/100km matka-ajossa...ois kiva saada kulutus vieläkin pienemmäksi.
Saab 9000 CD -96
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Breadfan86 kirjoitti:entäpä hiljentäminen kaasarikoneella, vapaalla vai vaihteen kanssa. ruiskullahan kannattaa rullata vaihteella, mut kaasarikoneen taloudellinen ajotapa on kysymymerkki vielä.
Vapaalla, samoin myös katittomissa ruiskuissa, nekään kun eivät osaa katkaista moottorijarrutuksessa syöttöä. (koskee siis myös lh-jet 2.2:ta)

Edit: Niin, oikein aiheeseen liittyen, taloudellisinta kaiketikin olisi täyskaasukiihdytykset vääntöhuipun tienoilla.
Viimeksi muokannut Haza, Ti Heinä 26, 2005 00:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse olen lukenut samaa, ja siten kiihdytänkin auton tuohon muuhun liikenteeseen sopeutuvaan nopeuteen mahd. nopeasti, eli repäisen kyllä vaihteet aika loppuun tarpeen mukaan.. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kiihdytykset ei juuri vaikuta matka-ajoon. Matka-ajossa vaikuttaa auton kunto (esim. jarrujen laahaaminen nostaa kulutusta jopa parikolme litraa), rengaspaineet ja keskinopeus selkeimpinä. Nurkka-ajossa, kaupungilla esim. kiihdytystapa vaikuttaa tosi paljon. Käsittääkseni ripeä kiihdytys meinaa juuri sitä, että ei täysillä kiihdytetä, mutta kuitenkin siten, ettei jäädä "kuhnimaan" esim. liikennevaloissa. Itse teen monesti esim. maantienopeuteen kiihdytyksen pääosin 2- ja 3- vaihteella ja jätän nelosen väliin hypäten suoraan vitoselle (99 cc:llä tämä temppu ei tietenkään onnistu ;) ). Samoin kaupunkiliikenteessä toimii 1-2-4 vaihto aika hyvin. Kakkosella otetaan se rajoituksen mukainen nopeus ripeästi, eikä tehdä sitä lyhyttä välikiihdytystä 3-vaihteella.

Karkeesti omia kokemuksia 900i -88:n maantiekulutuksista. Tuppaa menemään yli 8litran, jos ajoon kuuluu moottoritieajoa (esim. Joensuu-Helsinki-Joensuu reissun keskikulutus). Jos ajellaan 80-100 matkavauhteja, kulutus menee 7,1-7,5litraan/100km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Haza kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:entäpä hiljentäminen kaasarikoneella, vapaalla vai vaihteen kanssa. ruiskullahan kannattaa rullata vaihteella, mut kaasarikoneen taloudellinen ajotapa on kysymymerkki vielä.
Vapaalla, samoin myös katittomissa ruiskuissa, nekään kun eivät osaa katkaista moottorijarrutuksessa syöttöä. (koskee siis myös lh-jet 2.2:ta)

Edit: Niin, oikein aiheeseen liittyen, taloudellisinta kaiketikin olisi täyskaasukiihdytykset vääntöhuipun tienoilla.
Mun tonnarissa ei ole kattia, mutta kulutusmittari laskee kyllä moottorijarrutuksissa parhaillaan jopa alle 2l/100km, kun taas vapaalla samassa tilanteessa voi olla vaikka 6l/100km
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.

K-jetillä ilman kattia ja kaasareilla on edullisinta rullata vapaalla, kaikilla sähköruiskuilla (pl '84 lh-jetti) ja katillisella k-jetillä edullisempaa moottorijarruttaa koska osaavat katkaista syötön.

Kiihdytykset hoidan aina ripeästi. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jcarlson kirjoitti:Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.

K-jetillä ilman kattia ja kaasareilla on edullisinta rullata vapaalla, kaikilla sähköruiskuilla (pl '84 lh-jetti) ja katillisella k-jetillä edullisempaa moottorijarruttaa koska osaavat katkaista syötön.
D-Jetissä oli jo syötön katkaisu moottorijarrutuksessa. Samoin jollakin valmistajilla myös K-Jetissä. (Ainakin jotkut VAG-autot)

Audissani (K-Jet ilman kattia ja syötönkatkaisua) ajotietokone näyttää pienempää kulutusta moottorijarrutuksessa kuin vapaalla rullatessa. Ei kuitenkaan nollaa. Imusarjasta lähtee letku jonkinlaiseen alipainekelloon, joka ilmeisesti muuttaa ohjauspainetta isommaksi moottorijarrutuksessa ja näin ainakin laihentaa seosta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Seosmittarilla ollaan tosiaan todettu että '84 lh-jetronicilla pysyy seokset normaalina moottorijarrutuksella, '85 softalla vetäisee pois kartalta kokonaan (laihalle). '84 raudalla ja '85 softalla aiheuttaa moottorijarrulla kunnon nykimiset..

Muistelinkin, että k-jetronicilla se tapahtuu ohjauspainetta muuttamalla, CIS (jatkuva ruiskutus)-systeemissä saattaakin olla vähän hankalaa katkaista ruiskua kokonaan. Saabin katittomissa tätä toimintoa ei kuitenkaan tietääkseni ole. Veikkaisin, että D-jetissä on katkaisutoiminto sen takia, että jenkkilässä sen kanssa käytettiin kattia?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Bensan kulutus sinne tahi tänne...who cares :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä ole ite ainakaan niin rikas että nykyisillä bensanhinnoilla tuhlaisin ihan turhaan normaaliajossa bensaa kun järkevästi ajamalla pääsee yhtä kovaa tuhlaamatta sen enempää.. Mummoilua bensan säästämiseksi en harrasta mutta silloin kun ei ole lämä tiskissä (joka tosin on kohtuu usein viritetyllä turbollakin ;)) niin miksipä ei ottaa hyötyä irti.. Moottoritieltä rampille on kätevä poistua moottorijarruttamalla koko matka, kunhan alkuvauhtia on riittävästi. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Haza kirjoitti:
Vapaalla, samoin myös katittomissa ruiskuissa, nekään kun eivät osaa katkaista moottorijarrutuksessa syöttöä. (koskee siis myös lh-jet 2.2:ta)
Onko tuo kati katalysaattori vai mikä?
Saab 9000 CD -96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mitä omia autokouluaikoja muistelen (oisko ollu vuosi 1996), niin taloudellisen ajon opetuksessa kerrottiin osapuilleen seuraavaa taloudellisesta kiihdytyksestä: rutkasti (=yli puolenvälin) kaasua, ja vaihto isommalle hyvissä ajoin ennen 3000rpm. Inssissä sain kommenttia, että taloudellinen ajotapa kaipaa vielä opettelua, kun poljin autokoulun primeralla rampilta 80-rajoitukseen lämä pohjassa kakkosella ja heitin suoraan vitoselle, ihme nipottajia :roll:

Mielestäni ihan hyvä lisä tossa kakkosvaiheessa tehtävä ajokoe, jossa havainnollistetaan taloudellisen ajon perusteet (eli ensin ajetaan joku lenkki "omalla" ajotyylillä ja sen jälkeen sama lenkki inssin neuvoessa vaihdot yms., ja tarkastellaan kulutusero auton ajotietokoneelta). Ainakin emännän ajotyylissä huomasin selvän parannuksen tähän taloudellisuus-suuntaan, kun tuo kävi kakkosvaiheen suorittamassa. Enää ei emännyydeltä "unohdu" kolmonen päälle vaikka seitsemänkympin vauhdeissa, ja kiihdytyksissä, jos ei ole kiire, käytetään surutta hyväksi Saabin koneiden vääntöä, ei kierroksia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa :lol:
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen? :D :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Kakkosvaiheessa kehuttiin että aika pienellä kulutuksella pääsin...tosin, putos vielä reilun litran kun neuvottiin (se oli kuulemma sitten jo tosi taloudellista)... reippaita kiihdytyksiä,ei kuitenkaan lämä pohjassa. kierrokset ei käyny juuri yli 2500:n...
Mutta maantiellä omiin nimiin ajellessa ei kyllä voi kovin taloudellisesta ajosta puhua :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin