Taloudellinen kiihdyttäminen
Fysiikan lakien mukaan kiihdyttäminen vauhdista a vauhtiin b vaatii saman määrän energiaa, teki sen sitten hitaasti tai nopeasti. Jos kiihdyttää hitaasti, kiihdytysaika on pitkä ja näin bensan kulutus voi tosiaan olla jopa suurempi kuin ripeästi kiihdytettäessä. Korkeat kierrokset ja "revittäminen" luonnollisesti lisäävät kulutusta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Moottorin hyötysuhde vaikuttaa kulutukseen juuri kiihdytystilanteessa. Paras hyötysuhde saadaan yleisestiottaen parhaan vääntömomentin kierrosluvun tietämillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
"jännää", kokemusta on ainakin seuraavista 2.2:sta: '86 X2, '89 X2 ja noista ei yksikään osannut katkaista syöttöä..jcarlson kirjoitti:Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Kyllä se pysyy rivakassakin kiihdytyksessä alle 3000rpmMacTurbo kirjoitti:Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Juu samaa mieltä että LH 2.2 ei katkase syöttöä, tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mutta nykyinen trionic5 katkaisee syötön.Haza kirjoitti:"jännää", kokemusta on ainakin seuraavista 2.2:sta: '86 X2, '89 X2 ja noista ei yksikään osannut katkaista syöttöä..jcarlson kirjoitti:Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Kyllä minusta ainakin tuntuu tollanen alle 3000rpm kiihdytys siltä kun olisi etanan kyydissä.9000cst kirjoitti:Kyllä se pysyy rivakassakin kiihdytyksessä alle 3000rpmMacTurbo kirjoitti:Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen?
Toi sun avattares on muuten komea
Mulla on samanlainen ja värinen CSE.
Niin ja tuosta p-aineen syötön katkaisusta, vanha -88 tonnarinikaan ei katkaissut syöttöä, tiedä sitten oliko siinä tuo LH 2.2.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Kaikkihan sen tietää katkaseeko ruisku vai eijcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja?
Etkö sä muka tiedä sitä
Heh
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Itse ainakin miellän asian siten että: (heh kaikki luulee että nyt seuraa jotain viisasta )jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja?
Ajettuani useita erilaisia ruisku ja turbosaappeja, ihmettelin miksi joidenkin autojen hetkellinen kulutus putoaa moottorijarrutuksessa nollaan ja joidenkin jää 2-4 litraan (yleensä vanhempien).
Tästä pääteltäessä ei tarvitse insinööriä, että se johtuisi nimenomaan tuosta ruiskun syötöstä.
Kulutusmittarihan laskee kulutuksen suutinten aukioloaikojen perusteella.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla ainakin tuossa tonnarissa pudottaa mopojarrussa kulutuksen nollaan tai lähelle mittarin perusteellaMacTurbo kirjoitti:Itse ainakin miellän asian siten että: (heh kaikki luulee että nyt seuraa jotain viisasta )jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja?
Ajettuani useita erilaisia ruisku ja turbosaappeja, ihmettelin miksi joidenkin autojen hetkellinen kulutus putoaa moottorijarrutuksessa nollaan ja joidenkin jää 2-4 litraan (yleensä vanhempien).
Tästä pääteltäessä ei tarvitse insinööriä, että se johtuisi nimenomaan tuosta ruiskun syötöstä.
Kulutusmittarihan laskee kulutuksen suutinten aukioloaikojen perusteella.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
niinkuin jo sanottu niin tonnarissa näkee kulutusmittarista.jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja?
satkuissa taas (ne 2x '89) olen kokeillut perstuntumalla, pintakaasulta sopivassa pienessä alamäessä kun keventää poljinta hiljalleen huomaa kyllä jos(/kun) syöttö katkeaa, senverran selvä nykäys siitä tulee noissa lh 2.4 laitoksissa. ( '90 ja '91 2.4:sta on kokemusta)
Niinjuu, paukkeestakin päätellen ei 2.2 katkaise syöttöä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Aika erikoista, mutta tosiaan kaikki 2.2:tkaan eivät ole samasta puusta veistettyjä, vaan softa (on tutkittu useita) ja rautakin poikkeaa eri vuosimallien perusteella.
Hyvä on, halusin vain perusteluja väitteille, mutuun kun en usko. Tonnarissa tosiaan on se hetkellinen kulutusmittari, satkussahan moista ei ole, eikä itsellä myöskään yhtään LH 2.2-vehjettä (Lucas löytyy, ja se katkaisee syötön).
Johtunee siis todennäköisesti jostain muusta seosmittarilla tehty havainto, että eräässä LH 2.2:ssa '84 softalla syöttö ei katkennut, mutta '85 softalla katkesi.
Hyvä on, halusin vain perusteluja väitteille, mutuun kun en usko. Tonnarissa tosiaan on se hetkellinen kulutusmittari, satkussahan moista ei ole, eikä itsellä myöskään yhtään LH 2.2-vehjettä (Lucas löytyy, ja se katkaisee syötön).
Johtunee siis todennäköisesti jostain muusta seosmittarilla tehty havainto, että eräässä LH 2.2:ssa '84 softalla syöttö ei katkennut, mutta '85 softalla katkesi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Yritin tänään ihan tosissani , ei se vaan onnistu.9000cst kirjoitti:Kyllä se pysyy rivakassakin kiihdytyksessä alle 3000rpmMacTurbo kirjoitti:Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen?
Kyllä 4500rpm kiihdyttää paljon paremmin
Sitäpaitsi aina se bensa samanverran maksaa kun viidelläkympillä tankkaa.
Vai olisiko ajotavassa sittenkin muuttamisen aihetta
Äääh.. akkojen vouhotusta
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mulla -87 ruiskussa tuntuu pieni nykäisy kun päästä kaasun. Kun painan taas kaasua tuntuu sama nykäisy uudestaan.Haza kirjoitti:niinkuin jo sanottu niin tonnarissa näkee kulutusmittarista.jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja?
satkuissa taas (ne 2x '89) olen kokeillut perstuntumalla, pintakaasulta sopivassa pienessä alamäessä kun keventää poljinta hiljalleen huomaa kyllä jos(/kun) syöttö katkeaa, senverran selvä nykäys siitä tulee noissa lh 2.4 laitoksissa. ( '90 ja '91 2.4:sta on kokemusta)
Niinjuu, paukkeestakin päätellen ei 2.2 katkaise syöttöä
Katkaiseeko se siis syötön?
Saab 9000 CD -96