Polttelis mutta mutta...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja temet »

Ng900aero: Joo, näin itsekin oletan, mut eikös ne takuukorjaukset menny aina tapauskohtaiseen käsittelyyn, eli "liian helposti" ei autoa siihen korjaukseen varmastikaan saa? Ja tämä taas riippuu myös huoltoliikkeestä, vai GM:stä?

Toi DI-kasetti oli aika outo juttu, en itsekään ensin uskonu sen olevan rikki. Vika oli siis, että aina ajettuani 3-4 tuntia yhteensoittoon autolla ja sammutettuani sen esim. kaupan pihaan, niin startissa paloi koneen kuva kojataulussa (aina kuitenkin hiljaisempaa ajoa taikka auton seisottamista ennen koneen sammuttamista). Koskaan ei käynnissä ollut mitään moitteen sijaa, ei missään vaiheessa, eikä muutenkaan, vain se valo syttyi palamaan. Saab-liike tsekkas virhekoodit, ja se oli sit kakkossylinterin sytytyshäiriö, koodia en muista enää. Tätä se teki joitakin kertoja, aina pidemmän matkan jälkeen. Kasetin vaihdon jälkeen "vika" hävis, eikä autoon tehty mitään muuta huoltoa tässä välissä. No, taas yks erilainen kasetin rikkoutuminen. Tai on se mulla varakasettina ny takapaksissa :)

Mun pirssi on myös automaatti. 100tkm kohdalla, noin 500km auton oston jälkeen vaihdoin kerran laatikon öljyt, tai siis ne mitä sieltä kerralla ulos tulee, kun laatikko tuntu hieman töksäyttelevältä/tahmealta (auton oston yhteydessä liike sanoi et öljyt ois vaihdettu 10tkm sitten). No kuitenkin laatikon öljyt oli hieman tummahkot, ei tummat mut ei niin vaaleatkaan enää, ja öljynvaihdon jälkeen vaihteiden vaihtaminen tuntuukin pehmeämmältä, eli kannatti. Mut mitään vikaa ei tossa tomaatissa ole ollut, ja sellaisen käsityksen myös täältä olen saanut, et tomaatti ois ehkä varmempi ku manuaali (?). Mut sit yks kysymys, miten noita tomaatin öljyjä kuuluis vaihtaa, ohjekirjassa ei puhuta asiasta mitään, eli se ei kuulu mihinkään huoltoon?!

Näin siinä varmasti Mikko käy, ei sitä ennen aivan varmaksi voi tietää millasen yksilön saa alle, ennen kuin sillä on joitakin tuhansia kilometrejä alla. Saab on mielestäni selkeästi yksi parhaista tässä luokassa, mut jokaisellahan on omat prioriteetit, mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan. Halpoja kun eivät nämä Saabitkaan ole, joskaan sellasta ei vielä ole tehtykään, halpaa ja hyvää :)

Ja näin se varmasti on, minunkin mielestä, täällä tulee raportoitua monesta pienestäkin jutusta, jotta siitä ois apua muille saabisteille. Välillä tosiaan tuntuu et ihmiset haluis jotakin hajoavan, jotta pääsis näpertämään ja jotta sit tietäs et se on kunnossa :) Minä puolestaan oletan ja odotan, et kaikki on kunnossa ja että saan luotettavia, mukavia ja huoltovapaita kilometrejä mittariin.
Viimeksi muokannut temet, To Heinä 28, 2005 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero Wagon A -06
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Toi automaatin öljunvaihtoväli on aika iso. Ite olen vaihtanut 10Tkm välein ihan sen takia, kun ekalla vaihdolla oli ihan mustaa (merkkihuollon vaihtamalla välillä). Nyt kun olen vaihtanut ne 10tkm välein (n. 5€/L) ja 3litraa vaihtuu kerralla, niin viime kerralla alkoi olemaan vasta siedettävän ja kunnollisen väristä toi öljy. Tosin tuo mun vaihtoväli on tosiaankin yliammutun tiheä, mutta tällä estän lootaa sottaantumasta sisältä.
Ehkä 30t voi olla ok. :?: korjatkaa joku joka tietää, mutta se on varmaa että vaihdan kyllä jatkossakin tiheämmin kuin suositus on.

Edit: ja kyllähän se laatikko kestää paremmin tehoja kun on kokoajan kunnolliset öljyt inessä :lol:
9-3.1972
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En usko että 2.0t ja automaatti on sinänsä yhtään herkempi vaurioitumaan, käyttötapa ratkaisee erittäin paljon, ainakin kaikki näkemäni korjattavat 9-5:t ovat olleet manuaaleja.
No miksei jos tomaatilla ajellaan "senilix"-tyylillä, mutta yhtälailla manuaalin saa karstaan/tukkoon. Ite tulee kaahattua automaatilla paljon reippaammin kuin manuaalilla kun on paljon vaivattomamapaa eikä tartte olla Räikkönen jotta saa nopean lähdön :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Itse olen vaihtanut opel vectra dieselistä Saab 9-5 dieseliin ja tapahtumat voi lukea tuolta 9-5 valikosta otsakkeesta "ongelma auto".

Onhan saab isompi ja turvallisempi ja paremmin varusteltu. Vikoja saab:ssa on noin 10X opeliin nähden. Opelissa ostettaessa 153 ja nyt 293 tkm. Taka-puslat on vectran ongelma ja samat ongelmat 9-5:ssä taka-akselin puslissa. 2.2 tid on sama kuin vectrassa mutta mootorin ohjaus on erilainen. Ehkä kuitenkin mielummin ajaa Saabilla kuin Opelilla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lk kirjoitti:Itse olen vaihtanut opel vectra dieselistä Saab 9-5 dieseliin ja tapahtumat voi lukea tuolta 9-5 valikosta otsakkeesta "ongelma auto".

Onhan saab isompi ja turvallisempi ja paremmin varusteltu. Vikoja saab:ssa on noin 10X opeliin nähden. Opelissa ostettaessa 153 ja nyt 293 tkm. Taka-puslat on vectran ongelma ja samat ongelmat 9-5:ssä taka-akselin puslissa. 2.2 tid on sama kuin vectrassa mutta mootorin ohjaus on erilainen. Ehkä kuitenkin mielummin ajaa Saabilla kuin Opelilla.
No ainakin turvallisuus, ajettavus ja imago on toiselta planeetalta kuin Opelissa. Ei välttämättä sekään mikään huono ole, mulla vaan oli vuonna x Opel Manta ja silloin vannoin että on viimeinen Opelixi jonka omistan, eipä oikeastaan tuota järkiperäisempiä perusteita olla ostamatta Opelia, itse asiassa harkitsin Calibra Turbo 4x4:n ostamista, maksoi saman verran kuin ng900 aero, oli vaan huonommassa kunnossa, ja penkit oli huonot istua, aika makea laite oli muuten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Kyllä ne 9-5:set hyvin kestää. Tällä palstalla on aika paljon meuhkattu koneongelmista ym., mutta turha niitä on murehtia. Katsoo että autossa on täydellinen huoltokirja ja jos jotain ilmenee voitelupuolella, niin takuu todnäk korvaa. Öljyt pitää vaihtaa kympin välein ja aina silloin tällöin (mielummin usein) antaa koneelle kunnolla kenkää et ei mene tukkoon. Ne on tehty ajettaviksi eikä köröttelyä varten. Tuontiautot kannattaa heti jättää rauhaan ellei saa kunnon kirjallisia takuita kilsoista ja muutenkin auton historiasta. Joten ei muuta kuin 9-5 alle ja hymyä huuleen. On vähän eri peli kuin pooppeli vaikka GM:n alle menee molemmat.

9-5 Nordic
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

Jos epäillyttää niin osta viimesintä vuosimallia oleva tonnari! :D
curry
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Stene kirjoitti:Jos epäillyttää niin osta viimesintä vuosimallia oleva tonnari! :D
Ja vaadi myyjältä toinen kone mukaan :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
woosh
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 12:53

Viesti Kirjoittaja woosh »

Stene kirjoitti:Jos epäillyttää niin osta viimesintä vuosimallia oleva tonnari! :D
Me tarvitaan farkku että saadaan meidän vasikan kokoinen koira kyytiin
=). Uus 9-3 farkku on päheen näköinen mutta vielä toistaiseksi hinnan
puolesta tavoittamattomissa. Saa nähä paljon niiden hinta on kun parin
vuoden päästä alkaa tulla käytettyjä markkinoille.

Jos vierekkäin on vuoden 2002 ja vuoden 2003 mallit samoilla herkuilla ja
kilsoilla ja suunnilleen samaan hintaankin niin onko fiksumpaa ostaa
varmuuden vuoksi tuo 2002, jos tuohon 2003 malliin ei saa sitä takuuta?
Periaatteessahan jos auto on otettu loppuvuodesta 2002 käyttöön niin ei
niillä ole välttämättä kuin muutama kuukausi ikäeroa. Vaikkei se kone
kyllä mun ajotyylillä pääse karstoittumaan... =)

Yksilöstähän nämä hajoamiset ja viat ovat usein kiinni mutta ei sitä viitti
huvikseenkaan pistää 25 t€ kiinni pommiin. Auto on muutenkin niin huono
sijoitus...

--mikko
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:CS-tonttuun muuten menee samankokoinen "vasikka" kuin 9-5 farkkuunkin.
Silmällä mitaten taitaa CS:n boksi olla jopa avarampi kuin farkun.
Eikä sitten aloiteta sitä on se 2cm pitempi/leveämpi. :lol:

Ps. käytettyjä farkkuja on jo kaupan, viime syksynä mulle tarjottiin yhtä hintaa 23T€.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

woosh kirjoitti:
Jos vierekkäin on vuoden 2002 ja vuoden 2003 mallit samoilla herkuilla ja
kilsoilla ja suunnilleen samaan hintaankin niin onko fiksumpaa ostaa
varmuuden vuoksi tuo 2002, jos tuohon 2003 malliin ei saa sitä takuuta?
Periaatteessahan jos auto on otettu loppuvuodesta 2002 käyttöön niin ei
niillä ole välttämättä kuin muutama kuukausi ikäeroa.

--mikko
Takuu mennee vuosimallin mukaan, ja loppuvuodesta 2002 käyttöönotetut ovat kaikki 2003 mallia. Mutta takuu kattaa myös vuoden 2003 2x5-koneiset autot, kuten yleisessä keskustelussa olevassa pitkässä viestiketjussa on mainittu. Minä olen sen sattuneista syistä moneen kertaan tavannut....
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Tervehdys ensin kaikille foorumin saabisteille. On ollut mielenkiintoista lukea keskustelujanne. Vuosia saabclubin sivuja selanneena päätin sitten myös rekisteröityä. Voi vaikka joskus ottaa kantaa :D
Itselläni on ollut 9-5 Wagon 2.0t - 03, jonka ostin uutena ja vaihdoin sen sitten suurien kilometrimäärien vuoksi diesel Audi A6:een. Ajoin Saabilla liki 100 tkm kahdessa vuodessa ja käytin normaalihuolloissa ja tankkasin. Muuta ei tarvinnut korjailla eikä vikoja esiintynyt. Odotuksetkin 9-5:sta olivat kyllä tällaiset ja olin täysin tyytyväinen. Myös Volvo V70 oli aikanaan kilpailussa mukana, mutta Saabissa oli enemmän autoa ja ennenkaikkea urheilullisuutta. Volvo tuntui hieman "erämaalaivalle", sori vaan. Tosin dieselinä en kokenut, että Saabilla olisi ollut varteenotettavia vaihtoehtoja. Lyhyen Audi-uran aikana kilometrit vähenivät sille tasolle, että tuli järki taas päähän ja nyt kulkupelinä on 9-5 Aero -02 automaatilla. Ja taas tuntuu, että on auto alla. Saab 9-5 on ainoa auto, joka on tehnyt vaikutuksen. Tosin Aerolla on vasta n. 60tkm mittarissa, joten kilometrien tuomista mahdollisista vioista en osaa sanoa mitään, mutta tähän asti ainakin kaikki on toiminut ja 1. katsastuksestakin meni läpi heittämällä. 9-5:ssä on edustusluokan tilat, upea ulkonäkö ja mielestäni parhaimpiin lukeutuvat istuimet joissa voi istua helposti 4-5 tunnin yhtäjaksoisen matkan ilman selkävaivoja ja puutumisia. Olen sen kokeillut kymmenet kerrat. Toki kaikki on makuasioita, mutta tyytyväinen olen ollut näihin 9-5:iini. Autojen vertailussa ostotilanteessa kannattaa kuitenkin se mielikuva ja käsitys muodostaa täysin itse huomioiden ne omat odotukset ja vaatimukset autolle. Toki mielipiteitä voi kuunnella ja varsinkin Saab jakaa mielipiteet ja on tässä mielessä varmasti yksi ristiriitaisimmista merkeistä. Eniten Saab vastaisuutta on niissä, jotka eivät omaa edes kokemusta Saabista vaan he perustavat käsityksensä luuloihin ja kuulopuheisiin. Kannattaa kokeilla ja vertailla ja se oma merkki/malli löytyy, toivottavasti Saab 9-5.
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

se93tbo kirjoitti:Toi automaatin öljunvaihtoväli on aika iso. Ehkä 30t voi olla ok. :?: korjatkaa joku joka tietää, mutta se on varmaa että vaihdan kyllä jatkossakin tiheämmin kuin suositus on.
Huolto-ohjelman mukaan automaattilaatikon öljynvaihtoväli on 110K tai jos öljy on mustaa ja haisee palaneelle ne on vaihdettava. Ehkä 10K on jo liioittelua, mutta kannattaa ne vähän useammin vaihtaa...

Wooshille terveisiä, että rohkeasti vain ostamaan 9-5, jos sellaista tekee mieli. Sen moottoritakuuasian voi nähdä myös etuna - missä muussa autossa on vastaava takuu? Jos auto on huolettu ja hyvin pidetty ei sen takia kannata jättää 9-5:sta ostamatta. Sellaista Saabia, jota tämä moottoritakuu koskee, jossa ei ole huoltokirja kunnossa ei kannata ostaa.

Eski
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Öljy

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Eski kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Toi automaatin öljunvaihtoväli on aika iso. Ehkä 30t voi olla ok. :?: korjatkaa joku joka tietää, mutta se on varmaa että vaihdan kyllä jatkossakin tiheämmin kuin suositus on.
Huolto-ohjelman mukaan automaattilaatikon öljynvaihtoväli on 110K tai jos öljy on mustaa ja haisee palaneelle ne on vaihdettava. Ehkä 10K on jo liioittelua, mutta kannattaa ne vähän useammin vaihtaa...



Eski

Jos automaatin öljy on mustaa ja palanutta ei sitä kannata enää vaihtaa,sillon kannattaa vaihtaa jo koko loota!!!.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Eski kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Toi automaatin öljunvaihtoväli on aika iso. Ehkä 30t voi olla ok. :?: korjatkaa joku joka tietää, mutta se on varmaa että vaihdan kyllä jatkossakin tiheämmin kuin suositus on.
Huolto-ohjelman mukaan automaattilaatikon öljynvaihtoväli on 110K tai jos öljy on mustaa ja haisee palaneelle ne on vaihdettava. Ehkä 10K on jo liioittelua, mutta kannattaa ne vähän useammin vaihtaa...

Wooshille terveisiä, että rohkeasti vain ostamaan 9-5, jos sellaista tekee mieli. Sen moottoritakuuasian voi nähdä myös etuna - missä muussa autossa on vastaava takuu? Jos auto on huolettu ja hyvin pidetty ei sen takia kannata jättää 9-5:sta ostamatta. Sellaista Saabia, jota tämä moottoritakuu koskee, jossa ei ole huoltokirja kunnossa ei kannata ostaa.

Eski
Joo 10k vaihdot oli mulla se laatikon puhdistus projekti, eli nyt kun oilit on ok niin vaihtoväliä täytyy alkaa etsimään sopivax. Niin ettei toi öljy ole saman väristä kuin moottoriöljy :wink:
9-3.1972
Vastaa Viestiin