Taloudellinen kiihdyttäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Fysiikan lakien mukaan kiihdyttäminen vauhdista a vauhtiin b vaatii saman määrän energiaa, teki sen sitten hitaasti tai nopeasti. Jos kiihdyttää hitaasti, kiihdytysaika on pitkä ja näin bensan kulutus voi tosiaan olla jopa suurempi kuin ripeästi kiihdytettäessä. Korkeat kierrokset ja "revittäminen" luonnollisesti lisäävät kulutusta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moottorin hyötysuhde vaikuttaa kulutukseen juuri kiihdytystilanteessa. Paras hyötysuhde saadaan yleisestiottaen parhaan vääntömomentin kierrosluvun tietämillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

jcarlson kirjoitti:Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.
"jännää", kokemusta on ainakin seuraavista 2.2:sta: '86 X2, '89 X2 ja noista ei yksikään osannut katkaista syöttöä..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mielenkiintoista tosiaan. Millä perusteella päättelit, ettei syöttö katkennut moottorijarrutuksessa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

MacTurbo kirjoitti:Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa :lol:
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen? :D :D
Kyllä se pysyy rivakassakin kiihdytyksessä alle 3000rpm
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Haza kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.
"jännää", kokemusta on ainakin seuraavista 2.2:sta: '86 X2, '89 X2 ja noista ei yksikään osannut katkaista syöttöä..
Juu samaa mieltä että LH 2.2 ei katkase syöttöä, tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mutta nykyinen trionic5 katkaisee syötön.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

9000cst kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa :lol:
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen? :D :D
Kyllä se pysyy rivakassakin kiihdytyksessä alle 3000rpm
Kyllä minusta ainakin tuntuu tollanen alle 3000rpm kiihdytys siltä kun olisi etanan kyydissä.

Toi sun avattares on muuten komea :D
Mulla on samanlainen ja värinen CSE.

Niin ja tuosta p-aineen syötön katkaisusta, vanha -88 tonnarinikaan ei katkaissut syöttöä, tiedä sitten oliko siinä tuo LH 2.2.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja? :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja? :)
Kaikkihan sen tietää katkaseeko ruisku vai ei :!: :!:
Etkö sä muka tiedä sitä :?: :?:

Heh :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja? :)
Itse ainakin miellän asian siten että: (heh kaikki luulee että nyt seuraa jotain viisasta :lol: )
Ajettuani useita erilaisia ruisku ja turbosaappeja, ihmettelin miksi joidenkin autojen hetkellinen kulutus putoaa moottorijarrutuksessa nollaan ja joidenkin jää 2-4 litraan (yleensä vanhempien).
Tästä pääteltäessä ei tarvitse insinööriä, että se johtuisi nimenomaan tuosta ruiskun syötöstä. :wink:
Kulutusmittarihan laskee kulutuksen suutinten aukioloaikojen perusteella.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

MacTurbo kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja? :)
Itse ainakin miellän asian siten että: (heh kaikki luulee että nyt seuraa jotain viisasta :lol: )
Ajettuani useita erilaisia ruisku ja turbosaappeja, ihmettelin miksi joidenkin autojen hetkellinen kulutus putoaa moottorijarrutuksessa nollaan ja joidenkin jää 2-4 litraan (yleensä vanhempien).
Tästä pääteltäessä ei tarvitse insinööriä, että se johtuisi nimenomaan tuosta ruiskun syötöstä. :wink:
Kulutusmittarihan laskee kulutuksen suutinten aukioloaikojen perusteella.
Mulla ainakin tuossa tonnarissa pudottaa mopojarrussa kulutuksen nollaan tai lähelle mittarin perusteella :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja? :)
niinkuin jo sanottu niin tonnarissa näkee kulutusmittarista.
satkuissa taas (ne 2x '89) olen kokeillut perstuntumalla, pintakaasulta sopivassa pienessä alamäessä kun keventää poljinta hiljalleen huomaa kyllä jos(/kun) syöttö katkeaa, senverran selvä nykäys siitä tulee noissa lh 2.4 laitoksissa. ( '90 ja '91 2.4:sta on kokemusta)

Niinjuu, paukkeestakin päätellen ei 2.2 katkaise syöttöä ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aika erikoista, mutta tosiaan kaikki 2.2:tkaan eivät ole samasta puusta veistettyjä, vaan softa (on tutkittu useita) ja rautakin poikkeaa eri vuosimallien perusteella.

Hyvä on, halusin vain perusteluja väitteille, mutuun kun en usko. Tonnarissa tosiaan on se hetkellinen kulutusmittari, satkussahan moista ei ole, eikä itsellä myöskään yhtään LH 2.2-vehjettä (Lucas löytyy, ja se katkaisee syötön).

Johtunee siis todennäköisesti jostain muusta seosmittarilla tehty havainto, että eräässä LH 2.2:ssa '84 softalla syöttö ei katkennut, mutta '85 softalla katkesi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

9000cst kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Eipä tahdo tuo automaatti jättää kierroksia alle 3000 rivakassa kiihdytyksessä, eikä varsinkaan yli puolenvälin kaasua survoessa :lol:
Onko turbojen kiihdytyksen rivakkuus verrannollinen jätetyn mustan juovan pituuteen? :D :D
Kyllä se pysyy rivakassakin kiihdytyksessä alle 3000rpm
Yritin tänään ihan tosissani :cry: :cry: , ei se vaan onnistu.
Kyllä 4500rpm kiihdyttää paljon paremmin :lol: :lol:
Sitäpaitsi aina se bensa samanverran maksaa kun viidelläkympillä tankkaa.
Vai olisiko ajotavassa sittenkin muuttamisen aihetta :roll:
Äääh.. akkojen vouhotusta :twisted: :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Haza kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Kysymys: Mistä päättelette katkaiseeko ko. ruisku syötön vai ei kun olette kaikki niin kovin varmoja? :)
niinkuin jo sanottu niin tonnarissa näkee kulutusmittarista.
satkuissa taas (ne 2x '89) olen kokeillut perstuntumalla, pintakaasulta sopivassa pienessä alamäessä kun keventää poljinta hiljalleen huomaa kyllä jos(/kun) syöttö katkeaa, senverran selvä nykäys siitä tulee noissa lh 2.4 laitoksissa. ( '90 ja '91 2.4:sta on kokemusta)

Niinjuu, paukkeestakin päätellen ei 2.2 katkaise syöttöä ;)
Mulla -87 ruiskussa tuntuu pieni nykäisy kun päästä kaasun. Kun painan taas kaasua tuntuu sama nykäisy uudestaan.

Katkaiseeko se siis syötön?
Saab 9000 CD -96
Vastaa Viestiin