9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sabaman kirjoitti:Kertokaa mistä tuo mootorin malli tulee?
Oma on 150 hv -00 2.0-E-48C/270 jos mitään sanoo. Missä se lukee autossa/papereissa mikä se on? Foorumin perusteella kyseessä 205E?
Luulisin että sinulla on B205E silloin, eli matalapaineturbo, vaikea varmistaa asiaa koska minullas ei ole EPC:tä nyt käsillä. Viisammat valistakoot enemmän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sabaman kirjoitti:Kertokaa mistä tuo mootorin malli tulee?
Oma on 150 hv -00 2.0-E-48C/270 jos mitään sanoo. Missä se lukee autossa/papereissa mikä se on? Foorumin perusteella kyseessä 205E?
Luulisin että sinulla on B205E silloin, eli matalapaineturbo, vaikea varmistaa asiaa koska minulla ei ole EPC:tä nyt käsillä. Viisammat valistakoot enemmän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sabaman kirjoitti:Kertokaa mistä tuo mootorin malli tulee?
Oma on 150 hv -00 2.0-E-48C/270 jos mitään sanoo. Missä se lukee autossa/papereissa mikä se on? Foorumin perusteella kyseessä 205E?
Eipä sitä mistään papereista näe, EPC:stä voi runkonumerolla varmistaa, mutta jos autosi on 150hv eli 110kW ja siinä on musta DI-kasetti, niin silloin se on B205 ja kuuluu tämän moottoritakuun piiriin. Vuosimallia 2000 löytyy myös Trionic5:lla ja B204-moottorilla varustettuja (154hv/113kW), joissa ei ole tätä huohotinongelmaa eikä näin ollen moottoritakuuta.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sabaman kirjoitti:Kertokaa mistä tuo mootorin malli tulee?
Oma on 150 hv -00 2.0-E-48C/270 jos mitään sanoo. Missä se lukee autossa/papereissa mikä se on? Foorumin perusteella kyseessä 205E?
Onko kysymyksessä 9-5 vaiko 9-3? 9-5:n nelisylinteriset ovat aina b2x5 -koneisia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Se on 9-5. Alunperin toimitettu punaisella kasetilla.
Nyt tästä mennekin tutkimaan EPC:tä.
3600
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 15:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 3600 »

Saab kävi äsken 50 tkm huollossa. Huollon yhteydessä peruutuspeilin varteen oli ilmestynyt maahantuojan (?) painama viestilappu merkkihuollon leimalla, jossa markkinointijargonilla:

”Noudattakaa autollenne suositeltuja huoltovälejä, jotka perustuvat joko ajomäärään tai aikaan. Tällöin varmistatte, että auto säilyttää oikean tason käyttömukavuuden, käyttötalouden, liikenneturvallisuuden ja pakokaasujen puhtausmääräysten suhteen.
Huomatkaa kuitenkin, että moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihtaminen useammin (10 000 km välein) on välttämätöntä, jos autolla ajetaan yhdessä tai useammissa seuraavissa olosuhteissa:
- paljon joutokäyntiä
- pääasiallisesti kaupunkiajoa toistuvine käynnistyksineen ja pysäyttämisineen
- lyhyitä ajomatkoja (alle 20 km) talvella moottorin ehtimättä lämmetä kunnolla.
Tarkastakaa moottorin öljymäärä säännöllisesti. Öljyn laatu on ratkaiseva moottorin käyttöiän kannalta. Saab-myyjällänne on laadultaan ja viskositeetiltaan oikeaa öljyä juuri Teidän Saabiinne.”

Voiko tuota enää selvemmin sanoa? Niin, ja Mobil 5W-50 meni koneeseen. Aiemmin ensiasennusöljynä ja maahantuojan suosituksena oli kuulemma käyttää She**in öljyä, mutta tämän moottoriongelman yhteydessä tuli suositus Mobilin käyttöön.
9-3 NG 2.0t -> 9-3 SC 1.8t -> S60 2.4D
Ei kiire, odotan viime hetken paniikkia.
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S32 »

3600 kirjoitti:Niin, ja Mobil 5W-50 meni koneeseen. Aiemmin ensiasennusöljynä ja maahantuojan suosituksena oli kuulemma käyttää She**in öljyä, mutta tämän moottoriongelman yhteydessä tuli suositus Mobilin käyttöön.
Minunkin auto oli eilen 50:n huollossa eräässä pääkaupunkiseudun merkkihuollossa. Laittoivat Shellin öljyt.
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

3600:lle.. Jos sitä Merihenkisen 24h huoltiksen vieressä olevaa merkkihuoltoa käytit, niin enskerrallahan on hyvä hakea siitä Kyyhkyläkujan marketista mennessä edulliset Mobilin 5W - 50 - soossit. Näin taidan toimia tällä tiedolla itsekin.
Petteri Hirvonen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 10:37

Viesti Kirjoittaja Petteri Hirvonen »

Tähän mennessä on kerrottu, että huohotusongelma voi näkyä varsinaisen moottoririkon lisäksi myös lisälaitteissa kuten kaasuläppäkotelossa (vai mikä sen nimi nyt on) sekä turbossa.

Voisiko kyseinen vika välillisesti vaikuttaa ilmastointikompuran hajoamiseen?
3600
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 15:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 3600 »

Urkki kirjoitti:3600:lle.. Jos sitä Merihenkisen 24h huoltiksen vieressä olevaa merkkihuoltoa käytit, niin enskerrallahan on hyvä hakea siitä Kyyhkyläkujan marketista mennessä edulliset Mobilin 5W - 50 - soossit. Näin taidan toimia tällä tiedolla itsekin.
Menee oo-teeksi, anteeksi: Jep. Mainitussa merkkihuollossa pönikkä maksoi 42,04e. Näytti olevan sama tavara 26,50e tuolla toisessa pisteessä.
9-3 NG 2.0t -> 9-3 SC 1.8t -> S60 2.4D
Ei kiire, odotan viime hetken paniikkia.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mullakin on 5W-50 Mobilit, mutta noilla ajetaan maks 5000km, sitten siirryn käyttämään 0W-40 Mobilin ykköstä, on ohuempaa ja pesevämpää, ja sitä suositellaankin noihin b2x5-koneisiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

3600 kirjoitti: Voiko tuota enää selvemmin sanoa? Niin, ja Mobil 5W-50 meni koneeseen. Aiemmin ensiasennusöljynä ja maahantuojan suosituksena oli kuulemma käyttää She**in öljyä, mutta tämän moottoriongelman yhteydessä tuli suositus Mobilin käyttöön.
Jyväskylän Laakkosella taas sanottiin, että Shellin öljyt ovat paremmin peseviä kuin Mobilin ja suositeltiin nimenomaan Shellin öljyä... Saabin/GM:n suosituksen väitettiin olevan "hyvälaatuinen synteettinen öljy".

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos moottoriöljyistä ollut vertailua pitkiin aikoihin? Vai huomioivatko ollenkaan öljyn pesevyysominaisuuksia testeissä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

En ole paljoa tätä topiccia seurannut mutta onko pahoja koneen hajoamisia tapahtunut?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Onko muuten noiden modien suunnalta kuulunut mitään? Isäni 9-5 on menossa 130 000 huoltoon ja vähän mietittiin josko noita huohotusasioita pitäisi päivittää.
Onko olemassa mitään patevää modifikaatiota tällähetkellä?
Viime huollossa kyllä autoa oli tutkailtu ja muutama letku vaihdettu koska kovettumista oli kai havaittavissa...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin