Autoverotus
Kyllä voi ja todennäköisesti jatkuukin. Onhan se helppoa kun kansa maksaa kaiken mukisematta. Olen sitä mieltä että tää ns. käyttömaksu jos sitä tarttee periä saa olla päästöperustainen. Mutta sitä se ei ole jos siihen vaikuttavat tekijät ovat moottorin koko, teho ja auton paino. Jos käytettäs järkeä niin etanoliautot vapaaks kaikista maksuista ja veroista kuten Ruotsissa, ja sitten kotimaista polttoainetta tankkiin.HMK kirjoitti: Onneksi EU:n jäsenenä Suomen mielivaltaisuus verotusasioissa ei voi jatkua loputtomiin.
Polttoaine hinnat noin ruotsis: kr/l 95E 11.80, D 10.10, Etanoli 7.10. Saab ja Volvo tuo markkinoille tänä vuonna vielä etanoli käyttöiset mallit, joitten käyttöö tuetaan verohelpotuksin. Suomessa ei onnistu koska kaiken tarkoituksena on maksimoida verotuotto.
Oon jotenkin käsittänyt että Trionic saabit vois kohtuumuutoksilla toimia etanolilla. Toishan se kaupan päälle lisää tehoo 100+ oktaania..
http://car-reviews.automobile.com/Saab/ ... eview/691/
Tänään ilokseni löysinkin kaksi AKE:n kirjekuorta postilaatikosta. Eihän se enää mikään käyttömaksu ole, vaan ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja/tai käyttövoimaverosta (entinen dieselvero).
Mihinkähän muuten perustuu, että 1.1.1994 on rajapyykki jota uudemmasta autosta on maksettava korkeampi perusvero? Alunperin kuvittelin, että sitä nostetaan joka vuosi vuodella eteenpäin, mutta ei, siinä on ja pysyy.
Eski
Mihinkähän muuten perustuu, että 1.1.1994 on rajapyykki jota uudemmasta autosta on maksettava korkeampi perusvero? Alunperin kuvittelin, että sitä nostetaan joka vuosi vuodella eteenpäin, mutta ei, siinä on ja pysyy.
Eski
Niinhän sitä luulisi ja toivoisi. Huulilasin jutusta lainattua:HMK kirjoitti:Onneksi EU:n jäsenenä Suomen mielivaltaisuus verotusasioissa ei voi jatkua loputtomiin.
Nämä kannanotot saivat ympäristöministeriön Stefan Wallinin kimpaantumaan ja rykäisemään ääneen sen, mikä valtionhallinnossa on tiiedetty pitkään: Valtiovarainministeriö käy Suomen valtion nimissä sotaa autoverotuksen uudistamista vastaan. Tavoitteena on nykytilan säilyttäminen mahdollisimman pitkään.
Saadakseen riittävästi huomiota arvioilleen, Wallin totesi valtion tietoisesti toimivan EU:n tuomioistuimen ja Suomen KHO:n päätösten vastaisesti. Sellainen sotii kansalaisten oikeustajua vastaan.
Wallinin käyttämän sanan "valtio" takana on valtiovarainministeriö. Se esiintyy Suomen valtion nimissä, kun Suomi EU-tuomioistuimessa vastaa syytöksiin ja/ tai puolustaa linjaansa omaperäisessä autoverotuksessa.
Eski
Auto on valtion peltinen lypsylehmä. Jos on varaa hankkia auto niin on varaa maksella korkeita verojakin. Ei se kuitenkaan niin mene. Monelle työssäkäyvälle auto on välttämättömyys ja siitä rankaistaan. Mutta näin se verotus toimii. Verotulo maksimoidaan aina niiden kustannuksella, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Me, ketkä harrastetaan autoja, ollaan varmastikin valtion mielestä pöljiä. Se on niin jännää, kun siellä on autoiluun ja liikenteeseen liittyvistä asioista päättämässä sellaisia henkilöitä, jotka ei itse välttämättä omista edes ajokorttia!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tuolloin autoveroa alennettiin, minkä kompensoimiseksi vuotuista käyttömaksua korotettiinEski kirjoitti: Mihinkähän muuten perustuu, että 1.1.1994 on rajapyykki jota uudemmasta autosta on maksettava korkeampi perusvero? Alunperin kuvittelin, että sitä nostetaan joka vuosi vuodella eteenpäin, mutta ei, siinä on ja pysyy.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Päivitystä: Valtioneuvoston yleisistunto n. kuukausi sitten:
http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/ ... fi&old=708
Valtioneuvoston kirjelmä (U 29/2005) eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (henkilöautojen verotus).
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi luovuttava henkilöautojen rekisteröintiverojen (Suomessa autovero) kantamisesta vuoden 2016 alkuun mennessä.
Verotulojen menettämisen välttämiseksi jäsenvaltio voisi samalla siirtää verotuksen painopistettä autojen vuotuisiin käyttöveroihin (Suomessa ajoneuvovero) ja tarvittaessa muihinkin liikenteeseen kohdistuviin veroihin. Jäsenvaltiota ei kuitenkaan velvoitettaisi verojen korotuksiin eikä uusien verojen käyttöönottoon.
Rekisteröintiverojen poistamiseen asti jäsenvaltioiden olisi viipymättä luotava rekisteröintiveron palautusjärjestelmä niille kyseisessä jäsenvaltiossa käytössä olleille autoille, jotka viedään tai siirretään pysyvästi yhteisön ulkopuolelle tai toiseen jäsenvaltioon. Palautettavan veron määrä olisi käytetyn auton arvossa jäljellä olevan veron määrä.
Lisäksi ehdotetaan, että vuotuisen käyttöveron ja siirtymäaikana myös rekisteröintiveron perusteena olisi ainakin osaksi käytettävä kunkin auton hiilidioksidipäästöjen grammamäärää kilometriä kohden. Veron suuruutta ei ehdoteta yhdenmukaistettavaksi, mutta automarkkinoiden eriytymisen jatkumisen estämiseksi päästöön perustuvan veron osalle ehdotetaan vähimmäisosuutta, joka laskettaisiin kummankin veron kokonaistuotosta.
Sekä rekisteröintiveron että vuotuisen käyttöveron tuotosta vähintään 25 prosenttia olisi kerryttävä hiilidioksidiperusteisesta osasta viimeistään 31.12.2008. Vuoden 2010 loppuun mennessä tämän osuuden olisi oltava 50 prosenttia kummankin veron tuotosta. Veroasiana ehdotuksen hyväksyminen edellyttää kaikkien jäsenvaltioiden yksimielisyyttä. (VM neuvotteleva virkamies Merja Sandell 160 33061)
http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/ ... fi&old=708
Valtioneuvoston kirjelmä (U 29/2005) eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (henkilöautojen verotus).
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi luovuttava henkilöautojen rekisteröintiverojen (Suomessa autovero) kantamisesta vuoden 2016 alkuun mennessä.
Verotulojen menettämisen välttämiseksi jäsenvaltio voisi samalla siirtää verotuksen painopistettä autojen vuotuisiin käyttöveroihin (Suomessa ajoneuvovero) ja tarvittaessa muihinkin liikenteeseen kohdistuviin veroihin. Jäsenvaltiota ei kuitenkaan velvoitettaisi verojen korotuksiin eikä uusien verojen käyttöönottoon.
Rekisteröintiverojen poistamiseen asti jäsenvaltioiden olisi viipymättä luotava rekisteröintiveron palautusjärjestelmä niille kyseisessä jäsenvaltiossa käytössä olleille autoille, jotka viedään tai siirretään pysyvästi yhteisön ulkopuolelle tai toiseen jäsenvaltioon. Palautettavan veron määrä olisi käytetyn auton arvossa jäljellä olevan veron määrä.
Lisäksi ehdotetaan, että vuotuisen käyttöveron ja siirtymäaikana myös rekisteröintiveron perusteena olisi ainakin osaksi käytettävä kunkin auton hiilidioksidipäästöjen grammamäärää kilometriä kohden. Veron suuruutta ei ehdoteta yhdenmukaistettavaksi, mutta automarkkinoiden eriytymisen jatkumisen estämiseksi päästöön perustuvan veron osalle ehdotetaan vähimmäisosuutta, joka laskettaisiin kummankin veron kokonaistuotosta.
Sekä rekisteröintiveron että vuotuisen käyttöveron tuotosta vähintään 25 prosenttia olisi kerryttävä hiilidioksidiperusteisesta osasta viimeistään 31.12.2008. Vuoden 2010 loppuun mennessä tämän osuuden olisi oltava 50 prosenttia kummankin veron tuotosta. Veroasiana ehdotuksen hyväksyminen edellyttää kaikkien jäsenvaltioiden yksimielisyyttä. (VM neuvotteleva virkamies Merja Sandell 160 33061)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Ei paljon lohduta tuollainen kosmeettinen näpertely. Siirtymäkausikin on varmuudella pistetty niin kauas, että bensiiniä tms. tuskin enää silloin käytetään polttoaineena ja EU:kin on ehtinyt mennä nurin jo pariin kertaan.
Joka tapauksessa autojen hinta ei juuri laske, koska kysymys on veron siirtämisestä ei vähentämisestä.
Joka tapauksessa autojen hinta ei juuri laske, koska kysymys on veron siirtämisestä ei vähentämisestä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
KERÄILYARVO POIS AUTOVERON ARVONMÄÄRITYKSESSÄ
Ei kaikki muutokset autoverossa ole harrastajalle kielteisiä. SMOTO:n sivuilta löytyy enemmän.
http://www.smoto.fi/uutiset/wanhojen_verotus_osa2.htm
http://www.smoto.fi/uutiset/wanhojen_verotus_osa2.htm
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Joskus luin jostain että valtio perustelee suurta verokertymää autoilusta sillä, että suomen tiestö vaatii roudan ym. takia enemmän kunnostusta kuin esim. euroopassa. Kuitenkaan se ei satsaa kunnossapitoon kuin murto-osan verokertymästä. Eikä tiestö ainakaan liian hyväs kunnos ole.
Viinaverora sentään laskettiin. Kun oltiin monta vuotta saatu sitä poikkeusluvalla pitkittää. Lähti merimieheltä viimeisetkin tienesti mahkut kun ei enään kannata ees smuglata. Kirottua
Viinaverora sentään laskettiin. Kun oltiin monta vuotta saatu sitä poikkeusluvalla pitkittää. Lähti merimieheltä viimeisetkin tienesti mahkut kun ei enään kannata ees smuglata. Kirottua
Matin ja Mervin hääloma-viinaa ja kevyttä käsirysyä!!
Lisää veroasiaa:
Hetken ehdin jo innostua, kun löytyi tällainen valtioneuvoston päätös:
"Autoverolain muutos voimaan 1.1.2006"
Mutta kyse olikin vain tästä:
Hetken ehdin jo innostua, kun löytyi tällainen valtioneuvoston päätös:
"Autoverolain muutos voimaan 1.1.2006"
Mutta kyse olikin vain tästä:
Ja sitten vielä tämä:Laki autoverolain muuttamisesta (HE 194/2005 vp). Autoverolakia muutetaan siten, että lakiin lisätään pysyvä säännös omaan käyttöön hankitun ajoneuvon väliaikaisesta verottomasta käytöstä ennen kuin ajoneuvon verotuspäätös vahvistetaan. Ajoneuvoa voi käyttää liikenteeseen tullin ajoluvalla enintään kolmen kuukauden ajan. Laki tulee voimaan 1.1.2006.
Ei taida autovero vielä muuttua ensi vuoden aikana.Valtiovarainministeriö
Tiedote 130/2005
17.11.2005
Vuoden 2006 talousarvioesitykseen täydennystä:
Arvonlisäveron tuottoarviota esitetään korotettavaksi 112 miljoonalla eurolla, autoveron tuottoarviota 100 miljoonalla eurolla ja...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Lisää veroasiaa:
Taloussanomat tänään:
Taloussanomat tänään:
http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5016977.aspEuroopan Komissio on käynnistänyt rikkomusmenettelyn Suomea vastaan koskien autoverosta perittävää arvonlisäveroa. Komission mielestä Suomessa autoverosta perittävä arvonlisävero on syrjintäkiellon ja arvonlisäverodirektiivin vastaista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Toivossa on hyvä elää. Pitäisi vielä asettaa miljardin uhkasakko suomalaisille päättäjäpässinpäille.Svc kirjoitti:Lisää veroasiaa:
Taloussanomat tänään:
http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5016977.aspEuroopan Komissio on käynnistänyt rikkomusmenettelyn Suomea vastaan koskien autoverosta perittävää arvonlisäveroa. Komission mielestä Suomessa autoverosta perittävä arvonlisävero on syrjintäkiellon ja arvonlisäverodirektiivin vastaista.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Valtio maksaisi sen varmaankin innoissaan ja nostaisi käyttömaksua tms. sen verran, että kulut tulisi katettuaHMK kirjoitti:Pitäisi vielä asettaa miljardin uhkasakko suomalaisille päättäjäpässinpäille.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79