Autoverotus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaa..mitä mahtanee tarkoittaa rekisteriotteessa maininta
VÄHÄPÄÄSTÖINEN..??? ( pata on B234 katilla )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

HMK kirjoitti: Onneksi EU:n jäsenenä Suomen mielivaltaisuus verotusasioissa ei voi jatkua loputtomiin.
Kyllä voi ja todennäköisesti jatkuukin. Onhan se helppoa kun kansa maksaa kaiken mukisematta. Olen sitä mieltä että tää ns. käyttömaksu jos sitä tarttee periä saa olla päästöperustainen. Mutta sitä se ei ole jos siihen vaikuttavat tekijät ovat moottorin koko, teho ja auton paino. Jos käytettäs järkeä niin etanoliautot vapaaks kaikista maksuista ja veroista kuten Ruotsissa, ja sitten kotimaista polttoainetta tankkiin.

Polttoaine hinnat noin ruotsis: kr/l 95E 11.80, D 10.10, Etanoli 7.10. Saab ja Volvo tuo markkinoille tänä vuonna vielä etanoli käyttöiset mallit, joitten käyttöö tuetaan verohelpotuksin. Suomessa ei onnistu koska kaiken tarkoituksena on maksimoida verotuotto.

Oon jotenkin käsittänyt että Trionic saabit vois kohtuumuutoksilla toimia etanolilla. Toishan se kaupan päälle lisää tehoo 100+ oktaania..

http://car-reviews.automobile.com/Saab/ ... eview/691/
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tänään ilokseni löysinkin kaksi AKE:n kirjekuorta postilaatikosta. Eihän se enää mikään käyttömaksu ole, vaan ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja/tai käyttövoimaverosta (entinen dieselvero).

Mihinkähän muuten perustuu, että 1.1.1994 on rajapyykki jota uudemmasta autosta on maksettava korkeampi perusvero? Alunperin kuvittelin, että sitä nostetaan joka vuosi vuodella eteenpäin, mutta ei, siinä on ja pysyy.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

HMK kirjoitti:Onneksi EU:n jäsenenä Suomen mielivaltaisuus verotusasioissa ei voi jatkua loputtomiin.
Niinhän sitä luulisi ja toivoisi. Huulilasin jutusta lainattua:

Nämä kannanotot saivat ympäristöministeriön Stefan Wallinin kimpaantumaan ja rykäisemään ääneen sen, mikä valtionhallinnossa on tiiedetty pitkään: Valtiovarainministeriö käy Suomen valtion nimissä sotaa autoverotuksen uudistamista vastaan. Tavoitteena on nykytilan säilyttäminen mahdollisimman pitkään.

Saadakseen riittävästi huomiota arvioilleen, Wallin totesi valtion tietoisesti toimivan EU:n tuomioistuimen ja Suomen KHO:n päätösten vastaisesti. Sellainen sotii kansalaisten oikeustajua vastaan.

Wallinin käyttämän sanan "valtio" takana on valtiovarainministeriö. Se esiintyy Suomen valtion nimissä, kun Suomi EU-tuomioistuimessa vastaa syytöksiin ja/ tai puolustaa linjaansa omaperäisessä autoverotuksessa.


Eski
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Auto on valtion peltinen lypsylehmä. Jos on varaa hankkia auto niin on varaa maksella korkeita verojakin. Ei se kuitenkaan niin mene. Monelle työssäkäyvälle auto on välttämättömyys ja siitä rankaistaan. Mutta näin se verotus toimii. Verotulo maksimoidaan aina niiden kustannuksella, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Me, ketkä harrastetaan autoja, ollaan varmastikin valtion mielestä pöljiä. Se on niin jännää, kun siellä on autoiluun ja liikenteeseen liittyvistä asioista päättämässä sellaisia henkilöitä, jotka ei itse välttämättä omista edes ajokorttia!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Eski kirjoitti: Mihinkähän muuten perustuu, että 1.1.1994 on rajapyykki jota uudemmasta autosta on maksettava korkeampi perusvero? Alunperin kuvittelin, että sitä nostetaan joka vuosi vuodella eteenpäin, mutta ei, siinä on ja pysyy.
Tuolloin autoveroa alennettiin, minkä kompensoimiseksi vuotuista käyttömaksua korotettiin
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Päivitystä: Valtioneuvoston yleisistunto n. kuukausi sitten:
http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/ ... fi&old=708

Valtioneuvoston kirjelmä (U 29/2005) eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (henkilöautojen verotus).
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi luovuttava henkilöautojen rekisteröintiverojen (Suomessa autovero) kantamisesta vuoden 2016 alkuun mennessä.

Verotulojen menettämisen välttämiseksi jäsenvaltio voisi samalla siirtää verotuksen painopistettä autojen vuotuisiin käyttöveroihin (Suomessa ajoneuvovero) ja tarvittaessa muihinkin liikenteeseen kohdistuviin veroihin. Jäsenvaltiota ei kuitenkaan velvoitettaisi verojen korotuksiin eikä uusien verojen käyttöönottoon.

Rekisteröintiverojen poistamiseen asti jäsenvaltioiden olisi viipymättä luotava rekisteröintiveron palautusjärjestelmä niille kyseisessä jäsenvaltiossa käytössä olleille autoille, jotka viedään tai siirretään pysyvästi yhteisön ulkopuolelle tai toiseen jäsenvaltioon. Palautettavan veron määrä olisi käytetyn auton arvossa jäljellä olevan veron määrä.

Lisäksi ehdotetaan, että vuotuisen käyttöveron ja siirtymäaikana myös rekisteröintiveron perusteena olisi ainakin osaksi käytettävä kunkin auton hiilidioksidipäästöjen grammamäärää kilometriä kohden. Veron suuruutta ei ehdoteta yhdenmukaistettavaksi, mutta automarkkinoiden eriytymisen jatkumisen estämiseksi päästöön perustuvan veron osalle ehdotetaan vähimmäisosuutta, joka laskettaisiin kummankin veron kokonaistuotosta.

Sekä rekisteröintiveron että vuotuisen käyttöveron tuotosta vähintään 25 prosenttia olisi kerryttävä hiilidioksidiperusteisesta osasta viimeistään 31.12.2008. Vuoden 2010 loppuun mennessä tämän osuuden olisi oltava 50 prosenttia kummankin veron tuotosta. Veroasiana ehdotuksen hyväksyminen edellyttää kaikkien jäsenvaltioiden yksimielisyyttä. (VM neuvotteleva virkamies Merja Sandell 160 33061)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ei paljon lohduta tuollainen kosmeettinen näpertely. Siirtymäkausikin on varmuudella pistetty niin kauas, että bensiiniä tms. tuskin enää silloin käytetään polttoaineena ja EU:kin on ehtinyt mennä nurin jo pariin kertaan.
Joka tapauksessa autojen hinta ei juuri laske, koska kysymys on veron siirtämisestä ei vähentämisestä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

KERÄILYARVO POIS AUTOVERON ARVONMÄÄRITYKSESSÄ

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ei kaikki muutokset autoverossa ole harrastajalle kielteisiä. SMOTO:n sivuilta löytyy enemmän.
http://www.smoto.fi/uutiset/wanhojen_verotus_osa2.htm
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
midleton
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 00:19
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja midleton »

Joskus luin jostain että valtio perustelee suurta verokertymää autoilusta sillä, että suomen tiestö vaatii roudan ym. takia enemmän kunnostusta kuin esim. euroopassa. Kuitenkaan se ei satsaa kunnossapitoon kuin murto-osan verokertymästä. Eikä tiestö ainakaan liian hyväs kunnos ole.

Viinaverora sentään laskettiin. Kun oltiin monta vuotta saatu sitä poikkeusluvalla pitkittää. Lähti merimieheltä viimeisetkin tienesti mahkut kun ei enään kannata ees smuglata. Kirottua
Matin ja Mervin hääloma-viinaa ja kevyttä käsirysyä!!
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lisää veroasiaa:
Hetken ehdin jo innostua, kun löytyi tällainen valtioneuvoston päätös:
"Autoverolain muutos voimaan 1.1.2006"
Mutta kyse olikin vain tästä:
Laki autoverolain muuttamisesta (HE 194/2005 vp). Autoverolakia muutetaan siten, että lakiin lisätään pysyvä säännös omaan käyttöön hankitun ajoneuvon väliaikaisesta verottomasta käytöstä ennen kuin ajoneuvon verotuspäätös vahvistetaan. Ajoneuvoa voi käyttää liikenteeseen tullin ajoluvalla enintään kolmen kuukauden ajan. Laki tulee voimaan 1.1.2006.
Ja sitten vielä tämä:
Valtiovarainministeriö
Tiedote 130/2005
17.11.2005
Vuoden 2006 talousarvioesitykseen täydennystä:
Arvonlisäveron tuottoarviota esitetään korotettavaksi 112 miljoonalla eurolla, autoveron tuottoarviota 100 miljoonalla eurolla ja...
Ei taida autovero vielä muuttua ensi vuoden aikana.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lisää veroasiaa:
Taloussanomat tänään:
Euroopan Komissio on käynnistänyt rikkomusmenettelyn Suomea vastaan koskien autoverosta perittävää arvonlisäveroa. Komission mielestä Suomessa autoverosta perittävä arvonlisävero on syrjintäkiellon ja arvonlisäverodirektiivin vastaista.
http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5016977.asp
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Svc kirjoitti:Lisää veroasiaa:
Taloussanomat tänään:
Euroopan Komissio on käynnistänyt rikkomusmenettelyn Suomea vastaan koskien autoverosta perittävää arvonlisäveroa. Komission mielestä Suomessa autoverosta perittävä arvonlisävero on syrjintäkiellon ja arvonlisäverodirektiivin vastaista.
http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5016977.asp
Toivossa on hyvä elää. Pitäisi vielä asettaa miljardin uhkasakko suomalaisille päättäjäpässinpäille.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

HMK kirjoitti:Pitäisi vielä asettaa miljardin uhkasakko suomalaisille päättäjäpässinpäille.
Valtio maksaisi sen varmaankin innoissaan ja nostaisi käyttömaksua tms. sen verran, että kulut tulisi katettua :?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin