9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MikkoA kirjoitti:Onko muuten noiden modien suunnalta kuulunut mitään? Isäni 9-5 on menossa 130 000 huoltoon ja vähän mietittiin josko noita huohotusasioita pitäisi päivittää.
Onko olemassa mitään patevää modifikaatiota tällähetkellä?
Viime huollossa kyllä autoa oli tutkailtu ja muutama letku vaihdettu koska kovettumista oli kai havaittavissa...
Eikös Eski raportoinut vähän aiemmin jostain modifikaatiosta, uskoisin vastaavan suunnilleen sitä mod2:ta.
Suosittelisin edelleenkin vaihtamaan nuo putket jykevemmiksi, alkuperäiset ovat turhan ohutseinäisiä eivätkä kestä loputtoman kauan kuumuutta ja öljyä.
Putket ja öljyloukko kannattaa myös eristää, ainakin itse meinaan tehdä niin ennen talvea.
Ne paksummat putket saa vedettyä hyvin imusarjan vierestä, eli ei tarvitse pujotella toista letkua siitä imusarjan välistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

ng900aero kirjoitti:
Eikös Eski raportoinut vähän aiemmin jostain modifikaatiosta, uskoisin vastaavan suunnilleen sitä mod2:ta.
Suosittelisin edelleenkin vaihtamaan nuo putket jykevemmiksi, alkuperäiset ovat turhan ohutseinäisiä eivätkä kestä loputtoman kauan kuumuutta ja öljyä.
Putket ja öljyloukko kannattaa myös eristää, ainakin itse meinaan tehdä niin ennen talvea.
Ne paksummat putket saa vedettyä hyvin imusarjan vierestä, eli ei tarvitse pujotella toista letkua siitä imusarjan välistä.
Minkähintainen setti muuten tuo mod2:nen on? Ja mitä se pitää sisällään?
Tulipa vaan mieleen josko itse asentaisi tuon...

Eli WIS auki ja sormi suuhun.... :lol:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MikkoA kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Eikös Eski raportoinut vähän aiemmin jostain modifikaatiosta, uskoisin vastaavan suunnilleen sitä mod2:ta.
Suosittelisin edelleenkin vaihtamaan nuo putket jykevemmiksi, alkuperäiset ovat turhan ohutseinäisiä eivätkä kestä loputtoman kauan kuumuutta ja öljyä.
Putket ja öljyloukko kannattaa myös eristää, ainakin itse meinaan tehdä niin ennen talvea.
Ne paksummat putket saa vedettyä hyvin imusarjan vierestä, eli ei tarvitse pujotella toista letkua siitä imusarjan välistä.
Minkähintainen setti muuten tuo mod2:nen on? Ja mitä se pitää sisällään?
Tulipa vaan mieleen josko itse asentaisi tuon...

Eli WIS auki ja sormi suuhun.... :lol:
WIS ei tässä tapauksessa neuvo toimenpidettä. Itse tehden kustanukset 0 euroa, eli huohotinnipan pikkureikä suurennetaan 3-milliseksi ja öljyloukon poistolinjan reikä 6-milliseksi (porasin 6.5-milliseksi) ja siinäpä se. Eli öljyloukko letkuineen irti lohkosta, poraus ja letkujen + loukon huolellinen puhdistus.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

On edelleen vähän ristiriitaista tietoa asiasta. Eräässä Saab-huollossa väitettiin, että muutama viikko sitten olisi tullut uusi huohotinpäivitys, joka sisältää myös uuden öljyloukon. JKL Laakkosella sanottiin, että ei ole mitään uutta päivitystä... Täytynee kysyä GM-Finlandilta mikä on tilanne...

Forte-käsittelyä suosittelivat myös vähintään joka toisessa huollossa ja öljynvaihtoväli 10K. AeroWagoniin tuli juuri 140K mittariin, joten PCS:llä tehtiin Forte-pesu ja koneeseen laitettiin Shellin 0W-40 -öljyt.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Forte-käsittely vähintään joka toisessa huollossa eli 20tkm:n välein kuulostaa jo liioittelulta, ja valtavalta rahanhaaskaukselta, sillä Fortella pestyjä öljyjä jää koneeseen puolitoista litraa öjynvaihdon jälkeen, eikä niillä ole järkevää ajaa montaa sataa kilometriä, eli öljyt tulee vaihtaa vähintään siis kolmesti 20tkm:n aikana + Forte-käsittely.
En usko että jatkuva Fortella pesu tekee hyvää laakereille tai muillekaan liukupinnoille.
Jos kone on ehtinyt karstaiseksi sisältä, ei Forte auta yhtään mitään, se pesee ainoastaan jotain pientä epäpuhtautta pois.
Oleellisinta lienee se että käyttää hyvälaatuista öljyä ja vaihtaa ne ajallaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jep pitää paikaansa tuo forten jääminen systeemiin mutta jääkö sitä seosta tosiaan 1.5L? Varsinkin jos vaihtaa (tietysti) suodattimen joka vaihdossa. Minusta sellainen alle 0.5L kuulostais paremmalta jossa n.10% tuota fortea joka ei kyllä ainakaan haittaa siellä. Mutta en kyllä ajelis noilla öljyillä (vaparissa n.10tkm ja turbolla n.7tkm)tuon enempää. Eikä noita fortekäsittelyitä tarvi tehdä paisti jos kilometrejä tulee vähän tai ajomatkat on lyhyitä (varsinkin talvella), vähän on n.10-15tkm vuodessa.

Ja kun vaihtovälit on kohtuu lyhyitä niin edullisempikin öljy ajaa asiansa
eli puoli synteetinen kesällä ja täys synteettinen talvella.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Jep pitää paikaansa tuo forten jääminen systeemiin mutta jääkö sitä seosta tosiaan 1.5L? Varsinkin jos vaihtaa (tietysti) suodattimen joka vaihdossa. Minusta sellainen alle 0.5L kuulostais paremmalta jossa n.10% tuota fortea joka ei kyllä ainakaan haittaa siellä. Mutta en kyllä ajelis noilla öljyillä (vaparissa n.10tkm ja turbolla n.7tkm)tuon enempää. Eikä noita fortekäsittelyitä tarvi tehdä paisti jos kilometrejä tulee vähän tai ajomatkat on lyhyitä (varsinkin talvella), vähän on n.10-15tkm vuodessa.

Ja kun vaihtovälit on kohtuu lyhyitä niin edullisempikin öljy ajaa asiansa
eli puoli synteetinen kesällä ja täys synteettinen talvella.

V-M
B2x5:ssä pitäisi olla mahdollisimman ohut ja pesevä öljy, esim. Mobil1 0w-40, ei missään tapauksessa puolisynteettinen.
Koneeseen jää aika tarkalleenn 1.5 litraa vaihdettaessa, kokonaistilavuus on 5.5 litraa, ja en ainakaan itse ole saanut sieltä pihalle kuin vajaan 4l suodattimen tilavuus mukaanluettuna. Tai no öljyä meni 5.7l mutta kumminkin sitä luokkaa.

En ajaisi pätkääkään moottorilla jossa on muistokin Fortesta, se on liuottava pesuaine eikä todellakaan paranna voitelua vaan juuri päinvastoin, muuttaa öljyn lähes yhtä ohueksi kuin bensa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

5W-öljyt on selvästi halvempia kuin 0W:t, jos öljyssä haluaa säästää, mutta ehdottomasti täyssynteettistä. Esim. 5W-50 Rallyformulaa saa alle 25 eurolla 4 litran pänikän. Eipä ole mitään ongelmia ennenkään tullut, vaikka olen Forte-käsittelyn jälkeen ajanut normaalin 10K samoilla öljyillä.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No joo, ei siitä välttämättä seuraa ongelmia vaikka Fortea sinne jäisikin, mutta b2x5:ssä jää vaan suhteellisen iso määrä öljyä vaihtumatta, normaalikoneessa öljyä jäänee se 0.5 litraa. Pitäisi tiedustella Fortelta mitenkä aine vaikuttaa voiteluun ja paljonko sitä saa jäädä öljyn sekaan vaihdon jälkeen, käyttöohjeet on varmaankin tehty sillä olettamuksella että öljyä jää vaihtamatta maksimissaan se 0.5 litraa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Alkutilanteessa öljyä oletetaan olevan 5.5l, jonne lisätään 3dl fortea.(En muista purkin kokoa) Suoritetaan rituaalit ja poistetaan öljyt. Oletetaan öljyä jäävän koneeseen se 1.5l jossa on noin 5.5% fortea. Lisätään 4l puhdasta öljyä jolloin jo koneessa olevan ja uuden öljyn muodostamassa liemessä on enää vain 1.5% fortea. Ja jos vielä vaihdetaan öljyt uudelleen niin Fortea on enää 0.4% öljytilavuudesta.

Tuo 1.5%:kin taitaa olla jo niin pieni määrä, että bensaakin voi talvisin olla enemmän öljyn seassa pätkäautoilijoilla....

Todellista vaaraa tuo määrä siis tuskin aiheuttaa. Itse ainakin ajelen muutaman satakilometriä Forte käsittelyn jälkeen. Tapahtuupahan pientä jälkiliuotusta ja jos koneesta irtoaa kunnon "paskapaakkuja" niin ompahan vielä teelusikallinen Fortea liuottamassa ettei ainakaan jää tienpäälle öljynpainepuutoksen takia.... :lol: :lol:

Oli muuten hyvää ainetta, kun öljytikkukin puhdistui. Alaosa on täysin kirkas verrattuna ruskeaan yläosaan... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

No johan pompsahti!
Autoni (9-5 2.3t -99) on alkanut pitää kummaa vislausta ja vein sen diagnoosia varten merkkikorjaamolle tutkittavaksi.
Viaksi todettiin Saabin pahamaineinen jakopää sökö, alapään laakereissa alkavaa vikaa, eli se ongelma, mitä Saab on yrittänyt nyt korjata jatketulla moottori-takuulla.
No ei siinä mitään, mutta autoni on 96tkm ajettu ja merkkiliikkeissä huollettu, mutta ei ilmeisesti ajallaan.
Huollot on tehty seuraavasti:
- luovutushuolto
- huolto 1 13761 km 9.5.2000
- huolto 2 33420 km 21.5.2001
- huolto 3 53476 km 3.6.2002
- huolto 4 78600 km 1.12.2003
- huolto 5 89600 km 13.1.2005.

Ostin auton 14.11.2003 ja huolto 4 tehtiin 1.12.2003, eli tilasin huollon ensimmäisenä päivänä, jolloin se oli mahdollista.
Vika myönnettiin kuuluvaksi takuun piiriin, mutta koska huoltojen 3 ja 4 välillä oli öljyillä ajettu noin 25tkm, ei huoltoneuvoja arvellut takuun koskevan autoani.
Autoa ostaessani katselin huoltovihkon läpi ja huomasin ettei edellinen omistaja ollut enää viimeiseen huoltoon panostanut, vaan jättänyt sen seuraavalle. Mutta en siinä vaiheessa, siistin ja kolhimattoman, aiemmin katsastamiani huomattavasti paremman yksilön löydettyäni jaksanut panna paljon negatiivistä painoarvoa huollon ylitetyille kilometreille.
Luotin Saabin hyvään (mutta vanhaan) maineeseen kestävänä pelinä, mutta nyt ilmeisesti naivismini tulee kalliiksi.
Mitä siis auton kanssa kannattaa tehdä?
Alkaa tapella kuluttajansuojaa kilpenään käyttäen?. Vai kärsiä hiljaa nahoissaan?. Vai rakennuttaa täysin uusi kone jossain?. Ja millä osilla se silloin kannattaisi koota?
Neuvoja Kiitos!
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Pauke

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Tilanne on sellainen sulla että se huoltoneuvoja on sellanen kaveri mikä ei sitä asiaa päätä. Vaan sen päätöksen tekee Saab tehdas (eli valmistaja).

Pyydä / vaadi että se huoltoneuvoja laittaa kopiot huoltokirjasta tehtaalle (tai taholle kuka päätökset takuuseen kuuluvista korjauksista päättää) lisäksi kannattaa liittää kaikki "järkevät" dokumentit auton huolloista mukaan, tarkoitan jos itse ole tautoasi huoltanut/huollattanut muualla.

Sitte vaan odotettelemaan päätöstä. Kyllä mä ihan maallikkona aika kovasti luotan että Saab hoitelee noi moottorit kuntoon. Oli naivia tai ei.

Ne huoltoneuvojat on aika spedepasasia, joten niiden viisasteluja ei kannata kuunnella, vaan jos palvelu tai motivaatio on tiskin takana kadoksista voi maahantuojaa myös informoida. eiköhän sieltäkin yksi ukko jouda maakuntia kiertelemään ojentelemassa ukkoja ruotuun.

Mua ainakin alkoi ärsyttämään eräs eteläsuomalainen nimeltämainitsematon huoltoneuvoja. Lasku oli osattu tehdä, muuta ei oikein saatu valmiiksi.

Seuraan tätä topikkia kiivaasti joten laittakaa dataa tähän miten koneremontteja on tehty. Tack. 8O 8O 8O
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pauke kirjoitti: Luotin Saabin hyvään (mutta vanhaan) maineeseen kestävänä pelinä, mutta nyt ilmeisesti naivismini tulee kalliiksi.
Mitä siis auton kanssa kannattaa tehdä?
Alkaa tapella kuluttajansuojaa kilpenään käyttäen?. Vai kärsiä hiljaa nahoissaan?. Vai rakennuttaa täysin uusi kone jossain?. Ja millä osilla se silloin kannattaisi koota?
Neuvoja Kiitos!
Onhan niitä kohtalotovereitakin...
Itse vaihdoin tonnariin ja kärsin jokusen euron nahoissani ja sitä vi..tuksen määrää ei tietenkään rahassa voi mitata.

Tod.näk. viimeisellä bensa-saabilla ajan, vilkuilen muun merkkisiä ja haaveilen rikastuvani... :wink:

- teemu
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

"Pelkään pahinta, toivon parasta".
Ei se huoltoneuvoja sitä päätäkkään, mutta varoitteli jo ennakkoon kokemukseen nojautuvan tiedon perusteella, että saattaa tulla GM:ltä kielteinen vastaus.

Sitä on kahdenlaista tuuria: huonoa ja vielä huonompaa.

Onneksi niitä on hyviäkin kokemuksia monilla uudemmistakin Saabeista.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:Tod.näk. viimeisellä bensa-saabilla ajan, vilkuilen muun merkkisiä
Ei kai :?: :roll: Onneksi ei ole vielä tullut syyllistyttyä moiseen :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin