Ostin väärän merkkisen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ryo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2005 18:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ryo »

Karsu kirjoitti:Nyt sitten sekin ihme on nähty, eli meidän perheessä ei ole Saabia ollenkaan.... vaimokekin tokaisi että juuri kun totuin Saabeihin niin nyt niitä ei enää olekaan.... eli tällainen kulkine ilmestyi eilen pihaan ja tonnari meni vaihdossa kun ei kellekään kelvannut (taisi jo mennä kaupaksi huomattavasti kovemmalla hinnalla mitä siitä täällä pyysin):
Kuva

Vieroitusoireet ovat sitä luokkaa, että maanantaina taitaa Tojotan rinnalla olla Saab :D
Ihan oikea T-Spruitti? Niitä T-Spruitti spoileri paketti varusteltuja löytyy liiankin paljon...

Edit: niin tarkoitan 1.4 tai 1.6:sia missä on T-Sportin spoileri paketti.
Viimeksi muokannut Ryo, Pe Elo 19, 2005 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

minä oon ittelle luvannu, ette mulla ole "toiotaa" ikinä. Se on helppo pitää kun on kaikkien kuullen haukkunut ko. vankkurin riisikupiksi.
Minulla ei ole asenneongelmaa, kysykää vaikka isältäni :lol: :lol: :lol:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Karsu kirjoitti:Kuva
Ööö... pokemon...? 8O
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Myrkky kirjoitti:
Karsu kirjoitti:Kuva
Ööö... pokemon...? 8O
Jep :roll:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin tuosta tojosta.....
Itselläni on ollut toyota ( älkää kysykö miksi ) siinä oli joku 1.3-12V
pata, ja jos kauhistelette tonnarin pitkää vieteriä startatessa 3-5s
niin tässä yksilössä se oli 30s ( oli kesä tai talvi ), kyllä hävetti aina
kun parkkipaikalla käynnisteli tojotaa.

Viimeinen niitti oli se, toyota seisoi päivän saamassa valohuoltoa OK-auton
huollossa, ja huoltomies sanoi "joo se on näitten ominaisuus"
2000,- ( markalla ) se voi muuttua paremmaksi.
( silloin paloi kiinni ) välittömästi seuraavaan auto liikkeeseen ja tojo
kiertoon....( tämän jälkeen ei ole ollut muita japseja )
Ja kun toyotan pitäisi olla sieltä paremmasta päästä...????

Ai niin olihan minulla aikoinaan KE30 n.2viikkoa tämän jälkeen se paalattiin... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sc^
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 00:14
Paikkakunta: Riihimäki/Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sc^ »

Ha, itellä on 900i ´87, nykyään ajelen kuitenkin 1200 ladalla. Aivan hirveä peli. Penkit on kamalat, ylipäänsä muukin sisusta, ajoasento, ratinasento, ylipäänsä KAIKKI ajamiseen liittyvä mekaaninen asia on syvältä. Ja joku miettii että miksi ajan sillä :?:

Se toimii. Saabille kun tuli 350tkm mittariin niin tapahtui big bang. Ainoa asia mikä autossa toimii kunnolla on itse moottori. Ensin kytkimestä putki poikki, sitten työsylinterin tiivisteet vuosi nesteet ulos. Pakoputki putosi liikennevaloissa, meni poikki 10cm 2->1 osan jälkeen (tilalle tervettä putkea, ehti melkeen uudestaan katki samasta kohdasta). Sitten rupes vaihdelaatikko pitämään älämölöä isoilla vaihteilla. Vaihdekepistä meni se muovipallo halki (kepin juuresta] talvella. Seuraavaksi kampiakselin stefa. Vesipumpun akselissa väljää, nesteet tiivisteen välistä ympäri konehuonetta. Tähän kun vielä lisätään kaikki sähköviat mitä voi uskoakaan tulevan autoon jossa ei ole ainuttakaan lisävarustetta niin homma on melkeen selvä. Katsastukset on asia erikseen, ikuinen tappelu miksei käynnisty ilman kaasun painamista (ruiskupeli) ja miksi käsijarru ei vaan toimi. Viime katsastus meni neljännellä yrityksellä läpi, käsijarru taas päin p:tä, molemmat raidetangon päät vaihtokunnossa sekä molemmat takalevyt uusittava ruosteen takia. Viimenen laaki oli kun apukuskin vetarista tuli osat ulos u-käännöksen aikana.
Nyt se menee paalattavaksi, koska ei ole varaa käyttää 100e/kk siihen että voi ajaa +bensat, verot ja vakuutukset.

Sitäpaitti ladalla kun ajaa töihin, niin se tulee yli puolet halvemmaksi vaikka tuokin vie sen 7/100 matka-ajossa.
Kyllä mä ymmärrän ainakin miksi sanotaan että saabismi on sairaus, kun ei terve ihminen siedä tommosta kovin kauaa :wink:
Uudet autot on aina uusia ja nykyään lisävarustelista alkaa olemaan joka merkillä aikalailla sama, kun ei oteta huomioon niitä malleja joissa niitä nimenomaan risuutaan pois kustannussyistä.
Mut enpä tiedä mikä etu vaikka ´88 ilmastoidulla satkulla on nykypäivänä ´88 tojotaan ilman ilmastointia. Kun eipä nuo oikein tuppaa enää toimimaan kovinkaan vakuuttavasti...

Mutta kaikesta huolimatta, joka kerta kun istuu minkä vaan saabin kojelaudan ääreen, aina nousee sama hymy kasvoille. Sitä on moni ihmetellyt ja väittänyt saabismiksi. Minä kyllä sanon että itellä isopyörä heittää ja pahasti.
Mutta heti kun rahatilanne antaa myöden, niin seuraava auto tulee kyllä olemaan jälleen saab. :!:
-----------------------------
Saab 900i -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän tommosen "pommin" saabin jäljiltä olisi kutaa löytää oikein hyvä yksilö tilalle. Tossa ite aloin miettimään, että oma 900i on saanut tietysti hellää hoitoani ja uusia varaosia vuosien mittaan melko annoksen. Toisaalta olen havainnut, että autossa ei ole pitkään aikaan ollut mitään kriittisiä vikoja, jotka jättäisivät tienposkeen tai muuten sotkisivat asioita. Enemmänkin huolloksi luokiteltavaa hommelia. Saabeihinkin eksyy yksilöitä. Ehkä huono huolto tekee eniten niitä yksilöitä...
Eräskin tuttava kypsyi saabeihin sen takia, kun tyttöystävältään meni 99:stä moottori totaalisen väljäksi. Sitä ei tiedä kukaan mitä tapahtui, mutta se oli niin väljä, ettei se käynnistynyt enää ollenkaan ja vei öljyä ihan sikana. Kerran kun tommonen huonon onnen lähettiläs sattuu kohdalleen, voi mennä usko koko merkkiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ng900aero kirjoitti:En jaksa uskoa että tuollainen pikikirnu kuluttaisi 6 litraa siinä missä Saab 14 8O
Menee varmasti. Kaverilla oli 1.6D Jetta ja aina meni 6 litraa sadalle. Kevyttä kauraa Volkkarille mutta ei sillä hirveämmin ohitella ja pidetä kyykytystalkoita :D Ja mukava auto oli ainakin Jetta tuommoisella koneella mutta taisi olla silläkin vaikutusta, että kaverin ex-Jetta oli tosi hyvä kuntoinen, kaikin puolin. Ja olihan siinä jo tehdasasennettuna luistonesto = moottori :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Auto käytön mukaan

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Onnea vain uudelle kiesille, onhan se aina avartavaa kokeilla, miten se liikkuminen muilla vaihtoehdoilla sujuisi :) Ja eikös tuo VW Caddy ollut Puskurissakin esittelyssä halpana autoilumuotoina? Dieselveroa maksetaan kai jokaiselta alkavalta sadalta kilolta, ja tuon ikäisessä ei välttämättä niitä kiloja niin paljoa kerry. Työkalu on työkalu.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

sc^ kirjoitti:Ha, itellä on 900i ´87, nykyään ajelen kuitenkin 1200 ladalla. Aivan hirveä peli. Penkit on kamalat, ylipäänsä muukin sisusta, ajoasento, ratinasento, ylipäänsä KAIKKI ajamiseen liittyvä mekaaninen asia on syvältä. Ja joku miettii että miksi ajan sillä :?:

Se toimii. Saabille kun tuli 350tkm mittariin niin tapahtui big bang. Ainoa asia mikä autossa toimii kunnolla on itse moottori.
En tiedä mikä maanantai versio sinulla on toi saab ollu, mutta minulla oli toistepäin. Mulla oli 1200L lada eka "auto" bensaa vei yli kympin satasella kesät talvet. No saatto vaikuttaa, kun ajoin kortin OG satkulla. Ladalla pitikin sitten ajaa AINA tilanteesta riippumatta lääppä tiskissä. Jarruja ei saanu kuntoon "rutinohvista" millään.

Saabista vaihtu syyläri joku kallis laakeri ja etujarrusatula ja joku kallis tiiviste. vaihtoon mennessä mittarissa oli 408tkm ja kansi tais mennä, kun ei käyny kunnolla neljällä. kaikki muu oli kunnossa paitsi mainitsemasi käsijarru, joka korjattiin jokaiseen katsastukseen.

Yhteenveto: Saabilla oli mukavammat kilometrit ja suht halvat.

Joku vaan kusetti rikkinäisellä syylärillä ja ei lupauksesta huolimatta ikinä palauttanut rahoja.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Kyllä se on varmaan pakko myydä pois tämä uusi tonari ja ostaa väärän merkkinen tilalle.. ei vaan ole varaa ajella näillä bensanhinnoilla Saabilla.. jäähän mulle sitten vielä kuuppa kesän iloksi :)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

ruohonet80, ihan ot, mistä sä oot bongannu tuon kuvan tm-50:stä ojassa? =) löysin netistä tämän kuvan http://www.wreckedexotics.com/newphotos ... A004.shtml mahtaako olla sama tilanne?

Ville
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

No niin, nyt on kuukausi (n.2500km) ajettu työ- ja osa siviiliajoista tuolla Saksan ihmeellä. Paitsi että se on kuulemma tehty Jugoslaviassa(?).

Vertailu Saab 900 iA -86 ja VW Caddy 1.6D -85 tulee tässä:

Saabin plussat:
-hiljainen
-kaksi pedaalia (automaatti)
-ohjaustehostin
-kiihtyy ja pääsee ohi
-kunnon penkit
-ovet menee ilman väkivaltaa kiinni
-hyvät jarrut

Saabin miinukset:
-14 litraa bensaa sadalle kilsalle kaupungissa mun ajotyylillä

VW:n plussat:
-n.5,5 litraa dieseliä sadalle km:lle kaupungissa
-tavaraa kulkee lavalla yllättävän paljon

VW:n miinukset:
-ei ohjaustehostinta
-manuaalivaihteisto
-meluisa
-penkeissä tulee selkä kipeäksi
-ovia saa hakata, että menee kunnolla kiinni
-jarrujen vaatima poljinvoima on suurempi kuin Saabissa
-dieselvero, 55 euroa
-sähköt on perseestä, osan olen tehnyt uusiksi, mm.valoautomatiikka tuli rakenneltua

VW pysyy edelleen käyttöautona(varsinkin näillä bensan hinnoilla :evil: ) ja Saab sunnuntai- / harrasteautona.

Viime aikoina muutkin ovat esittäneet muun merkkisen auton ostoa ja saaneet paikoin tylyjäkin kommenteja. Itse olen sitä mieltä, että jos joku vapaassa maassa haluaa ostaa jonkun merkkisen auton, hänellä on siihen oikeus. Piste.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

jannes kirjoitti:No niin, nyt on kuukausi (n.2500km) ajettu työ- ja osa siviiliajoista tuolla Saksan ihmeellä. Paitsi että se on kuulemma tehty Jugoslaviassa(?).

Vertailu Saab 900 iA -86 ja VW Caddy 1.6D -85 tulee tässä:

Saabin plussat:
-hiljainen
-kaksi pedaalia (automaatti)
-ohjaustehostin
-kiihtyy ja pääsee ohi
-kunnon penkit
-ovet menee ilman väkivaltaa kiinni
-hyvät jarrut

Saabin miinukset:
-14 litraa bensaa sadalle kilsalle kaupungissa mun ajotyylillä

VW:n plussat:
-n.5,5 litraa dieseliä sadalle km:lle kaupungissa
-tavaraa kulkee lavalla yllättävän paljon

VW:n miinukset:
-ei ohjaustehostinta
-manuaalivaihteisto
-meluisa
-penkeissä tulee selkä kipeäksi
-ovia saa hakata, että menee kunnolla kiinni
-jarrujen vaatima poljinvoima on suurempi kuin Saabissa
-dieselvero, 55 euroa
-sähköt on perseestä, osan olen tehnyt uusiksi, mm.valoautomatiikka tuli rakenneltua

VW pysyy edelleen käyttöautona(varsinkin näillä bensan hinnoilla :evil: ) ja Saab sunnuntai- / harrasteautona.

Viime aikoina muutkin ovat esittäneet muun merkkisen auton ostoa ja saaneet paikoin tylyjäkin kommenteja. Itse olen sitä mieltä, että jos joku vapaassa maassa haluaa ostaa jonkun merkkisen auton, hänellä on siihen oikeus. Piste.
Olen kanssasi samaa mieltä.
Caddyn valmistus kuulemma lopetettiin, kun tehdas pommitettiin sileäksi serbiassa.

Itse ajelin caddyllä 1,5 vuodessa 40000 km ja kokemuksesta voin sanoa, että PELTORIT olisivat olleet tarpeen. Talvella kaupunki-ajossa pakkasella kabiini ja moottori eivät oikein tahdo lämmetä (maantie nopeuksillä ei tätä ongelmaa ollut). Mutta caddy oli luotettava ja edullinen käyttöauto , mutta askeettinen ilman mukavuuksia.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Vastaa Viestiin