9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Pauke kirjoitti:No johan pompsahti!
Autoni (9-5 2.3t -99) on alkanut pitää kummaa vislausta ja vein sen diagnoosia varten merkkikorjaamolle tutkittavaksi.
Mielenkiinnosta ajattelin sitten kysäistä että onko tämä "vislaus" hyvinkin kova äänistä...? Kuuluuko selvästi autoon sisään vai ainoastaan pelti ylhäällä tyhjäkäynnillä?
Entäpä vislaako kone ajettaessa koko ajan vaiko esim. vain startatessa/liikkeelle lähdettäessä ???
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tami kirjoitti:
Pauke kirjoitti:No johan pompsahti!
Autoni (9-5 2.3t -99) on alkanut pitää kummaa vislausta ja vein sen diagnoosia varten merkkikorjaamolle tutkittavaksi.
Mielenkiinnosta ajattelin sitten kysäistä että onko tämä "vislaus" hyvinkin kova äänistä...? Kuuluuko selvästi autoon sisään vai ainoastaan pelti ylhäällä tyhjäkäynnillä?
Entäpä vislaako kone ajettaessa koko ajan vaiko esim. vain startatessa/liikkeelle lähdettäessä ???
Ääni ei oikeastaan kuulosta vislaukselta vaan on pikemminkin sellaista jurinaa, käsittääkseni tulee öljypumpusta/paineventtiilistä kun öljypohjassa oleva öljysihti on tukossa liejusta/piestä/karstamönjästä.
Ääni esiintyy kylmänä n. 5 minuutin ajan kunnes koneen lämmetessä alkaa öljyä pääsemään taas sihdin läpi jolloin tuo jurina loppuu.
Ääni kuulostaa vähän siltä kuin jokin hihnapyörän laakeri olisi leikkaamassa kiinni tms.
Ääntä ei voi olla kuulematta sisälle/ulos oli kansi kiinni tai ei.

Sanomattakin lienee selvää että jos tuollaista ääntä alkaa kuulumaan, ei autolla parane ajaa yhtään sillä jurinan kuuluessa ei voitelu pelaa, sen vaiettuakin on öljynkierto todennäköisesti aika huonoa, koska tukkeutuneen sihdin läpi ei paljoa öljyä pääse.

Öljynvaihdon jälkeen voi tuo ääni olla kuulumatta lyhyen aikaa, mutta alkaa erittäin todennäköisesti taas uudelleen.
Forte-pesu ei auta tilannetta kuin hyvin marginaalisesti.
Ainoa oikea tapa on puhdistaa mekaanisesti ljypohja ja kone muutenkin tuosta mönjästä (kunnolla tehtynä aikamoinen putsausurakka).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Kyllä mielestäni parhaiten kuulemaani ääntä kuvaa vislaus. Ensin ajattelinkin äänen tulevan ahtimesta, mutta se esiintyy jo alhaisilla kierroksilla (1500-2000) selvemmin.
Ääni kuuluu ajossa sisään. Konepelti ylhäällä en erota moista muun rohinan seasta.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pauke kirjoitti:Kyllä mielestäni parhaiten kuulemaani ääntä kuvaa vislaus. Ensin ajattelinkin äänen tulevan ahtimesta, mutta se esiintyy jo alhaisilla kierroksilla (1500-2000) selvemmin.
Ääni kuuluu ajossa sisään. Konepelti ylhäällä en erota moista muun rohinan seasta.
Jos sinun tapauksessasi se pumpun ylipaineventtiili siellä viheltäisi ja minulla jurisi pumppu tyhjänä?
Ääni oli aika korkeaoktaavista, mutta ei mitään vihellystä vaan sellaista jurinaa. Olisi pitänyt nauhoittaa ja ladata nettiin :D

Kuinka nuo huoltoheebot tekivät diagnoosinsa, tutkivatko edes autoasi?

Ehkä vastaavassa tilanteessa kumoaisin moottoriin kerrallaan vähintään 2 purkillista STP Engine Flushia ja käyttäisin vähintään tunnin korotetulla tyhjäkäynnillä ja laskisin liemet pihalle. Siis jos olisi pakko käyttää autoa korvauspäätöstä odotellessa. Hyvällä säkällä sihti vähän puhdistuisi.

Mainitsit tuon rohinan, onko se selvästi kuultavissa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Rohinan erotti sitten selvästi, kun vertasi sitä toiseen samanlaiseen saabiin, josta moista ääntä ei tullut.
En tiedä kuinka tekivät, mutta jäljistä päätellen oli ainakin venakoppa avattu.
Ajellaan toisella ja annetaan saban olla päätöstä odotellessa.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Puolityhmä kysymys Paukelle.

Miten kauan "huoltoneuvojasi" kertoi päätöksenteon Saabilla kestävän sun tapauksessa?

Milloin laitoit parerit vetämään?

nim: just assking
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Auto oli diagnosoitavana keskiviikkona ja huoltoneuvoja, jonka kanssa torstaina asiasta pääsin keskustelemaan, arveli että vastaus saattaisi tulla jo perjantaina - ei tullut. Ehkä siis huomenna!.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Startin13 kirjoitti: nim: just assking
siis nimimerkki "vain perskuningas"? vaiko "vain aasikuningas"? :D


Sori...oli ihan pakko :oops:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Irvileuat tuntuvat ottavan kaiken irti Saabin kampikammio-ongelmista. mitt-eget.com sivun kaveri on kaivellut vähän nettiä ja huomannut, ettei Saab ole yksin ongelmiensa kanssa. Huomatkaa listalta pari laatumerkkiä:http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... html#andra
www.mitt-eget.com kirjoitti: Trodde ni att Saab var ensamma om att ha problem med vevhusventilation och sliten olja?

Icke. En sökning på nätet ger många träffar, här är några exempel:

* Google-sökning
* The Center for Auto Safety
* Toyota Sludge Zone
* Audis oil sludge-garanti
* AutoWeek-artikel om oil sludge och Audi/VW
:twisted:
En viitsinyt kaivella sen pitemmällä. Tämäkin sai olon tuntumaan paremmalta.

Ai niin, saman sivuston mukaan Saabilta olisi tulossa uusi, tehokkaampi öljynsuodatin. Uuden väri on musta kun vanha oli kaikkien tuntema sininen.
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... oljefilter[/quote]
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Saabin filsuja avannena olen hämmästellyt materiaalin vähyyttä, seuraavassa öljynvaihdossa avataan Fram. Sitten näkee eron pinta-alassa ja kertyneen paskan määrässä.
96 M75 i12 5-speed ;)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joku täällä oli laittanut saabin ja bilteman suodattimen vierekkäin niin olivat prikulleen samat aina maalausta myöten.
Kuka löytää sen kuvan?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i kirjoitti:Kuka löytää sen kuvan?
Tarkoititko tätä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 523#139523
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Juurinäin.
Eikö ole pelottavan saman näköiset :roll:
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuka sinne on käskenyt Bilteman sihdin laittamaan.....?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7d1b60bd52
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
AnMiSa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 11:41
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja AnMiSa »

Saabonly kirjoitti:Hei!

Onko kukaan huollattanut riskiryhmässä olevaa autoansa? Onko sille tehty jotakin vai huollettu normaalisti vanhan huoltoohjelman mukaan?

Onko huollossa asiasta kerrottu jotakin?

Pitäisi viedä oma 110 tkm huoltoon muutaman viikon päästä ja olisi kiva olla oikeat nuotit mukana.

-9-3 tbo 185hv vm. 2000-
Meidän 2.0 l matalapaineturbo 9-3 mustalla kasetilla oli 110 tkm huollossa heinäkuun lopussa eikä asiasta mainittu mitään. Autosta on myös kesän aikana kaksi kertaa kuitattu kaasuläppäkotelon vikailmoitus ja sytkäkasetti paloi syyskuun alussa. Tällä hetkellä auto on korjaamolla koneremontissa ja katalysaattorin vaihdossa. Näin käy kun uskoo merkkihuollon sanaan (Laakkonen Konala ja Delta-auto Porvoo), että auto on kunnossa, ja on nainen...
Vastaa Viestiin