Itsenäiset automerkit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
BlackLabel
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 29, 2005 14:37
Paikkakunta: Rauma

Itsenäiset automerkit

Viesti Kirjoittaja BlackLabel »

Tämä kysymys lienee läheinen ainakin Saab-harrastajille. Onko tällähetkellä automerkkejä jotka voivat väittää olevansa itsenäisiä? Saabin omistaa GM ja Volvon Ford, Audi on osa VAG-konsernia ja Mercedes-Benz on amerikkalais-saksalaisessa omistuksessa. Sanon nyt heti alkuunsa, että tarkoitukseni ei ole mitenkään vähätellä autoja mitkä ovat konserniyhteistyön tuloksia vaan selvittää automaailman yhteistyökuvioita. Se, että premium-luokan (esim. Saab, Audi, Volvo) autolla on sama pohjalevy kuin keskiluokan autolla (esim. Opel, V-W, Ford) ei mielestäni tee autosta automaattisesti huonompaa.

Tilannetta sekoittaa konsernien rajat ylittävä moottoriyhteistyö. Tästä paras esimerkki on PSA-konserni ja Fordin dieselmoottoriyhteistyö. Suomessa noita koneita saa äkkiä laskien kuuteen automerkkiin ja 16 eri malliin. Voidaanko sanoa, että Pösössä on Jaguarin kone vai Volvossa Citroenin kone? Tässäkin tapauksessa säästöt ovat varmasti olleet tehtaille suuret.

Euroopassa BMW on pysynyt suht itsenäisenä. Yhtiö tuottaa vissiin jopa voittoa ja ei ole luisunut minkään isomman syliin. Päinvastoin yhtiö on hankkinut omistuksen palan englantilaista autoteollisuutta Minin ja Rolls-Roycen muodossa. Nyt kuitenkin BMW tekee yhteistyötä Psa-konsernin kanssa pienissä bensakoneissa, joita tullaan käyttämään mm. tulevissa Mineissä joissa nyt on Dodge-yhteistyön tuloksia. Miniin saa ulkomailla myös diesel-koneen, joka on Toyotalta, mutta tulevaisuudessa sekin vaihtuu Psa-Ford dieseliin.

Urheiluautoissa Lamborghinin omistaa Audi ja sitä kautta VAG, Ferrari on ainakin vielä Fiatin osaomistuksessa. Porsche on itsenäinen, mutta tekee yhteistyötä V-W:n kanssa katumaastureissa. Maseratin omistaa Fiat. Englantilaisista Bentleyn omistaa VAG ja Aston Martinin Ford

GM teki yhteistyötä Fiatin kanssa tuloksena Fiat Croma jossa on sama pohjalevy kuin Opel Vectrassa ja Signumissa, sekä tuleva Opel Corsa joka on tehty yhteistyössä Fiat Punton kanssa ja tuleviin Corsiin tulee Fiatin dieselkoneet. Tämä yhteistyö kuitenkin kariutui.

Japanilaisista Honda ja Toyota ovat itsenäisiä, mutta Nissan on Renaultin omistuksessa ja tulevat mallit ovat yhteistä suunnittelua. Tällä kaksikolla on linkki myös GM:ään tavara-autopuolella, sillä Opel Vivarolla ja isommalla Movanolla on sisarmallit Renaultilla ja Nissanilla.

Tässä on vain muutama esimerkki, ja jutusta puuttuvat vielä esim Etelä-Korea josta on kasvamassa merkittävä peluri Euroopankin markkinoilla. Tulevaisuudessa mielestäni mielenkiintoisinta on seurata juuri Fiatin kohtaloa. Yhtiö on taloudellisesti huonossa kunnossa ja uudelle Puntolla on merkittävä osa yhtiön pelastamisessa. GM:n kanssa Fiat on jo ehkä polttanut siltansa, joten yhteistyötä on haettava esim. Japanista. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi ehkä BMW jolta puuttuu ns. entry-level mallit, eli halvat pikkuautot.

Konserneilla on suuret suunnitelmat esim. GM ajattelee, että ihminen aloittaa autoilunsa halvalla Daew.. anteeksi Chevroletilla ja vähitellen siirtyy Opelin kautta Saabiin ja ehkä jopa Cadillaciin (no tämähän ei tietysti onnistu sillä kuka nyt Saabista pois vaihtaisi).

Onnistuakseen konsernien olisi unohdettava täysin ns. badge-engineering ainakin premium-merkeillä, sillä varsinkin sen luokan autoja ostettaessa maksetaan myös nimestä ja merkin maineesta, eikä haluta laittaa rahoja mihinkään meikattuun keskiluokan merkkiin, vaikka auto teknisesti olisi hyväkin.

Kuten jo sanoinkin tässä oli vain muutama esimerkki ja tietojani voi oikaista ja korjata vapaasti, sekä lisätä eri automerkkien yhteistyökuvioita. Ja vielä lopuksi; menemmekö kohti tasapäisten ja tylsien autojen aikaa?
BlackLabel
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 29, 2005 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja BlackLabel »

Ja heti aiheeseen liittyen mielestäni hyvä uutinen: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=122407
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

EEEIIIIII!!!!!!


Toyota tilalle Subarun valmistajayhtiöön
GM purki allianssinsa Subarun kanssa

General Motors ilmoitti luopuvansa omistusosuudestaan Fuji Heavy Industries -yhtiöstä myymällä omistamansa 20 %:n osuuden. Erä osakkeista myytiin Toyotalle. Suomessa FHI tunnetaan parhaiten Subarun valmistajana. Päätös synnyttää uusia kysymyksiä Saabin uusien mallien osalta.

Noni, nyt on saabistitkin melkein formulakuskeja, niin kuin rellukuskit. Onhan meillä konsernissa formula! :roll:

EDIT: Nythämmää vasta hokasin, että Tojotasta ja Subarusta tulee liittolaisia ja GM ei kuulu siihen mitenkään...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin