kulutus, mistä data peräsin?
kulutus, mistä data peräsin?
Siis mistä SAAB kiskaisee ajotietokoneen osoittaman infon keskikulutuksesta? Voiko sitä näyttöä säätää esim. osoittamaan viimeisten 20 km keskikulutuksen, nythän se näyttää vain... öö... oliko se nyt 3000 km:n matkalta vai miltä? Niin, ajokkina 9000 isolla ajotietokoneella. Ilmoitti eilen pikku huollon jälkeen (sähkövermeitäkin samalla räplitty) keskikulutukseksi 18.8 joten tartteekin ehkä ihmetellä. Näytön lukema juoksi alaspäin päätyen kymmenen kilmometrin jälkeen johonkin 15.5:een. Tänä aamuna sitten 10.0, normaali ollut 8.5 - 9.0. Ihmettelen. Oisko bensaa hävinnyt systeemistä jotenkin ... Tankissa oleva määrähän ei vaikuttane mitenkään? Paitsi kulun loppumiseen...
Käyttöohjekirjasta selaamalla palautuu hajuaisti...Jussi kirjoitti:Data mistä ne tiedot lasketaan on suutinten aukioloajat ja ajomatka. Siitä ei ole harmainta hajua kuinka pitkää dataa käytetään hetkellisen kulutuksen laskentaan.
Eli toi mittaa keskikulutusta nollauksesta eteenpäin aina seuraavaan nollaukseen tai ympäripyörähtämiseen asti joka oli muistaakseni jossain 2-3 tuhannen kilsan luokkaa.
Noi käytös on siis ihan normaalia että ensiks on käynnistyksen jälkeen iso kulutus ja muutaman sadan kilsan jälkeen(riippuen ajoreiteistä)se palautuu normaalilukemiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aivan normaalia toimintaa tuo on.
Jos auto seisoo paikallaan tyhjäkäynnillä, niin kulutusnäyttö on silloin maksimiasennossa eli 99,9l/100km (auto ei liiku eli kilometrejä ei tule mutta bensaa palaa)
Jos annat auton käydä vaikka tunnin verran tyhjäkäynnillä ja ajat sen jälkeen viiden kilometrin matkan, niin tuo keskikulutus näyttää varmaan jotain 92l/100km. Kyseessähän ei ole tuon ajetun viiden kilometrin matkan keskikulutus vaan keskikulutus, joka kertyy auton käynnissä olemisen ajasta.
Jos auto seisoo paikallaan tyhjäkäynnillä, niin kulutusnäyttö on silloin maksimiasennossa eli 99,9l/100km (auto ei liiku eli kilometrejä ei tule mutta bensaa palaa)
Jos annat auton käydä vaikka tunnin verran tyhjäkäynnillä ja ajat sen jälkeen viiden kilometrin matkan, niin tuo keskikulutus näyttää varmaan jotain 92l/100km. Kyseessähän ei ole tuon ajetun viiden kilometrin matkan keskikulutus vaan keskikulutus, joka kertyy auton käynnissä olemisen ajasta.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Ajotietokoneen kulutuslukemia on pohdiskeltu monesti ennenkin. EDU2 ja EDU3 toimivat hiukan eri tavalla, mutta pääperiaate on sama.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 997#127997
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 867#120867
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 997#127997
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 867#120867
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jooh
Ilmiselvästi akun kenkää on irroiteltu. Oli nimittäin luvattoman heikosti kiinni eli käytännössä lähes irti. Joo, olivat ehkä antaneet käydä tyhjäkäynnillä pihassa... Mutta mikä tässä huolestuttaa, niin kesäkuun alusta pikku hiljaa kohonnut kulutus. Tuolloin bensaa paloi jotain 8.7/100 km, keskikesällä 9.1/100 ja nyt ei kymppi riitä (10.2 tänään)... tyhjäkäynnilläkin välillä ikäänkuin aikoisi sammahtaa ikäänkuin yksi pytty ei olisi koko aikaa täysillä mukana ... mikä lie... kaipa aika näyttää, mitä on tulossa... ehkäpä DI - kasetti alkaa oikkuilla (mukana on jo varakappale)... ei kait ne tälläkin palstalla muista syistä epäilemäni (pikku savutusongelma silloin tällöin) venttiilinvarren kumit tuohon kulutukseen ainakaan noin pahasti vaikuta?