Nelivetotekniikka

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tecthegreat
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 16:21
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja tecthegreat »

Siis oliko tää nyt Saab vai Scania foorumi? Puhutaan kai henkilöautojen moottoreista... tän bussihullun kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä, että Scanian moottori on nykyään parempi kuin Volvon(Volvo ei kai tee enää itse, vaan Volvo-Deutz, en ole varma), mutta ei se kuulu TÄHÄN!

Klubin jäsen #2567
9-5 2.3tA wagon (vaimolla)
Volvo(kyllä, prkl) S80 D5 A
mrl586
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 12, 2005 22:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

tecthegreat kirjoitti:Siis oliko tää nyt Saab vai Scania foorumi? Puhutaan kai henkilöautojen moottoreista... tän bussihullun kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä, että Scanian moottori on nykyään parempi kuin Volvon(Volvo ei kai tee enää itse, vaan Volvo-Deutz, en ole varma), mutta ei se kuulu TÄHÄN!
Alueen kuvaus kirjoitti:Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu
Alueen määritelmän mukaan myös raskas kalusto soveltuu tänne.
Scania N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mrl586 kirjoitti:Scanian laadukkaat 11-litraiset dieselmoottorit esim. DSC1124EDC kelpaavat myös saksalaisten alustamerkkien tuotteisiin. Saksalaisen linja-automerkin Neoplanin moottoritoimittajana toimi pitkään ruotsalainen Scania. Neoplanin ja MANin yhdistyessä NEOMANiksi yhteistyö Scanian kanssa päättyi.

Yhteistyön seurauksena alkoi myös ensimmäisen pohjoismaisen matalalattiabussin valmistus.

Scanian Volvoa parempi moottoritekniikka käy hyvin selville linja-autoissa. Scanian 11-litrainen dieselmoottori yhdistettynä 3-vaihteiseen Voith D863-automaattivaihteestoon toimii hyvin ylämäissä. Volvon 10-litrainen THD103KF-dieselmoottori yhdistettynä Voith D863-vaihteistoon toimii surkeasti ylämäissä. Volvon kone pitää erittäin voimakasta ääntä, mutta tehoja ei tunnu löytyvän, vaikka painaisi paljon kaasupoljinta. Syynä Scanian moottorin parempaan yhteensopivuuteen Voith D863-vaihdelaatikon kanssa on Scanian moottorin hyvä vääntö myös alakierroksilla.
En kiellä, enkä myönnä, kun en raskaasta kalustosta tiedä yhtikäs mitään :wink: Puhuin siis henkilöautoista :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Tarkennusta sen verran vielä, eli Haldex nelivedossa akselien pyörimisen nopeusero käynnistää pumpun, joka sitten saattaa myös takapyörät mukaan. Viskokytkimellä varustetuissa (CRV:t sun muut) lamellikytkinten välissä olevan öljyn viskositeetti muuttuu sen läm,itessä, jonka myötä sitten jälleen mennään nelivedolla jahka keretään. Haldex on melko kehittynyt ja nopea toiminen, tuo visko ei niinkään. Kuitenkin molemmissa vaaditaan nopeuseroa akselistojen välille, eli etupyörien pidonmenetys vaaditaan nelivedon saavuttamiseksi
(Tuossa kirjoituksessa voi jokunen pieni epäkohta olla, mutta pääpiirteittäin asia on noin... yritin muistella sen minkä muistin :D )
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

tecthegreat kirjoitti:(Volvo ei kai tee enää itse, vaan Volvo-Deutz, en ole varma), mutta ei se kuulu TÄHÄN!
Deutz valmistaa Volvon koneet kokoluokassa 4-7 litraa, suuremmat ovat Volvon omaa valmistetta.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Audin Torseni toimii talvella erittäin kivasti, mutta tuo Bemarin (e46 mallisessa) oleva kiinteä neliveto riittää vallan mainiosti, jollet lähde laskettelurinteitä ylös ajamaan. Ja tuo kiinteä takapainotteinen neliveto tarjoaa selvästi enemmän iloa liukkailla ;)
STCF #3
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Myös tuo Haldex yhdistettynä tarpeeksi tehokkaaseen koneeseen on erittäin hauska yhdistelmä verrattuna Audin ja Subarun "kiinteisiin" nelivetoihin eli on tarvittaessa hyvinkin takapainotteinen.

Ainakin nuo em toimivat erittäin hyvin kaikissa olosuhteissa, rajoittava tekijä käytön kannalta ennemminkin on maavara
Vastaa Viestiin