Etusumuvalot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Itse olen kerran käyttänyt sumareita kun oli paljon sumua. Kyllä niistä vähän hyötyä tuntui olevan; ainakin psykologista. Sumarimiehille tulee jaksaessani vilkuteltua; ei vaan tunnu olevan vaikutusta. Kyllä ne minua ainakin hämäävät, sakot vaan kaikille, paitsi saabistit voivat selittää, että "Oho, oliko ne päällä! Ei tota extra -nappia näe tuolta ratin takaa"

Täällä Kangasalla muuten pyörii joku jenkkiauto jossa on pelkät sumarit päällä pimeälläkin.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

puu kirjoitti:Täällä Kangasalla muuten pyörii joku jenkkiauto jossa on pelkät sumarit päällä pimeälläkin.
Oletko varma ettei ne ole huomiovalot?
Minä ainakin olen nähnyt huomiovaloja monissa jenkkiautoissa.
Varsinkin sellaisissa joissa on esiinnousevat ajovalot.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Defeat kirjoitti:Oletko varma ettei ne ole huomiovalot?
Niinpä, näitä keltaisia valojakin (katso avatar) aina luullaan sumareiksi. Tai kaikki ainaki puhuu niistä sumuvaloina. Ja nämähän ei kyllä häikäse vastaantulijaa, tehoa löytyy hurjat 21w :lol:

EDIT: no ei ne kyllä näy kunnolla ees tuossa kuvassa..
Viimeksi muokannut sponde, Ma Loka 31, 2005 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jos tiellä on paljon irtolunta ja hämärää, niin isomman auton tullessa vastaan lumipöly peittää näkyvyyden lähes kokonaan. Sumarit päällä ojan penkka erottuu todella paljon paremmin siinä pölyssä kuin ilman. Siis siitä parin kolmen metrin päästä. Eihän siinä oikeasti silloinkaan mitään näe pidemmälle, mutta pysyypähän auto omalla kaistalla ja tiellä kunnes taas alkaa näkymään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Silloin kun KELI olosuhteet niin VAATIVAT niin sumuvaloista on oikeasti hyötyä, paremmin niillä näkee esim..lumisateessa ( illalla/yöllä ) kuin
pitkillä ajettaessa, ne lumihiutaleet ovat todella ärsyttäviä ( ne jotka
ovat ajaneet sankassa lumisateessa tietävät kyllä mitä tarkoitan )

Taajama alueella sumuvaloja ei tietääkseni saa edes käyttää.
Ja huomatkaa edellä mainittu "jos keli olosuhteet niin vaativat"
Illalla kaupungilla ajellessa sumuvaloja ei todellakaan tarvita.

Tuossa edellä mainittiin että pitkät kytkettiin sumuvalojen kanssa yhtäaikaa palamaan.
Lain mukaan sumuvalot EIVÄT SAA PALAA yhtä aikaa pitkien ajovalojen
kanssa... :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kummastuttaa kyllä nämä armaan kotimaan valosäädökset. Suomen pimeässä syksyssä ja talvessa niitä valoja juuri tarvisi koko keulan täydeltä :x . Oli edellisessä autossa pari Hellan 1000 FF Xenoneita, alkoi yöllä jo liikennemerkit häikäisemään 8) .
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Itse asiassa etusumuvalot saavat palaa myös kaukovalaisimien kanssa (lähde: AKE).
Tuota itsekin jo vahvasti epäilin, koska niinhän ne yleensä tekee.. :roll:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sumuvalot kytketään niin, että ne saavat palaa VAIN puolivalojen ja pitkien valojen kanssa. Oikea asennus tapahtuu niin, että auton maksimileveydestä vähennetään 80cm (eli 40cm auton uloimmasta kylkilinjasta sisään, ei peilistä) ja saatu erotus on mitta sumuvalojen valoaukkojen ulkoreunasta, EI sumuvalon ulkoreunasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ennenvanhaan sumuvalojen piti sammua kytkettäessä pitkät päälle. Tämä sääntö muuttui takasumuvalon myötä koska monessa automerkissä ovat kytketty toisiinsa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Laitoin jälkikäteen SportSedaniin originaali sumarit ja hyväksi ovat osoittautuneet syyskeleillä.

Oletteko muuten huomanneet, että tuolla kehä 3:n ulkopuolisessa maastossa pimeän aikaan vastaantulevien rekkojen ja täysperävaunujen sumareiden polttoprosentti lähentelee 100%:tia? Ja niiden valotehotkin on vähän toista luokkaa kuin henkilöautojen sumareissa. Eli mitä teiden ammattilaiset edellä sitä muut perässä...

Ja sumarithan saa palaa silloin kun etuvalot (ns. parkit) palaa ja tällöin voi palaa lisäksi myös lyhyet tai/ja pitkät ajovalotkin.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Meillä oli porukoitten yhdessä autossa sumarit ja jos käytin niitä (ihan vain huvikseni) niin jos tuli auto vastaan niin ensin lyhensin pitkät ja sitten sammutin sumarit -> ei häiritse ketään.

Ja olihan ne hyvä olla ja olen miettinyt sumareiden hankkimista jotta voisi taas vilkutella sumareita niille jotka niitä käyttävät turhaan :evil:

Itse olen vuoden ajan pitänyt kirjaa päivistä jolloin olisin todella/melkein voinut käyttää sumareita, tähän mennessä olen saanut kalenteriini JOPA 6 kertaa!!!

Nykyisin kyllä vilautan pitkiä jos ajetaan ihan turhaan sumarit päällä!!!

Niin että käyttäkää vaan mun puolesta niitä sumareita mutta sammuttakaa ne kun tulee autoja vastaan! Itselle pitäisi tosiaan asentaa sumarit niin voisi olla esimerkkinä muille autoilijoille... edes jossain asiassa...

No ei vedetä herneitä, tämä on vain minun kantani 8O
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

JL kirjoitti:Meillä oli porukoitten yhdessä autossa sumarit ja jos käytin niitä (ihan vain huvikseni) niin jos tuli auto vastaan niin ensin lyhensin pitkät ja sitten sammutin sumarit -> ei häiritse ketään.

Ja olihan ne hyvä olla ja olen miettinyt sumareiden hankkimista jotta voisi taas vilkutella sumareita niille jotka niitä käyttävät turhaan :evil:

Itse olen vuoden ajan pitänyt kirjaa päivistä jolloin olisin todella/melkein voinut käyttää sumareita, tähän mennessä olen saanut kalenteriini JOPA 6 kertaa!!!

Nykyisin kyllä vilautan pitkiä jos ajetaan ihan turhaan sumarit päällä!!!

Niin että käyttäkää vaan mun puolesta niitä sumareita mutta sammuttakaa ne kun tulee autoja vastaan! Itselle pitäisi tosiaan asentaa sumarit niin voisi olla esimerkkinä muille autoilijoille... edes jossain asiassa...

No ei vedetä herneitä, tämä on vain minun kantani 8O
Olen NIIN samaa mieltä kanssasi, aivan turhat kapistukset muulloin, kun tuo 6 kertaa vuodessa. Sumussakin on kyllä tullut pärjättyä tupliksien/satkujen perusvaloilla, takasumuvalo päällä, jos näkyvyys heikko (tupliksissani ei tosin moista ole ollut).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Sumuvalojen kantama lienee n. 20 metriä.

Reaktioaika 1- 1.5 sekuntia, jolloin tajuaa alkaa jarruttamaan.

Jos ajonopeus nopeus 80 km/h (= 22,2 m/s)
--> auto kulkee reaktioajan aikana yli 20 metriä. Joku viisas voi varmaan kertoa sumuvalojen hyödyn maantienopeuksissa, itse en kykene perustelemaan näiden faktojen valossa.

60 km/h nopeudessa auto kulkee 16,6 m/s eli vaikeaa on hyötyä osoittaa alhaisessakaan nopeudessa.


Eiköhän ko. laitteiden tarkoitus ole puhtaasti ulkonäkö. Yhtä hyödyllistä kuin kromiset ovenavausvivut ja nahkainen vaihdekepin palje. (Itse tosin jälkimmäisen voisin ottaa...:)) Moiset autoihin toki sallittakoon, kunhan ei muita tahallaan häiritse, kuten sumuvaloilla usein tarpeettomasti tapahtuu.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5672
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

täällä pääkaupunkiseudulla niitä näkee harvasen päivä vastaantulevilla ja niitä kutsutaankin elvistelyvaloiksi, koska ne vaan näyttää paremmalta...
Todellisuudessahan niille on erittäin harvoin käyttöä.
Niin ja taisipa käydä aikoinaan veljelle niin että kun ajoi P***urallia isin volvolla sumarit päällä tikkurilassa niin poliisisetä muisti pikku lottovoitolla sumareiden käytöstä. :lol: Parasta oli että veikka oli vielä armeijassa silloin ja poliisisetä oli tokaissut, että auto on nähty useasti viikolla täällä ajelemassa. :D Oli siis faija tainnut käydä illan ratoksi ajelemassa itse :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin