ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vesseli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 18:04
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

No Scanian taloudellisuus on kyllä ylivoimainen muihin nähden.. :D Ja eikös niin ole että vain vessanpytyt ja volvon pytyt on vain pystyssä.. :P
Ex 900i -89
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vesseli kirjoitti:No Scanian taloudellisuus on kyllä ylivoimainen muihin nähden.. :D Ja eikös niin ole että vain vessanpytyt ja volvon pytyt on vain pystyssä.. :P
Höpö höpö.
Scania
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 09:10
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Scania »

Niin, mikähän se olis se ainoa ja oikea.... :roll: Kyllä Scania voittaa ajo-ominaisuuksiltaan, ulkonäöltään ja toimivuudeltaan muut kuorma-autot. Ihan niinkuin Saab muut henkilöautot 8)

Volvo tulee sitten hyvänä kakkosena muutaman miinuksen kera, mutta ihan näppäriä pelejä nekin on.
Homo Saabiens
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ainakin FH Volvoissa ajotietokone herjaa kokoajan jostain liukkaasta kelistä kun tulet aukealta metsätaipaleelle ja kun taas menet takaisin aukealle niin ei herjaa, mutta kun tulee taas sitä metsäosuutta niin taas tulee infoa liukkaasta kelistä varsinkin näin talvisin. :? :? Ja herjaa se kaikista muistakin vioista jos niitä löytyy.

Ei Volvosta ole kuorma-autoksi vaikka olen sellaisella joutunut hommia myös tekemään opiskelun ohella ja on sellaisen hytissä muutama yö tullut nukuttuakin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Svc kirjoitti:
Taitaa vieläkin olla Sisun/Vanajan teli se ainoa, joka nostaa teliakselin ylös vaikka olisikin ns. "täysmälli" päällä.
Kyllä se Scanian ilmatoiminen teli nostaa täyden kuorman jos vaan on akselipainorajoitin ohitettu. Omista kokemuksista jotka rajoittuvat Volvoon ja Scaniaan, Scania voittaa 100-0. Asuin autossa n. 2/3 osaa vuodesta ja Scania on ehdottomasti parempi tilaratkaisuiltaa ja ergonomialtaan. Volvolla joutui jopa suomessa ketjuttamaan kun taas Scanialla en jäännyt kertaakaan kiinni. Vulvat oli kyllä välitelillä, mikä taitaa vaikuttaa asiaan.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
mrl586
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 12, 2005 22:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

tomaatti kirjoitti:4 sarjan scania jotenkin menee mutta 3 sarjalaiset on aika hirveitä pelejä..
Minulla on hieman toisenlainen mielipide. Mielestäni 2- ja 3-sarjan Scaniat ovat 4-sarjan Scanioita parempia, koska niissä on parempi jousitus. Toivottavasti 5-sarjassa (linja-autot) palattaisiin takaisin 3-sarjan jousituksiin.
Scania N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

mrl586 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:4 sarjan scania jotenkin menee mutta 3 sarjalaiset on aika hirveitä pelejä..
Minulla on hieman toisenlainen mielipide. Mielestäni 2- ja 3-sarjan Scaniat ovat 4-sarjan Scanioita parempia, koska niissä on parempi jousitus. Toivottavasti 5-sarjassa (linja-autot) palattaisiin takaisin 3-sarjan jousituksiin.
Millaisilla jousilla?

sen vähän mitä molemmista päistä ilmajousitettua 3-sarjalaista tuli pari vuotta sitten ajettua niin se oli yhtä kammottava keinuja kuin actros (ja tähän se oksentava "hymiö")
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Meidän perhe on luottanut vain ja ainoastaan Scaniaan jo vuodesta -69, jolloin Foordille oli etsittävä seuraaja.

Niin, ei meillä kylläkään rekkoja ole ollut - nuppeja ja täysperävaunuja kylläkin.
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Scaniasta nytt saa 620hp volvosta vain 610hp mutta se suuri ero on sen vääntö. Sisusta saat 630hp mutta vääntö on kuitenkin paremmin Scanialta kutenn ennen on mainiottu!!
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Olli Kinaret kirjoitti:Svc kirjoitti:
Taitaa vieläkin olla Sisun/Vanajan teli se ainoa, joka nostaa teliakselin ylös vaikka olisikin ns. "täysmälli" päällä.
Kyllä se Scanian ilmatoiminen teli nostaa täyden kuorman jos vaan on akselipainorajoitin ohitettu.
Osaakos muut kuin Sisu nostaa myös vetävän tarvittaessa?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta 8O. Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta 8O. Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).

Tässä tarkoitetaan telivetoista esim. 6x4 mallia, josta vedon saa katkaistua teliltä joka on tässä tapauksessa myös vetävä ja akselin saa nostettua ylös.

Tiedossani on kyllä telivetoinen scania johon on laitettu ilmeisesti hydraulisylinteri telille ja saa silläkin akselin ylös kuorma päällä, mutta veto akselilta ei saa katkaistua. Myöskin puuautoissa joiden rattia on joskus tullut pyöriteltyä niin on laitettu telivetoiseen autoon ilmapalje telille ja myös tässä telin saa ylös tai ainakin kevennettyä.

Ja joskus aikoinaan kuulin että Sisulla olisi vielä jonkin aikaa olemassa patentti tuolle nostettavalle / vetävälle telille, mutta jos näin on niin ei kauaa mene patentin päättymisestä niin muillakin on vastaavat. Ja uskon että kyllä muutkin merkit ovat tälläistä "salaa" kehitelleet, vähän niin kuin valmiiksi / kokeeksi. 8O
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tuha kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta 8O. Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).

Tässä tarkoitetaan telivetoista esim. 6x4 mallia, josta vedon saa katkaistua teliltä joka on tässä tapauksessa myös vetävä ja akselin saa nostettua ylös.
Armeijassa alla ollut -88 mallinen 6x2 sk210 osasi nostaa vetävän akselin kun kävi lykkäämässä tapit oikeisiin paikkoihin ja sitten "nosti telin"
eikä muuten ollu vetävä teli.

Oli siitä ainakin renkaita vaihtaessa iloa ja kerran talvella kun jumissa oli..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta 8O. Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Renkaan vaihto tietysti. Mukavammin se akseli auton hydrauliikalla nousee, kuin pullotunkilla.
Toinen tilanne voisi olla jossain metsätiellä kun yhdistelmä istuu akseliaan myöten keväisesä routatiessä, voi olla kiva saada vetävää ylös ja kovempaa tavaraa pyörien alle. (Jos akselilla on tilaa nousta...).
Tämä vetävän nostomahdollisuus taisi tulla markkinoille jo joskus 80-luvun puolivälissä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Freddie
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Freddie »

Hohoo, aihe josta saa varmasti keskustelua aikaan :P Ihme vain ettei kukaan oo vielä vetänyt ulkonäköseikkoja mukaan. :roll:

Lähes jokainen tykkää omastansa, ei se väärin ole. Ittellä on nyt käytössä 113 scania, N10 volvo ja e12 sisu. Silti suurin ikävä on vanhaa niittikoppia jolla lähes 10 vuotta sitten aloitin ajohommat.

Siinähän ne on 3 hyvinkin yleistä merkkiä ja heleppo pistää järjestykseen.

1. Sisu 480hp - Vahvempi kuin volvo ja scania yhteensä (itseasias vahvempi kuin 500hp fh mitä on ylämäkeen kokeiltuna) Hyvä ajaa, hiljainen, ja synkronoitu ZF oli positiivinen yllätys nopeudellaan. Miinuksia saa kankeudesta ja ilmajousituksesta.

2. Volvo joskus ollu 300hp - Laiska ku siwan kassa, mutta vääntävä kone paikkaa. Yks parhaimpia ajettavuudeltaan. Vaihteita piisaa ja ne saa vielä päälle. yli 5m aksilavälillä kankeus haittaa ja se meteli hytissä.

3. Scania 380hp - Tästä ei tiedä hyvää sanoa. ehkä ajoasennon saa kohtalaiseksi mutta penkki pilaa senkin. Ainut näistä kolmesta jota pitää moittia ajettavuudesta. 100km tällä vastaa 400km volvolla. Laatikko liian hidas muuhun kuin suoralla piellä ajamiseen ja kone scaniamaisen tehoton. Tyhjänä tuntuu hyvä kulkuiselta mutta painokuormalla sama ottaako 100hp laiskemman volvon.

Mersuista, maneista ja ivecoista ei oo omakohtaista tietoa niin paljoa, että voisi sanoa juuta eli jaata. Myöskään ei scanian R-sarjasta.

Yleensä on sisuilla tullu työ tehdyksi vähimmällä kiroamisella. Vanhemmat volvot vielä menettelee, mutta scaniassa on yleensä hermot menny helepoiten mikäli on perille asti edes päässyt.
--
Ville Harju
#2611
Vastaa Viestiin