Eri asemien bensat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Täytyyhän tähän jo saada kutvoskuskinkin kommentit 8)
Sen verran tuli puristuksia lisää koneeseen kesällä, että ittekkin törmäsin noihin nakutus ja jälkikäyntiongelmiin. Itse olen tankannut pääasiassa ABC:ltä tai sitten TB:ltä, satunnaisia kertoja A24:lta. Yhden kerran ihmettelin vähän liian suurella vaihteella ajellessa, että kylläpäs nyt nakuttaa, onko sytkät voinu heittää näillä ajoilla nuin paljon :?: Luulisi bensakauppiaden olevan vähän valveutuneempia tänä päivänä. Uskoisin, että tämän päivän autot ovat kuitenkin vielä krantumpia bensalle kuin meikäläisen kutvonen 8O
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

pikkuisen lisää kommenttia

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Sen verran, että meikäläisen 9-3 SS ripitettiin Hirschin lastulla nyt kesällä ja ajeltuani Saksan läpi Suomea kohti, huomasin kulutuksen pudonneen olennaisesti. Suurimman pudotuksen aiheutti kuitenkin Suomen puolella se, että laitoin tankkiin Nesteen 98E:tä. Keskikulutus tavallisessa ajossa putosi Suomen puolella n.0,9 l/100km, joten mielestäni se on aika paljon.
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Bensiinien aiheuttamat ongelmat näyttävät puhuttavan tässä foorumissa. Voi toki olla mahdollista, että vikaa on ollut tuotteessakin, mutta ongelmat voivat olla myös kotikutoisia. Bensiineille on olemassa tarkat speksit, joissa määritellään minimit ja maksimit eri ominaisuuksille. Nämä rajat perustuvat tutkimuksiin. Tänä päivänä eri ketjujen asemilla on pääsääntöisesti Neste Oilin bensiinit joko Naantalista tai Porvoosta. Riippuen jakelualueesta bensiinit toimitetaan eri ketjujen asemille jopa samasta terminaalista eli käytännössä eri yhtiöiden 95E-bensiini voidaan lastata samasta lastausvarresta. Jokainen yhtiö lisää tähän bensiiniin oman lisäaineensa, joilla estetään pääasiassa karstottumista. Näitä lisäainevalmistajia on maailmassa vain muutama ainakin TM-testien mukaan. Lisäaineet ovat hyvin pitkälti kalium- tai natriumpohjaisia eli erilaisia suoloja. Lisäaineistus hoidetaan pääsääntöisesti automaattisesti säiliöautoon lastauksen yhteydessä. Näkemykseni on, että bensiinissä on harvoin sellaisia laatuvirheitä, jotka aiheuttaisivat em. viesteissä mainittuja ongelmia.
Ongelmia voi aiheuttaa;
- tankkaus säiliöauton purkauksen aikana, jolloin mahdollisesti aseman säiliön pohjalla olevat epäpuhtaudet pääsevät jakelumittariin, joissa tosin on suodattimet, ja sitä kautta auton tankkiin.
- väärä oktaanivalinta ko. autoon
- asemalla on mahdollisesti tehty vahingossa tuotesekoitus ja asiakas ehtii tankata tälläistä sekoitusta ennenkuin se huomataan ja katkaistaan jakelu.
- bensiiniin on sitoutunut aina myös kosteutta ja se on yhtiöillä tarkassa seurannassa (max. ppm). Irtovettä ei bensiinin mukana voi olla muutakuin tilanteessa jossa tankataan purkauksen aikana ja aseman säiliössä mahdollisesti oleva kondensoitunut irtovesi pääsee auton tankkiin. Auton tankkiin kondensoituu omaa kosteutta eli irtovettä ajan kuluessa, joka voi aiheuttaa ongelmia. Kannattaa muistaa, että kaikki tankkiin laitettavat Masinolit yms. irroittavat tankissa olevat moskat ja irtoveden liikkeelle. Itse en ole koskaan käyttänyt näitä "jäänestoaineita" eikä koskaan ole ollut ongelmia talvellakaan.
- on olemassa kesä- ja talvibensiinit erikseen ja näiden bensiinien ero on höyrynpaineessa ja talvibensiinissä on korkeampi höyrynpaine, jolla turvataan parempi kylmäkäynnistyminen. Tämä talvibensiini voi aiheuttaa lämpimillä kevät ilmoilla hieman ongelmia kovan höyrynpaineen vuoksi(haihtuvuus). Samoin kesäbensiinillä voi olla hieman kylmäkäynnistys vaikeuksia. Lain säätäjä on asettanut näille bensiineille tietyt jakeluaikarajat vuodessa.
Viimeisimmässä TM:n bensiinitestissä ei eroja eri yhtiöiden välillä juurikaan ollut ja ne erot mitä löydettiin oli lisäaineistukseen liittyviä ja lähinnä niiden annosteluun.
Itse ainakin olen joskus kuullut huhuja, että olisi off-spec- bensiinierää blendattu ns. hyvällä bensiinillä juuri sen verran, että lopputuote on ollut juuri ja juuri speksien mukaista.
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tankissa oli nyt jäljellä 15l tuota tankkaamaani kurabensaa, otin ST1:n 98-oktaanista 16l sekaan ja on kuin ihan eri auto. Olen kuitenkin myös 100% varma siitä, että tuossa aseman x bensassa on muutakin vikaa kuin oktaaniluku, sillä ABC:n ja Seon 95-oktaanisellakin auto lähtee aivan toisella tavalla, kuin tällä alkuviikosta tankkaamallani kusella.
Enpä tiedä, minkä oktaaniluvun tavaraa tuolla alkaisi polttamaan, mutta varman on, että ikuna en enää tankkaa tuolta asemalta x, en vaikka tankki olisi tyhjä. Ei tuommonen litku voi olla hyväksi koneelle..
Vastaa Viestiin