ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?
Ainakin FH Volvoissa ajotietokone herjaa kokoajan jostain liukkaasta kelistä kun tulet aukealta metsätaipaleelle ja kun taas menet takaisin aukealle niin ei herjaa, mutta kun tulee taas sitä metsäosuutta niin taas tulee infoa liukkaasta kelistä varsinkin näin talvisin. Ja herjaa se kaikista muistakin vioista jos niitä löytyy.
Ei Volvosta ole kuorma-autoksi vaikka olen sellaisella joutunut hommia myös tekemään opiskelun ohella ja on sellaisen hytissä muutama yö tullut nukuttuakin.
Ei Volvosta ole kuorma-autoksi vaikka olen sellaisella joutunut hommia myös tekemään opiskelun ohella ja on sellaisen hytissä muutama yö tullut nukuttuakin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Svc kirjoitti:
Kyllä se Scanian ilmatoiminen teli nostaa täyden kuorman jos vaan on akselipainorajoitin ohitettu. Omista kokemuksista jotka rajoittuvat Volvoon ja Scaniaan, Scania voittaa 100-0. Asuin autossa n. 2/3 osaa vuodesta ja Scania on ehdottomasti parempi tilaratkaisuiltaa ja ergonomialtaan. Volvolla joutui jopa suomessa ketjuttamaan kun taas Scanialla en jäännyt kertaakaan kiinni. Vulvat oli kyllä välitelillä, mikä taitaa vaikuttaa asiaan.Taitaa vieläkin olla Sisun/Vanajan teli se ainoa, joka nostaa teliakselin ylös vaikka olisikin ns. "täysmälli" päällä.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Minulla on hieman toisenlainen mielipide. Mielestäni 2- ja 3-sarjan Scaniat ovat 4-sarjan Scanioita parempia, koska niissä on parempi jousitus. Toivottavasti 5-sarjassa (linja-autot) palattaisiin takaisin 3-sarjan jousituksiin.tomaatti kirjoitti:4 sarjan scania jotenkin menee mutta 3 sarjalaiset on aika hirveitä pelejä..
Scania N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221
Millaisilla jousilla?mrl586 kirjoitti:Minulla on hieman toisenlainen mielipide. Mielestäni 2- ja 3-sarjan Scaniat ovat 4-sarjan Scanioita parempia, koska niissä on parempi jousitus. Toivottavasti 5-sarjassa (linja-autot) palattaisiin takaisin 3-sarjan jousituksiin.tomaatti kirjoitti:4 sarjan scania jotenkin menee mutta 3 sarjalaiset on aika hirveitä pelejä..
sen vähän mitä molemmista päistä ilmajousitettua 3-sarjalaista tuli pari vuotta sitten ajettua niin se oli yhtä kammottava keinuja kuin actros (ja tähän se oksentava "hymiö")
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Osaakos muut kuin Sisu nostaa myös vetävän tarvittaessa?Olli Kinaret kirjoitti:Svc kirjoitti:Kyllä se Scanian ilmatoiminen teli nostaa täyden kuorman jos vaan on akselipainorajoitin ohitettu.Taitaa vieläkin olla Sisun/Vanajan teli se ainoa, joka nostaa teliakselin ylös vaikka olisikin ns. "täysmälli" päällä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta . Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta . Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Tässä tarkoitetaan telivetoista esim. 6x4 mallia, josta vedon saa katkaistua teliltä joka on tässä tapauksessa myös vetävä ja akselin saa nostettua ylös.
Tiedossani on kyllä telivetoinen scania johon on laitettu ilmeisesti hydraulisylinteri telille ja saa silläkin akselin ylös kuorma päällä, mutta veto akselilta ei saa katkaistua. Myöskin puuautoissa joiden rattia on joskus tullut pyöriteltyä niin on laitettu telivetoiseen autoon ilmapalje telille ja myös tässä telin saa ylös tai ainakin kevennettyä.
Ja joskus aikoinaan kuulin että Sisulla olisi vielä jonkin aikaa olemassa patentti tuolle nostettavalle / vetävälle telille, mutta jos näin on niin ei kauaa mene patentin päättymisestä niin muillakin on vastaavat. Ja uskon että kyllä muutkin merkit ovat tälläistä "salaa" kehitelleet, vähän niin kuin valmiiksi / kokeeksi.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Armeijassa alla ollut -88 mallinen 6x2 sk210 osasi nostaa vetävän akselin kun kävi lykkäämässä tapit oikeisiin paikkoihin ja sitten "nosti telin"Tuha kirjoitti:Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta . Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Tässä tarkoitetaan telivetoista esim. 6x4 mallia, josta vedon saa katkaistua teliltä joka on tässä tapauksessa myös vetävä ja akselin saa nostettua ylös.
eikä muuten ollu vetävä teli.
Oli siitä ainakin renkaita vaihtaessa iloa ja kerran talvella kun jumissa oli..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Renkaan vaihto tietysti. Mukavammin se akseli auton hydrauliikalla nousee, kuin pullotunkilla.Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta . Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Toinen tilanne voisi olla jossain metsätiellä kun yhdistelmä istuu akseliaan myöten keväisesä routatiessä, voi olla kiva saada vetävää ylös ja kovempaa tavaraa pyörien alle. (Jos akselilla on tilaa nousta...).
Tämä vetävän nostomahdollisuus taisi tulla markkinoille jo joskus 80-luvun puolivälissä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Hohoo, aihe josta saa varmasti keskustelua aikaan Ihme vain ettei kukaan oo vielä vetänyt ulkonäköseikkoja mukaan.
Lähes jokainen tykkää omastansa, ei se väärin ole. Ittellä on nyt käytössä 113 scania, N10 volvo ja e12 sisu. Silti suurin ikävä on vanhaa niittikoppia jolla lähes 10 vuotta sitten aloitin ajohommat.
Siinähän ne on 3 hyvinkin yleistä merkkiä ja heleppo pistää järjestykseen.
1. Sisu 480hp - Vahvempi kuin volvo ja scania yhteensä (itseasias vahvempi kuin 500hp fh mitä on ylämäkeen kokeiltuna) Hyvä ajaa, hiljainen, ja synkronoitu ZF oli positiivinen yllätys nopeudellaan. Miinuksia saa kankeudesta ja ilmajousituksesta.
2. Volvo joskus ollu 300hp - Laiska ku siwan kassa, mutta vääntävä kone paikkaa. Yks parhaimpia ajettavuudeltaan. Vaihteita piisaa ja ne saa vielä päälle. yli 5m aksilavälillä kankeus haittaa ja se meteli hytissä.
3. Scania 380hp - Tästä ei tiedä hyvää sanoa. ehkä ajoasennon saa kohtalaiseksi mutta penkki pilaa senkin. Ainut näistä kolmesta jota pitää moittia ajettavuudesta. 100km tällä vastaa 400km volvolla. Laatikko liian hidas muuhun kuin suoralla piellä ajamiseen ja kone scaniamaisen tehoton. Tyhjänä tuntuu hyvä kulkuiselta mutta painokuormalla sama ottaako 100hp laiskemman volvon.
Mersuista, maneista ja ivecoista ei oo omakohtaista tietoa niin paljoa, että voisi sanoa juuta eli jaata. Myöskään ei scanian R-sarjasta.
Yleensä on sisuilla tullu työ tehdyksi vähimmällä kiroamisella. Vanhemmat volvot vielä menettelee, mutta scaniassa on yleensä hermot menny helepoiten mikäli on perille asti edes päässyt.
Lähes jokainen tykkää omastansa, ei se väärin ole. Ittellä on nyt käytössä 113 scania, N10 volvo ja e12 sisu. Silti suurin ikävä on vanhaa niittikoppia jolla lähes 10 vuotta sitten aloitin ajohommat.
Siinähän ne on 3 hyvinkin yleistä merkkiä ja heleppo pistää järjestykseen.
1. Sisu 480hp - Vahvempi kuin volvo ja scania yhteensä (itseasias vahvempi kuin 500hp fh mitä on ylämäkeen kokeiltuna) Hyvä ajaa, hiljainen, ja synkronoitu ZF oli positiivinen yllätys nopeudellaan. Miinuksia saa kankeudesta ja ilmajousituksesta.
2. Volvo joskus ollu 300hp - Laiska ku siwan kassa, mutta vääntävä kone paikkaa. Yks parhaimpia ajettavuudeltaan. Vaihteita piisaa ja ne saa vielä päälle. yli 5m aksilavälillä kankeus haittaa ja se meteli hytissä.
3. Scania 380hp - Tästä ei tiedä hyvää sanoa. ehkä ajoasennon saa kohtalaiseksi mutta penkki pilaa senkin. Ainut näistä kolmesta jota pitää moittia ajettavuudesta. 100km tällä vastaa 400km volvolla. Laatikko liian hidas muuhun kuin suoralla piellä ajamiseen ja kone scaniamaisen tehoton. Tyhjänä tuntuu hyvä kulkuiselta mutta painokuormalla sama ottaako 100hp laiskemman volvon.
Mersuista, maneista ja ivecoista ei oo omakohtaista tietoa niin paljoa, että voisi sanoa juuta eli jaata. Myöskään ei scanian R-sarjasta.
Yleensä on sisuilla tullu työ tehdyksi vähimmällä kiroamisella. Vanhemmat volvot vielä menettelee, mutta scaniassa on yleensä hermot menny helepoiten mikäli on perille asti edes päässyt.
--
Ville Harju
#2611
Ville Harju
#2611