USA:ssa käännetään parhaillaan kättä maastureiden kattorakenteiden turvallisuusvaatimusten uudistamisesta rankalla kädellä. Autovalmistajat haraavat vastaan koska valmistuskustannukset nousisivat ja kansalaisoikeus-ryhmät saisivat konkreettisen todisteen siitä, että katot olivat liian heikkoja.
Tähän kaikkeen liittyy myös Volvon maasturi, jonka suunittelu&testaus-data halutaan julkiseksi. Volvon insinöörit kun tajusivat varsin pian projektissaan, että katon pitää olla poikkeuksellisen vahva mahdollisen katolleen ajon takia.
http://www.detnews.com/apps/pbcs.dll/ar ... 10354/1148
XC-90:n kattorakenne kiusallisen vahva
Amerikkalaista
Amerikkalaista. Kun Ford Pinto omasi törmäyksissä räjähtävän bensatankin, ei Ford suostunut sitä korjaamaan koska autokohtainen lisäkulu oli jotain 15-20 dollarin luokkaa. Halvempaa oli korvata oikeussalien ulkopuolella. Asiantilaan tuli muutos vasta pitkällisen kohun myötä 70-luvulla. Muutenkin koko amerikkalainen autoteollisuus tuntuu pitävän panostuksia oikeustoimiin tärkeämpänä kuin jotain ihme R & D:tä tai edes laatua. Voiko enää ihmetellä, että japanilaiset ovat menneet ohi vuosikymmeniä sitten..
Sinällään täytyy kyllä hattua nostaa Volvolle, jos ne oikeasti ovat oma-aloitteisesti panostaneet tuon ko. katon suunnitteluun noinkin hyvin. Olisihan se kieltämättä kyllä kauheaa, jos amerikan autoteollisuuden katteista täytyisi (aluksi) tinkiä paremman suunnittelun vuoksi..
Sinällään täytyy kyllä hattua nostaa Volvolle, jos ne oikeasti ovat oma-aloitteisesti panostaneet tuon ko. katon suunnitteluun noinkin hyvin. Olisihan se kieltämättä kyllä kauheaa, jos amerikan autoteollisuuden katteista täytyisi (aluksi) tinkiä paremman suunnittelun vuoksi..

Re: Amerikkalaista
Volvolle voi toki nostaa hattua hyvästä suunnittelusta, mutta oma-aloitteisuus on hieman kyseenalaista.petteri75 kirjoitti:Sinällään täytyy kyllä hattua nostaa Volvolle, jos ne oikeasti ovat oma-aloitteisesti panostaneet tuon ko. katon suunnitteluun noinkin hyvin. Olisihan se kieltämättä kyllä kauheaa, jos amerikan autoteollisuuden katteista täytyisi (aluksi) tinkiä paremman suunnittelun vuoksi..
Ei nuo maasturitestaukset Jenkkilässä ilmestyneet kuin Lontoon sumusta vaan niitä on puitu ja väännetty vuosikaudet. Volvo ennakoi tilanteen, pienenä valmistajana sille tulee halvemmaksi ylimitoittaa kuin joutua suunnittelemaan kahteen kertaan ja mahdollisesti vielä korjailemaan jo myytyjä yksilöitä... ihan fiksua kaikinpuolin, mutta suurempi menekkisessä autossa kuin XC90 tuskin mahdollista.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ja asiahan ei mitenkään yksinkertainen ole:
Two key senators are warning federal regulators that their effort to use tougher roof-strength rules to block rollover lawsuits against automakers may not be legal.
http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=103681
Two key senators are warning federal regulators that their effort to use tougher roof-strength rules to block rollover lawsuits against automakers may not be legal.
http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=103681