Mie seuraan kulutusta ihan sillä, että tiedän auton kunnon. Jos kulutus nousee oudosti, silloin tiedän alkaa tutkailemaan mahdollista kulutuksen nousun aiheuttajaa.Jokke A kirjoitti:Eipä ole kyllä tullut mieleen vaihtaa autoa. Tiedä sitten, mistä löytyisi auto, joka on yhtä halpa, luotettava, turvallinen ja mukava ajaa kuin tuo vanha 99.
En muuten ole yhdelläkään Saabillani ajaessa laskenut kulutusta, joskus muinoin Corolla-kuskina kulutusta tuli seurattua yhtenään. Nykyään ajan taloudellisesti ja annan auton syödä sen verran, mitä syö, se on sen arvoista.
Bensan hinta/kulutus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Herätetääs vanha hyvä aihe esille. Mitäs luulette että kun mun jääauto kulutti yhdellä strömberillä 32 litraa sadalla, et nyt kun on tupla strömbät ja käskyä tullaan antaan vielä enemmän koneelle, ni pääsenkö 50 litraan sadalla. Rupeis ainakin kulutukset oleen kilpakone luokkaa!!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Re: Bensan hinta/kulutus?
Joo - tottakai minähän vaihdoin SportSedaniinMake^ kirjoitti:Tuleeko kellekkään mieleen vaihtaa merkkiä HIUKAN vähemmän bensaa kuluttavaksi? Vai antaa mennä vaan, makso mitä makso?!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Eipä ole tuo kulutus ollut ongelma koskaan... saman se joka kerta maksaa ku 20e:llä tankkaa
6,4l on ennätys tontulla 100km....jos nyt ajotieturiin uskotaan.
(ja http://www.magnofuel...:in polttissäästöohjeissa sanottii et ilmastointi lisää kulutusta jopa 0,5l....ja minä ajoin silloin ilmastointi päällä. eli, 5.9
Olenko mä hyvä vai olenko mä hyvä?)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
6,4l on ennätys tontulla 100km....jos nyt ajotieturiin uskotaan.
(ja http://www.magnofuel...:in polttissäästöohjeissa sanottii et ilmastointi lisää kulutusta jopa 0,5l....ja minä ajoin silloin ilmastointi päällä. eli, 5.9
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Olenko mä hyvä vai olenko mä hyvä?)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Nyt meni teiltä aihe vähä ohi, siitä mitä tarkotin! Tosta on puhe mitä lainasin!!!Make^ kirjoitti:Herätetääs vanha hyvä aihe esille. Mitäs luulette että kun mun jääauto kulutti yhdellä strömberillä 32 litraa sadalla, et nyt kun on tupla strömbät ja käskyä tullaan antaan vielä enemmän koneelle, ni pääsenkö 50 litraan sadalla. Rupeis ainakin kulutukset oleen kilpakone luokkaa!!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
uskallan jopa nyt kaivaa verta nenustani, ja väittää eittei tuo ole _saabin_ normien mukainen.(se pilkku, se pilkku ja sen makaaminenpatse kirjoitti:Eikäkö, saabin normien mukaan tehoa tulee lisää ja kulutus pienenee![]()
![]()
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
tuntuu toimivan millä merkillä tahansa, jos ajotyyli pysyy samana kuin ennen.
"Herätetääs vanha hyvä aihe esille. Mitäs luulette että kun mun jääauto kulutti yhdellä strömberillä 32 litraa sadalla, et nyt kun on tupla strömbät ja käskyä tullaan antaan vielä enemmän koneelle, ni pääsenkö 50 litraan sadalla. Rupeis ainakin kulutukset oleen kilpakone luokkaa!!!"
mä väitän, että pääset 28l/100 km, eli ei ole kilpakoneluokkaa kulutus
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
jaa...toi hymiö olikin tosi kiva tälläin lyhyen työpäivän kunniaksi..laitetaas sitte piruuttaan muutama:
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
jaa niin ja edittiä viä: mitä jätkillä vie 99 tuplilla (orggis) ja onko kellään veikkaa, mitä mahtanee viedä 2*40 weber dcoe:lla
saab 99 -83 GL"S"
Mä luulen että kulutus tippuu jos kaasarit on ees hieman säädöissä, meinaan että toi tuplakaasari vie tuota rakennelmaa paljon reippaammin eteenpäin pienemmällä polkemisella.Make^ kirjoitti:Herätetääs vanha hyvä aihe esille. Mitäs luulette että kun mun jääauto kulutti yhdellä strömberillä 32 litraa sadalla, et nyt kun on tupla strömbät ja käskyä tullaan antaan vielä enemmän koneelle, ni pääsenkö 50 litraan sadalla. Rupeis ainakin kulutukset oleen kilpakone luokkaa!!!
Mitä alkuperäseen aiheeseen tulee, niin tuskimpa helpolla tulee vaihdettu kulutuksen takia. Sillä erolla mitä noista kulutuksissa tulee niin eipä paljoo vielä uudempaa saman turvallisuuden omaavaa autoa paljoa lyhennellä.
Saman tehoisesta ees puhumattakaan...
Vaikka vanhan cc-tonnarin tai og-satkun verrokit taitaa olla löytyy tuossa suhteessa ihan nykysistä peruskeskiluokan autoista, ainakin folksamin mukaan.
Jos otetaan verrokiksi esim. tuon mun ässän tehot ja turvallisuusluokka niin uudempi vaihtoehto voisi olla vaikka uusi corolla, koneena tietty tarttis olla melkein diesel että väännössä ollaan samalla tasolla esim. 1.4 D4D näytti väännöt olevan 190Nm kun tuossa ässässä on luokkaa 200.
Tuossa 2.0D4D:ssä on jo sitten vääntöä samaa luokkaa mitä täyspaineisessa.
Noiden yhdistetty kulutus 4.8 ja 5.7 joten ohan siinä melkein puolet eroo kun tuota ässää ei juuri alle 9litran saa meneen mutta kun tuosta vähentää vielä dieselveron niin omilla kilsoilla 20-30tuhatta ei euroina niin paljoa jää uuden auton lyhennyksiin vaikka prosentteina ero onkin aika huomattava.
Ja mainittakoon vielä myös tiloiltaan tuo corolla on og-satkua vastaava, sen verta on tullu koeistuttua kun perhepiiristä tuollainen löytyy.
Tietty jos toi autoverotus muuttuu suuntaan mistä on mediassa juttua ollut että vanhojen saastuttavien käyttömaksut nousee dramaattisesti ja vastaavasti uusien hankintahinta tippuu niin ehkä sitä vois jonkun uudemman hommata käyttöpeliksi. Jäisi sitten enempi aikaa kunnostella noita harrasteajokkeja kun nyt vähäinen talliaika tuntuu menevän käyttöautojen huoltoon eikä projektit oikein etene.
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Loppujen lopuksi se on aika sama millä sitä työmatkansa ajelee kuhan noi perusedellytykset ees täyttyy että kulkua löytyy ees jonkin verta ja eikä tartte henkessä puolesta pelätä pienintäkin törmäystä.
Lisäyksenä vielä että tuon paljon parjatun micran omapaino ei ole kuin noin sata kiloa satkua vähempi ja kun pienempi kone varmaan painaa vähempi niin tuskin tuotakaan ihan foliosta tehdyksi voi sanoa.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kuhan koitan pohdiskella vähän avarammin...
Saabismia musta ei saa kitkettyy helpolla, siitä pitää jo huolen lukuisat keskeneräiset projektit.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Siis kaasulla on tasan kaks asentoa, eli nyt vaan vauhdit nousee!!!tetammi kirjoitti:Mä luulen että kulutus tippuu jos kaasarit on ees hieman säädöissä, meinaan että toi tuplakaasari vie tuota rakennelmaa paljon reippaammin eteenpäin pienemmällä polkemisella.Make^ kirjoitti:Herätetääs vanha hyvä aihe esille. Mitäs luulette että kun mun jääauto kulutti yhdellä strömberillä 32 litraa sadalla, et nyt kun on tupla strömbät ja käskyä tullaan antaan vielä enemmän koneelle, ni pääsenkö 50 litraan sadalla. Rupeis ainakin kulutukset oleen kilpakone luokkaa!!!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Kesällä sitä vähän mietti, jos vähemmän kuluttavaan vaihtaisi, mutta kun taas alkoi syys- ja talvikelit, en nää olemassa muita vaihtoehtoja kuin Saab. Ei se maantiellä vie loppujenlopuksi juuri enempää kuin muutkaan autot ja kyyti on sentään tasaista ja ääni suhteellisen hiljainen. Kaupungissahan tuo haluaa sen reilun 10l/100km, mutta eipä kaupunkiajoa tule kuin muutama kymmenen kilsaa viikossa.
Re: Bensan hinta/kulutus?
Väliäkö sillä paljon menovesi maksaaMake^ kirjoitti:Tuleeko kellekkään mieleen vaihtaa merkkiä HIUKAN vähemmän bensaa kuluttavaksi? Vai antaa mennä vaan, makso mitä makso?!
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Pääasia että bensaa vielä saa!Meillä tulee n.100 km ajoa emännän kanssa päivittäin kun työmatkat lasketaan yhteensä.Lisäksi emme voi käydä samalla matkaa samalla autolla kun minä käyn jatkuvasti yötöissä ja emäntä paivätyössä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Ei sillä ole väliä mulle mitä kuluttaa kun kuitenkin kaikki menee mitä sinne tankkiin laittaa,kunhan pysyy kaupunkikulutus alle parinkymmenen litran.
Olen tyytyväinen jos parikymppisellä tankatessa pääsee 100km.
Olen tyytyväinen jos parikymppisellä tankatessa pääsee 100km.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
moi,
onhan tämä hyvä kysymys.
Ajan myös V70 1999 Volvolla, jossa keskikuluts 6l/100km kaupunkiajoa.
Italiassa ei ole dieselveroa vai hevosvoimaan liittyvä vero, eli Saab 230hv = 450€ vuosivero.
No, jos ostaisin uuden Volvon, tai Passatin, tai Toyota tai Audin, siis dieselin, se kuluttaisi vähemmän, mutta hevosvoimia on noissakin jo paljon yli 100 sekä vakuutus tietysti uudelle autolle kalliimpi.
Mutta Saabbi maksettu, hieno auto, kaikki mausteet, Turvallinen kuten jo mainittu.
Jos laittaisin uuden, joutuisin voittaan lotossa jotten taas laskisi montako vuotta olisin ajanut Saabilla kun laitan uuteen rahat kiinni.
No, on raskasta henkisesti optimoida koko ajan kaikkea, joten en jaksa koko ajan miettiä noita kulutuksia. Parempi säätää mieli harrastetasolle, ja iloita että harrastuksella voi kulkea vaikka töihin tms.
onhan tämä hyvä kysymys.
Ajan myös V70 1999 Volvolla, jossa keskikuluts 6l/100km kaupunkiajoa.
Italiassa ei ole dieselveroa vai hevosvoimaan liittyvä vero, eli Saab 230hv = 450€ vuosivero.
No, jos ostaisin uuden Volvon, tai Passatin, tai Toyota tai Audin, siis dieselin, se kuluttaisi vähemmän, mutta hevosvoimia on noissakin jo paljon yli 100 sekä vakuutus tietysti uudelle autolle kalliimpi.
Mutta Saabbi maksettu, hieno auto, kaikki mausteet, Turvallinen kuten jo mainittu.
Jos laittaisin uuden, joutuisin voittaan lotossa jotten taas laskisi montako vuotta olisin ajanut Saabilla kun laitan uuteen rahat kiinni.
No, on raskasta henkisesti optimoida koko ajan kaikkea, joten en jaksa koko ajan miettiä noita kulutuksia. Parempi säätää mieli harrastetasolle, ja iloita että harrastuksella voi kulkea vaikka töihin tms.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...
Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...
Saab 9/2000 Aero Wagon Musta