Lähtikö auto käyntiin tänä aamuna?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Hahaa...tonttu lähti tulille ilman lämmitystä.

...Mutta kilometrin päähän loppuikin sitten bensa...

Mutta matka jatkuu silti.
Viimeksi muokannut jblgti1200, Pe Tammi 20, 2006 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joka aamu ilman lohkista käyntiin! ainoa haitta tehostimen puute ja kuskin penkin kovuus..... ja virta avain on kankea kääntää pelkää et jää start asennolle ja polttaa startin!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vihtori75
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 18:50
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vihtori75 »

Tänä aamuna lähti ihan sujuvasti kun oli tolpassa kiinni :D
Mutta ilman tolppaa eilen ei sanonut mitään (n. -22), eli tarvitsee tolppaa näillä pakkasilla :roll:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Täytyy siis koittaa perinteisillä konsteilla. Akku ladataan sisätiloissa lämpimässä ja viedään keulille vasta juuri ennen yritystä. Sisätilan valo pois päältä ja ajovalojen piuhat irti, ettei mene turhaan sähköä hukkaan. Lämpöpatterin päällä lämmitetty viltti moottorin päälle joksikin aikaa ennen käynnistysyritystä (varottava pyöriviä osia) tai sitten jo aikaisemmin öljyt koneesta kattilassa hellalle ja lämpöisinä takaisin. Rankempi konsti on virittää nuotio öljypohjan alle, väliin pelti suojaamaan liekeiltä. Cool

taitaa heppi vedättää, ei noista valojen sammutteluista ja vilttileikistä oo iloo ku prinzessojen kaa, ei kauaa niidenkää kaa. Ja voi ne valot kiertää katkaisijasta. sitävastoin en turhaan pitäis takalasia lämpösenä, koska ei siitä laturista liikoja jää akulle kaupunkiajossa.
kantsii huomioida seuraavia:
- jos akku ei kunnolla kierrä, niin kandee anoo apua kaapeleilla ajoissa eikä vetää sitä ihan kuivaksi
- jos ei oo varma nesteistä, niin kandee kurkata säiliöön, ettei oo hyhmässä ennenkuin lähtee raitille keittämään konetta pilalle
- kunnon 0- sarjan öljyt on asiaa, jos startti ei oo enää oikein potkussa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jes, eipä ole muuten monikaan maininnut mitkä öljyt on koneessa, mulla kaikissa tuplayseissä 10w30 ja siis yksi kolmesta vielä sinnittelee omin avuin...

ennätys on 3 talvea taaksepäin kun oli vuodenvaihteessa viikon ajan tällaiset kelit, oltiin just etelässä se viikko. paluu kolmen aikaan yöllä 28 astetta pakkasta, viikon seissyt auto(900c -88 ja koneessa 10w30), eikun avaimesta käyntiin (siis ilman mitään lämmitystä). kyl silloin kasvoi saabin osakkeet meikäläisen sydämessä suuriin mittoihin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

tänä aamun -30,3 c
ja tonnari seissyt viikon , eipä riittänyt akussa virta vaikka oli lämmityksessä.
No piti täräyttää satku vierestä käyntiin (ei ollut lämmityksessä) jotta pääsi
huoltikselta hakemaan uuden akun tonnariin.

ja konepeltiä alaslaskiessa sylkäs konepellin jousi mehunsa ulos :x
Viimeksi muokannut moksu, Pe Tammi 20, 2006 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

4 starttia vaati vaikka oli ollu roikassa 2h 8O ...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Joo, eipä tullu illalla katsottua tuota ajastinta, joten lopputuloksena tuo tonnari tänään käyntiin ilman lämmitystä ja -32... Hyvinhän se starttasi! Ihme kyllä ei kuulunut edes julmia sivuääniä, piti kyllä antaa jonkin aikaa käydä ennenkuin lähdin liikenteeseen.
Lähtihän tuo 99:kin käyntiin kun antoi apuvirtaa, ja ensimmäisellä pyörähdyksellä... :P
Nesteet on vaan pajahtanu jäähän joten pittää vähän sulatella... :evil:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Roikan päässä, -35 astetta ( hyi hitto sentään ) ja ekalla käyntiin.
Mitä nyt ( automaatti laatikko ) yritti pistää vastaan.
Samanlailla starttasi kuin kesälläkin 3 - 5s.

( jännite starttauksen loputtua 7.4V.... 8O )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kyllä starttaa niin hengettömästi että ihan hirvittää. :? Onneksi ei taaskaan kukaan ollut kuulemassa kun löin tulille. Kävi ainakin yhdellä mutta saattoi se käydä jopa kahdellakin.. 8O
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

stara kirjoitti:taitaa heppi vedättää
No vähän oli ns. kieli poskessa. Vinkit olivat sellaisia, mitä on tuossa tullut sivusta seurattua ja itsekin joitakin sovellettua. Eivät siis mitenkään Saab-spesifisiä.

Joidenkin automerkkien kohdalla kannattaa siirtyä suoraan siihen "aniittia takakonttiin"-kohtaan... :wink:
NG 900S 3d 2.3i -98
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

kävelin aamulla hakemaan autoani. Oli jo käynnissä ennen kun ennätin autolle asti. oli ajettu hetkeä aikaisemmin ulos tallista.
nyt on pohja massattu ja kulkine muutenkin kunnossa.

Edellinen saabi lähti aina käyntiin jos akku oli kunnossa.
ennätys lähempänä 40 kun 30 pakkasastetta ja ilman lohkista, ku ei toiminu.
sisätilat oli sentään lämpimät.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
saab900cc
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2005 18:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja saab900cc »

Piuhan päässä on ollut ja lähtee aina (toistaiseksi) ensimmäisellä. Vaihdelaatikossa tosin tuntuu olevan hyytelöä, taitaa olla hiukan paksua öljyä... mutta liikuu sentään :wink:
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Eilen mittari näytti ~24 pakkasta kun olin lähdössä kouluun klo 10. Emännän piti laittaa kuuppa roikan päähän töihin lähtiessään. No olihan se (hän) laittanut, mutta kellokytkin oli ajoitettu sammumaan klo 7. Tupakalle mennessäni huomasin, ettei lohko ole päällä otin kellon pois piuhan välistä. Vartin päästä piti lähteä kouluun ja kuuppa lähti normaalisti "tulille" kiihdytyspumpun annostelemana (lisenssi-weberistä on aikoinaan ryyppy karsittu pois). Öljynpainemittari ei ollut kaunista katsottavaa ensimmäiseen minuuttiin (10W40 mineraaliöljyt koneessa). Kouluun päästyäni (30km) sain huomata, että päivän ainoat tunnit oli peruttu

..Tänä aamuna (-26) olikin jo ollut yli tunnin lohkossa.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omakin kuuppa lähti komiasti ilman lohkaria -20 pakkasessa, "hieman" aikaa sai kyllä odotella että rupesi lämmintä tulemaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin