Lähtikö auto käyntiin tänä aamuna?
Lappeenrannassa oli -22° pakkasta, pari yötä oli 99 ilman roikkaa (laiskuuttani, aattelin etten autoa tartte), piti kuitenkin lähteä. Helvetin vaikeeta pyörimistä vou..vou...vou...vou....pröt,pröttt...sammui, uusi startti ja lähtihän se sentään. Suurimpana syynä vaikeaan pyörimiseen mineraaliöljyt (Mobil 10W40 super), kampuran stefa alkoi pitää öljyt oikealla puolella jollain tiivisteitä elvyttävällä lisäaineella, en uskaltanut peseviä synteettisiä laittaa, kun alkoi öljyn häviäminen pysyä kurissa. Tolpastahan tuo lähtee miten vaan tunnin parin lämmityksellä. Akkuna on joku reilu vuosi sitten ostettu Exide basic, varmaan vanhoja Ahma-akun tmv. puolalaisen halpis paskan peruja (ei mikään huoltovapaa, muistuttaa iän vanhaa mustaa salama-akkua), johon en luota yhtään, mutta näköjään vielä kestänyt (en onneks itse ostanut, vanha kuoli, oli pakko saada uusi akku äkkiä, itse olisin ottanut Vartan/Boschin). On nuo mineraalit kyllä huono vaihtoehto, muut saabit synteettisillä pyörittäneet aika eri tahtiin...
900i -88 on jysähdellyt hyvin käymään pakkasesta huolimatta. Lohkolämmitintä on toki käytetty aina kun mahdollista, mutta joutuu sitä toisinaan ilman lämmitystäkin starttailemaan. Pakkasta on paukutellut täällä Joensuussa -24 luokkaa nyt muutaman päivää. Mittasin tuon kehumani Hankook akun (70Ah, joka on ostettu marraskuussa 2002) napajännitettä ja meinasin saada sätkyt. 12,2V näytti yleismittari! Perskuta, tuohan ei ole edes täysi. Pitäisi kuitenkin jännitteen olla mieluiten luokkaa 12,4 tai enemmän.
Emäntä oli lähdössä ajamaan 15min päästä. Kokeilin tuskissani, että jos edes vähän akkulaturia antais sille. Tiesin kyllä, että ei se akkun varaus mikään huono tietenkään ole. Se on vaan ihan karvanverran vajaampi, kuin pitäisi olla. Otin kaapista akkulaturin, jonka olin ostanut kirpparilta. Olin aiemmin todennut sen antavan jännitettä, eli olevan ok. Kytkin sitä akkuun ja kipinät vaan sinkoili. "Mitä hemmettiä?" Emäntä lähti laturia ihmetellessäni saballa asioilleen, eikä starttaamisessa ollut mitään hämärää. Akkulaturissa sensijaan oli. Purin sen mittailin yleismittarilla kaiken mahdollisen ja lopulta tajusin, että (+) ja (-) kengät oli väärissä johdoissa. Johdot ovat molemmat harmaita, joten johdon väristä ei voinut päätellä. Liekkö tuon takia mennyt kirpparille myyntiin?
No, nyt on ollut Hankook "talvihuollossa". Akku on ollut latauksessa yön yli kylppärissä. Alkuun akku vaikutti olevansa täysi. Latausvirta oli olematon ja napajännite nousi kokoajan lähtien 15V:stä aina tuonne 15,7volttiin asti. Ihmettelin illan mittaan tuota napajännitettä, että täähän rupee kohta kiehumaan, jos jännite nousee tolleen. Kaikki merkit osoitti, ikäänkuin se ei haluaisi lähteä ottamaan virtaa. No aattelin, että on sitä ennenkin akut unohtuneet lataukseen, eikä ne ole ehtineen kuivua.
Nyt aamulla menin ekana katsomaan latausta. Laturi pukkaa akkuunpäin ~1A virtaa. Nousua tapahtunut siis. Napajännite onkin nyt 15volttia, eli se akku pahkeinen on lähtenyt ottamaan virtaa! On siinä sitten kuitenkin vajetta, koska jos se oikeesti olisi ollut täysi, niin latausjännite navoilla nousee lopulta lähelle 16volttia. Tuo 16volttia on käytännössä niin korkea jännite, että akkulaturi ei pysty paljoa korkeempaa enää antamaankaan.
Pitkällisen tarinan opetus: Kannattaa sillointällöin ladata akkua, vaikka se näyttäisi "täydeltä". Etenkin, jos autolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja. Akun napajännitettä kannattaa seurata. Se ei saa levon jälkeen näyttää missään tapauksessa alle 12volttia. Hyviä arvoja on yli 12,4voltin lukemat. Pakkanen toki hieman alentaa jännitettä, mitä kylmempi sää on.
Ps. totaalisen tyhjän akun jännite on 10,5volttia. (tai jos yksi kenno on mennyt rikki)
Emäntä oli lähdössä ajamaan 15min päästä. Kokeilin tuskissani, että jos edes vähän akkulaturia antais sille. Tiesin kyllä, että ei se akkun varaus mikään huono tietenkään ole. Se on vaan ihan karvanverran vajaampi, kuin pitäisi olla. Otin kaapista akkulaturin, jonka olin ostanut kirpparilta. Olin aiemmin todennut sen antavan jännitettä, eli olevan ok. Kytkin sitä akkuun ja kipinät vaan sinkoili. "Mitä hemmettiä?" Emäntä lähti laturia ihmetellessäni saballa asioilleen, eikä starttaamisessa ollut mitään hämärää. Akkulaturissa sensijaan oli. Purin sen mittailin yleismittarilla kaiken mahdollisen ja lopulta tajusin, että (+) ja (-) kengät oli väärissä johdoissa. Johdot ovat molemmat harmaita, joten johdon väristä ei voinut päätellä. Liekkö tuon takia mennyt kirpparille myyntiin?
No, nyt on ollut Hankook "talvihuollossa". Akku on ollut latauksessa yön yli kylppärissä. Alkuun akku vaikutti olevansa täysi. Latausvirta oli olematon ja napajännite nousi kokoajan lähtien 15V:stä aina tuonne 15,7volttiin asti. Ihmettelin illan mittaan tuota napajännitettä, että täähän rupee kohta kiehumaan, jos jännite nousee tolleen. Kaikki merkit osoitti, ikäänkuin se ei haluaisi lähteä ottamaan virtaa. No aattelin, että on sitä ennenkin akut unohtuneet lataukseen, eikä ne ole ehtineen kuivua.
Nyt aamulla menin ekana katsomaan latausta. Laturi pukkaa akkuunpäin ~1A virtaa. Nousua tapahtunut siis. Napajännite onkin nyt 15volttia, eli se akku pahkeinen on lähtenyt ottamaan virtaa! On siinä sitten kuitenkin vajetta, koska jos se oikeesti olisi ollut täysi, niin latausjännite navoilla nousee lopulta lähelle 16volttia. Tuo 16volttia on käytännössä niin korkea jännite, että akkulaturi ei pysty paljoa korkeempaa enää antamaankaan.
Pitkällisen tarinan opetus: Kannattaa sillointällöin ladata akkua, vaikka se näyttäisi "täydeltä". Etenkin, jos autolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja. Akun napajännitettä kannattaa seurata. Se ei saa levon jälkeen näyttää missään tapauksessa alle 12volttia. Hyviä arvoja on yli 12,4voltin lukemat. Pakkanen toki hieman alentaa jännitettä, mitä kylmempi sää on.
Ps. totaalisen tyhjän akun jännite on 10,5volttia. (tai jos yksi kenno on mennyt rikki)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
joo kandee aina antaa koneen käydä muutama minsa tyhjäkäyntiä, ja muistaa, jotta kierroksia ei sitten kylmällä masiinalla oteta, siinä on venttilien hajoomisen vaara.MikkiV4 kirjoitti: Öljynpainemittari ei ollut kaunista katsottavaa ensimmäiseen minuuttiin (10W40 mineraaliöljyt koneessa).
lohkon vastuksen eheyden voi helposti katsoa yleismittarilla piuhan päästä, sisälämppäri irroitettuna. Kuulee lämpenemisen tietysti pienenä sirinänäkin, kun avaa konepellin, ja on ihan jiljaista muuten.
Moni saattaa luulla, että lohko on ehjä, vaikka se onkin rikki, koska ei sitä monet taatelintallaajat aseta kyseen-alai-seksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Keski-Suomessa tänä aamuna -28C ulkona ja tallissa reipas -20C
Nooppa seissyt ajamatta monta viikkoa. Ei lämmityksessä ja kolmannella startilla käyntiin. Yllättävää kyllä dieselikin lähti ilman lämmitystä käyntiin sekin, ei nyt ihan kuin palmun juurelta mutta kuitenkin. Tähän alkaa tottua
Nooppa seissyt ajamatta monta viikkoa. Ei lämmityksessä ja kolmannella startilla käyntiin. Yllättävää kyllä dieselikin lähti ilman lämmitystä käyntiin sekin, ei nyt ihan kuin palmun juurelta mutta kuitenkin. Tähän alkaa tottua
# 419 Vesa Pohjalainen
2.1i 16 lähti torstaina -24 kylmästä, perjantaiaamusta tunti tolpassa ja ei mitään. Oletuksena akun kuoleminen, saas nähä tärähtääkö se latailun jälkeenkään. Volvo taas lähti kylmästä -27C helteessä, jumalattoman hitaasti pyöritti(ei jaksanu antaa kipinää ennenku startin päästi irti), neljännellä pyöräytyksellä tärähti tulille. Ja toki lämppärillä litkut jäässä ja eihän siellä mikään vesi alkanu jumalavite kiertämään, hienoo ajella tuolla ky...ä huurussa kun syylärille menee se lämpö mitä kaipaisit kabiiniin . No kiersi se vesi sentään syylärissä...
Patarauta on påp.
Eilen ei ajettu ollenkaan. Viime yönä ja tänäaamuna lämpötila -24. Ei lähtenyt 99 vaikka oli lohkis taas ollut kaksi tuntia. Pyöritti kyllä niin reippaasti, että kaasarilla olisi lähtenyt moneen kertaan, mutta nyt K-jetti ei halunnut lähteä. Pyöritin ekalla startilla 15 sekuntia, kylmäkäynnistyssuutin sai sähköä ainakin 10 sekuntia. Lisää sahaamalla ei tullut tulosta, pyörintänopeus vaan alkoi vähän hiipua.
Ei ollut aikaa enempää jäädä sahaamaan, joten siirrettiin perhe ja kamppeet lämmittämättömään tonnariin. Lähti laakista.
Reissusta palattuamme tunnin kuluttua 99:kin lähti heti kun avainta vähän näytti, lisätunti lämmitystä auttoi, tai tulpat olivat ehtineet kuivua.
Vanhalla akulla tuo teki useinkin tällaista temppuilua, liian pienellä pakkasella liian pitkään lohkolämmitystä, niin ei suostunut käynnistymään. Uudella isolla akulla tämä oli nyt eka kerta kun kävi näin. Tulpat on vanhat NGK:t, pitäisiköhän vaihtaa vaikka uudet Nippon-Densot?
Yritin laittaa akun lataukseen, mutta perintönä saamani akkulaturi oli viimein luovuttanut, molemmat tasasuuntausdiodit kärähtäneet. Nyt jos löytyisi CTEK-laturin jälleenmyyjä, saisin viimein päivitettyä laturin. Muussa tapauksessa joudun vaan ostamaan diodit ja sulakkeet laturiin ja jatkamaan vanhaan malliin.
Laturikeskustelua: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17269
Osaset näyttäisi ainakin myyvän: http://www.osaset.fi/kampanja
Ei ollut aikaa enempää jäädä sahaamaan, joten siirrettiin perhe ja kamppeet lämmittämättömään tonnariin. Lähti laakista.
Reissusta palattuamme tunnin kuluttua 99:kin lähti heti kun avainta vähän näytti, lisätunti lämmitystä auttoi, tai tulpat olivat ehtineet kuivua.
Vanhalla akulla tuo teki useinkin tällaista temppuilua, liian pienellä pakkasella liian pitkään lohkolämmitystä, niin ei suostunut käynnistymään. Uudella isolla akulla tämä oli nyt eka kerta kun kävi näin. Tulpat on vanhat NGK:t, pitäisiköhän vaihtaa vaikka uudet Nippon-Densot?
Yritin laittaa akun lataukseen, mutta perintönä saamani akkulaturi oli viimein luovuttanut, molemmat tasasuuntausdiodit kärähtäneet. Nyt jos löytyisi CTEK-laturin jälleenmyyjä, saisin viimein päivitettyä laturin. Muussa tapauksessa joudun vaan ostamaan diodit ja sulakkeet laturiin ja jatkamaan vanhaan malliin.
Laturikeskustelua: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17269
Osaset näyttäisi ainakin myyvän: http://www.osaset.fi/kampanja
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tässä yksi paikka, josta laturia saa:
http://www.nettiosa.com/products.php?p=ce7d51
Lisäksi myy Osaset, mutta hintavampi siellä.
http://www.nettiosa.com/products.php?p=ce7d51
Lisäksi myy Osaset, mutta hintavampi siellä.
Lähdin viime keskiviikkona työmatkalle ja ajoin auton Oulun lentoasemalle parkkiin. Tavoitteena oli laittaa auto lämpöpaikalle, mutta nepäs olikin kaikki varattuina! Kovat pakkaset olivat tulollaan ja työmatkalta paluu lauantaina..
Noh, eilen lauantaina lentoasemalla pakkasta "enää" 27 astetta, mutta varakyyti oli tilattuna varmuuden vuoksi kentälle. Käytiin kuitenkin kokeilemassa, mitäs auto sanoo ja käyntiinhän se lähti heti eka pyöräytyksestä! Moottorin lämmöt pysyivät normaalissa, mutta lämmitin ei puhaltanut ollenkaan lämmintä -> neste jäässä. Oli aika kylmä kyyti ajella n.50 kilsaa kotio..
Kotona piti sitten vähän lämmittää sisäilmaa teollisuuslämmittimellä, jotta neste saatiin kulkemaan myös lämppärissäkin.. Sen jälkeen pitikin vaihtaa nesteet vähän pakkastakestävämmiksi. Olisi pitänyt tehdä se jo aikaisemmin..
Noh, eilen lauantaina lentoasemalla pakkasta "enää" 27 astetta, mutta varakyyti oli tilattuna varmuuden vuoksi kentälle. Käytiin kuitenkin kokeilemassa, mitäs auto sanoo ja käyntiinhän se lähti heti eka pyöräytyksestä! Moottorin lämmöt pysyivät normaalissa, mutta lämmitin ei puhaltanut ollenkaan lämmintä -> neste jäässä. Oli aika kylmä kyyti ajella n.50 kilsaa kotio..
Kotona piti sitten vähän lämmittää sisäilmaa teollisuuslämmittimellä, jotta neste saatiin kulkemaan myös lämppärissäkin.. Sen jälkeen pitikin vaihtaa nesteet vähän pakkastakestävämmiksi. Olisi pitänyt tehdä se jo aikaisemmin..
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00