MindW kirjoitti:
Nusnus: Veden tiheys on suurimmillaan +4° C:ssa.
Veden tiheyshän vain muttuu ei sen massa
Ihan pakko inttää mutta eikös litra 4°c vettä silloin paina enemmän kuin lämpöisempi? Jos se on tiheämpää eikös silloin litraan mahdu enemmän vesimolekyylejä
Mimmi kirjoitti:Tiedättekös muuten, koska vesi on kovinta?
Silloin kun siihen osuu sopivalla nopeudella?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
aika kovaa son sillonkin kun se tippuu pakkasella räystäästä kovapäisen kalloon.
ja tosta tulikin mieleen se keissi kun vaeltelin aikanaan rakenteilla olevan ydinvoimalaitoksen kellareissa. Jostain 50 metrin korkeudesta oli tippunu joku sellanen vissiin 5 mm hitsauspuikko ja törrötti muottivanerissa pystyssä. liekö oli tosi vai joku koiranleuka duunannu, mut luulen jot tosi, koska oli niin karmeessa paikassa. eli iskuenergiaa löytyy. mä pidin kypärää aika kiltisti sen jälkeen.
päivän pulmakulma, kun tiputat hitsipuikon lentokoneesta tyynellä ilmalla niin tippuuko se pystyyn vai kyljelleen vai satunnaisesti miten vaan. [/quote]
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mimmi kirjoitti:Tiedättekös muuten, koska vesi on kovinta?
Silloin kun siihen on liuennut maksimimäärä kaksi- (tai kolmi-) arvoisia ioneja. (kalium- tai magnesium- karbonaatteja tai sulffaatteja).
Veden kovuuttahan mitataan dH-asteikolla 0-20, jossa arvo 20 on erittäin kovaa ja 0 pehmeää vettä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
DyhWe kirjoitti:
Ihan pakko inttää mutta eikös litra 4°c vettä silloin paina enemmän kuin lämpöisempi? Jos se on tiheämpää eikös silloin litraan mahdu enemmän vesimolekyylejä
Jos astiassa on vettä 1kg, veden massa ei muutu oli lämpötila sitten +4 tai +15. Ainoastaan veden tilavuus muuttuu, eli ajattelutapasi on oikea.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
se muuten satkussa se nesteen lisäys toimi ainakin meikäläisellänäin...
syylärin alaletku irti vedet pois (siis ne mitä tulee) -> letku kiinni
termostaatin kansi irti, ja termari käteen.. (riittävän) väkevä neste kaadetaan suoraan termostaatin kotelon kautta koneeseen.. tällöin se tunkee mennessään sen laimean seoksen syyläriin, ja sieltä eteenpäin yläletkun kautta ulos koneesta...
kun yläletkusta tuleva vesi on samaa kuin se mitä kaadat kts. väri, on nesteet suunnilleen kokonaan vaihdettu.
oli ihan kätevä kikka etenkin, kun oli termari muutoinkin irti.
normistihan alaletkusta tyhjennettyyn koneeseen menee nestettä joku
5-6 litraa nyt meni melkein kastelukannullinen ennenkuin alkasi syyläristä tulemaan vihreää nestettä ulos... oli siis ihan toimiva kikka....
ja MUISTATTEHAN KAIKKI, ettei vihreää ja punaista nestettä saa sekoittaa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Itsellä tuossa 99:ssä toimi vedenlisäys jotakuinkin seuraavasti:
Välikaapeleilla auto käyntiin, jonkin aikaa tyhjäkäynnillä jonka jälkeen testirundi. Lämmöt nousi punaiselle ja auto sammuksiin. Kun kone oli jäähtynyt sama käsittely uusiksi.
Tämän jälkeen 15km ajoa ja jäähtymään pihaan, tunnin odottelun jälkeen testaus, ja johan suostui lämmin jäähd.neste saavuttamaan jopa lämppärin kennon. Syylärin pohjaroppu auki, eipä tule nestettä ei, joten auto tyhjäkäynnille pihaan ja itse ryystämään kahvia sisälle. Ikkunasta tarkkailin kunnes rupesi höyryä nousemaan, ulos, auto sammuksiin ja pakkasnestettä kehiin... Tämän jälkeen parikymmentä kilometriä jäällä paskarinkiä jotta nesteet sekoittuvat kunnolla!
Pakkasta tämän operaation aikana oli ~ -30C
Helppoa kun sen osaa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti