Mikähän Saab olis hyvä seuraavaksi?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

V6t:ssa on tosiaan kaksi DI-kasettia, mutta eipä niissä ole vastaavia ongelmia ollut kuin 4-pyttyisten kaseteissa...

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Defeat kirjoitti:Onko sen pakko olla juuri CDE, vai kelpaako matalakeulainen CD ?
Eihän sellaista olekaan.. :wink:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:
KARELPA kirjoitti: Ei palkokasvia nokkaan, mutta hiukan perustelua. Miksi esim. -87 9k parempi kuin -97? Molempista kokemusta, niin ihan uteliaisuutta kyselen, kun en itse asiaa ihan noin näe.
Syyhän on selvä, vain toinen noista on kehitetty GM aikakaudella.
En itsekään näkisi -87tonnaria paremmaksi kuin -97:aa. En missään nimessä. :roll:

Ja eikö se sana "kehitetty" ole aika liioiteltu tässä tapauksessa..?
"Perus"tonnarihan on kuitenkin kehitetty ennen GM:än tuloa, ja esim. etu/takapään korimuutokset CS:ään niin nehän käytettiin tonnarin uudistamiseen kun alkuperäistä "tarkoitusta" eli jo pitkään suunnitteilla ollutta uutta 900:sta ei saatu(tai pystytty aikataulun puitteissa) enää saamaan valmiiksi. Vaan tilalle tuli ennätysnopeasti kehitetty NG900.

Eli minulla on ainakin sellainen käsitys että GM:än vaikutukset loppuvuosienkin tonnareihin oli aika vähäistä? (Paitsi esim. lepakkopenkkien poistaminen viimeiseen vuosikertaan! :wink: )
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Defeat kirjoitti:Onko sen pakko olla juuri CDE, vai kelpaako matalakeulainen CD ?
Eihän sellaista olekaan.. :wink:
Kumpaa noista?
Matalakeulainen CD?

EDIT: Ei hitto..! Pyydän anteeksi.. :lol: Onhan niitä vapareina, tuli ajatuskatkos hmm-hmm... :oops:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Siis onko CD-tonttua matalakeulaisena ilman E:tä? :oops:

Jos, niin saa lähettää lahjapaketissa moisenkin :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

lefa42 kirjoitti:Siis onko CD-tonttua matalakeulaisena ilman E:tä? :oops:

Jos, niin saa lähettää lahjapaketissa moisenkin :D
On kyllä, ainakin se "karvalakein" 2.0i. Oioi...ja näköjään turbonakin! :o Asia jäänyt täysin huomaamatta, perun siis kaiken.. :)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuossakin olisi mielestäni kohtuu hyvän oloinen peli tuohon 15k€ budjettiin

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=440366

Varusteetkin ihan kohallaan.

itse ei tarvitsisi minuuttiakaan miettiä kumman ostaisin 9-5:n vai tonnarin n.2.5v 9-5:lla ajaneena :wink: :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos budjetti on tuon 15k niin omasta mielestäni ehdottomasti 9-5, mieluiten sellainen jossa täysi huoltokirja, jotta jatkettua moottoritakuutakin voisi hyvällä säkällä olla vielä hetki jäljellä, ja onhan autoliikkeen 6kk:n takuukin voimassa.
Ei tonnarikaan mikään unelmatapaus ole, yhtä lailla siinäkin on vikoja, ja on selkeästi eri vuosikymmenellä suunniteltu, vaikkei sekään huono ole, mutta jo alkaa olemaan vanhanaikainen (niinkuin myös 9-5).

Jos haluaa kestävän ja viattoman auton niin ei kaiketi kannata harkita kuin japanilaisia?
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Jos minulla olisi 15.000 euroa käytettävissä, ostaisin 9-5. Se on ajo-ominaisuuksiltaan parempi (tukevampi kori) ja tyylikkäämpi, kuin 9000. Minusta 9000 ei kannata maksaa 15.000 euroa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:15000 riittää hyvin 9-5:sen ostoon eikä sen hintaisesta enään hinta paljon tipu.
No tippuuhan se arvo koko ajan, mutta järkyttävimmät hinnantippumiset on jo koettu.
Meilläkin seisoi tuo 9-5 käyttämättömänä vuoden talonrakennuksen vuoksi, ja pakulla ajeltiin.. niin kun lähdin sitä Italiasta hakemaan niin Suomessa ei ollut kuin 1 vai 2 kappaletta alle 20K 9-5:sia, ja nyt taas noita halvimpia ja mahdollisesti huonoimpia saa jo lähes 10K eurolla 8O

Tonnarien hinnat on tulleet kanssa alas aika rankasti, eli ei sellaiseenkaan saa millään menemään 15 kiloeuroa, jossei ole jokin alle 50tkm ajettu -98 Aero tai jotain.
Myin omani, 140tkm ajetun -94:n hintaan vähän vajaa 9000e.

Kannattaa oikeasti koeajella molemmilla malleilla, ja tehdä päätökset sen mukaan kumpi miellyttää, uudempi vaiko vanhempi. Ainakin 9-5:n etupenkkien jalkatilat saa penkkien säädöilä riittämään ihan kevyesti vähintään 230cm:n pituisellekin (tulin huomanneeksi kun siirtelin penkkejä kojelautaa purkaessani) :)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuossa 9-5 vs 9000 puntaroinnissa kannattaa seuraavan autonvaihdon vuoksi pitää mielessä että Tonnarin arvostus automyyjien silmissä laskee kokoajan kuin lehmän häntä. Se on jo aikoja sitten lopetettu malli ja sen seuraajakin alkaa olemaan jo elinkaarensa ehtoopuolella. Tonnari ei ole helppo kaupattava nyt saati sitten muutaman vuoden päästä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
SaabKarhu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 10:12

Viesti Kirjoittaja SaabKarhu »

Jep!

Kiitos näistä mielipiteistä! Täytyy vaan käydä testaamassa tonnaria ja 9-5: ta ja vertailla. Tonnareita ei kaiketi ole niin paljon saatavilla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:Tuossa 9-5 vs 9000 puntaroinnissa kannattaa seuraavan autonvaihdon vuoksi pitää mielessä että Tonnarin arvostus automyyjien silmissä laskee kokoajan kuin lehmän häntä. Se on jo aikoja sitten lopetettu malli ja sen seuraajakin alkaa olemaan jo elinkaarensa ehtoopuolella. Tonnari ei ole helppo kaupattava nyt saati sitten muutaman vuoden päästä.
Sori mutta vielä pitää hieman kirjoitella :oops:
Tuo mitä kirjoitit tonnarin arvostuksesta automyyjien suhteen, pitää kyllä paikkansa, yksityisille myydessä on helpompaa, vielä on paljon juurtuneita "tonnaristeja" joille ei muu kelpaakaan kuin ehdottomasti tonnari, tämän totesin kun myin edellistä -94 tonttuani.

Kuitenkin toteaisin samaan syssyyn että tonnarin jälleenmyyntiarvo on tällä hetkellä suhteellisesti arvioiden korkeampi kuin 9-5:n, ja puhun nyt KUNNOLLA varustetuista turbomalleista, eli en aikansa hinnaston alapäästä.

Tekeepä mieli kirjoittaa vielä tähän hieman omalta kannaltani, koska sama asia on meidän taloudessakin ajankohtainen.
Eli meillä on vm 1998 9-5 2.0T aika hyvin varustein, ja siitä näyttäisi saavan noin 13.500e tai vähän alle.
Ja toinen on sitten vm 1993 9000cse 2.3TA vielä astetta paremmilla varusteilla josta tuntuisi saavan about 9K euroa tai vähän alle.
Molemmat aika täydellisesti läpikäytyjä yksilöitä, joten itsellenikin olisi aivan sama kummanko myisi, teholukemat lienevät myös samaa luokkaa 9-5:n tulevan softa/turbopäivityksen myötä.

En sitten tiedä kummanko myynti olisi järkevämpää, toinen joka tapauksessa tulee pysymään taloudessa ainakin muutaman vuoden, ja senaikaisista hintatasoista on mahdoton tietää etukäteen, tuskin kumpikaan paljoa maksaa esim. vuonna 2008 tai 2009 :?

Mitä noita molempaa mallia olen korjaillut niin molemmissa on vikoja ihan riittämiin, joskaan ei toivottomasti kuitenkaan.
Eli edelleen sanoisin että jos haluaa viattoman ja huolettoman auton niin silloin ei kannata ostaa eurooppalaista.

(Ja tätä viestiäni ei saa pitää myynti-ilmoituksena, kieltäydyn myymästä autoani mikäli yhteydenotto on tullut tämän viestin perusteella, ja muutenkaan kumpikaan autoistani ei ole juuri tällä hetkellä myynnissä.)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:vielä on paljon juurtuneita "tonnaristeja" joille ei muu kelpaakaan kuin ehdottomasti tonnari
Juu... täytyy tunnustaa että kuuluin tuohon kategoriaan kunnes oli pakko kohdata faktat, uutta tai uudenveroista Tonnaria ei enää saa mistään edes isolla rahalla.

Silti on kokoajan vaivihkaa haku päällä... jos jostain tulisi vastaan kakkosautoksi kelpaava timanttikuntoinen Tonnari ja saisi vaihtaa kesä- ja talvikakkosautot yhteen joka sään kakkosautoon.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kävin koeajamassa 9-5 mallin ( sedan ) no autonahan tuo on SAAB.
Sama kotoinen olo tuli niinkuin se tulee satkun tai tonnarinkin kabiinissa
kuin myös 96 ja 99 malleissakin.
Ne kaikki namiskat oli siellä missä pitääkin ja mitään ei pitänyt kurkotella.
Ja melkein yhtä ripeä oli tuo 2.0t kuin 2.3T.

Mutta mutta...sitten iski paniikki kun istahdin takapenkille..!!!!!!
Ne takamatkustajan jalkatilat ovat auttamattoman liian pienet.

Tämä edellämainittu syy on AINOA syy miksi en tule ikinä ostamaan
9-3 tai 9-5 mallista SAABIA.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin