tasa-arvoiset risteykset?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Tiedän erään henkilön saaneen sakot, kun hän tuli varomattomasti oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tulleen auton eteen. Toki tämä toinen sai myös sakot väistämisvelvollisuuden rikkomisesta. Vaikka onkin etuajo-oikeus, niin käytetään sitäkin järjellä.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

MtSound kirjoitti:Tiedän erään henkilön saaneen sakot, kun hän tuli varomattomasti oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tulleen auton eteen. Toki tämä toinen sai myös sakot väistämisvelvollisuuden rikkomisesta. Vaikka onkin etuajo-oikeus, niin käytetään sitäkin järjellä.
Aika yleistä on kuulemma, että jos ruutukaavalla ajetaan risteyskolari, niin molemmat osapuolet saa sakkolapun kouraan edellisen esimerkin mukaisesti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

9000CS... kirjoitti:
kt kirjoitti:Takaisin aiheeseen: Kun tiedän tulevani oikealta ilman kolmiota, en turhia kursaile. Eteen vain vaikka oma auto menisi kolarin sattuessa varmuudella lunastukseen. Yleensä ovat vasemmalta tulijat jarruttaneet, vaikka ovat aluksi luulleet että ei se Saab eteen tule kunhan ajan muina miehinä kohti risteystä. Näin siis omalla kohdallani kun autoilen ilman perhettä.
Aika erikoinen ajattelutapa :roll:
Tuo tyyli kannattaa pitää mielessä, kun esim. rattiin nukahtanut / sairaskohtauksen saanut kuski ajaa pätkääkään hiljentämättä vaikkapa 80km/h kyljestä sisään.
Kolarin seurauksena saatu aivovaurio tai halvaantuminen kannattaa ottaa siinä vaiheessa asenteella "no en tietenkään väistänyt kun se tuli kerran vasemmalta".
Tosiaan aika erikoinen ajattelutapa....
Aikoinaan autokoulussa oli ollut samalla asenteella oleva kaveri, jonka mielestä ei ole tarvetta katsoa vasempaan, mikäli omaa etuajo-oikeuden.
No ajeltuaan normaalia ajo-opetustuntia opettaja oli sanonut että pysähdy tähän. Kaveri oli miettinyt että miksi nyt parkkipaikalla pysähdytään. Siihen oli sitten tämä opettaja sanonut että katso vasemmalle ja metrin päässä oli ollut täysperävaunurekan nokka. Opettaja oli tähän lisännyt että tämän vuoksi kannattaa katsoa myös vasemmalle vaikka omaisikin etuajo-oikeuden....

t.Sami R
#986
Ionwind
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 21:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ionwind »

Näin Raumalaisena olisi hieno jatkaa Porin liikennejärjestelyiden haukkumista. ;P
Eräs kerta kun sinne ajoin, taisin olla yliopistolla käymässä. Ei juurikaan tuottanut ongelmia pääästä sinne yliopistolle vaikka niiden yksisuuntaisten kanssa saikin tuskastella jonkin aikaa mutta annas olla kun piti takaisin Raumalle päästä... Kasitie löytyi, mutta mistään ei löytynyt etelään vievää ramppia, lähdin ajamaan Vaasaan päin ja käänsin auton kasitiellä ensimmäisessä sopivassa sivutieristeyksessä nokan toiseen suuntaan ja lopulta pääsin takaisinkin.
Nojoo, tapa tuokin. ;P

</offtopic>
Nimissä: 9000 CSE Jubilee
Kierrätetty: 9000i -89, 90 -87
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Vaasa on käsittääkseni melko helppo paikka ajaa... mutta tuo viereinen risteys on aivan käsittämätön. Siinä "vaihdettiin" kolmioiden paikat noin 6-7v sitten. Ennen tuo puistikkokatu oli väistämisvelvollinen, nykyään etuajo-oikeutettu (40km/h rajoitus, puistikkokatu 4-kaistanen. Noille kolmioille on tuon n.6v ollut oikein ennakkovaroitus tulevasta väistämisvelvollisuudesta... ja harvase päivä rytisee. Parhaimmillaan tuossa on netottu 3 kolaria 5 päivän sisällä. Nyt ei ole hetkeen rytissyt ainakaan tietääkseni, mutta vastaavasti olen itse nähnyt reilu kymmenen kertaa kun bussia myöten tullaan kolmion takaa aivan surutta risteyksen läpi... onneksi en ole itse sattunut tuollon olemaan risteyksen kohdalla, vaan vasta tulon päällä (hidastan kyllä aina noissa risteyksissä kun tiedän mitä tuo liikennekulttuuri tuossa on. Hidastan yleensäkin vaikka muut olisivat väistämisvelvollisia). Ja noita risteyksiä on tuon puistikkokadun varrella useampia, eniten kolareita on kuitenkin tapahtunut tuossa ihan vieressä olevassa.
En tiedä mitä noiden päässä liikkuu, vai ovatko he sokeita...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tätä topickia kun lukee, niin tulee samalla kirjoitettua ylös mitkä paikkakunnat kannattaa kiertää reissuillansa. :lol:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Aero97 kirjoitti:Ja toisaalta sitten muodostuu käänteishauskoja tilanteita, kun autoja on risteykseen tulossa neljästä suunnasta, siinä sitten mitataan kenellä kantti kestää ensin lähteä, tai kellä on autossa lähtöjä
Katohan, täällä on muitakin Humppa-miehiä :wink:
Pitäsi vissiin tuo virallinen "pukukuva" laittaa itellekki avatariksi...

Jep, olen ollut itsekkin joskus samaa todistamassa ja kyllä siinä on paras lähteä vaan posottelemaan eteenpäin, ennenku muut ehtii alkaa edes rykimään. Kerrän oli varmaan melkein minuutin "patti" siinä, kun kaikki odotti sitä toista ajavaksi :D

Kerran ajoin tasa-arvoista kohti normaalivauhdilla. Oikealta tuli jokin Fiesta muistaakseni ylinopeutta ja ollenkaan vasemmalle katsomatta. Takan joku tuhottoman iso Rönttämersu. Jotenki tajusin sen toisen auton olevan ihan perässä ja kun Fiesta ryykäsi eteen niin ainoastaan täpäytin jarruja, meni pirun läheltä Fiestää vaan eipä tullu laivakaan perään :D
Taktiikka toimi silloin...
Vastaa Viestiin