Nyt kun Malmilla myydään maakaasua niin voikos tuosta noin vaan ostaa ulkomailta kaasukäyttöiseksi muutetun Saabin ja ajaa sillä kaasutankille?
Ei kait Suomen katsastusviranomaiset voi olla niin tarkkoja etteivätkö hyväksyisi esim. Italiassa tehtyä muutostyötä, josta tuskin löytyy minkäänlaisia dokumentteja tai päästötodistuksia?
Ilmeisesti ne muutetut autot on tehty sille matalalle kaasunpaineelle, kumpaakos sieltä Malmilta voikaan tankata?
Käsittääkseni ainakin noissa Italian vehkeissä on ihan elektroninen laitteisto, ja kaasulta voi vaihtaa bensalle vaikka ajon aikana.
Tuo kaasukonversio sopinee erinomaisen hyvin juurikin ahdettuun sabaan jossa on Trionic.
Maakaasuautot
Maakaasuautot
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Olisko moisesta autosta jotain veroetua vai olisiko harvinaisuutensa/hankintahintansa takia vielä kalliimpi? Jos olet sattumalta saanut katsastuksesta läpi
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Teknisesti olisi mielenkiintoinen kuljetin, veroahan ei maakaasun käytöstä mene, eli pitäisi olla edullisempia kilometrejä kuin dieselillä Ja jos voisi käyttää sekä kaasulla -että bensalla niin silloinhan pitäisi toimintasäteenkin olla aikas pitkä.Psychocowboy kirjoitti:Olisko moisesta autosta jotain veroetua vai olisiko harvinaisuutensa/hankintahintansa takia vielä kalliimpi? Jos olet sattumalta saanut katsastuksesta läpi
Piti täyttää jotkin e4-ympäristönormit tjmsp, tuskin Italiasta ainakaan saa kuin parhaassa tapauksessa myyjän serkkupojan korjaamolta tulostetun päästölapun
Siis sikäläisistä Saabeista on aika useat muutettu kaasukäyttöisiksi, eivätkä ne sen kallimpia vaikuttaisi olevan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Selvittelin tätä asiaa tuossa viime vuonna, kun meinasin rakentaa kaasusysteemit kuuppaan. Päästöjen pitää olla siis alle euro4-rajojen (eli siis nykyiset rajat), jotta verovapauden saa. Muutossarjojen valmistajat antavat kuhunkin automalliin todistuksen vähäpäästöisyydestä. Yllättäen ei kuuppaan oikein onnistunut tuollaisen todistuksen saaminen. Sinänsä hölmö laki, että näin ei vanhoja autoja pysty muuttamaan maakaasukäyttöisiksi, vaikka ne olisivatkin silloin huomattavasti bensakäyttöistä vähäpäästöisempiä.
Riittääköhän pelkkä todistus päästöistä verovapauteen, ja katsastuksen läpäisemiseen, vai vaativatkohan jotkin tarkat selonteot asennuksesta jne?
Joo ei laitevalmistajat varmaankaan lähde teettämään mittauksia noin vanhoihin autoihin, markkinat kuupan kaasuvehkeille voisivat olla sangen rajalliset
Joo ei laitevalmistajat varmaankaan lähde teettämään mittauksia noin vanhoihin autoihin, markkinat kuupan kaasuvehkeille voisivat olla sangen rajalliset
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ihan satavarma en ole, mutta pitäis riittää. Saattaa vaan olla, että kaikkiin muihun kuin ihan uusimpiin on testit tehty euro2 tai euro3 standardeihin, jotka ei siis kelpaa.
Asennukset pitää olla periaatteessa ammattilaisen tekemät, mutta tossa on muistaakseni jonkinlainen käyttäjävastuu. Laitteet pitää tarkastaa kai kahden vuoden välein, mutta tarkastusta ei mitenkään valvota. Nää on vaan muistikuvia, eli ei kannata ihan faktoina ottaa.
Asennukset pitää olla periaatteessa ammattilaisen tekemät, mutta tossa on muistaakseni jonkinlainen käyttäjävastuu. Laitteet pitää tarkastaa kai kahden vuoden välein, mutta tarkastusta ei mitenkään valvota. Nää on vaan muistikuvia, eli ei kannata ihan faktoina ottaa.