Maakaasuautot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Maakaasuautot

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt kun Malmilla myydään maakaasua niin voikos tuosta noin vaan ostaa ulkomailta kaasukäyttöiseksi muutetun Saabin ja ajaa sillä kaasutankille? :D
Ei kait Suomen katsastusviranomaiset voi olla niin tarkkoja etteivätkö hyväksyisi esim. Italiassa tehtyä muutostyötä, josta tuskin löytyy minkäänlaisia dokumentteja tai päästötodistuksia? :D
Ilmeisesti ne muutetut autot on tehty sille matalalle kaasunpaineelle, kumpaakos sieltä Malmilta voikaan tankata?
Käsittääkseni ainakin noissa Italian vehkeissä on ihan elektroninen laitteisto, ja kaasulta voi vaihtaa bensalle vaikka ajon aikana.
Tuo kaasukonversio sopinee erinomaisen hyvin juurikin ahdettuun sabaan jossa on Trionic.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Olisko moisesta autosta jotain veroetua vai olisiko harvinaisuutensa/hankintahintansa takia vielä kalliimpi? Jos olet sattumalta saanut katsastuksesta läpi :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti:Olisko moisesta autosta jotain veroetua vai olisiko harvinaisuutensa/hankintahintansa takia vielä kalliimpi? Jos olet sattumalta saanut katsastuksesta läpi :wink:
Teknisesti olisi mielenkiintoinen kuljetin, veroahan ei maakaasun käytöstä mene, eli pitäisi olla edullisempia kilometrejä kuin dieselillä ;) Ja jos voisi käyttää sekä kaasulla -että bensalla niin silloinhan pitäisi toimintasäteenkin olla aikas pitkä.
Piti täyttää jotkin e4-ympäristönormit tjmsp, tuskin Italiasta ainakaan saa kuin parhaassa tapauksessa myyjän serkkupojan korjaamolta tulostetun päästölapun :)
Siis sikäläisistä Saabeista on aika useat muutettu kaasukäyttöisiksi, eivätkä ne sen kallimpia vaikuttaisi olevan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kkotro
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 14:05

Viesti Kirjoittaja kkotro »

Selvittelin tätä asiaa tuossa viime vuonna, kun meinasin rakentaa kaasusysteemit kuuppaan. Päästöjen pitää olla siis alle euro4-rajojen (eli siis nykyiset rajat), jotta verovapauden saa. Muutossarjojen valmistajat antavat kuhunkin automalliin todistuksen vähäpäästöisyydestä. Yllättäen ei kuuppaan oikein onnistunut tuollaisen todistuksen saaminen. Sinänsä hölmö laki, että näin ei vanhoja autoja pysty muuttamaan maakaasukäyttöisiksi, vaikka ne olisivatkin silloin huomattavasti bensakäyttöistä vähäpäästöisempiä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Riittääköhän pelkkä todistus päästöistä verovapauteen, ja katsastuksen läpäisemiseen, vai vaativatkohan jotkin tarkat selonteot asennuksesta jne?
Joo ei laitevalmistajat varmaankaan lähde teettämään mittauksia noin vanhoihin autoihin, markkinat kuupan kaasuvehkeille voisivat olla sangen rajalliset :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kkotro
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 14:05

Viesti Kirjoittaja kkotro »

Ihan satavarma en ole, mutta pitäis riittää. Saattaa vaan olla, että kaikkiin muihun kuin ihan uusimpiin on testit tehty euro2 tai euro3 standardeihin, jotka ei siis kelpaa.

Asennukset pitää olla periaatteessa ammattilaisen tekemät, mutta tossa on muistaakseni jonkinlainen käyttäjävastuu. Laitteet pitää tarkastaa kai kahden vuoden välein, mutta tarkastusta ei mitenkään valvota. Nää on vaan muistikuvia, eli ei kannata ihan faktoina ottaa.
Vastaa Viestiin