käytetyn saabin hinta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Se on ihan sama asia autojen kuin elektroniikan kanssa. Jos ikuisesti odottaa aina sitä parempaa mallia halvemmalla, huomaa kohta ajavansa jollain kitillä kasassa olevalla paskalla.

Minä ainakin ostan auton tarpeen mukaan ja maksan siitä käyvän hinnan. Kun on aika vaihtaa, se lähtee päivän hinnalla pois. Jos ja kun autolla on tarkoitus ajaa ja siinä sivussa se vielä vanhenee, niin ei varmaan moni meistä odota tekevänsä rahaa pirssillä joka on kahden vuoden päästä ostosta sen verran vanhempi ja 60 000 km enemmän ajettu.

Viisasten kiveä on aina etsitty, ostaako uusi, käytetty, vaihtaa 3 vai 4 vuoden välein jne. Kukaan ei ole sitä "oikeaa" tapaa löytänyt. Yksi sopii toiselle ja toinen toiselle ja pääasia on, että on itse tyytyväinen.

Ovathan autot Suomessa todella kalliita ja verotettuja. Entäs sitten. Tänne on synnytty, mutta aina voi lähteä pois jos vituttaa ja muuttaa vaikka Amerikkaan ajamaan isolla ja halvalla maasturilla tankaten halpaa menovettä. Sitten kun ajaessa puhkeaa umpisuoli ja olet kaksi viikkoa sairaalassa niin kas, hoidon hinnalla olisit ostanut Suomesta sen 9-3 SS 1.8i:n. Puolensa joka asiassa.

Meikäläistä ottaa päähän eniten tuo auton käyttömaksu ja siinä tuo 1994 vuosiraja. Ne autot alkavat olla 10 vuotta vanhoja, joten olisiko syytä hinata tuota "uusien" autojen rajaa vähän nykypäivään. Samaa kyselen parhaillaan kansanedustajilta. Mutta nyt maksetaan, sille vaan ei voi mitään.

Perheeni tarvitsee kahta autoa ja itse olen ratkaissut asian tavallisena duunarina niin, että kun muija ajaa +30000 km vuodessa niin hän ajaa uudemmalla ja paremmalla autolla jota maksetaan aikansa ja kun on maksettu vaihdetaan taas vähän uudempaan ja yritetään hinautua lähemmäs reaaliaikaa. Itse ajelen n.10 000 km vuodessa joten mulle kelpaa vanha Saabi jonka pystyy ostamaan käteisellä (= ei pääomakuluja) ja kun tuntee mallin kuin omat taskunsa niin ylläpitokaan ei maksa maltaita. Jos tulee liian kallis vika niin auton voi ajaa romikselle ja hankkia muutamalla sadalla eurolla seuraavan. Pyrkimys on tietenkin kahteen uudehkoon autoon, mutta se pyrkimys vie aikansa.

Sen verran tämän hetken hintatasosta, että älkää tarjotko niitä vanhoja ritsojanne vaihdossa, jos menette rahan kanssa niin teette hyvät kaupat. Pyyntihinnoissa on ilmaa ihan perskuleesti nyt ja jos uusien autojen kauppa jatkuu yhtä vilkkaana vaihtoautovarastot räjähtävät kohta käsiin. Viimeksi eilen kävin harjoittelemassa ja 12500 euron pyynti olisi laskenut 10500 jos olisin lyönyt kättä päälle. Ja autokin oli ihan ok. Tuontiautojakin kannattaa katsella sillä silmällä, vaikka kilometrit voivat olla mitä vaan, niin varmojakin tapauksia löytyy, ei muuta kuin dokumentteja kyselemään. Onhan esim. vm.1994 ruosteeton Saksan yksilö parempi kuin vm.1997 suolan raiskaama Suomi-auto. Koeajolla ja Autotohtorilla (ohivuodot) voi aina varmistaa, että se mittarissa oleva 137 tkm pitää paikkansa ainakin niin hyvin, ettei seuraavaan 100 tkm tule kummempia ongelmia.

Saabeista sen verran, että 2000 eurolla saa erittäin hyväkuntoisen og900:n ja käyttökelpoisenkin muutamalla sadalla. 90-luvun tonnarit pitävät hintansa nykyään vähän liiankin hyvin, hinnat ovat olleet samalla tasolla jo vuosia. Suhteessa edullisin Saab vaikuttaisi olevan ng900 eli vm.94-97. 9-3 vm.98 eteenpäin on taas pitänyt hintansa melko hyvin, edes 2.0 peruskone ei ole merkittävästi halvempi. Halvin 9-5 jonka olen bongannut oli vm.2001,sedan 2.0t, aj.reilu 200 tkm ja hintaa 17990 euroa. Ei paha. Hyvän Saabin saa jos latoo tiskiin 20000 euroa, silloin voi jo ruveta valkkaamaan. Uudehkojen Saabien hinnoissa on ollut havaittavissa samaa kuin muissakin merkeissä, ne ovat hirmuiset. Ilmeisesti maahantuojat ja merkkiliikkeet tekevät kiusaa Saksantuonnille pitämällä pyyntihinnat keinotekoisesti korkealla nostaen näin verotusarvoa. Ilmaa ilmaa ilmaa, muistakaa tinkiessänne. 1000 euroa lähtee hinnasta kuin hinnasta ilman yritystä, sitten vasta alkaa todellinen kaupanteko.

No, siinäpä sitä oli mietteitä. Onnea auton ostoon vaan, haet sen sitten mistä haet niin aina se maksaa, tavalla tai toisella.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Käytyetyn Saabin hinta

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Jep,jep...Hels.sanomia kun selailee,niin siellä monikin liike "hyvittää"autosta kuin autosta (myös Saabista) jos katsastettu niin väh.1500 €,mutta en tiedä arvaisinko omasta Bruce:sta 17 vee,luopua tuolla "hyvityksellä" :wink:
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Vastaa Viestiin