MAINOSVIDEO 1982!!!!!KATSOKAA

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Meikku »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Mikkoz kirjoitti:Kunnon pallinaama tuo äijä kun ajeli pelkillä parkeilla ympäriä maita ja mantuja.
Ruotsissa oli tuohon aikaan mahdollista ajella ns. huomiovaloilla. Ilmeisesti tehoa oli niissä enemmän kuin tavallisissa parkeissa.
Ruåttalaiset näyttää ajelevan vieläkin pelkillä parkeilla :lol:
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Bensa tosiaan maksoi tolkuttomasti suhteessa ansiotasoon 80 luvun alussa. Muistan itsekin sekoittaneen polttoöljyä traktorin tankista mopobensaan, sammutus tietysti sulkemalla hana ja ajamalla kohokammio tyhjäksi. Käynnistys antamalla pikkupullosta huikka kohokammioon bensaa ja sitten letku paikoilleen ja loput seoksella.

Kun oli oikein timmi viritys, niin tulpanhatun sai ottaa hetkeksi irti täysillä ajettaessa. Kone toimi nakutuksella, vain kerran puraisi mäntäpistiäinen liian polttoöljypitoisen satsin seurauksena :evil:

Olen usein ihmetellyt tätä pohjois-baltian määräystä käyttää huomio/ajovaloja päiväsaikaan, onhan siellä kevyttä liikennettä ja hirviä jne ilman tuikkuja.
Prätkällä ajellessa tulee automaattisesti käytettyä ajovaloa yhden valottomana ajetun mällin seurauksena.

Eniten vuoden 82 tieliikennelaissa otti pattiin kypäräpakko mopolle, pottu maksoi satasen ja mopo 50 markkaa :evil:

Mutta oli se hienoa aikaa...
Mutta sitten tuli satamajätkä presidentiksi.

Nykyisin pitää olla mukana lääkärin todistus päänahan hilseilystä, niin saa vapautuksen kypäräpakosta :idea:
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Meikku »

Mimmi kirjoitti:Tai HUOMIOvaloilla :idea:
No niinhän mä itsekin ajan HUOMIOvaloilla - siis niillä Saabin alennettutehoisilla :lol:
Käännän katkaisijan "varsinaisiin" valoihin oikeastaan vain silloin kun tarvitsen pitkiä (tai sumareita = harvoin, kun en ole väärinkäyttäjä :lol: ).
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kyllä oli hieno viteo. Varsinkin sen rekkaveturin ja 900 kiihdytyskisa oli hubaa katseltavaa!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos tuollainen vanha og-satku joskus ollut mukamas oikein hienokin auto? :D Siis meinaan että pienen kokonsa vuoksi noita tuskin myytiin paljoakaan millekään sikariportaan tyypeille, eikös tuollainen ole ollut perinteisesti kiertelevän kaupparatsun menopeli?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tonnari luotiin sikariportaan saabiksi täyttämään edustusauton puute mallivalikoimassa.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Meikäläisen vanha -85 900 oli ollut uutena Dava Oy:n käytössä Vantaalla. Ilmeisesti jonkinsortin edustusautona, kun antennejakin oli katolla heti joka lähtöön. :)
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Tuo videon pätkähän tuli aika hyvää vauhtia Cool
Joo yli 200 kt/s. Mut ois tullu varmaan vielä kovempaa jos mulla ois nopeempi yhteys(2Mbps).[/quote]
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Kaipa ne 900 Turbot ovat tuohon aikaan olleet hyvinkin hintavia yleistasoon nähden. Se "kaupparatsuimago" taasen varmaan johtuu tuosta verotuksellisesti sopivasta, alle 2000 cc moottorikoosta autoedun suhteen, kai sitä itsekin olisi mieluiten tuollaisella ajellut siihen(kin) aikaan tilaisuuden tullen. :D
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

dq kirjoitti:Kaipa ne 900 Turbot ovat tuohon aikaan olleet hyvinkin hintavia yleistasoon nähden. Se "kaupparatsuimago" taasen varmaan johtuu tuosta verotuksellisesti sopivasta, alle 2000 cc moottorikoosta autoedun suhteen, kai sitä itsekin olisi mieluiten tuollaisella ajellut siihen(kin) aikaan tilaisuuden tullen. :D
Patekin on lauleskellut 80-luvulla "merkonomit ajaa turbosaabillaan"
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vaikka muutosta ei niin selkeästi huomaa, kun se on tapahtunut pikkuhiljaa: Elintaso Suomessa on noussut huomattavasti verrattuna 1980-luvun alkuun. Siihen aikaan elintasossa oli vielä myöskin hyvin selkeä ero verrattuna naapurimaa Ruotsiin.
Uusien autojen hankintaverotusta on viilattu hieman alaspäin, ei paljon, mutta yhdessä elintason nousun kanssa silläkin on vaikutusta.
Markka-aikaan ei myöskään uneksittu näin matalasta ja vakaasta korkotasosta kuin nyt on, silloin auton ostaminen lainarahalla oli kalliimpaa ja riskialttiimpaa kuin nyt.

Kyllä 900 oli tullessaan kallis auto kaasutinversionakin. Turbo tai 9000 oli suurta ylellisyyttä. Uusia Porscheja ja Lamborghineja ei silloin tainnut tuoda maahan kukaan.
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Juha96 kirjoitti:Turbo tai 9000 oli suurta ylellisyyttä.
Joskus on joutunut ajelemaan, töidenkin puolesta, mitä ihmeellisimmillä kinnereillä, niihin verrattuna mikä tahansa Saab on ylellisyyttä. :D
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

On kyllä helmi video, tullut katsottua moneen kertaan aikanaan :)

"No problems, it´s a Saab bumper!"
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Kaverihan on ihan tosi Saabisti. Pitää pysähtyä kuuntelemaan kun toinen turbosaabi lähtee liikkeelle.

Mutta eihän mikään voita sitä turbosaabin mukavaa röpsötystä!!!

Makeeta meininkiä, vaikka toki pientä juppailun makua.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

No kylläpä on iso pätkä. Tosin on tämä tietoliikenne kehittynyt vuodesta 1995, kun kymmenen megan lataaminen kesti tunnin tai kaksi. Silloin soitettiin modeemilla purkkiin komennolla ATDT ja odotettiin kiltisti.

Edit: Oli hyvä video. Vähän juppi ehkä.
Vastaa Viestiin