Itse näen asian seuraavasti:Jussi kirjoitti: Vertailukelpoisuus ei ole sama asia insinöörin ja vakuutusanalyytikon silmin. Nuo kymmenettuhannet törmäykset sisältävät jokainen niin monta satunnaismuuttujaa, jotka eivät liity auton rakenteeseen, että niillä voidaan tehdä kovin vähän suoria päätelmiä rakenteellisesta turvallisuudesta.
Folksam kerää ja ylläpitää dataa todellisissa liikennetilanteissa sattuneista kolareista, Euro NCAP taas laboratorioloissa tehdyistä, hyvin toistettavissa olevista kolareista. Kaikki tosielämässä sattuneet kolarit ovat erilaisia, eikä yksikään NCAP kolari ole samanlainen kuin tosielämässä.
Herää kysymys: ajaako ihminen enemmän tosielämän liikennetilanteissa, vai toistettavissa olevissa laboratorio-olosuhteissa? Niinpä. Itse arvostan juuri tästä syystä enemmän "Folksam-turvallisuutta", kuin NCAP-tähtiä. NCAPin merkitystä autojen passiivisen turvallisuuden kehittymisessä en kuitenkaan aliarvioi. Mielestäni on myös turhaa kinastella autojen keskinäisestä turvallisuudesta tai sen puutteesta näiden tilastojen (folksam vs. euroNCAP) kesken. Ne yksinkertaisesti eivät ole vertailukelpoisia, vaikka "samaa" asiaa ajavatkin takaa.
Se on kuitenkin loppupeleissä korkeamman kädessä, tuurista kiinni ja sattuman sanelemaa kuinka onnettomuuden kohdalle sattuessa käy. Toinen ajaa 180km/h pöpelikköön jeesuksenvanhalla kuolemanloukulla ja selviää naarmuilla, kun toinen menettää henkensä 40km/h "pikkukolarissa" huipputurvallisella autollaan sattuman oikusta.