Autoja on tuunattu ja moottoreita viritetty niin kauan kun niitä on ollut olemassa. Keksinnöt ovat vanhoja mutta vasta materiaalien ja etenkin elektroniikan kehittyminen on mahdollistanut niiden hyödyntämisen.
Patenttien haltijoina vilahtelee autotekniikan historiasta tuttuja nimiä:
Hieman vuosilukuja:
-Roots kehittää kuuluisan puhaltimensa 1859 (Tämä siis ei ole ahdin, koska ilmaa ei puristeta) Detroit-Diesel käyttää tätä puhallinta 2-tahtidieseliensä huuhtelupumppuna 30-luvun lopulta alkaen.
-Polttomoottorin ahtamisen periaate ulkoisella pumpulla tai kompressorilla on patentoitu 1885 (Gottlieb Daimler)
-Keskipakoahdin patentoitiin 1902 (Louis Renault) Saab on siis kuuluisa ranskalaiskeksinnön ansiosta

-1905 Sveitsiläinen Albert Büchi patentoi pakokaasujen liike-energiasta voimansa saavan ahtamisperiaatteen. (Siis pakokaasujen pyörittämän turbiinin, joka puolestaan käyttää ilmakompressoria)
-1908 amerikkalainen Lee Chadwick asentaa kilpa-autoonsa ahtimen ja ajaa uuden nopeusennätyksen 160 km/h.
-1916 ranskalainen Auguste Chateau testaa turboahdinta lentokoneessa (siis pakokaasuturboa)
-1923 muuan Ferdinand Porsche asentaa Mercedes SSK kilpa-autoon ahtimen. Bentley seuraa perässä seuraavana vuonna.
-20 ja 30 luvuilla moottoreiden ahtamista kehitellään kaikissa automaissa.
-1936 ruotsalainen Alf lysholm patentoi ruuvikompressorin
-1937 amerikkalainen Robert Paxton McCulloch esittelee hihnavetoista keskipakoahdinta. Myöhemmin 50-luvulla nimi vaihtuu Paxton ahtimeksi.
-40-luvun lopulla Charles ja W. Haddon Judson kehittelevät mekaanista siipiahdinta.
Toisen maailmansodan aikana moottorien ahtaminen ja polttoaineen ruiskutusmenetelmät kehittyvät isoin harppauksin.
-50 luvulla raskaiden dieselien turboahtimet alkavat yleistyä.
Ahdin ei siis ole mikään uusi keksintö vaan moottorin sylintereihin on pakotettu ilmaa lähes alkuajoista lähtien. Pakokaasuturbojen ongelmana oli pitkään kuumuutta kestävien materiaalien puute ja sittemmin hinta. Vasta 70-luvulla joku pieni ruotsalainen autonvalmistaja alkoi asentaa sen ajan eksoottista huipputekniikkaa ihan perheautoihin. Siis noin 90 vuotta periaatteen keksimisen jälkeen.
Edit: lisää ahtamisen historiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger