Opel

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Omia kokemuksia ooppeleista:
80-luvun vehkeisiin en puutu, on senverran huonoja kokemuksia että huhheijaa!

Papalla on 1,6i kat kadetti -9x?, suurimmat ongelmat on aivan kamala ajettavuus, äänieristyksen täydellinen puuttuminen ja jumalaton räminä jokaisesta sisustuksen osasta (niskatuet rällättää pahasti!). Onhan tuo toiminut tekniikaltaan ihan hyvin (ajettu ~250tkm), niitä perusongelmia ettei lämpene koskaan, venakopan tiiviste vuotaa lähes aina ja etujarrut saa purkaa/herkistellä lähes joka katsastukseen. Hyvänä puolena n.5,5l/100km.

Kaverilta löytyy 1,6 -97 vectra, karvalakkimalli. Toiminut ihan kohtuullisesti, pari kertaa käsijarru leikkinyt ja noitten palikoitten irroittaminen on vienyt jonkinverran aikaa. Tuossa joku kesä auto vei öljyä ylärajasta-alarajaan/~750km. Kyllähän sen kuuli että öljyä täytyy lisätä kun kone rupesi rällättämään ihan perkeleesti. Jonkin ajan kuluttua (20l öljyä?) vika katosi onneksi itsestään (venttiilivarren kumit?). Muutenhan siinä ei ole tainnut mitään ihmeempiä olla (ajettu vajaa 200tkm). Mitä nyt ajoittain nykii rajusti, tulppien vaihto auttoi hetkeksi...

Toisella kaverilla on (isi-leasing) dsl farmari-vectra -98. Tuossa lähtee järki kun katto rämisee ihan jumalattomasti. Ilmastointi on pamahtanut vissiin 5 kertaa, eivät enää kuulemma korjauta. Pari kertaa ovat joutuneet vaihdattamaan jotain koneen/laatikon kiinnikkeitä/kumia kun on jyrskyttänyt ajaessa. Tuollakin ajettu jo yli 300tkm, joten melko vähällä päässyt. Tuolla ajava tyyppi onkin kehunut tuota -97 tonnaria "miten voi samanikäinen auto olla näin paljon parempi". Nyt se jo kahteleekin nettiautosta 9000:sia, oikein! :P

EDIT:
Sillon kolmisen vuotta sitten kun olin autokoulussa ja koululla oli astra ja vecta niin se opettaja sanoi että astrasta vaihtoivat koneen ~40tkm kohdilla (oli "moottorin varoitusvalo" palanut ja huollossa sanoivat että ajakaa minkä kestää). Siinä vectrassa oli silloin ~80tkm mittarissa ja tuo ko. varoitusvalo paloi koko ajan, eivät kuulemma huollossakaan mitään sille mahtaneet. En tiedä onko olosuhteet (tasokkaat autokoululaiset) hajottaneet nuo vai oliko vaan "maanantaikappaleita"?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Niin kai se opelin huono maine johtaa tuonne 80-90 taitteeseen... itsellä on ollut joskus vm.78 kadetti ja oli muute jumalattoman hyvä peli !!

Toisaalta olen taas tehnyt kaverini vm.90 vectraan melkein koko pohjan uudestaan. Mutta tuo ruostuminenkin on paljolti kiinni auton omistajasta, jos ei ruostesuojata niin ruostuu varmasti saabit, volvot ja mersutkin! Kaikissa autoissahan on yksilöitä. Onhan saabilla ja volvollakin ollut ongelmia autoissa. Joten turha tässä on mitään automerkkiä sen enempää haukkua! Eiköhän Opelitkin ole autoja siinä missä muutkin...

Itsekin vannoutuneena saabimiehenä sanoin että ikinä ei meidän taloon tule opelia eikä fordia. No niin no, nyt on talossa escortti ja ihan yhtä hyvä auto kun muutkin.. 8) :wink:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

minä tykkäsin nuorempana c mallin kadetista ja olihan minulla ensin yksi b mallin kadetti 1,9 koneella. mukava lelu talvella kun ei rengas takana pitänyt yhtään. :twisted: :P :lol:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ruostehan noissa on ollut iso ongelma. D-kadettia haukuttiin yleisesti kittilaatikoksi (eikä syyttä). E-kadetti ei ollut paljon sen kummoisempi ja tosiaan ekat astrat ja yhtälailla vectrat alkaa olla jo tosi mätiä.

Väittävät että olisi laatu parantunut - itse en usko. Oli faijalla uusi Zafira tuossa viitisen vuotta sitten, alle kahdessa vuodessa ja 100tkm matkalla kului mm. takaovien karmeien takareunasta pintamaalit paikoitellen kokonaan pois, ei kestänyt kosketusta tiivisteisiin :D Voi vaan kuvitella miltä ko auto nykyään näyttää kun pohjamaaleja (jos niitäkään enää niissä paikoissa jäljellä) kylvetetty suolavedessä muutama vuosi...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

kaverin kotona oli -78 1.2 c kadetti jolla tuli ajeltua about 14-15 ikäsenä kaatopaikan julkista tietä ja pyöriteltyä paskarinkii kaatopaikalla. oli kova peli sillon kun kaverin äiti anto ajaa sillä kadetilla :D
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Eipä mun korviin ole kuulunut mitään negatiivista Obelixeista... Omakin pelittää erittäin hyvin, vähän on pitänyt paikkoja tehdä sinne tänne, vaikka onkin suht "uusi" auto... Ainakin Saabiin verrattuna, siinä ei oo vielä ainoatakaan paikkaa 8)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Opel on laadukas - perustuuhan nyky- ja tulevien Saabienkin tekniikka siihen.

Itselläni on ollut 3 Opelia ja niillä olen ajellut huolettomimmat kilometrini. Hauskana yksityiskohtana voisin mainita viimeisen Opelini kiinnijuuttuneen takaoven, jonka syyksi paljastui pakkasessa katkennut johtosarja - johtosarjassa luki Saab...
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Breadfan86 kirjoitti:...
Penkit ei pärjää mukavuudessa og900 tai edes '76 99:n penkeille.
...
Pahin tyyppivika tuossa on öljynkulutus. Yhtä öljynvaihtoväliä ei pääse lisäämättä öljyä. Ja sekin täytyy tehdä puolen tusinaa kertaa. Litra menee tonnille parille.
...
Opelin penkit on mukavammat lyhyessä ajossa, satkun pitkässä ajossa :P Ei tuo mun ööppeli syö kyllä öljyä lainkaan :o Viimes oon lisännyt kesällä öljyä, ja vieläkin ihan max-merkin kintereillä... Matkaa on tullut ties kuinka paljon. Pitää todennäköisesti vaihtaa öljyt ennen ku pitää lisätä :P Jakopään hihna on myös tyypillinen Opel-vika, saa jatkuvasti vaihtaa (kuulemma). Sekään ei kyllä omassani oo vielä mennyt (ihme kyllä). 8)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Heh, juu. Ne Ecotechit kait on pitkälti noiden uudempien Opelien mainetta pilannut. Tuossa iskän Astrassakin vei öljyä reipaanlaisesti (osan pöllytteli ohjurinkumien takia savuna ilmaan, mutta ei se kumien vaihdosta juuri vähennyt). Ja moottorin varoitusvalo paloi lakkaamatta, resetoinnilla pysyi jonkin päivän pois, sitten taas. Ei sille kait mitään erityisempää syytä ollut, kulki siihen asti kun vaihtoi pois.

Henk. koht juuri tuossa autossa ärsytti kytkin, ei sitten millään saanut juohevasti liikkeelle. Kaasua oli aina joko liikaa tai liian vähän, tai nostit polkimen liian nopeasti tai liian hitaasti.

Toinen ärsyttävä piirre oli vaihtaessa. Kun painoi kytkimen pohjaan, ei moottorin kierrosluku alkanut heti laskea, vaan se jäi n. pariksi kolmeksi sekunniksi sille tasolle missä oli vaihtohetkellä ollut. Sen jälkeen tipautti sitten hetkessä tyhjäkäyntilukemille. Eli oli pakko vaihtaa korostetun hitaasti.

Eikä sekään kait mikään vika ollut, vaan ominaisuus...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

vai...ooppelii :?: töissä kuullut,että ollut "ohjarikumivikaa" n.99-00 jne.opeleissa.oliskohan kaverillakin ollut 2.0 veccu farmari.
eivät kuulemma pysy kumekset paikallaan ja sitten pukkaa komean sinistä sauhua... (oli kuitenkin menny kaverilla korjaus liikkeen piikkiin)
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

tommij kirjoitti:Toinen ärsyttävä piirre oli vaihtaessa. Kun painoi kytkimen pohjaan, ei moottorin kierrosluku alkanut heti laskea, vaan se jäi n. pariksi kolmeksi sekunniksi sille tasolle missä oli vaihtohetkellä ollut. Sen jälkeen tipautti sitten hetkessä tyhjäkäyntilukemille. Eli oli pakko vaihtaa korostetun hitaasti.

Eikä sekään kait mikään vika ollut, vaan ominaisuus...
Ainakin 80-luvulla joissain japseissa kierrosluvun laskun hidastaminen oli tarkoituksellisesti tehty ihan erillisellä virityksellä. Tekosyynä taisi olla jonkinlainen päästöjen vähentyminen tjsp.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Breadfan86 kirjoitti:
sarka kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:...
Penkit ei pärjää mukavuudessa og900 tai edes '76 99:n penkeille.
...
Pahin tyyppivika tuossa on öljynkulutus. Yhtä öljynvaihtoväliä ei pääse lisäämättä öljyä. Ja sekin täytyy tehdä puolen tusinaa kertaa. Litra menee tonnille parille.
...
Opelin penkit on mukavammat lyhyessä ajossa, satkun pitkässä ajossa :P Ei tuo mun ööppeli syö kyllä öljyä lainkaan :o Viimes oon lisännyt kesällä öljyä, ja vieläkin ihan max-merkin kintereillä... Matkaa on tullut ties kuinka paljon. Pitää todennäköisesti vaihtaa öljyt ennen ku pitää lisätä :P Jakopään hihna on myös tyypillinen Opel-vika, saa jatkuvasti vaihtaa (kuulemma). Sekään ei kyllä omassani oo vielä mennyt (ihme kyllä). 8)
Noo, sulla näyttää olevan vanhempaa vuosikertaa toi opeliski. Nää uudemmat ecotecit syö öljyä. Veljellä oli astra ja sekin vei öljyä samaa tahtia.
No jaa - itsellä oli viimeisin Opeli 2-litrasella 16v Ecotec-koneella ja vaihtoon mennessään oli 170000 km mittarissa eikä tarvinnut vieläkään lisäillä öljyä 15000 km:n vaihtovälillä - tosin öljyn pinta mittatikussa laski n. kolmasosan eli ei se nyt aivan tiivis enää ollut, mielstäni aivan normaalissa kunnossa kuitenkin.

Penkeistä sen verran, että vaihtaisin istuinmukavuuden puolesta mielelläni tuon SportSedanini penkit takaisin Vectran Sport-penkkeihin, on meinaan sen verran heikko sivuttaistuki noissa Saabin penkeissä. Tosin kolariturvallisuus (retkahdussuoja) todennäköisesti Saabin penkeissä paljon parempi.
Vastaa Viestiin