TM:n jarrupalatestistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Lucasin palat laitoin entiseen satkuuni vähän aikaa sitten ja ihan asiallisilta tuntuivat. Tietenkin nyt, kun tietää tuon testituloksen, niin palat tuntuisivat huonoilta! :lol: Edelliseen tonnariin tuli Roadhousen palat (joita Porin M*tormarket myi kivenkovaa Lucasin paloina)! :evil: Mutta kyllä ne Roadhousetkin asiansa ajoivat kohtuullisesti.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

pertti666 kirjoitti:biltemaan liittyen herää kyllä kysymys mieleen: kuinkahan montaa eri tavarantoimittajaa mahtavat käyttää? eli biltemahan on vain brandi, ja valmistuttaja (vähän niinkuin saab 9-2x :roll: ) joten jos volvon palat tekee miezyslaw puolassa niin saabin palat voi valmistaa pingpongzingzangzung eteläkoreassa...
Sama juttu liittyy moniin muihinkin osiin kuin Bilteman osiin... esimerkiksi kovasti (perusteettomasti) kehuttuihin merkkiosiin.

Esim Saabin kohdalla jos osa on Saab tai Scantech laatikossa niin sen alkuperästä ei ole mitään takeita. Se sopii autoon, mutta ei ole mitään varmuutta sen todellisesta laadusta. Merkkivaraosat ja isojen tukkurien varaosat ovat sen jälkeen kun kyseisen osan speksit on määritelty pääasiassa sisäänostajien käsissä... ja jokainen ymmärtää että sisäänostaja harvoin on sen laatuinen asiantuntija että osaisi katsoa muutakin kuin katetta.

Sama juttu pätee myös tuotantolinjoilta ulos tuleviin autoihin (ja muihinkin tuotteisiin). Tuotekehitys- ja suunnitteluporukka speksaavat osat ja testiporukka testaa ne. Muutamalla iterointikierroksella, joissa on vielä sisäänosto, aftersales yms porukat mukana haarukoidaan se mistä palikoista autoa aletaan kasaamaan. Sitten kun linjat käyvät alkaa sisäänostajien taistelu halvimpien mahdollisesten speksit täyttävien osien hankkimisesta.

Summa summarum: Ainoastaan tunnettujen valmistajien tuotteilta voi odottaa jotakin tiettyä laatutasoa... juuri kuten TM:n testikin näytti. Ei ole ollenkaan mahdonta että esimerkiksi Icer jarrupalat löytyisivät Volvo laatikosta sitten kun valmistajan mielenkiinto malliin on kadonnut ja etsitään vain parasta katetta varaosabisneksessä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Epäselväksi jää paljonko asiaan vaikuttaa:

a) valmistustoleranssit (otos on liian pieni)
b) mitä "bulk-osaa" kulloinkin on siellä biiilteeman laatikossa, eihä niissä aina sama valmistaja ole.

Talvirengastesti opetti minulle, että suhtaudun erittäin kriittisesti TM:n testeihin jatkossa
TuuSaR kirjoitti:Ja minkäs pala-valmistajan/myyjän mainoksia lehdessä oli eniten tällä kertaa? :wink:
juuri näin.....

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16113
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Taitaa kuitenkin olla niin että TM on jotakuinkin luotettavin tietolähde auto- ja yleisteknisissä asioissa. Sen jutut ei aina täsmää hevomiesten tietotoimiston tai esson baarin puikkomiesklubin juttujen kanssa, mutta se lienee pääasiassa hyvä juttu. Ns. automiesten tarinat kun ovat jokseenkin vastaava tiedonlähde kuin kaikille armeijasta tutut tornihuhut.

Selkeitä mittaustuloksia ei mutu-jutut ja serkun kaiman käytännön kokemuksen kumoa. En ole koskaan nähnyt kenenkään osoittavan mittausjärjestelyjä vääriksi tai edes huonoiksi saati löytäneen mitään systemaattisia virheitä. Useimmiten kritiikki on vain kiukuttelua siitä että oma usko joutuu koetukselle kun väärä merkki voittaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jussi kirjoitti:Taitaa kuitenkin olla niin että TM on jotakuinkin luotettavin tietolähde auto- ja yleisteknisissä asioissa. Sen jutut ei aina täsmää hevomiesten tietotoimiston tai esson baarin puikkomiesklubin juttujen kanssa, mutta se lienee pääasiassa hyvä juttu. Ns. automiesten tarinat kun ovat jokseenkin vastaava tiedonlähde kuin kaikille armeijasta tutut tornihuhut.

Selkeitä mittaustuloksia ei mutu-jutut ja serkun kaiman käytännön kokemuksen kumoa. En ole koskaan nähnyt kenenkään osoittavan mittausjärjestelyjä vääriksi tai edes huonoiksi saati löytäneen mitään systemaattisia virheitä. Useimmiten kritiikki on vain kiukuttelua siitä että oma usko joutuu koetukselle kun väärä merkki voittaa.
Hetkinen hetkinen, otetaas uudestaan. Luitko varmasti tuon laittamani linkin?
Vika ei varmasti ole TM:n, vaan mittaukset ovat luotettavia. Kyse onkin siitä mitä tuote-erää TM:lle toimitetaan mitattavaksi...
Eihän ole mitään järkeä mitata suurella tarkkuudella tuotetta, millä ei ole mitään tekemistä oikean myytävän tuotteen kanssa?


Niin, minulla on noi "testivoittaja" renkaat, joten en ainakaan siksi täällä "kiukuttele" että olis oma merkki jäänyt viimeiseksi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Teemu kirjoitti:Hetkinen hetkinen, otetaas uudestaan. Luitko varmasti tuon laittamani linkin? Vika ei varmasti ole TM:n, vaan mittaukset ovat luotettavia. Kyse onkin siitä mitä tuote-erää TM:lle toimitetaan mitattavaksi...
Eihän ole mitään järkeä mitata suurella tarkkuudella tuotetta, millä ei ole mitään tekemistä oikean myytävän tuotteen kanssa?

Niin, minulla on noi "testivoittaja" renkaat, joten en ainakaan siksi täällä "kiukuttele" että olis oma merkki jäänyt viimeiseksi.
Peace :D

Luin linkin... enkä kirjoittanut suoraan sinulle vastauksena, palkokasvin osat pois hengitystiehyeistä :D

Lähinnä ajattelin ennakoida ennenpitkää alkavan TM ei tiedä eikä osaa mitään, Bilteman tuotteet on pyllystä, vain alkuperäisosa on riittävän hyvä (kallis) suitsutuksen.

Ainahan se on ongelma mitä tuote-erää saadaan mitattavaksi, mutta se pitää lukijan huomioida ja ymmärtää myös se että ei ole mahdollista tehdä testiä joka huomioisi sekä valmistajakohtaiset laatuvaihtelut että valmistajien tuotteiden väliset erot. Eikä tuo ole ongelma vain lehtien testeissä, se on myös ihan käytännön ongelmakin jo prototyyppien testauksessakin, sen kanssa on vain elettävä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jussi kirjoitti: Peace :D

Luin linkin... enkä kirjoittanut suoraan sinulle vastauksena, palkokasvin osat pois hengitystiehyeistä :D

Lähinnä ajattelin ennakoida ennenpitkää alkavan TM ei tiedä eikä osaa mitään, Bilteman tuotteet on pyllystä, vain alkuperäisosa on riittävän hyvä (kallis) suitsutuksen.

Ainahan se on ongelma mitä tuote-erää saadaan mitattavaksi, mutta se pitää lukijan huomioida ja ymmärtää myös se että ei ole mahdollista tehdä testiä joka huomioisi sekä valmistajakohtaiset laatuvaihtelut että valmistajien tuotteiden väliset erot. Eikä tuo ole ongelma vain lehtien testeissä, se on myös ihan käytännön ongelmakin jo prototyyppien testauksessakin, sen kanssa on vain elettävä.
Juu, luin ajatuksella tekstisi läpi. Et tosiaan vastannutkaan "suoraan minulle". Noh, pitää kai vähän jatkossa miettiä pidempään ennen kuin kirjoittelee tänne.

Nyt on jo kahdessa viime topicissa vissin itseltäni karannut vähän mopo käsistä. Kun meinaa mennä tunnelma kireäksi. :roll:

Loppujen lopuksi taidettiin olla jopa asiasta melkein samaa mieltä. Ainakin se on varmaa, että TM:n kaltaisia puolueettomia testaajia tarvitaan. Pienellä kriittisyydellä kyllä pitää aina suhtautua. Koska joku muu voi aina vetää kotiinpäin.

Kiitos tetammille tästä jutusta. Kyllähän ajatuksia ainakin heräsi...

Ja jottei tämä selvennys menisi osaltani täysin off topic, niin totean että hiljakkoin OG:hen on vaihdettu eteen ferodon palat ja taakse originaalit. Kummassakaan ei ole ollut valittamista. NG:hen on kuukausi sitten vaihdettu eteen originaalipalat --> toimii ok.

tuolla NG-osiollahan oli juttua siitä, että jotkut tarvikepalat menettävät pitonsa sateella.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ainoa mikä itsellä on pistänyt TM:n testeissä silmään on se, että autot testaan tietyssä hintaluokassa ja poikkeuksetta aina, jos testissä on mukana Saab sen polttoaineen kulutusta pidetään muihin autoihin verrattuna suurempana. Kummasti tois väriä testiin lisää, jos lisättäis vielä polttoaineenkulutusta kertovaan kohtaan mitä sillä ylimääräisellä polttoaineella saadaan, kun poikkeuksetta tietyssä hintaluokassa tehdyssä testissä Saab on muita selvästi tehokkaampi turbomoottoreidensa ansioista.

En nyt tarkalleen missä lehdessä oli testissä isot dieselautot ja mukana oli 9-5 3.0TiD. Saabi jäi testissä viimeiseksi, koska auto sammuili testaajilla liikkeelle lähdettäessä ja kulutti enemmän dieseliä kuin testin muut. Ei sitten voinut painottaa korkeammalla kulutuksella saataavaa tehoetua ja sammuilu liikkeelle lähdettäessä on käyttäjän vika, ei auton.

Itse ku olen tottunut ajamaan kaasutinmoottorisilla niin parhaimmillaan mulla sammuu ruiskupelitkin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

dimebak kirjoitti:En nyt tarkalleen missä lehdessä oli testissä isot dieselautot ja mukana oli 9-5 3.0TiD. Saabi jäi testissä viimeiseksi, koska auto sammuili testaajilla liikkeelle lähdettäessä ja kulutti enemmän dieseliä kuin testin muut. Ei sitten voinut painottaa korkeammalla kulutuksella saataavaa tehoetua ja sammuilu liikkeelle lähdettäessä on käyttäjän vika, ei auton.
Tuo sammuilu liikkeelle lähdettäessä on ihme juttu. Nykyään tuntuu löytyvän autoja, joita ei saa kutiteltua liikkeelle sitten millään... testikuskien mielestä ja lehdestä riippumatta. Itse en ole sellaisiin autoihin törmännyt ikinä... kaikkien autojen kaasu ja kytkin reagoi hieman omalla tavallaan, mutta ei se nyt mikään vika ole jos ne kuitenkin on normaalikuskin hallittavissa. Ilmeisesti auton pitäisi lähteä liikkeelle kakomatta jos kytkin pamautetaan tyhjäkäynnillä ylös nanosekunnissa :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kaikkeen tietysti tottuu, mutta olen täysin samaa mieltä esim tuosta Saabin 3l TiD:st eli todella häiritsevää kun täytyy antaa aina oikein kunnolla kaasua ennenkuin nostaa kytkimen, jotta kone ei sammu.

Sama "vika" on kyllä aika useissa uusissa turbodieseleissä eli aivan tyhjäkäynnin jälkeen kone on aivan kuollut, mikä tekee kaupunkiajosta/ruuhka-ajosta tosi mielenkiintoista.

En tiedä onko tuossa jo "elektronista" kaasupoljinta, mutta se yleensä antaa vielä viimeisen niitin käyttömukavuudelle...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Mielestäni valmistajalla ei ole merkitystä sillä Volvo ei osta Icerin tekemiä tarvikepaloja vaan kertovat heille mistä aineista palat tehdään jotta pito, kitinä, pehmeys yms. on kohdillaan ja silloin ne ovat jo orkkis tavaraa.
Ei se mene ihan noinkaan. Jokaisella firmalla on oma ydinosaamisalueensa: autotehtaalla se on autot ja jarrupalatehtaalla kitkamateriaalit. Kun autotehtaan suunnittelija alkaa suunnittelemaan jarruja hän speksaa niihin kohdistuvat vaatimukset ja alkaa alihankkijoiden kanssa touhuamaan toimivaa pakettia. Autotehtaalla on langat käsissään, mutta alihankkijoilla on yksityiskohtiin liittyvä tieto-taito.

Aivan vastaavasti homma toimii muissakin samantapaisissa komponenteissa ja muillakin teollisuudenaloilla. Komponenttivalmistajien OEM-asiakkailla voi olla isokin panos, joidenkin tietyjen komponenttien kehityksessä, mutta keskeinen tieto-taito on kuitenkin komponenttivalmistajalla koska se on heidän bisneksensä ydin.

Osat ovat siinä vaiheessa orkkistavaraa kun autovalmistajan nimi leimataan niihin ja ne pakataan orkkisosan laatikkoon... kysehän on vain siitä että valmistaja takaa sopivuuden ja toimivuuden ja kantaa niistä vastuun loppukäyttäjän suuntaan komponenttivalmistajan puolesta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Taidat tarkoittaa samaa asiaa.
Juu... hyvinkin todennäköisesti :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Kyseisestä testistä oli myöhemmin juttua TM Postilaatikossa, jossa Icerin maahantuoja valitti testistä ja testaustavoista. Ja taisi uhata oikeudellakin ja hirmuisilla korvauksilla....

TM vastasi, että osa kritiikistä oli aiheellista, sillä jokin testissä käytetyssä testilaboratoriossa olevista testilaitteista oli ollut viallinen ja näin vääristänyt mm. Icerin osalta osaa testituloksista. Siihen ei otettu kantaa miten Iceri olisi menestynyt testissä tai testitulokset olisivat muuttuneet, jos laitteessa ei olisi ollut vikaa.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja jupu »

Olen jokusen vuoden käynyt "kenkimässä" omaa og900:sta Alastarolla ja tietenkin ajanut myös ns. työmatka-ajoa, seuraavaa olen todennut jarrupaloista josta tässä OMAT kokemukseni... siis ei virallinen testi !

JURID. Todella hyvät norm. ajossa, jarrut vaan häviävät kun lämpenee, siihen ei tosin tarvita montaa jarrutusta ja samalla palat häviävät taivaan tuuliin.

LUCAS. Kai nekin on hyvät norm.ajossa tosin hieman vaatii kait enempi poljin voimaa... EI häviä niin helposti mutta kun saa liikaa lämpöä pala "räjähtää" siis kait irtoaa taustastaan kun riittävä lämpö saavutetaan.

FERODO. Ei kokemusta vakiopalosta mutta DS3000 kisapala on mitä kuuluukin...tosin kylmillä jarruilla pitää muistaa ottaa tukeva ote ratista ja taas lämpimillä jarruilla täytyy ottaa tukea vöistä ettei "paina" lukkoon.

Jotku halpis palat vihreessä laatikossa :) . Toimii hyvin normaalissa ajossa ja radallakaan eivät oikeen tehneet mitään erikoisia, poljinvoima voi olla ehkä suuri, mutta esim. takapäässä on toiminut paremmin kun esim. luukas(a).

hmmm Eikös luukas(a) ole jotain enkku historiaa jota kaikki vihaa.... ainakin vanhemmat fjorson miehet...
EI Saabia...tällä erää.
Vastaa Viestiin