ilmansuodattimen vaihtotarpeen aatoksia lambdallisissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

ilmansuodattimen vaihtotarpeen aatoksia lambdallisissa

Viesti Kirjoittaja stara »

esim 900 alfamer kirja sanoo 15 000 km suotimen kopistelu roskista ( joka muuten on varmaan ihan turhaa touhua, pienhiukkaset ei mihinkään lähde ainakaan ilman vastapuhalluksia), 45000 km vaihto.
Mutta eikös ilmamassamittari ja lambda kyteksi määriä/päästöjä. eli meneekö bensaa hukkaan, jos suodin alkaa olemaan yli- ikäinen, vai hoitavatko säädöt asian siltä osin ja vain huipputeho pienenee.

Toisaalta varmaan likaantuminen voi olla kaupungissa moninkertaista kuin maalla. lienevätkö ohjeajat varman päälle kaupunkiolosuhteisiin?
Miten on.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Sen kummemmin autotekniikkaa tuntematta voi tuohon sanoa, että ilmamassan virtaus suodattimen läpi muuttuu ja silloin muuttuu adaptiivisessa moottorinohjaus-systeemissä kaikki muukin.

Bensankulutukselle on vaikeampi suoraa verrannollisuutta todeta, mutta erilaisten ajotilanteiden kertymästä voisi ajatella, että polttoainetaloudellekin on tuolla asialla vaikutusta.

Jos miettii hommaa systeeminä, jossa sisääntuleva ilma on yksi ulkopuolisista sisääntuloista, niin taitaapa kaikissa tuommoisissa systeemeissä olla vaikutus myös muihin systeemin sisääntuloihin, eli polttoaineen kulutukseenkin, jos ulostuloa halutaan pitää jotenkin vakiona.

Käytännössä pirun hankala mitata omalla autolla kotioloissa.

Kopistelu ei ole turhaa touhua, koska isoimmillakin kapistuksilla siellä suodattimessa on vaikutus virtaukseen.

Varmaan ovat tuon vaihtovälin miettineen viisaampien ihmisten toimesta, joten eipä varmaan ole syytä olla noudattamatta..
Citroen C5, OG900t16
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä oon hoitanut ton homman vaihtamalla tarpeex usein, ei oo hinnalla pilattu :wink: eli useammin kuin huolto-ohjeet pyytää.
9-3.1972
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Minä myös olen vaihtanut huomattavasti useammin. Kun bensa on kallista ja suodattimet halpoja niin olen kokenut tiuhat vaihdot järkeviksi.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kyllähän se säätö hoitaa seoksen oikeaksi, mutta bensankulutuksen nousu tulee siitä, että teho laskee, jolloin soppaa joudutaan antamaan enemmän tietynkiihtyvyden saavuttamiseksi..

mutta kyllähän se niin on, että kun tuota suodinta ei hinnalla ole pilattu, niin samalla vaivalla sen laittaa uuden siinä kopistellessa..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Itse ajattelisin, että vaihtovälit aina 40-50 tuhanteen km saakka eivät ole tästä maailmasta. Toisaalta hyvin helpoissa olosuhteissa (kuiva ja pölytön ilma) suodatin pysyy toimintakunnossa varmaan tuplaten sen minkä kaupunkien keskustoissa pyöriessä. Oon nähnyt kaupungeissa pyörivien autojen filttereitä;menevät ennätysajassa vaihtoon ja silkasta ilmansaasteesta eli diesel- ja hiilinoesta! (tästä oon ihan varma). Toinen, millä on merkitystä, on jo likaantuneen suodattimen kostuminen (kostea imuilma jne.): paperikuitu turpoaa, ja suodatin voi mennä yllättäen vallan tukkoon.

Kallistun sille kannalle kuten moni muukin, että closed-loop järjestelmät (lambdasäädetty ruiskusysteemi) kyllä sopeutuvat tukkoiseen imupuoleen, mutta hyötysuhteen kustannuksella. Tää on itse asiassa fakta. Tarvikkeena myytävä filtteri on sen verran edukas, että vaihto on ihan suositeltavaa 10-15 tuhannen km välein.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Vastaa Viestiin