Delphi Action May Put GM Near Bankruptcy

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Delphi Action May Put GM Near Bankruptcy

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Delphi Corp. seems likely to ask a bankruptcy judge on Friday to cancel its labor contracts, analysts said, with heavy consequences for the auto industry including pushing its largest customer, General Motors Corp., closer to Chapter 11 bankruptcy.

http://biz.yahoo.com/ap/060329/delphi_unions.html

Noh lakot on tulossa joka tapauksessa joskus, jos työntekijästä ei pääse eroon kuin kuolemalla ja henkilökustannukset on taivaissa, on tilanne kestämätön.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Hui mikä uutinen, riittäisköhän klubin rahat saab tehtaan ostoon :D Tapiola mallinen omistuspohja.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11

Siis eihän GM oikeasti tekisi konkurssia vaan irtaantuisi vanhoista sopimuksista.
Jutussa on vaan kaksi ongelmaa, kuinka kauan lakot USA:ssa kestäisivät ja mitä se vaikuttaisi imagoon.

Viime syksynä jotkut asiantuntijat huomasivat, että GM tuotti paljon enemmän autoja mitä myynti oli, tällöin epäiltiin että GM tekee myyntipuskuria chapter 11 lakkoja varten.

Jos GM onnistuisi saamaan konkurssiluvan ja selviäisi lakoista lyhyessä ajassa, esim Ford joutuisi tukalaan asemaan koska GM saisi valtavan kilpailuedun.

http://www.forbes.com/home/feeds/ap/200 ... 34862.html

"In a move that would send shudders through an ailing U.S. auto industry, Delphi Corp. was expected to ask a federal judge to cancel its union contracts Friday following months of trying to reach an agreement with General Motors Corp. and its unions to lower workers' wages"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

potkuhousu kirjoitti:Hui mikä uutinen, riittäisköhän klubin rahat saab tehtaan ostoon :D Tapiola mallinen omistuspohja.
Ei taitaisi klubin jäsenten rahat riittää, mutta jos kerättäisiin maailmanlaajuinen Saab -kuskien kolehti, niin ehkäpä sitten... :wink:

Uusi Tuulilasi kirjoitti taas huhuista, joiden mukaan Saab olisi menossa Renaultille ja Cadillac BLS itse asiassa korvaisi Saab 9-3:n GM:n mallivalikoimassa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

No huulilasi nyt on aina muutaman kuukauden myöhässä yleisestä huhumyllystä ja BLS/Cadillac tavoitteet/tarkoitusperät ovat olleet monille vaikeasti hahmotettavia.

http://www.forbes.com/feeds/ap/2006/04/ ... 39226.html

Delphi asked a federal bankruptcy court to void its labor contracts as part of a restructuring plan that includes selling or closing 21 of its 29 U.S. plants

Lakko on nyt käsittääkseni väistämätön, koska vaikka tuomari hylkäisi pyynnön(mikä on epätodennäköistä), tulisi tällöin voimaan viimeisin sovintoehdotus joka sekin on ammattiliitoille kelpaamaton.

Minkäänlaisesta yhteisymmärryksestä ei ole toivoakaan, osapuolet ovat ihan eri galakseissa näkökannoissaan.
En jaksaisi uskoa että toinen osapuoli olisi vain bluffannut lausunnoillaan.

Lakon alkaessa USA:n autoteollisuus halvaantuu laajalti, kun tiettyjen osien saanti tyrehtyy. Esim. GM ei pysty vähentämään ihmisiä palkka/tuki listoiltaan, tällöin sen on pakko anoa konkurssia ja vanhojen sopimusten irtisanomista. Mistä seuraa kuukausien hulabaloo.

Saabin uskoisin pystyvän jatkamaan tuotantoa melko entiseen malliin.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Maanantai 03.04.2006 08:59 STT

Amerikkalaisen talouslehden Wall Street Journalin mukaan autovalmistaja General Motors on myymässä rahoitusyksikköään Cerebus Capital Managementin johtamalle sijoittajaryhmälle.

Wall Street Journalin internetlehden mukaan kauppa saattaa varmistua jo maanantain aikana.

GM:n odotetaan paikkaavan tyhjenevää kassaansa jopa 14 miljardilla dollarilla (11,6 miljardilla eurolla) kaupan avulla. Vaikeuksiin ajautunut GM teki viime vuonna tappiota 10,6 miljardia dollaria.

Rahoitusyhtiö GMAC on autoyhtiön kannattavin osa. Se teki viime vuonna 3 miljardin dollarin voiton. GMAC:n myyntihanketta pidetään osoituksena siitä, miten syviä GM:n vaikeudet ovat.


Alan jo vakaasti uskoa, että on enää ajan kysymys milloin GM tekee konkurssin. Parhaita osia myydään pois, jolloin on luultavasti enää kyse velan ja konkurssin hinnoittelusta.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Eiköhän se ole niinkin että mitä vähemmän myytävää GM:llä on jäljellä, sitä helpommin se saa anottua tuomarilta toimenpiteitä.

Jos on kymmenien miljardien omistukset(mitä voisi myydä) ja ilmoittaa olevansa vararikossa niin ei se kovin uskottavalta varmaan tuomarin edessä kuulosta.

GM on myymässä myös Isuzu Motorssia ja varmaan kaikenlaista muutakin.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

TuuSaR kirjoitti:Eiköhän se ole niinkin että mitä vähemmän myytävää GM:llä on jäljellä, sitä helpommin se saa anottua tuomarilta toimenpiteitä.

Jos on kymmenien miljardien omistukset(mitä voisi myydä) ja ilmoittaa olevansa vararikossa niin ei se kovin uskottavalta varmaan tuomarin edessä kuulosta.
GM on myymässä myös Isuzu Motorssia ja varmaan kaikenlaista muutakin.
Joo voihan se mennä noinkin, mutta GM on velkojien hampaissa ihan toden teolla. GM:n bondeille on myyty credit default swappeja(luottoriskin vaihtosopimuksia) paljon enemmän kuin rahaa on...

"General Motors
Investors probably own more than $200 billion of credit derivatives linked to about $30 billion of General Motors Corp. debt, the Wall Street Journal reported yesterday, citing unidentified traders.

``If you have $30 billion of GM debt underlying some multiple of that amount in outstanding credit-default swap contracts, then you need to have a way to cash-settle those contracts after a credit event,'' said Sunil Hirani, chief executive officer at Creditex Inc., a New York-based electronic broker. "

Kyseessä siis tälläinen tapahtuma:
Luottoriskin vaihtosopimus on kahdenvälinen rahoitussopimus, jossa toinen vastapuoli (suojan ostaja) maksaa jaksoittaisen palkkion vastineeksi suojan myyjän vastuusitoumuksesta viitteellisen liikkeeseenlaskijan
luottotapahtuman jälkeen. Suojan ostaja saa oikeuden myydä viitteellisen liikkeeseenlaskijan tietyn velkakirjan nimellisarvostaan (tai muun määritetyn viitearvon tai toteutushinnan mukaan) luottotapahtuman takia. Luottotapahtumaksi määritellään yleensä konkurssi, maksukyvyttömyys, selvitystila, merkittävän epäedullinen velkajärjestely tai kyvyttömyys suoriutua maksusitoumuksista.


Volvolandiassa tuli hyvä esimerkki GM:n ahdingosta.
GM:n markkina-arvo on sama kuin Sampo konsernin. Sampossa on 6000 työntkijää, GM:llä yli 330 000 :lol:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin