Sattuipas...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sattuipas...

Viesti Kirjoittaja himmee »

saab87 kirjoitti:
Ässä kirjoitti:
9-5 3.0t kirjoitti:Kerrankin sattuivat poliisit olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Oikein mieltä lämmittää :P
Mikään ei ole niin ärsyttävää ja turhaa, kuin toisen pe*seessä roikkuminen.
ja sunnuntaiajelu satasen rajotuksella... ei prkl jotta raivostuttaa. mite lie si saabisteilla ohittelijoitte maine :roll: mut kyllä se naurattaa ku ohi lähetää jollai amishärpäkkeellä ja sitten ei taho kulkeekkaa.. sätkitään sitte siinä saappaan rinnalla ennenkun säälistä hiljennetää...
Ei saa vedättää liikaa...voi pian näkyä keskimmäinen sormi.. :D
VW transporter 2.5tdi vm.99
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

wesku kirjoitti:
agios kirjoitti:roikkumiseen minä käytän pissapoikaa ja reilusti. Aina ovat ohittaneet tai hidastaneet.
Minä taas käytän nopuden pumppaamista cruise päälle-pois-päälle-pois.... ja pois tietysti kohdassa jossa vastaantulioita lähestymässä ja nopeuden palautus kun vastaantulija on 100 m etäisyydellä. Hauskaa katsella peileistä kuinka perääntunkija poukkoilee haaveillen ohituksesta, lopulta lähtee sitten mallisuoritukseen vaikka 60-rajoituksella keltaviiivojen yli ;)
Siis, ensin valitat perässäroikkujista(ohituspaikkaa odottavista), ja kun sopiva ohituspaikka tulee, kiihdytät niin, ettei takana oleva pääse ohitse?
Tällöinhän takana oleva jää taas perääsi odottamaan seuraavaa paikkaa ja kehä jatkuu ja jatkuu...
8O

Taidat olla niitä, jotka jäävät muna vs. kana-vertaukseen kiinni eliniäkseen.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Teme100 kirjoitti:Siis, ensin valitat perässäroikkujista(ohituspaikkaa odottavista), ja kun sopiva ohituspaikka tulee, kiihdytät niin, ettei takana oleva pääse ohitse?
Tällöinhän takana oleva jää taas perääsi odottamaan seuraavaa paikkaa ja kehä jatkuu ja jatkuu...
Jos huomaa kroonisen perääntunkijan takana, aina parempi on jos sen saa pidettyä takanaan laillisella ajolla. Muutenhan käy niin että heti vähän ajan päästä ohitukseen juuri ja juuri uskalautunut perääntunkija tai useampi sellainen tulee perä edellä vastaan jonkun alinopeutta ajavan taakse liimaantuneena.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jotkut krooniset perääntunkijat ovat niin sinnikkäitä tapauksia että ainoastaan vetäisy bussipysäkille hetkeksi parkkiin on ainoa keino, ihme kun eivät jää vilkku päällä odottelemaan josko kohta palaisin ajoradalle :D

Onkohan oikein diagnosoitu käytöshäiriö nimeltä perässäajo? :lol: Niistä perässähinaajista ei kerta kaikkiaan välillä pääse eroon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Perässä roikkujat & valokeisarit

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Aiheena mielenkiintoinen: Useat eivät pidä perässä roikkujista, mutta roikkuvat kuitenkin itse :=)

Itse yritän omasta mielestäni pitää väliä siis maantiellä. Kehä I:llä tuo tuntuu mahdottomalta. Itseäni alkaa helposti ärsyttämään puskurissa roikkujat, joilla on kiire puskurin lähelle, mutta ei ohitse.

Yleensä seuraavat toimenpiteet riittävät perässä ajan touhujen lopettamiseksi:
-ohitustilan antaminen (ajaminen tien oikeassa reunassa
-ohitusmerkin antaminen selkeässä ohituspaikassa (turvallinen ohituspaikka)

Jos ei auta, niin:
-jarruvalon vilkauttaminen muutamaan otteeseen
-nopeuden pieni laskeminen tai nostaminen
-pysähtyminen pysäkille ja roikkujan ohitse päästäminen

Joskus perässä roikkujat tai lähellä ajajat osaavat hyödyntää lisäoptioita pitämällä pitkiä ajovaloja päällä, jolloin hänet voi kastaa valokeisariksi. Pitkät lähietäisyydellä hermostuttaa mua kanssa kivasti. Usein testaan edellisiä ja jos nekään eivät auta, niin pitkällä reissulla olen testannut kuviota toisin päin päästämällä valokeisarin ohitse pysäkille pysähtymällä. Sitten vaan toiseen perään hetkeksi CS tonnarin pitkät päälle (lyhyet palaa samaan aikaan:=). Pienen valohoidon jälkeen rauhallinen ohitus ja matka jatkuu taas samalla nopeudellakin kuin ennenkin, mutta sillä erätuksella ettei valokeisari ole enää puskurissa.

Esim. Helsinki-Kuusamo reissulla ei aina tiedä koska valokeisarista pääsee eroon jos on vaikka Mikkelin kohdalla...

Nopeuden nostaminen ei yleensäkään auta, koska perässäolijankin tekee saman toimenpiteen...

-Make
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ng900aero kirjoitti:Yleensä perässäroikkujaan auttaa jarruvalon välytys, ja jossei tajua niin painaa oikeasti jarrua, jos ajaa perään niin sehän on aina peräänajajan vika eikä huoleta itseä. Tuollaisille tapauksille yritän antaa ohitusmahdollisuuden, ja jossei halua ajaa ohi niin viimeistään sitten häipyy takaa kun laskee nopeuden esim 30km/h asti :)
ng900aero kirjoitti:Jotkut krooniset perääntunkijat ovat niin sinnikkäitä tapauksia että ainoastaan vetäisy bussipysäkille hetkeksi parkkiin on ainoa keino, ihme kun eivät jää vilkku päällä odottelemaan josko kohta palaisin ajoradalle :D
Mulle on kerran käynyt noin, kun joku mamma ajeli mersullaan ihan takapuskurissa kiinni. Ensin mä kiihdytin vauhtia ja otin hieman väliä, sitten pudotin takaisin siihen tyypilliseen rajoitus+10kmh mittariin. No eikös tää rouva ollut hetken päästä taas puskurissa kiinni. Seuraavaksi mä sitten hidastin tuohon about viiteenkymppiin, eikä vieläkään menty ohi. Loppujen lopuksi pysähdyin siihen v*tun pikatien sivuun kun ei ollut muuta liikennettä. Meni varmaan se puolisen minsaa ennenkuin se mummeli tajusi lähteä liikkeelle sieltä takaa ja meni ohi. Silloin ei enää edes v*tuttanut, nauratti vain :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Jokainen varmaan osaa arvioida mikä on riittävä turvaväli edellä ajavaan. Tässä kuitenkin eräs hauska ja käytännöllinen (joskin aika summittainen) "mittaustapa": sanot verkaalleen "ajanko liian lähellä" ja jos et ehdi lopettaa tätä lausetta ennen kuin olet kohdalla jossa edellä ajava oli lausetta aloittaessasi, ajat liian lähellä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

itseäni ei niin kauheasti häiritse, mutta kun on emäntä ratissa, niin johan olis roikkujalla korvat punasena...

ite ein moottoritiellä jullikan yhdelle golffarille, joka seuras mua varmaan 50kilometriä ihan puskurissa kiinni... nopea vaihto oikealle kaistalle, ja lossit kiinni... sillä ilmeisesti oli aikomus tulla sihen mun perään takasi, mutta ei ehtiny siihen väliin.. sen jälkeen tämä neropatti sitte hiljensi vauhtia sen verran, että vajaan 10 kilometrin päässä ohitin sen uudelleen... ei vaan enää tohtinu jäädä roikkumaan mun perään.. nolo temppu, mutta loppupa kumminkin..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti: ...aina parempi on jos sen saa pidettyä takanaan laillisella ajolla.
Itse olen huomannut että joskus on viisainta kurvata huoltikselle ja ryypätä rauhassa vaikka kuppi kahvia. :!:


wesku kirjoitti:Hauskaa katsella peileistä kuinka perääntunkija poukkoilee haaveillen ohituksesta, lopulta lähtee sitten mallisuoritukseen vaikka 60-rajoituksella keltaviiivojen yli ;)
wesku kirjoitti: Jokainen ajakoon lain ja yleisten käyttäytymisnormien mukaan...
wesku kirjoitti: Ei tieliikennelaissa ole mitään tasanopeusvaatimusta, vastuussa on tuollaisessa tilanteessa vain ja ainoastaan perääntunkija.
Mutta valehtelet jos väität että et moraalisesti tuntisi olevasi vastuussa jos kiusaisit jonkun ohittamaan keltaisilla viivoilla ja seurauksena joku kuolisi.
wesku kirjoitti: ... toisinaan kyllä kannattaa tehdä pikku hidastus juuri ennen ohituskaistaa niin saa vähennettyä turhaa jono-ohittelua.
Eli käytännössä estää tehottomammalla autolla ohittamisen turvallisesti ja _pakottaa_ ajelemaan perässä.

Varsinainen maanteiden ritari taidat olla.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Mutta valehtelet jos väität että et moraalisesti tuntisi olevasi vastuussa jos kiusaisit jonkun ohittamaan keltaisilla viivoilla ja seurauksena joku kuolisi.
Kyllä ihan pelkkä hidastaminen 60 rajoituksiin näyttää "kiusaavan" jotkut ohituksiin keltaisilla viivoilla ja risteyksissä, olisinko siitäkin moraalisesti vastuussa ? Reipas kiihdyttely mutta ajaminen rajoituksen mukaan ärsyttää monia, jos sen johdosta ohittavat keltaisilla, olenko moraalisesti vastuussa ? Entä jos pysähdyn suojatien eteen ja lapsi lähtee ylittämään suojatietä ja minua ohittava ajaa lapsen kuoliaaksi, olenko siitäkin moraalisesti vastuussa ? No en minä ole siitäkään moraalisesti vastuussa jos yritän ihan tarkoituksella nopeutta pumppaamalla saada perääntunkijan jättämään väliä ja tyyppi hermostuu sen johdosta. Parempi unohtaa tuo "moraalinen vastuu" ja jokainen pitäköön huolta omasta ajostaan.
meverkko kirjoitti: Eli käytännössä estää tehottomammalla autolla ohittamisen turvallisesti ja _pakottaa_ ajelemaan perässä.
No näinkin sen voi nähdä, en yleensä halua tehottomia perääntunkijoita eteeni omia ohituksiani haittaamaan.

meverkko kirjoitti:Varsinainen maanteiden ritari taidat olla.
Heh, kyllä varmaan ainakin jos katsoo sellaisen tehottomalla ajavan (esim audidiesel?)kuskin näkökulmasta joka haluaisi ohitella mielestään "turvallisesti" ;)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Täytyykin muistaa seuraavan kerran kun olen isommalla autolla liikkeellä. On täysin laillista ajaa sitä rajoitettua 80 vauhtia eikä laki ei velvoita antamaan tilaa ohituksille. Sitten vaikka ohituskaistan sattuessa kohdalle minulla ison auton kuljettajana on täysi oikeus ohittaa toista isoa autoa joka myös hyytyy siinä ylämäessä 40 km vauhtiin.

Ai että kun on kivaa :twisted:


wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Varsinainen maanteiden ritari taidat olla.
Heh, kyllä varmaan ainakin jos katsoo sellaisen tehottomalla ajavan (esim audidiesel?)kuskin näkökulmasta joka haluaisi ohitella mielestään "turvallisesti" ;)
Kyllä Audillakin ohi pääsee jos muut pelaavat yleisten käyttäytymissääntöjen mukaan (joita itsekin tuolla aiemmin kuuluttelit).
wesku kirjoitti:
Jokainen ajakoon lain ja yleisten käyttäytymisnormien mukaan...

Mutta jos ohitettavana on joku pelle joka ei ohi halua päästää, menen mieluummin vaikka kahville.

Ei mulla ole tapana perässä roikkua, ohituspaikkaa katsoessa pitää toki lähelle tulla mutta jos ei ohi pääse niin väli takaisin. Eihän tuollaisella tehottomalla edes ohi pääse läheltä. Kiihdytys pitää aloittaa jo edellisellä suoralla.

Ässä onkin sitten toinen juttu...
Viimeksi muokannut meverkko, To Touko 04, 2006 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Tieliikennelaki, pykälä 3

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tässä sulle, minä en tähän keskusteluun enää osallistu, katson että perustelusi ovat tällä selvät. Toimintasi on yleisiä käyttäytymissääntöjä vastaan, ja laitonta. Sakkoja siitä tuskin saat, mutta se ei muuta tilannetta.

Toivon sinulle ja kaikille hengenheimolaisillesi turvallisia kilometrejä ja paljon onnea matkaan, tulet sitä tarvitsemaan.


"3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."


"24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Viimeksi muokannut meverkko, To Touko 04, 2006 07:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Ei mulla ole tapana perässä roikkua, ohituspaikkaa katsoessa pitää toki lähelle tulla mutta jos ei ohi pääse niin väli takaisin. Eihän tuollaisella tehottomalla edes ohi pääse läheltä. Kiihdytys pitää aloittaa jo edellisellä suoralla.
Kantsii muistaa että jos tuossa tilanteessa perässäsi on perääntunkija, hän ei todennäköisesti ymmärrä mitä olet tekemässä ja ihmettelee vain miksi kiihdyttelet silloin kun on vastaantulijoita. Perääntunkija ei taida yleensä käsittää liikennetilannetta kokonaisuudessaaan lainkaan, eikä sitäkään että ohitukseen kannattaa kerätä alkuvauhtia.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Ei mulla ole tapana perässä roikkua, ohituspaikkaa katsoessa pitää toki lähelle tulla mutta jos ei ohi pääse niin väli takaisin. Eihän tuollaisella tehottomalla edes ohi pääse läheltä. Kiihdytys pitää aloittaa jo edellisellä suoralla.
Kantsii muistaa että jos tuossa tilanteessa perässäsi on perääntunkija, hän ei todennäköisesti ymmärrä mitä olet tekemässä ja ihmettelee vain miksi kiihdyttelet silloin kun on vastaantulijoita. Perääntunkija ei taida yleensä käsittää liikennetilannetta kokonaisuudessaaan lainkaan, eikä sitäkään että ohitukseen kannattaa kerätä alkuvauhtia.
No vastataan vielä kun olit ehtinyt kirjoittaa sillä välin kun editoin tekstiäni.

En yleensä vedä jonoa perässäni. Eli kun saan jonkun kiinni, ei perässäni ole ketään. Jos aion ohittaa, sinne harvemmin ketään ehtii tullakaan perään.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tieliikennelaki, pykälä 3

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: "3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."


"24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Joo tässä on taas näitä pykäliä joita näissä keskusteluissa tulee silloin tällöin esille. Ns. "nopeammin etenevien" mielestä nämä ovat yleensä kaksi peruspykälää ja muulla ei ole niin väliä. Mitenkähän on, onkohan välien vetäminen kiinni jonoissa ohituskaistapaikoissa ruuhka-aikoina mitään _liikenteen_häirintää_. Mitä vähemmän siinä ruuhkassa ohitetaan, sitä tasaisempana nopeus säilyy joten liikenne sujuu paremmin ja vain "minulla-on-aina-tapana-ohittaa-ohituskaistalla" tyypit joutuvat tinkimään kuvitelluista oikeuksistaan. Ja onkohan nopeuden pumppaaminen perääntunkijan karkottamiseksi ajamista _aiheettoman_hitaasti_.

Mitä on näissä pykälissä tarkoitettu "liikenne" ? Ei se ole kukaan yksittäinen mahdollisesti ärsyyntyvä tienkäyttäjä, vaan kyse on kokonaisuudesta ja toiminnasta kokonaistilanteen mukana.
Vastaa Viestiin