Näin sanotaan kuluttajaviraston tiedotteessa osoitteessa:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... =0&site=34
KUUDEN KUUKAUDEN VIRHEOLETTAMA
Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän. Virheen oletetaan olleen tavarassa jo sen luovutushetkellä, normaalikaupankäynnissä kaupanteossa. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota tämä nk. virheolettama. Näyttötaakka siitä, ettei tuotteessa ollut virhettä, on siis nyt myyjällä. Ennen lainmuutosta tämä näyttötaakka oli kuluttajalla, jos lisäetua antavaa takuuta ei ollut tai jos takuuaika oli päättynyt.
Uusien säännösten mukaan näyttövelvollisuus on kuuden kuukauden ajan ankarampi kuin vapaaehtoisen takuun yhteydessä. Takuun yhteydessä lain mukaan riittää, että takuunantaja saattaa todennäköiseksi tavaran huonontumisen johtuvan ostajan puolella olevasta seikasta.
Kuuden kuukauden virheolettamaa ei kuitenkaan sovelleta, jos oletus on virheen tai tavaran luonteen vastainen. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun tavaran normaali kestoikä on alle kuusi kuukautta tai silloin, kun vika johtuu tapaturmasta tai tavaran vääränlaisesta käsittelystä. Sama pätee silloin, kun kyse on tavaran tavanomaisesta kulumisesta, ei virheestä.
Lähtökohta on, että kuuden kuukauden sääntö on voimassa kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitakin poikkeuksia - kuten elintarvikkeet - lukuun ottamatta. Myös vaatteet ja kengät kuuluvat säännön piiriin. Samoin on laita seura- ja harrastuseläinten, kuten koirien, kaupassa. Epäselvissä tilanteissa on kuitenkin arvioitava kunkin tavaran kohdalla erikseen, onko sen normaali kestoikä alle kuusi kuukautta vai onko kyse esimerkiksi tavaran tavanomaisesta kulumisesta eikä virheestä.
Tavaran normaalia kestoikää arvioitaessa otetaan huomioon kuluttajansuojalaissa jo ennen uudistusta ollut säännös, jonka mukaan tavaran pitää vastata kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa. Jos ostaja ja myyjä eivät pääse kuuden kuukauden säännön tulkinnassa yhteisymmärrykseen, ostaja voi viedä asian kuluttajavalituslautakunnan ratkaistavaksi.
KUUDEN KUUKAUDEN SÄÄNTÖ MYÖS KÄYTETYN TAVARAN KAUPASSA
Käytetyt tavarat eivät tee poikkeusta kuuden kuukauden säännössä. Myyjän vastuulla on siis esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana kaupanteosta, jos myyjä ei pysty näyttämään, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Kyse voi tietysti olla myös esimerkiksi auton tavanomaisesta kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.
Silloin, kun käytetty tavara myydään ”sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen ja kun kauppaan samalla sovelletaan kuuden kuukauden sääntöä, ei usein voida yksiselitteisesti sanoa, onko kyseessä virhe. Kukin tapaus pitää yleensä arvioida erikseen, ottaen vian laatu ja muut seikat huomioon. Virheolettamasäännön soveltaminen tarkoittaa tässäkin, että myyjällä on yleensä näyttövelvollisuus kuuden kuukauden aikana. Toisaalta ostaja ei voi odottaa, että esimerkiksi käytetty auto olisi ”uuden veroinen”, vaan muun muassa tavanomainen kuluminen, auton ikä ja ajetut kilometrit on otettava huomioon virhearvioinnissa.
”Sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen myyty käytetty tavara on virheellinen silloin, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajan oli perusteltua edellyttää, hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen. Virhekynnys on nyt voimaan tulleen lainuudistuksen mukaan alentunut niin, ettei tavaran edellytetä enää olevan ”olennaisesti” huonommassa kunnossa kuin mitä ostaja on perustellusti voinut olettaa. Kokonaan virhekynnys ei ole poistunut, vaan tavaran kunnon on edelleen poikettava ostajan perustelluista odotuksista.